Gå til innhold
Hundesonen.no

For tidlig fødte valper?


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

To uker før tiden? Det er liten sjans for overlevelse da ja, spesielt lungene er ikke ferdigutviklet. Om man sammenligner det med et menneske, så blir det som en baby som fødes ca 6,5 mndr gammel. Og de må ha mye hjelp for å overleve/bli friske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Man sier" vel at over en uke for tidlig (eller sent) neppe kommer til å leve opp, dessverre. Med en menneskebaby finnes det så utrolig mange medisinske hjelpemidler, så det er ikke særlig sammenlignbart.

Men undere skjer, og eksempler på ekstreme tilfeller er det mange av. På beardiser er det ikke uvanlig at de kommer både 3-4-5 dager før den magiske 63. dagen, så èn uke ville jeg vel hatt et håp for. 2 uker er derimot veeeldig tidlig, ja. Forhåpentligvis har noen bare talt feil på ukene.. Eller at det stopper opp nå, og hun får gå minst en uke til.

Krysser fingre for at det løser seg for søsteren!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Man sier" vel at over en uke for tidlig (eller sent) neppe kommer til å leve opp, dessverre. Med en menneskebaby finnes det så utrolig mange medisinske hjelpemidler, så det er ikke særlig sammenlignbart.

Men undere skjer, og eksempler på ekstreme tilfeller er det mange av. På beardiser er det ikke uvanlig at de kommer både 3-4-5 dager før den magiske 63. dagen, så èn uke ville jeg vel hatt et håp for. 2 uker er derimot veeeldig tidlig, ja. Forhåpentligvis har noen bare talt feil på ukene.. Eller at det stopper opp nå, og hun får gå minst en uke til.

Krysser fingre for at det løser seg for søsteren!

Susanne

Det har visst stoppet litt opp nå, men de skal til vet i morgen tidlig uansett. Krysser fingre for vakre Penny Lane!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et menneske går drektig i 9 mnd, en hund i 9 uker, det sier seg selv at en uke eller to er mer utslagsgivende for en valp enn en baby. To uker før eller to uker etter termin regnes vel som normalt på mennesker, så vidt jeg kan huske fra da jeg gikk drektig, i forrige årtusen en gang :P

Krysser fingrene for at det går bra med halssøsteren til Symra og valpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har hatt kull på tispelinjer der det har vært normalt at de kommer før tiden. Så de tre siste terv-kullene jeg har hatt har kommet før termin. Den tidligste 8 dager før termin iht. første paring - 10 dager før i forhold til 2. paring. I alle tilfellene har det gått veldig greit og valpene har vært normaltstore ved fødselen. Det kan gå bra også, men klart 14 dager er lenge før termin, og at tispen har startet oppblokking og fødsel så tidlig kan tyde på f.eks. herpesinfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å avrunde tråden: Hun aborterte, ingen levende valper, men tispen kommer seg fint.

Jeg er ikke personlig berørt altså, har ikke mye kontakt med eierne eller hunden. Jeg spurte mest fordi jeg lurte på hvordan det var med overlevingssjanser hos for tidlig fødte valper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...