Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av trenings metode


mindor
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg skal skaffe ny hund til våren og har lyst til å lese\lære litt om de forskjellige trenings metodene som er der ute.

Jeg hadde en BC før som jeg kjøpte når jeg var ganske ung og nå i ettertid ser jeg at jeg var litt "hard" med henne noe jeg ikke har lyst til med den nye jeg skal skaffe.

Er det mulig å få en lydig hund uten og gi den fysisk koreks ? (ta den i nakken , sprute vann legge den på rygg for å vise dominans)

hva anbefaler dere av bøker og nett sider ?

Mindor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er en god stund til du får hunden, så har du jo god tid til å lese hundebøker av forskjellige slag, og dermed få et supert grunnlag og utgangspunkt for å finne din egen lille sti innen trening samtidig som du lærer en hel haug om hund og hundetrening sånn i teorien :) Samtidig blir du jo oppdatert, forberedt og all ting jo :D

Bøker jeg anbefaler til noen som ønsker et dykk i positiv hundetrening (og andre relevante hundebøker) er blant annet disse:

  • 100% positiv hundetrening
  • Kontakt - samspillet mellom hund og hundeier
  • Klikkertrening for din hund
  • Ikke skyt hunden
  • På talefot med hunden og de dempende signalene

Et tips jeg har hørt om er å se på bibloteket ditt, det er visst ikke sjeldent at de har flere av slagerne til utleie.

Ellers så synes jeg det er kjempeflott at du forbereder deg tidlig til at du får valpen i hus. Det gjør du lurt i, for når du får en valp i hus så er det utrolig mye du kan legge til rette med en gang du får valpen, og dermed får mye gratis med å kunne litt ekstra i forkant.

Ellers så anbefaler jeg virkelig valpekurs. Hvilket du velger kan du jo ta stilling til etter du har lest og hørt deg litt mer rundt slik at du får et kurs som har en treningsform som ligger nærmest mulig det du etter hvert ønsker å lære mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største feilen du gjør - er å bestemme deg for en treningsmetode før du får hunden i hus. Det er umulig å vite hva som fungerer best for deg og din hund før dere har møtt hverandre og "kjent kjemien".

Ellers går det "without saying" at du kan få en lydig hund uten konstante skarpe fysiske korrekser, det har ikke noe for seg uansett hvilken hundetype du har.

Det utelukker derimot IKKE at du ikke har lov å sette hunden på plass med korte, konsise og tydelige signaler - gitt at du selv er trygg på metoden (få gjerne hjelp fra kvalifisert personell, da helst ikke den gjennomsnittlige klikkertrenerskole) og ikke minst at du ser hunden tåler slikt. Andre hunder tåler ikke det og TRENGER ikke det for å bli en lydig samfunnsborger, noen trenger en myk fører og da kan klikkertrenerskoler være tingen for dere.

Dermed: se an hunden => tenk så gjennom hva som vil fungere for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening og positive metoder fungerer på alle friske hunder, så hun kan egentlig bestemme seg for metode før hun går til anskaffelse av hunden.

Klikkertrening fungerte utmerket på min forrige hund, men ikke på hun jeg har nå. Hun ble rett og slett usikker på hva jeg ville, og syntes ikke det var noe kjekt å trene når jeg brukte shaping og baklengskjeding. Lokking fungerte mye bedre. (kanskje er ikke hunden min frisk da :P) Nå blir hun trent i en salig blanding av lokking og target, og hun elsker virkelig å trene.

Så jeg er enig med Kangerlussaq her. Se an hunden, deg selv og kjemien. Og velg det som passer dere, sammen.

Men det er selvsagt ingen dum ide å sette seg inn i ulike treningsmetoder. Da får man et mye større verktøyskrin å velge fra, når man først står der med valpen.

Nå er jeg først og fremst lydighetsmenneske, og har to bøker å anbefale om du tenker å drive på med lydighet:

Lydighetstrening i teori og praksis og Med sikte på 10:an.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg synes det er flott at du vil gå over til en annen treningsform. Det er ikke alltid like lett å se at man har gjort noe "galt".

Selv om det er vanskelig å bestemme seg på forhånd, som noen sier over meg, vil jeg tro at du trygt kan bestemme deg for å trene positivt så langt det lar seg gjøre. Når du får en valp som ikke har rukket å ta store skader av et miljø enda, og genene er sånn nogen lunde på plass, vil jeg si at det er et lurt valg.

Du spør om det er mulig å få en lydig hund uten å bruke fysisk korreks. Det eneste jeg har å si til det er "JA", med store bokstaver. Jeg er av den tro at en hund som har et godt forhold til eieren sin, både til hverdags og i treningsituasjoner, gjerne blir lydigere. Du kan jo tenke deg selv - man gjør gjerne en jobb bedre når man gjør den av egen vilje og med glede, enn man ville gjort når man gjør den i frykt?

Som sagt er det alltids lurt å se an individet. Det er også viktig å finne ut hva du trives best med. Men det å trene positivt fører sjelden til noe negativt ;)

Jeg husker ingen boktitler for øyeblikket, men jeg vil også anbefale deg å gå kurs. Både valpekurs og grunnkurs. Gjør litt research før du bestemmer deg for skole/instruktør, og finn en som jobber på den måten du ønsker.

Masse gratulerer og lykke til med ny hund, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få en lydig hund uten og gi den fysisk koreks ? (ta den i nakken , sprute vann legge den på rygg for å vise dominans)

De metodene du nevner der er ikke treningsmetoder, men dyremishandling. Ingen trener hund på den måte (vel - ingen som har peiling på hund i allefall).

Jeg er enig med andre her i at det er dumt å henge seg opp i en "filosofi" på forhånd, for man må se an individet mht hvordan man legger opp treningen. Min forrige konkurransehund tålte ikke "vanlige" treningsmetoder som jeg hadde lært tidligere (nei, det gikk ikke ut på "sleng og deng", men hun kunne ikke belønnes med lek og moro f eks. Hun var veldig vár på meg og omgivelser etc). Jeg måtte dermed konvertere og brukte veldig mye klikkertrening, doggie-zen og slike metoder, med godbiter som belønning. Hun lærte usedvanlig fort med slike metoder, men det var vanskelig å få den intensiteten på henne som jeg kanskje kunne fått dersom jeg kunne brukt ball eller drakamp som belønning.

Da jeg fikk sistemann i hus hadde jeg bestemt meg for å bruke de samme metodene på ham som med den forrige, altså mye klikkertrening og ekstern belønning etc etc, men da med lek som belønning helst (han er lett å belønne både med ball, drakamp og godbiter, så jeg har mye å spille på her). Etterhvert som han vokste til så ble progresjonen lik null med disse metodene. Han skjønte ikke konseptet, rett og slett, det var også alt for mye annet som surret rundt i hodet hans til at jeg kunne la ham "tenke selv". Dermed måtte jeg gå inn og tenke for ham, dvs begynne med lokking og luring, bli mer aktiv som fører, jobbe mye med forholdet mellom ham og meg og forsøke å overbevise ham om at det var JEG som var kul, ikke nabobikkja :D. Jeg måtte til og med dytte til ham innimellom for å nå inn dersom vi skulle ha noe som helst utbytte av en trening på klubben (hodet var fullt av grøt, hørsel var fraværende, øya var på stilk og mutter'n eksisterte ikke).

Man må være åpen for å finne løsninger når man trener hund, ikke henge seg opp i EN måte å gjøre ting på. Det er også viktig å finne en treningsmetode DU behersker. En metode er ikke bedre enn den som bruker den - så det er selvsagt viktig at man kan å bruke den metoden man benytter, ellers kommer man uansett ingen vei, samme hvor bra metoden i utgangspunktet er.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke henge deg opp i en metode, nei, men det er jo bare fint og begynne nå og lese og lære om positiv trening av hund slik at du har grunnleggende informasjon om forskjellige positive metoder og på den måten har best mulig utgangspunkt til og velge rett metode for deg og hunden nå den tid kommer :)

Og kudos til deg for og innse tidligere 'feil' og at du er interisert i og lære noe nytt og positivt :) Og det funker bra på alle hunder og det er ikke noe problem og få en lydig hund med slike metoder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 100% positiv hundetrening
  • Kontakt - samspillet mellom hund og hundeier
  • Klikkertrening for din hund
  • Ikke skyt hunden
  • På talefot med hunden og de dempende signalene

Skriver under på at disse er å anbefale, med unntak av nr to - den har jeg ikke lest. (Men den blir nok bestilt i løpet av dagen.. :P )

Du trenger ikke bestemme en konkret treningsmetode nei, det er forskjellig fra hund til hund. men du kan jo bestemme deg for retningen. Men det høres ut som om du allerede er veldig klar for å trene positivt.. :-) Husk at å trene positivt ikke betyr at du ikke kan si nei til hunden. Her bruker vi 100% positiv trening av innlæring av nye adferder, som sitt, ligg, på plass, etc. Ellers er vi litt "all over the place" og følger ingen spesiell trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange av de nevnte bøkene overdriver. Bra å skulle trene positivt, men jeg mener det er helt feil å lage seg regler for hvordan man skal være med hunden sin (eneste regel bør være at man alltid skal være innenfor hva som er etisk forsvarlig). Det er ikke så vanskelig å trene hund - man må bare ha med seg hodet og magefølelsen (isteden for å pugge masse regler).

Jeg anbefaler bøkene

  • "Border Collie" (eller en av de andre raskebøkene til landbruksforlaget)
  • Bra relasjon av Kent Svartberg
  • EDIT: + Kontakt-boken

BR-knapp.gif

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening og positive metoder fungerer på alle friske hunder, så hun kan egentlig bestemme seg for metode før hun går til anskaffelse av hunden.

Enig.

Selvfølgelig kan man velge seg på forhånd hvilken metode du ønsker å lære mer om. Man er ikke ferdig utlært på en dag, så hvis noen ønsker å ta et dykk i treningsmetodene på forhånd så klarer jeg å se noe annet enn rene fordeler med det. Uansett hva du nå skulle velge etterpå eller når valpen kommer i hus - og ikke minst underveis mens du har hunden.

Folk flest er da dynamiske - vi lærer, erfarer og utvikler oss. Det er bare å begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på at disse er å anbefale, med unntak av nr to - den har jeg ikke lest. (Men den blir nok bestilt i løpet av dagen.. :P )

Den kontakt-boken har ett kapittel jeg har hoppet over (du vil vite hvilken når du sitter der med boka), men resten av boken har jeg hentet noen kongetips fra den gangen den kom ut :) Jeg ble mer bevisst på ett par plan som omhandler nettopp dette med kontakten mellom meg og hunden i hverdagslige situasjoner.

For folk som ønsker å trene positivt (uten at det blir "klikkersk") og som ønsker seg èn eneste hundebok, så anbefaler jeg gjerne den. Kontakt og samspill er jo også en solid grunnstein i hundeholdet, og den boken fremhever akkurat det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontakt-boken har ett kapittel jeg har hoppet over (du vil vite hvilken når du sitter der med boka), men resten av boken har jeg hentet noen kongetips fra den gangen den kom ut :) Jeg ble mer bevisst på ett par plan som omhandler nettopp dette med kontakten mellom meg og hunden i hverdagslige situasjoner.

For folk som ønsker å trene positivt (uten at det blir "klikkersk") og som ønsker seg èn eneste hundebok, så anbefaler jeg gjerne den. Kontakt og samspill er jo også en solid grunnstein i hundeholdet, og den boken fremhever akkurat det :)

Takk for anbefaling. Vi er litt klikkerske, vi da. Men ikke 100% :P Skal spørre lommaboka og tiden om jeg kan kjøpe den.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dyremishandling når man fysisk straffer en hund. Det gir heller ingen mening. Synes du noe av det som ble listet opp er ok?

Hvis det er helt riktig timing, så ser jeg ikke problemet med fysisk korrigering. Problemet er jo bare at det er ufattelig vanskelig å time det. Og det vil derfor ofte føre til mer skade enn bra.

Og nei, -jeg bruker ikke fysisk straff selv. Det verste hundene mine opplever er et "nei", og det er ille nok for begge mine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dyremishandling når man fysisk straffer en hund. Det gir heller ingen mening. Synes du noe av det som ble listet opp er ok?

Både ja og nei, det kommer an på hund og setting. At det ikke gir mening er jo bare vrøvl, men deg om det. Og nei, jeg betrakter ikke det å legge en hund i bakken, sprute vann på den eller ta den i nakken som mishandling. Nå er ikke sånn at jeg er skikkelig pro å håndtere hunder slik, men alt med måte sier jeg bare.

Hvis det er helt riktig timing, så ser jeg ikke problemet med fysisk korrigering. Problemet er jo bare at det er ufattelig vanskelig å time det. Og det vil derfor ofte føre til mer skade enn bra.

Og nei, -jeg bruker ikke fysisk straff selv. Det verste hundene mine opplever er et "nei", og det er ille nok for begge mine. :)

Tja, det er like enkelt/vanskelig og time straff som det er å time belønning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men konsekvensene av å feilaktig eller utstrakt bruk av positiv straff gir en helt annen (og ofte vanskeligere) problemstilling(-er) å forholde seg til.

Interessant artikkel: http://www.fjellange...mid=128&lang=nb

Har lest den tidligere, men takk :) Jo, alt har en konsekvens, men det er ikke alltid lett å kunne forutse hvilken. Det kommer også helt an på bruken, hunden og eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det som er så trist egentlig? Du må gjerne utdype.

Jeg skrev på forrige side at jeg ser på det som dyremishandling, og da er det vel ikke noen særlig grunn til å utdype hvorfor det er trist. All mishandling er jo trist.

Det finnes langt verre dyremishandling enn dette, men jeg synes fortsatt at det er mishandling når man påfører hunden fysisk ubehag, som et element i trening/oppdragelse.

Jeg innbiller meg at dersom man "må" benytte seg av slike virkemidler, så sitter man kanskje med mer hund enn det man kan beherske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev på forrige side at jeg ser på det som dyremishandling, og da er det vel ikke noen særlig grunn til å utdype hvorfor det er trist. All mishandling er jo trist.

Det finnes langt verre dyremishandling enn dette, men jeg synes fortsatt at det er mishandling når man påfører hunden fysisk ubehag, som et element i trening/oppdragelse.

Jeg innbiller meg at dersom man "må" benytte seg av slike virkemidler, så sitter man kanskje med mer hund enn det man kan beherske.

Mishandling er trist, men det forutsetter jo faktisk at det ER mishandling det er snakk om selvfølgelig. Hva DU måtte mene er mishandling er ikke det i min bok. Og hva er det som gir deg mer rett enn meg?

Jeg tror det er veldig vesentlig å ikke trekke konklusjoner så hastig. I mitt hjem er det stort sett harmonisk og greit og jeg PLEIER ikke å håndtere hunden(ene) min(e) med fysisk makt, men det hender jo at jeg korrigerer. Og da er jeg faktisk ikke redd for å sette hunden skikkelig på plass, slik at den ikke får lyst til å gjenta det den holdt på med ever.

Ta for eksempel ødelegging av inventar eller stjeling av mat fra bordet, det er strengt forbudt hos meg, og det holder med en eller to beskjeder så skjer det ikke igjen. Jeg VET at mange andre fikser dette med å putte hunden i bur, aldri gå fra mat på bordet eller trene og trene og trene OG trene, men sånn vil ikke jeg ha det. Hva andre måtte gjøre med den saken er for øvrig ikke mitt problem, det er opp til hver enkelt å velge hvordan man angriper et slikt problem. I steden for at jeg tilpasser meg hunden, så må den lære og tilpasse seg meg, til gjengjeld oppnår den selvsagt stor frihet. For meg er det viktig. Og faktisk, så ser jeg ikke på dette som mishandling, men det er jo meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...