Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat


Recommended Posts

Vi pleier å kjøpe 10x0,5 kilo av gangen, og det holder egentlig i massevis i forhold til hva vi har plass til.

Hvorfor ikke kjøpe 1x5 kg i stedet? Mye billigere! Vi betaler vel 79 kroner for 5 kg. Skulle vi kjøpt samme mengden i 0,5 kg-pølser i stedet hadde det blitt dobbelt så mye, minst. Enkelt å dele opp en 5 kg-pølse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bare må: Når dere skal regne ut prosent så er det fort gjort å gjøre det selv. Eks: 4% av 7 kg = 7/100 (for å finne en prosent) * 4 = 0,28 4% av 55 = 55/100 * 4 = 2,2

Ja, det finnes mange meninger og teorier, det er sant. Ingen sitter vel på fasiten, og en må gjøre det som ser ut til å virke best på hunden, når alt kommer til alt. Så skal jeg ikke si hvilken av ras

Bløte kan være lurt,for da blir det lettere fordøyd. Jeg har vanen at jeg alltid skvetter på litt vann også gir hunden, for Amiga spyr om hun ikke drikker vann mens hun spiser tørrfor eller om det

På min lokal dyrebutikk har de bare 500g pølsene. Hvor kjøper dere stort?

På min lokale dyrebutikk. :) Eller, en av dem. Men nå er det mange dyrebutikker i Oslo som leverer både 5 og 20 kg. Vi kjøper 5 fordi de koster omtrent det samme som 20 pr kilo, og er mye lettere å håndtere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye en hund trenger av V&H kommer mest av alt ann på individets forbrenning. Min JRT tispe på 2,5 kg trenger ca 500 gr V&H Propet Eksklusiv for å se bra ut, mens min Boerboeler tispe på 50 kg spiser 750 gr...så prøv deg frem og juster opp/ ned etter behov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye en hund trenger av V&H kommer mest av alt ann på individets forbrenning. Min JRT tispe på 2,5 kg trenger ca 500 gr V&H Propet Eksklusiv for å se bra ut, mens min Boerboeler tispe på 50 kg spiser 750 gr...så prøv deg frem og juster opp/ ned etter behov ;)

Propet Eksklusiv? Og 2,5 kg jrt? Atte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe 1x5 kg i stedet? Mye billigere! Vi betaler vel 79 kroner for 5 kg. Skulle vi kjøpt samme mengden i 0,5 kg-pølser i stedet hadde det blitt dobbelt så mye, minst. Enkelt å dele opp en 5 kg-pølse også.

Min mor som kjøper maten.. Og hun er sær med stor S. Hun skal ha de i 500 g, ferdig med det :P Så det er bare å gi opp. Men enig i at 5 kg lønner seg. Selv om Chess bare spiser ca. 2 x 500g pølser i uka, så det går jo ikke så mye V&H.

20 kg orker jeg ikke tanken på uansett. Vi kjøpte det da vi brukte Norwegian Polar, men den er litt "fastere i fisken" og holder lenger kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg ringte og sjekka med dem da vi skulle kjøpe ny batch med fôr da Kovu var 11 mnd. Kovu <-- 18 mnd og på voksenfôr nå. ;)

Men det du sier kan jo også stemme, for en del raser skal gå på valpefôr til 15 og til og med 18 mnd. Og så er det jo en vurderingssak, som alltid. :P

Flere på min rase gir valpefôr til hunden er to år gammel. De vokser og utvikler seg lenge, dermed har de nytte av det.

Mens mange med andre raser som minner om berner, som feks new foundlandshund, får beskjed om å aldri fôre valper med valpefôr, for da "vokser de for fort og står i større fare for å utvikle leddproblemer o.l.". :)

Jeg måler ikke opp til mine. De får klatter med mat i skålene sine, vær så god. Imouto får litt mer enn Aiko, og med ShowStopper og innimellom litt smult oppi. Og DogVitality dersom de får kyllingvarianten heller enn laks en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens mange med andre raser som minner om berner, som feks new foundlandshund, får beskjed om å aldri fôre valper med valpefôr, for da vokser de for fort og står i større fare for å utvikle leddproblemer o.l. :)

.

Dette er gammel overtro, som er motbevist gang på gang i seriøse forsøk. Energi inn= energi ut, uansett alder, og valper trenger mye energi, da fortrinnsvis fra proteiner for veksten og fett for å holde energinivået. Før gav man kalktilskudd også til gigantvalper, det er senere bevist å GI skader. Samme med å gi kalk til drektig/ diende tispe, det skader hennes eget skjelett, samt ødelegger hennes evne til å oppta kalk senere. Kalk skal kun gies om fødselen stopper opp, samt ved preklampsi/melkefeber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gammel overtro, som er motbevist gang på gang i seriøse forsøk. Energi inn= energi ut, uansett alder, og valper trenger mye energi, da fortrinnsvis fra proteiner for veksten og fett for å holde energinivået. Før gav man kalktilskudd også til gigantvalper, det er senere bevist å GI skader. Samme med å gi kalk til drektig/ diende tispe, det skader hennes eget skjelett, samt ødelegger hennes evne til å oppta kalk senere. Kalk skal kun gies om fødselen stopper opp, samt ved preklampsi/melkefeber.

Føler for å understreke at det ikke er JEG som mener dette, men at noen gamle travere i NF-miljøet fortsatt mener det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens mange med andre raser som minner om berner, som feks new foundlandshund, får beskjed om å aldri fôre valper med valpefôr, for da "vokser de for fort og står i større fare for å utvikle leddproblemer o.l.". :)

Ja, det finnes mange meninger og teorier, det er sant. Ingen sitter vel på fasiten, og en må gjøre det som ser ut til å virke best på hunden, når alt kommer til alt. Så skal jeg ikke si hvilken av rasene berner og nuffe som har mest HD sist jeg sjekket :rofl:

Men det foregår (mulig det er avsluttet, men jeg har ikke funnet noen sluttrapport, og det skulle vel presenteres i Hundesport også) et forskningsprosjekt på HD nå, hvor nuffe er en av de involverte rasene, og en fører statistikk på det meste av variabler i en valps liv. Hva slags mat, hvor mye mat, hvor ofte mat, aktivitetsnivå, aktivitetsmengde, underlag for aktivitet, underlag for hundens søvn, underlag for hundens oppvekst (parkett, tepper, laminat, fliser, you name it), samt at de måler fysisk på hunden utvikling i høyde, omkrets på bein og slikt. Det skal bli veldig spennende å se resultatene av den undersøkelsen, kanskje kan en da si mer om forholdet mellom arv og miljø i forhold til HD.

Men dette ble kanskje meget OT, så skal jeg heller gå og tine den 20 kilos vompakka jeg hentet i zoobutikken nå, så dyrene her får mat etterpå. For tiden går det 2 kilo vom om dagen, så da er jeg veldig glad det finnes muligheter for å kjøpe stort. Jeg betaler 180 kroner for ti halvkilospølser, og jeg betalte cirka 370 kroner for 20 kilo. Det er halv pris, det. Men jeg er såpass "økonomisk" at selv om jeg hadde hatt en hund som spiste lite, hadde jeg kjøpt inn stort - når en kan få samme vare billigere i annet format, synes jeg det er bortkasta penger, rett og slett. Jeg deler opp vom i fryseposer med kjøkkenvekt og kniv etter valgfri størrelse - da valpene var mindre lagde jeg noen poser til deres størrelse og noen poser til mors størrelse. Men det er klart - jeg har fryseplass, jeg kan kjøpe 40 kilo i slengen uten at det skaper plassproblem. Jeg kjøpte fryseboks for å kunne ha til vom, jeg... :whistle: En sparer inn den utgiften ganske kjapt med mitt forbruk, også hender det jo at det ligger en grandiosa eller en isboks til meg der også :teehe:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man fôrer med pølser, er det kjempelett å dele dem mens de er frossen; skjær plasten rundt pølsen, og gi den et kakk mot en murkant el.l. - VOILA! Jeg kjøper 5 kg's pølser, og hvis jeg bestiller mer enn 200 kg om gangen, får jeg det for ca 13 kr/kg...

Dennis får 1 kg for dagen + tørrfôr og Emil 0,5 kg for dagen + tørrfôr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema dette, men likevel innenfor vom og hundemat så jeg velger å nevne det for jeg syns dette var veldig skummelt å høre.

For et par dager siden så kom jeg i prat med en kar som er utdannet innen ernæring på hund, og han kunne fortelle at vom og hundemat var tilsatt et vitamin, k12, 14 eller noe sånt? noe med k iallefall, og dette er noe som gis til slaktedyr for å få blodet til å renne lettere. Han hadde snakket med vom og hundemat og de hadde innrømmet at vitaminpakkene de kjøper er beregnet på slaktedyr. Men han var ikke klar over hva dette vitaminet gjorde.

Denne karen kunne fortelle meg om man var veldig veldig veldig uheldig så kan faktisk hunden få indre blødninger. Og dette var visst ikke vom og hundemat klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitamink.php

Det denne mannen sier er bare BULLSHIT! Vitamin K er essensielt for koaguleringsevnen til blodet vårt, og er bla det hunder som blir bitt av huggorm får, for å FORHINDRE indre blødninger.

Slaktedyr får ikke noe for at blodet lettere skal renne, de henges opp etter bakbena for at blodet skal renne ut av seg selv.

Vitaminpakkene VOH kjøper er muligens beregnet for slaktedyr, dette gies som tilskudd en periode før slakt for å sikre at VI får optimalt næringsinnhold i kjøttet vi kjøper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye greie på dette selv, men gjelder dette alle de forskjellige k vitaminene da?

Skal spørre litt mer om det neste gang jeg prater med han og spørre hviket k vitamin det var..

Jatakk, gjør gjerne det, og få dokumentasjon på hva som brukes og hvordan det er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betaler dere for kiloen på V&H?

Var på to dyrebutikker i sørlandsparken (kr.sand) i dag og ingen hadde større enn 1 kg pølser. De tok 29 kr kg på den ene butikken og 30 kr på den andre.

Jeg dobbeltsjekket med kvitteringer nå, og jeg betaler 160 kroner for ti halvkilospølser - kilospølser har de ikke. Men det blir 32 kroner kiloet.

Jeg betaler 340 kroner for 20 kilospakkke, det er 17 kroner kiloet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...