Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid og hyppig urinering


Taz
 Share

Recommended Posts

Kiwi er nå 11 mnd gammel og har nettopp fått sin første løpetid.

Jeg håper dere kan forteller meg hva som er normalt og hva som er unormalt i forhold til tissing under løpetiden.

Vi var hos veterinæren på onsdag og hun ble sjekket for uvi, men veterinæren mente hun ikke hadde dette.

Problemet er at hun tisser oftere enn en 8 uker gammel valp og selv om jeg lufter henne hver 1-2 time så tisser hun inne.

Jeg skjønner at løpetiden kan gjøre at hun tisser oftere, men det er vel måte på?

Hun klarer ikke å holde seg en hel natt lenger heller.

Så er dette normal og utrolig irriterende løpetid eller kan det være noe annet?

Hun drikker ikke unormalt mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tisper tisser alltid oftere rett før, under og rett etter løpetiden, men aldri inne. Eller, bulldoggen fikk det plutselig for seg å tisse i senga mi ved noen anledninger rett før løpetida denne gangen, men dette har hun ikke gjort før og jeg håper virkelig ikke dette er noe hun skal begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knertis har alltid vært et markeringstroll, så jeg kommer aldri til å skjønne hvorvidt hun har uvi eller begynner løpetid, for det har alltid vært ganske ekstremt. Aiko tisser oppå andres tiss og kan bruke bra med tid for å finne den perfekte posisjonen. :lol: Mye tissing er dessverre veldig vanlig, men uproblematisk så lenge det foregår ute. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi er nå 11 mnd gammel og har nettopp fått sin første løpetid.

Jeg håper dere kan forteller meg hva som er normalt og hva som er unormalt i forhold til tissing under løpetiden.

Vi var hos veterinæren på onsdag og hun ble sjekket for uvi, men veterinæren mente hun ikke hadde dette.

Problemet er at hun tisser oftere enn en 8 uker gammel valp og selv om jeg lufter henne hver 1-2 time så tisser hun inne.

Jeg skjønner at løpetiden kan gjøre at hun tisser oftere, men det er vel måte på?

Hun klarer ikke å holde seg en hel natt lenger heller.

Så er dette normal og utrolig irriterende løpetid eller kan det være noe annet?

Hun drikker ikke unormalt mye heller.

Må nok skuffe deg - sånn var Fanta og. Vi hatet løpetidene, hun hadde nesa i bakken konstant, umulig å få kontakt med og tisset heeeele tiden. Som å ha en valp igjen, skulle ut og tisse hele tiden.

Viss du vet at det ikke er noe fysisk(annet enn løpetid) så ville jeg faktisk vært litt streng med henne.. Fleste tisper får vell et større markeringsbehov rundt løpetid, men på lik linje med en hannhund så klarer de vell og holde seg inne :)

Fanta gjorde ikke det. Og vi forsøkte å være strenge med henne men hun måtte på do hele tiden. Gikk vi på tur tissa hun oftere enn en hannhund. Vi fikk beskjed om at det var normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormoner gjør jo at de gjerne får et større behov for og markere, og kan jo også påvirke andre ting, men at de skal få mindre blærekontroll sliter jeg litt med og se for meg, med mindre de får urinveisinfeksjon da.

Fanta kan jo kanskje igjen være påvirket av sin angst? (kanskje)

Uansett så vet jeg ikke, bare synes det er rart at de ikke skal kunne kontrollere blæra si selv om de får et større markeringsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke akkura si at Kiwi har ett veldig stort markeringsbehov, og hun tisser fordi hun må, ikke for å markere.

Jeg syns også at det er rart de ikke skal ha blærekontroll pga løpetid, derfor jeg mistenkte uvi.

Gleder meg til løpetiden er over, og jeg ble nok engang påminnet hvorfor jeg liker hannhunder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aisha var også ille på det under løpetiden. Vi hadde vel to uhell inne når jeg somlet med å komme ut om morgenen (vanligvis kan jeg somle litt og bruke 10-15 minutter om morgen, mens hun bare sover videre). Og å gå tur med henne var til tider slitsomt, fordi hun skulle tisse hvert 5 minutt (eller i hvertfall gjøre ett forsøk). Holdt på sånn i ca. en uke. Gruer med til neste løpetid allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som advarte meg mot dette før jeg skaffet meg tispe (igjen). :|

Tissing hundreogørten ganger i timen hele døgnet i 2 uker.

Hadde hun bare tisset ute (som ikke burde være ett problem med tanke på hvor ofte jeg lufter henne) så kunne hun

tisset så mye hun ville uten at jeg skulle klaget på hyppig tissing.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanta kan jo kanskje igjen være påvirket av sin angst? (kanskje)

Påvirket av angst kun under løpetid? Tror ikke det, du. Hun falt som regel mer til ro under løpetiden. Ellers så var hun jo knapt på do tre-fire ganger i døgnet. Har også hørt om flere andre tisper som er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påvirket av angst kun under løpetid? Tror ikke det, du. Hun falt som regel mer til ro under løpetiden. Ellers så var hun jo knapt på do tre-fire ganger i døgnet. Har også hørt om flere andre tisper som er sånn.

Nei :) Jeg tenker vell at siden hun hadde sine problemer er det ikke sikkert det har noe positiv effekt og være streng med en slik hund. Men det blir jo selvfølgelig bare en gjetning siden jeg aldrig har truffet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :) Jeg tenker vell at siden hun hadde sine problemer er det ikke sikkert det har noe positiv effekt og være streng med en slik hund. Men det blir jo selvfølgelig bare en gjetning siden jeg aldrig har truffet henne.

Tja, nå trener vi veldig positivt til vanlig, så streng hos meg er kanskje ikke det samme som hos mange andre :P Det var ikke noe større greie enn "nei" og å trekke henne vekk. Men det var jo nesten håpløst når hun uansett var døv gjennom hver løpetid :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma tisser mye når hun har løpetid - nå bare ute, men på de første løpetidene tisset hun en del inne også. Det gikk altså bedre og bedre for hver løpetid med tanke på innetissing, kanskje det blir sånn for dere også? :)

Jeg krysser alt jeg har for at hun blir bedre, for nå er hun bare teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Gammel tråd, men hvordan gikk det med Taz og løpetidene? Ble hun bedre neste løpetid, eller er hun fortsatt teit noen uker hvert halvår? :P

Kiwi fortsatte å tisse inne neste løpetid, og neste og neste. :getlost:

Så null tilgang til sofa og møbler og tepper under løpetiden. Fordi man må jo tisse mykt! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi fortsatte å tisse inne neste løpetid, og neste og neste. :getlost:

Så null tilgang til sofa og møbler og tepper under løpetiden. Fordi man må jo tisse mykt! :rolleyes:

Kiwi, var det ja :D

Det var akkurat det jeg IKKE ville høre! Men sånn blir helt sikkert ikke vår tispe :P

Ja, det er klart man skal tisse mykt! For noen måneder siden så hadde Pie et lite tilbakefall på rensligheten. Hun tisset To (2) ganger i sofaen med bare noen minutter i mellom, og det var nok ene og alene fordi vi hadde tatt vekk gulvteppet slik at sofaen var det eneste myke ;) Vi tok inn teppet igjen, så denne gangen gikk iallfall ikke utover sofaen ... :ahappy:

Vi lufter ofte og gleder oss til løpetiden er over. Bare en eller to uker igjen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus sjekket om hun tisser om dere har på henne tispetruse? En del som ikke tisser om de har på det.

Ellers har samtlige av mine hatt "uhell" (er jo ikke uhell, men tissing med overlegg) første løpetid. Og mine har ikke fortsatt ved neste løpetider. Men har nok vært enklere for meg også, fordi mine har holdt seg til senger, så jeg trengte kun å lukke soveromsdører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus sjekket om hun tisser om dere har på henne tispetruse? En del som ikke tisser om de har på det.

Ellers har samtlige av mine hatt "uhell" (er jo ikke uhell, men tissing med overlegg) første løpetid. Og mine har ikke fortsatt ved neste løpetider. Men har nok vært enklere for meg også, fordi mine har holdt seg til senger, så jeg trengte kun å lukke soveromsdører.

Hun nekter å ha på truse, så det skjer nok dessverre avhengig av den. Jeg husker forrige tispen også hadde noen sånne uforklarlige hendelser rundt første løpetid, også at hun plutselig lakk masse en gang mens hun sov. Og hun var tett som en propp helt til hun ble sterilisert på sine eldre dager. Da begynte hun å lekke.

Det går egentlig greit at det skjer på stua så lenge det ikke er sofaen. Teppet blir sikkert byttet ut etter 2. løpetid, så det er vi ikke redd for (vi tok det ikke inn igjen for at hun skulle tisse på det isteden for sofaen, altså, vi tok det inn igjen fordi vi trodde hun var 100% renslig .. så den jinxet vi bra!

Det er ihvertfall godt å lese at ikke alle tispene er sånn resten av livet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...