Gå til innhold
Hundesonen.no

Langline


Recommended Posts

Da det ikke blei så godt mottat at jeg fikk svart i en gammel tråd, så lager jeg en ny en jeg.

Så kopierer det jeg skrev inn her.

Er det greit å bruke langlinen ved å holde i den også ? Den er jo litt "fri" da også. Jeg syns det er skummelt å la den fly løs med langlinen etter seg. Men fordi jeg stoler ikke på at jeg rekker å få tak i den :P Også så lenge hun/ vi ikke er trygge på innkalling, kommer hun til å buse bort til andre, og da rekker jeg garantert ikke få tak i den FØR hun er borte hos dem. Men litt lettere visst jeg holder i den, for da kan jeg snurre inn linen når jeg ser det kommer noen. Jeg er ikke helt happy for de som har dyra løse og bisja bare buser bort til andre. Man skal være mot andre, som man vil andre skal være mot deg ( er jo noe som heter det, som kan samenlignes med at man utsetter ikke andre for hund løs bort til dem, når man ikke liker det selv ? )

Evnt kan jeg slippe den å la den ligge når vi er LITT mere trygge på at hun ikke fyker bort til andre mennesker visst hun blir den typen som etter hvert ikke bryr seg om andre kommer forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke det være greit? :icon_confused: Gjør det dere synes er best. Selv holder jeg i langlina fordi det er tryggere enn å la den henge etter for oss. Skulle hun løpe så hadde jeg ikke rukket å tatt tak i lina før hun var utenfor rekkevidde.

Så gjør som dere vil dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slapp langlinen og lot Amiga vimse rundt meg men tråkket på den før hun forsvant. Men begynte heller bare å holde i enden med en hanske også la lina følge etter bikkja. Jeg har en veldig tynn line som er helt glatt.

Du får de fleste liner i tykk og tynn og glatt og tau.

jeg har den tynne pga vekten og glatt og den bare glir etter og henger med oss så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna mi spring mot alle og einkvar ho ser når vi er i parken, så eg har ikkje sjans i havet i å nå langlina når ho setter avgårde. Så anten held eg den eller om eg har med meg kamerat, så knyter eg den rundt livet/festar den i magebelte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har denne. Skulle gjerne hvert litt i skogen med henne, evnt dratt opp i bugårdsdammen med henne og være litt på grasset der. Men må vente litt til hun orker å gå opp ditt. Det er bare 1 km å gå. Skulle hatt bil og lappen kjenner jeg :P

Langline-gul-blaa..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har denne. Skulle gjerne hvert litt i skogen med henne, evnt dratt opp i bugårdsdammen med henne og være litt på grasset der. Men må vente litt til hun orker å gå opp ditt. Det er bare 1 km å gå. Skulle hatt bil og lappen kjenner jeg :P

Langline-gul-blaa..jpg

Trenger du bånd i det hele tatt på en så liten hund? Altså ung :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du bånd i det hele tatt på en så liten hund? Altså ung :)

Må jo det for hun løper ditt det passer henne og hun lukker ørene. Vi har heller ikke gjerde her i hagen, og hadde hun løs en periode. Men så blei menneskene som gikk forbi her for interessante så da løp hun rett bort til de. Og det kan komme biler. Så lenge jeg ikke er trygg på innkalling, så har jeg henne i langlinen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens jeg ikke trenger det i skogen altså, vekk fra biler vei, for da stikker hun kanskje ikke så langt ? Men så er det greit å bruke den når vi øver på å ikke løpe etter folk og ting. evnt biler for den sakens skyld. Etter hvert så kan jeg nok sikkert ha henne mere løs visst innkallingen sitter.

Ser på henne når hun er ihagen at den bilen skulle jeg gjerne løpt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi jobber med de bilene :). Og mennesker som går forbi her, trener med klikkeren. Holder vi på å leke er de ikke like interessant så sant hun ikke ser pus da, da driter hun i den ballen :P . Jeg nok litt redd for at hun skal stikke av å forsvinne for meg i skogen kjenner jeg, Men hun vil nok ikke tørre å gå så langt kanskje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi jobber med de bilene :). Og mennesker som går forbi her, trener med klikkeren. Holder vi på å leke er de ikke like interessant så sant hun ikke ser pus da, da driter hun i den ballen :P . Jeg nok litt redd for at hun skal stikke av å forsvinne for meg i skogen kjenner jeg, Men hun vil nok ikke tørre å gå så langt kanskje :P

Det er bra! Trener dere med kindereggmetoden? :)

Prøv å gjør det interessant for hun å følge deg i skogen. Hvis hun er på vei et sted, så spurter du andre veien. Gjør deg selv litt uforutsigbar, slik at hun føler hun må følge med deg. I tillegg så burde du belønne når hun tar frivillig kontakt med deg. Altså når hun kommer bort til deg uten at du sier noe, så leker du litt med hun eller hun får en godbit. Det har fungert veldig bra med begge mine. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en langline, eller sporline eller hva det nå heter. Sånn plastikksak som "sklir godt i terrenget". Vi bruker den ikke på tur, men i hagen. Eller vi gjorde. Jeg gjorde det i sommer. Jeg hadde på shorts. Også kastet vi ball og hadde det gøy. Så kom en katt forbi, og den så ikke jeg, men det skal jeg love dere at Lotte gjorde. Hun pilte etter katta, og langlina snurra seg rundt leggen min i et veldig raskt tempo. Jeg ble ikke hengende fast, men den dro seg rundt hele leggen, og jeg fikk et skikkelig brannsår. Rundt hele leggen. Det var dritvondt. Og jeg fikk arr til og med, som vises gjennom strømpebuksa når jeg nå skal på julebord. :sur:

Jaja. Litt OT kanskje. Men jeg er ikke venn med langlina. Jeg vet faktisk ikke hvor den er lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo, Akitavenninnen til Chicka går alltid med langline, den henger bae etter, men eieren tar tak i den dersom hun begynner å gå andre veier enn oss (jakt)

389795_10150452519790199_743665198_10843825_1362679442_n.jpg

Linen henger bare etter

388133_10150452519625199_743665198_10843822_1024047877_n.jpg

Holdes i enden dersom vi er på steder der det trengs litt mer kontroll, feks biler, mennesker, andre hunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...