Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgisk fårehund - noe for oss?


Naos
 Share

Recommended Posts

I dag har vi irsk setter, han er 5 år gammel.

Vi driver mye friluftsliv hele året, og hvor mye jeg enn elsker den hunden blir det ikke irsk neste gang. Det er rett og slett fordi han ikke har det bra på overnattingsturer ute vinterstid, og det ødelegger litt opplevelsen for oss alle sammen. Det er en perfekt utehund, men ikke med overnatting. Det skal sies at vi er opptatt av at alle har skal ha det bra, og en hund som skjelver og piper hele natta er ikke en hund som har det bra. Og vi er mye ute året gjennom, det blir ikke bedre - jo mer han fryser jo mer hater han å fryse.

Vi trodde vi ville like jakt, og tok jegerprøven og var med på jaktprøver for å se før vi fikk hund, men etter at hunden var i hus gitt det opp for oss at man ikke automatisk liker jakt om man elsker friluftsliv. Hunden jakter derfor på egenhånd, og jeg løser han litt ut fra stand for moro skyld når anledningen byr seg , men uten å følge opp med jakt. Vi har rett og slett lagt hagla på hylla før vi kom i gang. Så en fuglehund er ikke vår neste hund, pga manglende kuldetoleranse og jaktinstinkt (som er mye mindre plagsomt enn vi trodde).

Neste hund kommer når vi har tid til å trene den, så det blir ikke riktig ennå, men litt plutselig når muligheten til litt ekstra fri / permisjon byr seg. Det skjer innimellom i jobbene vi har. Vi har allerede begynt å planlegge til den dagen det måtte passe.

Vi løper og snørekjører nesten hver dag hele uka, fordi vi gjerne tar annenhver dag så hunden får en skikkelig tur hver dag. Vi drar på lange turer i feriene, gjerne 1-7 uker lange turer med telt. Vi går dagsturer og fyrer bål eller drar på helgetur i helgene. Vi valgte setter fordi vi ønsker oss et aktivt liv, og vi visste at vi måtte følge opp for å få en glad hund, så vi er mye ute med hunden. Vi har begge mulighet for hjemmekontor en gang i mellom, og tar da en tur ut i lunsjen.

Setteren er kjent for å være litt hjulvisp, men vår erfaring er at hjemme er han en rolig engel, om han får det han trenger i hverdagen ellers. En aktiv hund og litt hjulvisp-tendenser er egentlig bare sjarmerende, for det er vi vant til. Det skal være litt aktivitet og liv.

Vi har lett og lett, undersøkt, søkt på forum, spurt på forum og så videre. Det er overnatting vinterstid, snørekjøring og å være en del av familien som er viktig for oss. Om hunden gjeter litt, vokter litt, jakter litt og så videre er ikke så farlig. Mye er ikke så heldig. Må kunne slippes uten å stikke av og bli borte.

Vi har foreløpig og over lengre tid nå landet på Belgisk fårehund, selv om vi stadig undersøker nye raser. I utgangspunktet en tervueren.

Jeg kjenner ingen belgiske fårehunder og har lest mye positivt og negativt, men vil gjerne høre litt om hva dere som har eller kjenner belgisk fårehund tenker, i forhold til beskrivelsen over. Vi er ikke redd for å måtte jobbe litt, og det er også grunnen til at vi skal ha hund når vi vet at vi kan jobbe mye med den første året.

Så fortell meg gjerne om din belgiske fårehund! :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller alaskan husky. Husky typene krever gjerne mer jevnt med mosjon, kontra mental stimuli. Men så har du jaktbiten, men de jeg kjenner med alaskan har ikke store problemer med dette.

Sånn bortsett fra det, kan det være mange hunderaser som kan passe deres liv. Kan være greit å tenke på pelskvalitet og unngå de rasene som lett får klumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som over her at belgisk fårehund ikke er best egnet for bare tur og trim. Da ville jeg også heller ha satset på noen av rasene over :) De polare rasene passer perfekt for turer av ulik og lang lengde, er utholdende og har som regel pels som egner seg i alt slags vær.

Men er dere overbevist om belgern så får noen som har erfaring med den dele litt erfaringer og meninger om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var det samme som kristiin sier: Dere er veldig aktive, og driver mye med fysisk aktivitet. Men vil hunden få hodetrim?

De elsker nemlig å få brukt hodet, og kan bli stressede hunder om de kun får fysisk trening.

Ellers tror jeg at en belgisk fårehund (langhåndsvariant) vil passe veldig bra til å bli med dere ut på tur, overnatting osv. De elsker å være med på alt familien finner på, er hunder som helst holder seg i nærheten når man går på tur (selv om min forrige groenendael var et unntak som bekreftet regelen, hun var en avstikker).

De har veldig grei pels, den er selvrensende, så det meste av skitt ramler av. I forhold til snø kan de få klabber mellome tærne, så det er viktig å holde den pelsen kort.

Det er også viktig å være obs på mentalitet når man skal velge seg belger. Det finnes en del nervøse individer. Helsemessig er de stort sett en frisk rase. De sjekkes for HD og AA og bør øyenlyses. Det finnes en høyere forekomst av epilepsi på belgere enn på hunder jevnt over, noe som er greit å vite.

Jeg kan jo fortelle litt om min nåværende frøken:

Rina er en groenendael tispe på 3 år. Snill som dagen er lang, absolutt ingen vakthund, hun synes alle kan være venner. Hun kan være litt skeptisk til fremmede, blir fort varm i trøya, og da vil hun kose.

Jeg gir henne nok litt i minste laget av fysisk aktivitet for tiden, men hun elsker å gå tur i skog og mark. Da er hun sjelden langt unna meg, og kommer jevnlig til meg for å få litt kos. Hun er i sitt ess når vi trener lydighet eller spor sammen. Det er virkelig toppen av lykke, og om hun synes at det er for lenge siden sist vi trente, kan hun finne på å komme til meg med en av sine leker, også sette seg i utgangsstilling med forventningsfullt blikk: "Skal vi ikke trene litt?"

I perioder hvor jeg jobber mye, er hun veldig rolig og grei, men kan etter en tid begynne å mase om mer aktivisering. Jeg merker omtrent ikke at hun er her når jeg sitter og jobber, men så snart jeg legger bort pcen, så er hun med og lurer på om vi skal finne på noe. Og hun gir alt når vi først trener.

For meg er groenendael rasen med stor R. Men som sagt, jeg anbefaler at man gir hunden godt med hodetrim :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en terv vil passe dere perfekt. De er gode turhunder, liker for det meste godt å trekke/ kløve og er flokkorienterte og ganske så lette å trene og engasjere. Kulde har de heller ikke noe problem med.

Litt "hjulvisp" er de, og har mye humor - veldig morsomme hunder å ha i hus :)

Jeg ville ha sett etter en fra noen som driver med trekk selv. Det er ingen garanti at enhver hund vil like å trekke, men det er en god start å ha en etter foreldre som liker fysisk arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tror en langhårsbelger hadde stortrives hos dere jeg. Ja, de elsker mentale utfordringer. Min er enda et hakk mer fornøyd når han får bruke hode også, men han trives fint med bare fysisk trening også.

De avles ikke mot trekk, så en husky er kanskje et sikrere kort når det kommer til å få en god trekkhund, men de fleste belgere liker å trekke, og de er kjappe og utholdene og stortrives med mye fysisk aktivitet. De fryser ikke på vintern, og pelsen krever lite pelsstell. Stort sett kladder de ikke i snøen, men noen former for nysnø og nullføre blir kladding. Og når det først kladder er det veldig plagsomt. Til gjengjeld funker de ofte greit i fysisk aktivitet om sommern også (innen fornuftige grenser), i motsetning til siberian huskyen som fort blir for varm.

Det første jeg tenkte på når jeg leste hva dere vil bruke hunden til er husky, det er et sikrere kort om du skal ha en god trekkhund og de har veldig praktisk pels, men belgern er mye mer førerorientert og holder seg nært når de går løs. Mange belgere har mye jaktinstinkt, men på en helt annen måte enn en husky. Min er veldig kjapp på å løpe etter ting som beveger seg (om det er en ball eller en hare har ikke så mye å si for han), men han har lite behov for å følge opp viltlukt, og han har ikke noe mål om å drepe (men at det kan bli resultatet om han får lov, er jo ikke umulig) og han er grei å avbryte i jakta. Men dette varierer nok en del mellom individene. Huskyen har veldig godt egna pels til aktivitet og overnatting ute på vintern, men belgern er nok mer egna til aktivitet når det er varmt, selv om de har godt med pels de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor foreslår folk andre raser når tråden heter "belgisk fårehund - noe for oss"? Da ønsker de svar på det sant?

Jeg har tenkt å svare direkte på spørsmålet og si " det høres ut som ett drømmehjem for en belger".

Vær nøye når dere velger oppdretter, møt flere hunder osv. - men en belger kan definitivt være noe for dere :) - Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, en belger hadde elsket å være hos dere...

Ja, de liker å bruke hodet også, men en hund trenger ikke trene Lp eller bruks for å bruke hodet liksom..

Litt morsomme øvelser på turen, være med å finne pinner til bålet, hjelpe til å henge opp klær, rydde gulvet, kanskje få kløve litt, klatre opp og ned vanskelig terreng etc. Holder lenge.. Det trenger ikke være fvf eller utgangsstilling..

Snørekjøring er ikke en no brainer for hunder det heller ( ihvertfall ikke for siste belgeren min :P ) og en hund bruker seg både fysisk og mentalt på en skikkelig skogstur.

Visste du forresten at Nordenstam kjørte Finnmarksløpet med ei Tervtispe i spannet i sin tid? Husker ikke plasseringen, men det gikk langt bedre enn folk trodde :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor foreslår folk andre raser når tråden heter "belgisk fårehund - noe for oss"? Da ønsker de svar på det sant?

Jeg har tenkt å svare direkte på spørsmålet og si " det høres ut som ett drømmehjem for en belger".

Vær nøye når dere velger oppdretter, møt flere hunder osv. - men en belger kan definitivt være noe for dere :) - Lykke til.

Helt enig :aww:

Pluss at husky og andre spisshunder nødvendigvis ikke er det man slipper løs på tur.

En belger hadde passet perfekt hos dere! :) Som Belgerpia sier, så er det viktig å passe på ang oppdrettere :) Det er mye dårlig der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange tilbakemeldinger!

Alle tips til gode turhunder mottas med takk, jeg er lydhør, selv om vi har en tendens med å ende opp med tervueren etter hver runde. Men joda, det er belgisk fårehund jeg etterspør spesielt her! :yes:

Vi har vurdert samojed og andre polarhunder, og har fått dette anbefalt av mange "turfolk" og hundekjørere, men vi er usikre på om vi ønsker en polarhund. Vi vet at mange av dem er rolige og snille, men vi er klare på at det er mer hverdag enn tur i løpet av et liv, og vi ønsker ikke hunder som stikker av eller har overdrevet jaktinstinkt på en måte som av og til blir litt blodig.

Dette med at belgere trenger å bruke hodet spesielt mye for å trives er jo akkurat sånn informasjon jeg kjenner det er kjekt å vite. Vi har en aktiv hundeklubb her som jeg har vært litt involvert med, som driver både lydighet og agility. Jeg kommer ikke til å satse noe profesjonelt, det har jeg ikke tid til, men det kan være fint å velge seg en aktivitet jeg og hunden har til felles og kan gjøre sammen.

Det er viktig at hunden bærer kløv og kan snørekjøres med, men noe hundespann eller proffe saker er det ikke snakk om, vi er ikke hardcore, vi bare liker å være ute og være aktive. Ikke noe Birken her! :D Det med snørekjøring er jo setteren helt rå på, og det er rett og slett så ubeskrivelig morsom aktivitet å ha sammen. Men den trenger ikke å ha like mye trekkraft og stamina som en setter, det er helheten som teller og vinterturer er viktigere for oss. Nå setter vi bort Rutilus når vi drar på vintertur!

Jeg kjenner at det at den er litt førerorientert tiltaler meg veldig. Vi har en forholdsvis førerorientert hund til å være fuglehund, så mye at oppdretter ikke liker det - men det er midt i blinken for oss. Han stikker aldri av og kommer som spikret på innkalling, så sant han ikke løper etter fugl.

Noe jeg lurer veldig på er syken til belgiske fårehunder i ulike "nye" situasjoner - som for eksempel å krysse en bro/hengebro, sitte i kano, eller lignende. Noen som vet om de "går inn i" situasjoner og tar dem på strak arm, eller må de trenes mer gradvis? Jeg regner med at dette er litt fra individ til individ også, innenfor alle raser.

Det er supert å lese om hunder andre har, så takk til Wildah!

Jeg tror nok vi skal lete litt aktivt etter trekkvillighet, men samtidig er trekkvillighet av og til noe herk på sommeren! :P

Tusen takk, tar gjerne i mot mer! Og ja, vi heller veldig sterkt mot Tervueren, fortsatt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomme øvelser på turen, være med å finne pinner til bålet, hjelpe til å henge opp klær, rydde gulvet, kanskje få kløve litt, klatre opp og ned vanskelig terreng etc. Holder lenge..

Ja, å være litt kreativ på tur er helt supert! Lage noen øvelser i terrenget, gjemme et eller annet på leirplassen og finne det, leke gjemsel, osv vil være moro for alle! Det kan vi helt klart være litt kreative på, god idè. Det er jo egentlig supert å kunne mentaltrene på ulike plasser på tur.

Dessuten kan vi jobbe med høyre, venstre, gå bak, fot og alt det andre som er nødvendig for en fin tur for alle! Det jobber vi stadig med setteren også, for å unngå beinbrudd på sommerstier med krakilsk trekkhund. Det er mye å lære seg på tur!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange tilbakemeldinger!

Alle tips til gode turhunder mottas med takk, jeg er lydhør, selv om vi har en tendens med å ende opp med tervueren etter hver runde. Men joda, det er belgisk fårehund jeg etterspør spesielt her! :yes:

Vi har vurdert samojed og andre polarhunder, og har fått dette anbefalt av mange "turfolk" og hundekjørere, men vi er usikre på om vi ønsker en polarhund. Vi vet at mange av dem er rolige og snille, men vi er klare på at det er mer hverdag enn tur i løpet av et liv, og vi ønsker ikke hunder som stikker av eller har overdrevet jaktinstinkt på en måte som av og til blir litt blodig.

Dette med at belgere trenger å bruke hodet spesielt mye for å trives er jo akkurat sånn informasjon jeg kjenner det er kjekt å vite. Vi har en aktiv hundeklubb her som jeg har vært litt involvert med, som driver både lydighet og agility. Jeg kommer ikke til å satse noe profesjonelt, det har jeg ikke tid til, men det kan være fint å velge seg en aktivitet jeg og hunden har til felles og kan gjøre sammen.

Det er viktig at hunden bærer kløv og kan snørekjøres med, men noe hundespann eller proffe saker er det ikke snakk om, vi er ikke hardcore, vi bare liker å være ute og være aktive. Ikke noe Birken her! :D Det med snørekjøring er jo setteren helt rå på, og det er rett og slett så ubeskrivelig morsom aktivitet å ha sammen. Men den trenger ikke å ha like mye trekkraft og stamina som en setter, det er helheten som teller og vinterturer er viktigere for oss. Nå setter vi bort Rutilus når vi drar på vintertur!

Jeg kjenner at det at den er litt førerorientert tiltaler meg veldig. Vi har en forholdsvis førerorientert hund til å være fuglehund, så mye at oppdretter ikke liker det - men det er midt i blinken for oss. Han stikker aldri av og kommer som spikret på innkalling, så sant han ikke løper etter fugl.

Noe jeg lurer veldig på er syken til belgiske fårehunder i ulike "nye" situasjoner - som for eksempel å krysse en bro/hengebro, sitte i kano, eller lignende. Noen som vet om de "går inn i" situasjoner og tar dem på strak arm, eller må de trenes mer gradvis? Jeg regner med at dette er litt fra individ til individ også, innenfor alle raser.

Det er supert å lese om hunder andre har, så takk til Wildah!

Jeg tror nok vi skal lete litt aktivt etter trekkvillighet, men samtidig er trekkvillighet av og til noe herk på sommeren! :P

Tusen takk, tar gjerne i mot mer! Og ja, vi heller veldig sterkt mot Tervueren, fortsatt!

For meg høres det ut som om en tervueren er helt rett for dere :ahappy: Man trenger selvsagt ikke å drive veldig aktivt med hverken lydigeht eller spor, jeg fortalte bare om vår hverdag, hvor vi varierer mellom å trene veldig aktivt, og å ha skikkelig slappe dager. Men som Loke sider, en blanding av trening, godbitsøk, møte nye situasjoner, og trim. Jo, en belger vil få det midt i blinken hos dere.

Dette med psyken varierer veldig. Og det er grunnen til at man bør være nøye med tanke på hvor hunden kommer fra. Selvsagt er det individavhengig hvor godt den takler nye situasjoner, men mentalitet nedarves. Du kan jo se litt på belgerklubbens hjemmeside (om du ikke alt har gjort det). Der legges det ut resultater av mentaltester, og det står litt om ønskeprofil for MH på belgere.

Gleder meg på deres vegne, og på vegne den hunden som er så heldig å få komme til dere :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får alle mulige varianter altså. Min trenger ikke mentaltrening på sommeren. Han syntes det blir for varmt, og er fornøyd etter vanlig tur. Til min store frustrasjon, som gjærne vil trene lp hele året. :aww: Nå er han heldigvis full av krutt. Han trenger forresten potesokker når det er mer enn 10 kalde. Han fryser, og er ikke redd for å vise det. :lol: Mulig min er ekstra pysete, hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Her var det mange tilbakemeldinger!

Alle tips til gode turhunder mottas med takk, jeg er lydhør, selv om vi har en tendens med å ende opp med tervueren etter hver runde. Men joda, det er belgisk fårehund jeg etterspør spesielt her! :yes:

Vi har vurdert samojed og andre polarhunder, og har fått dette anbefalt av mange "turfolk" og hundekjørere, men vi er usikre på om vi ønsker en polarhund. Vi vet at mange av dem er rolige og snille, men vi er klare på at det er mer hverdag enn tur i løpet av et liv, og vi ønsker ikke hunder som stikker av eller har overdrevet jaktinstinkt på en måte som av og til blir litt blodig.

Dette med at belgere trenger å bruke hodet spesielt mye for å trives er jo akkurat sånn informasjon jeg kjenner det er kjekt å vite. Vi har en aktiv hundeklubb her som jeg har vært litt involvert med, som driver både lydighet og agility. Jeg kommer ikke til å satse noe profesjonelt, det har jeg ikke tid til, men det kan være fint å velge seg en aktivitet jeg og hunden har til felles og kan gjøre sammen.

Det er viktig at hunden bærer kløv og kan snørekjøres med, men noe hundespann eller proffe saker er det ikke snakk om, vi er ikke hardcore, vi bare liker å være ute og være aktive. Ikke noe Birken her! :D Det med snørekjøring er jo setteren helt rå på, og det er rett og slett så ubeskrivelig morsom aktivitet å ha sammen. Men den trenger ikke å ha like mye trekkraft og stamina som en setter, det er helheten som teller og vinterturer er viktigere for oss. Nå setter vi bort Rutilus når vi drar på vintertur!

Jeg kjenner at det at den er litt førerorientert tiltaler meg veldig. Vi har en forholdsvis førerorientert hund til å være fuglehund, så mye at oppdretter ikke liker det - men det er midt i blinken for oss. Han stikker aldri av og kommer som spikret på innkalling, så sant han ikke løper etter fugl.

Noe jeg lurer veldig på er syken til belgiske fårehunder i ulike "nye" situasjoner - som for eksempel å krysse en bro/hengebro, sitte i kano, eller lignende. Noen som vet om de "går inn i" situasjoner og tar dem på strak arm, eller må de trenes mer gradvis? Jeg regner med at dette er litt fra individ til individ også, innenfor alle raser.

Det er supert å lese om hunder andre har, så takk til Wildah!

Jeg tror nok vi skal lete litt aktivt etter trekkvillighet, men samtidig er trekkvillighet av og til noe herk på sommeren! :P

Tusen takk, tar gjerne i mot mer! Og ja, vi heller veldig sterkt mot Tervueren, fortsatt!

Det er viktig å huske at 95% av alle belgere lever som vanlig familiehunder og de aller fleste av de fungerer helt greit uten at de nødvendigvis får en masse hjernetrim. Den setter pris på å få bruke hodet og synes det er gøy ja - men jeg er rimelig sikker på at om min belger fikk velge så ville han foretrukket å sprunget rundt og brukt seg fysisk. Det er hjernetrim å gå på tur også, mye lukter, utfordringer i form av nettopp sånne ting som du nevner - hengebroer - osv. En tur behøver ikke være kjedelig :).

Når det gjelder psyken så vil jeg igjen poengtere at det er viktig å sjekke nøye rundt, gjerne treffe flere individer av rasen og for all del, treffer du hunder som er litt "ugne" og eier sier "de skal være sånn" så skygg banen. De skal ikke det.

Selv har jeg hatt belger i snart 20 år, og jeg har vært heldig å eie miljøsterke hunder som aldri ville kicket på hverken hengebroer eller høyder. Det er litt hva du gjør det til. Om du bestemmer deg for at hengebro er ok så synes stort sett bikkjene det er det også :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Seriøst folkens, hvor himla mye hjernetrim får en gjennomsnitts familie-belger? De jeg vet om: nada. De fungerer aldeles utmerket som turkompiser.

Til TS: Jeg er sikker på at dere er drømmevalpekjøpere for belgeroppdrettere. Styr unna noen som har masse kull og stadig annonserer på finn, ta kontakt på PM med belgereiere her inne, så er jeg sikker på at dere finner en hund som passer dere helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst folkens, hvor himla mye hjernetrim får en gjennomsnitts familie-belger? De jeg vet om: nada. De fungerer aldeles utmerket som turkompiser.

Til TS: Jeg er sikker på at dere er drømmevalpekjøpere for belgeroppdrettere. Styr unna noen som har masse kull og stadig annonserer på finn, ta kontakt på PM med belgereiere her inne, så er jeg sikker på at dere finner en hund som passer dere helt fint.

*Flir* det lurte jeg og på. Det er snakk om å gå mange timer på tur, det er få belgere i dette landet som får tur hver dag...

Ta kontakt med Belgerpia her inne, hun har god oversikt over tervkull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det vil være perioder med mer eller mindre trening så det er bra å kunne gjøre litt mer av fysisk eller mental innimellom.

Den store utfordringen ser ut til å være finne en riktig belger for oss, et godt utgangspunkt. Litt trening av eier og hund er jeg klar for, og jeg vil heller ha en hund med litt liv og glimt i øyet som har litt unoter jeg må jobbe med enn en som er mindre tilstede.

Siden det gjentas av flere hvor viktig det er å undersøke nøye bør man vel kanskje starte allerede nå, for da kan man følge med litt over tid. Det er en fordel å søke jobb når du ikke trenger jobb, og det er en fordel å søke belger når du ikke trenger den ennå! :ahappy:

Jeg skal ta kontakt med Belgerpia, og det er bare å tipse på PM også!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Her var det mange tilbakemeldinger!

Alle tips til gode turhunder mottas med takk, jeg er lydhør, selv om vi har en tendens med å ende opp med tervueren etter hver runde. Men joda, det er belgisk fårehund jeg etterspør spesielt her! :yes:

Vi har vurdert samojed og andre polarhunder, og har fått dette anbefalt av mange "turfolk" og hundekjørere, men vi er usikre på om vi ønsker en polarhund. Vi vet at mange av dem er rolige og snille, men vi er klare på at det er mer hverdag enn tur i løpet av et liv, og vi ønsker ikke hunder som stikker av eller har overdrevet jaktinstinkt på en måte som av og til blir litt blodig.

Dette med at belgere trenger å bruke hodet spesielt mye for å trives er jo akkurat sånn informasjon jeg kjenner det er kjekt å vite. Vi har en aktiv hundeklubb her som jeg har vært litt involvert med, som driver både lydighet og agility. Jeg kommer ikke til å satse noe profesjonelt, det har jeg ikke tid til, men det kan være fint å velge seg en aktivitet jeg og hunden har til felles og kan gjøre sammen.

Det er viktig at hunden bærer kløv og kan snørekjøres med, men noe hundespann eller proffe saker er det ikke snakk om, vi er ikke hardcore, vi bare liker å være ute og være aktive. Ikke noe Birken her! :D Det med snørekjøring er jo setteren helt rå på, og det er rett og slett så ubeskrivelig morsom aktivitet å ha sammen. Men den trenger ikke å ha like mye trekkraft og stamina som en setter, det er helheten som teller og vinterturer er viktigere for oss. Nå setter vi bort Rutilus når vi drar på vintertur!

Jeg kjenner at det at den er litt førerorientert tiltaler meg veldig. Vi har en forholdsvis førerorientert hund til å være fuglehund, så mye at oppdretter ikke liker det - men det er midt i blinken for oss. Han stikker aldri av og kommer som spikret på innkalling, så sant han ikke løper etter fugl.

Noe jeg lurer veldig på er syken til belgiske fårehunder i ulike "nye" situasjoner - som for eksempel å krysse en bro/hengebro, sitte i kano, eller lignende. Noen som vet om de "går inn i" situasjoner og tar dem på strak arm, eller må de trenes mer gradvis? Jeg regner med at dette er litt fra individ til individ også, innenfor alle raser.

Det er supert å lese om hunder andre har, så takk til Wildah!

Jeg tror nok vi skal lete litt aktivt etter trekkvillighet, men samtidig er trekkvillighet av og til noe herk på sommeren! :P

Tusen takk, tar gjerne i mot mer! Og ja, vi heller veldig sterkt mot Tervueren, fortsatt!

Som belgerpia og andre sier er det viktig å undersøke nøye når du skal kjøpe belgervalp. Det finnes dem som ikke er veldig stødige mentalt. Min belger, og de fleste normalt sammenskrudde belgere, har ikke noe problem med f.eks. å passere hengebroer og andre hindringer i terrenget. Men der går det også mye på hva dere signaliserer belgern. De er kjappe på å plukke opp sånt, så om man som belgereier går over ei hengebru med hunden med den største selvfølgelighet, ja, så vil belgern ofte gå over med den største selvfølgelighet den og :) Tilsvarende motsatt selvfølgelig.

Og ja, jeg skjønner helt klart hvorfor dere ser mer mot terv enn polarhund. Det er utrolig godt å ha en hund som kan gå løs og som holder seg nær og tar kontakt med deg på tur :) Selv om det selvfølgelig finnes belgere også som tar seg en avstikker på egenhånd.

Det er viktig å huske at 95% av alle belgere lever som vanlig familiehunder og de aller fleste av de fungerer helt greit uten at de nødvendigvis får en masse hjernetrim. Den setter pris på å få bruke hodet og synes det er gøy ja - men jeg er rimelig sikker på at om min belger fikk velge så ville han foretrukket å sprunget rundt og brukt seg fysisk. Det er hjernetrim å gå på tur også, mye lukter, utfordringer i form av nettopp sånne ting som du nevner - hengebroer - osv. En tur behøver ikke være kjedelig :).

Når det gjelder psyken så vil jeg igjen poengtere at det er viktig å sjekke nøye rundt, gjerne treffe flere individer av rasen og for all del, treffer du hunder som er litt "ugne" og eier sier "de skal være sånn" så skygg banen. De skal ikke det.

Selv har jeg hatt belger i snart 20 år, og jeg har vært heldig å eie miljøsterke hunder som aldri ville kicket på hverken hengebroer eller høyder. Det er litt hva du gjør det til. Om du bestemmer deg for at hengebro er ok så synes stort sett bikkjene det er det også :).

Helt enig! Om min belger kunne velge ville han definitivt sakt ja takk begge deler. Det kuleste han vet er å trene. Samme hva det er. Lydighet, spor, rundering, andre former for søk. Like kult alt sammen. Men om han måtte velge enten fysisk eller mental trening i hverdagen er jeg ikke i tvil om at det er viktigst for han å få utløp for behovet for fysisk aktivitet. Å få løpe og bruke kroppen sin. De fleste belgere i Norge i dag får nok betraktelig mindre enn det TS beskriver. En belger ville fått det supert hos dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig i det andre belgereiere sier her inne, en terv vil få det veldig bra hos dere!

Hvis jeg skulle kjøpt meg terv i 2012 så ville jeg ha kjøpt fra et av de kullene som Heierås kennel planlegger, se www.heieras.com, men jeg kjenner oppdretter ganske godt så anbefalingen er litt innhabil. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ta det på PM for min del, jeg har et veldig godt inntrykk av hundene fra kennel woodshine og har alltid sagt at skal jeg ha en rød så skal jeg ha derfra :) De er jevnt over trivelige og halvfornuftige belgere de jeg har møtt :)

Edit: ang belgere å kulde så har jeg aldri opplevd at mine fryser. Han siste måtte jeg taue inn når han la seg til å sove ute i 30 blå og han var sparsomt bepelset. Det som derimot har vært et problem med mine to svarte er varmen. Over 15 varme og de ville helst være inne el ligge i skyggen. Jeg ville ikke lagt ut på langtur på varme sommerdager hvis det ikke var mulighet for at hunden kunne bade i bekker på veien.

Belgere og hengebruer er stort sett ikke noe problem med mindre eieren gjør det til et problem slik BP var inne på. De er veldig førervare og all form for oppmuntring og dill virker motsatt på en belger. Jeg kommer aldri til å glemme når en kompis skulle passe Loke og de skulle ta heis. Han trodde muligens Loke ville tro heisen var ekkel og dro frem godbiter. Det var full bråstopp. Gutten var vant til heiser han, men det måtte jo være noe spesielt skummelt med denne heisen sant? Det samme med trappen.. Det gikk med to tuber smøreost opp og ned, og dette var på en hund som bodde i 11 etasje med meg og tok heis 8 ganger daglig... Jeg er overbevist om at 70% av såkalte pinglete belgere hadde vært miljøsterke hos andre eiere. Hvis eieren tenker at noe kan være skummelt, så blir det skummelt. Hvis hunden synes noe er ekkelt og eier oppmuntrer blir det enda mer skummelt. " skjerp deg " var min respons hvis Loke pinglet, før jeg enten gikk i fra han eller dro han med meg. Da var det ikke skummelt mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse råd og hjelp. Det er helt tydelig at belger-eiere er entusiastiske, men også dønn ærlige og realistiske i forhold til gleder og utfordringer. Det setter jeg pris på!

Vi vet jo ikke helt når det "passer" - for vi har så innmari lyst til å være sikre på å ha tid til å legge et godt grunnlag det første året til halvannet, men jeg ser at når det først passer kommer det til å komme litt "brått på", så det er bare å undersøke og holde øye med det som skjer.

Men det vil kanskje være bra om ikke setteren er altfor gammel heller, så det skjer nok innenfor et år eller tre. Han er 5 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...