Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge kan hunden være alene hjemme?


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det blir for dumt at skal styres i form av lovgivning.. De aller fleste har faktisk sunn fornuft.. Og det handler om hvordan man utnytter tiden når man først er hjemme.. En hund må ha det my

Jeg har urdårlig samvittighet når jeg forlater hundene alene hjemme - ikke fordi de ikke takler det, men JEG tror jeg har litt separasjonsangst mht mine hunder *ler*. Jeg synes også hundene er alene h

Så lenge hunden(e) er friske og ikke har urinveisproblemer eller dårlig mage, så er nok bimmelim og bommelom det minst vesentlige mht å ha dårlig samvittighet for at hundene er hjemme alene - etter mi

Ville dette også kanskje ført til at burbruken økte? Fordi folk må ta med hunden i bilen på jobb... Og er det i så fall noe bedre?

Hvorfor er det bedre å ha med hunden i bilen på jobb? Næææh, det tror jeg ikke. Norge er et land med temperatursvingninger til de grader, og alle er nok ikke rustet nok til å kunne ta med seg hunden i et bur i bilen, og bilbur er jo som regel mer begrensa i bevegelighet enn "hjemmebur".

Om hundene har det de trenger av væske i løpet av en dag, BØR alle hunder klare seg en hel, normal arbeidsdag, synes jeg. Hundene mine gjør ikke særlig mye ut av seg på 8 timer fra morgen til ettermiddag om jeg er hjemme heller, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbar alt i frå 4 - 9 timar, men sidan eg enda bur heime er det ofte mamma er ferdig ein eller fleire timar før meg, så det varierar veldig frå dag til dag her i vert fall. Men så lenge ein får inn ei god heime-aleine-trening frå starten av og tar tilvenninga sakte men roleg for og få ein hund som er trygg når den er heime aleine, så tvilar eg sterkt at hunden tar skade av det.

Så eg synes nesten dei lovene i Sverige vart litt vel drøye. Og korleis skal dei uansett finne ut av kven som har hund og som jobbar i meir enn seks timar? Blir berre rot slik eg ser på det i vert fall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som de som snakker om at de skal på ferie og det blir deilig med bikkjefri. Jeg synes det er gruuusomt å reise fra bikkja sånn.. :P

Det å la bikkja være alene hjemme blir vel en vanesak også. Men jeg forter meg alltid veldig for å komme hjem for å se hunden igjen så han slipper å være alene hjemme mer. Nå er Monti 12 uker og er alene en times tid, det synes jeg er lenge. Men vi må jo bli vant til det etterhvert =/

Våre 2 uker uten hund om sommeren er aldeles herlig. jeg vet at hundene har det bra og vi har ingen hundevakt eller hundelufter ellers, så de ferieukene gidder jeg ikke å ha dårlig samvittighet for. Jeg går hjemmefra halv sju hver morgen og er ikke hjemme før halv seks to - tre dager i uka. Bortsett fra mandag, kommer Ia tidligere hjem, men jeg skulle gjerne kommet hjem to hver dag, jeg. Sånn jobb har jeg ikke. Til gjengjeld har jeg alle skoleferiene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig går smertegrensa ved 9 timer. Jeg aksepterer ikke at hundene mine er alene hjemme lengre enn det, og det har jeg heldigvis fått forståelse for på jobben når det er snakk om overtid. Jeg jobber gjerne overtid, men da må jeg ha lang nok pause til at jeg kan gi bikkja en skikkelig tur.

Hvor smertegrensen til hundene mine har gått aner jeg ikke... Hvordan kan jeg vite det? Helt ærlig så har Loke virket mer giret når jeg kommer hjem etter 4 timer enn når jeg kommer hjem etter 9 timer. Jonas bryr seg filla...

Jeg har tenkt på dette med hundeluftere. Helt ærlig så tror jeg faktisk at jeg vil benytte meg av det tilbudet et par ganger i uka når jeg får hund, gitt at jeg har råd. De dagene jeg ikke har tid til en skikkelig tur etter jobb. Jeg har innsett at å ha hund og barn er noe helt anderledes enn å bare ha hund og at det selvfølgelig er hunden som vil lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har man gått ifra hunden sin lenger enn dette, og hunden ikke har det bra med å være alene så lenge, da kan man straffes etter denne forskriften, sier Lindgren til forskning.no.

Altså det står jo tydelig i artikkelen at om hunden ikke har det bra med å være alene lenger enn 6 timer, så kan man straffes. Så da tviler jeg på at svenskene har så stort problem med å få jobb + hund til å fungere sånn sett. Men det er vel mye det om hunden tar det med ro eller ikke det går på. Det står jo også at ingen så langt har blitt straffet, så vidt denne Lindgren har hørt... Altså er det vel kanksje ikke så strengt som det ser ut, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det betyd at jeg hadde måtte avslutte hundeholdet pga jobben eller byttet jobb.

Det fins, så vidt jeg vet ikke noe hundelufting tilbud her i område, og strengt tatt så stoler jeg bare på en person til å passe hundene mine. Så det tilbudet skulle vært ****** bra.

Alternative hadde vært bilen for at jeg skal lufte de i 5 min, og da har de det bedre hjemme. Jeg bruker 10 min bort til der bilen min kan stå, lufte 5 min og 10 min tilbake. Da har jeg 5 min igjen å spise på.. Itillegg vil bilen stå helt uten tilsyn og ingen mulighet til at noen titter til og ser at alt er ok.

Tror faktisk de har det bedre i eget rom med vann, soveplasser, bevegelsefrihet enn å ligge i bilen for en 5 min luftings.

Jeg anntar at også ordentlig hundegård er "alene", så å flytte å få en usjenert og trygg hundegård hadde heller ikke vært noen hjelp om det regelverket kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang vært borte fra hundene mine 12 timer da det var krise og det var jeg som slet mest, hundene hadde vann og en leilighet å romle på samt leker og godbiter.

Til vanlig nå er de ikke alene pga jeg er syk, men de har før vært fra 1 til 8 timer avhengig av hvordan mamma jobbet og jeg jobbet. Og nå i høst studerte jeg og de var maks 4 timer alene.

Men for at de skal være alene så må de ha vann og god plass til å røre på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg selv ville bare brukt en eneste hundelufter og det er kollegaen min :P

Men jeg er sær og vet det.)

Jeg syntes det kommer litt ann på hundene.

Familiehundene våre var ikke noe særlig alene da de var unge, nettopp fordi da var vi også unge og kom tidligere hjem fra skole og slikt. Da de ble eldre var det lettere å ha de lenger alene fordi de var fornøyde med å sove mye uansett.

Er ikke så fornøyd med å ha mine nåværende lenge alene, men det er mest fordi de er unge og kjeder seg fortere tror jeg.

Ellie er maks en - to timer alene og Balrog maks en arbeidsdag. Og det skjer nesten aldri ettersom de er med overalt omtrent eller jeg skaffer pass til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har urdårlig samvittighet når jeg forlater hundene alene hjemme - ikke fordi de ikke takler det, men JEG tror jeg har litt separasjonsangst mht mine hunder *ler*. Jeg synes også hundene er alene hjemme alt for lenge i forhold til hva jeg synes er ok, men heldigvis er slike "normale" arbeidsdager mer unormalt enn normalen her *forstå den den som vil :D". Når jeg jobber på min faste arbeidsplass tar jeg bussen kl littover 6 om morgenen, og er hjemme igjen enten kvart på fire eller halv fem (helst det første). Heldigvis har jeg ofte møter andre steder, og da får jeg betalt for reisetiden og trenger ikke å dra hjemmefra så tidlig (som når jeg skal til Hamar - hvilket jeg ofte er minst 1-2 ganger pr uke - drar jeg hjemmefra kl 7 og er hjemme igjen ca halv 4). Jeg har også en ordning som gjør at jeg kan ha hjemmekontor minst en gang i uka, noe som selvsagt reduserer den totale alenetida for hundene, men nei - jeg LIKER ikke å dra fra dem. For meg er det umulig å dra hjem i lunchen - jeg har minst 1 time reisevei hver vei liksom - og jeg kan ikke ta med hundene på jobb (vel - jeg kan kjøre bil og ha dem i bilen som kan stå i lukket parkeringshus og dermed har jevn temperatur året rundt, men det er jo heller ikke optimalt at de ligger så mange timer i bur i bilen og får en liten luftetur midt på dagen.

Jeg er heldigvis så heldig at mine husverter på eget initiativ ofte lufter mine hunder midt på dagen (av og til får de være ute i hagen hele dagen), men dette skjer bare vår og sommer, og det er jo avhengig av at de er hjemme selvsagt. De har jo også sitt eget liv og kan ikke være avhengig av at de MÅ lufte mine hunder hver dag når jeg ikke er hjemme.

På grunn av all alenetiden er jeg veldig opptatt av at jeg bruker resten av tida mi med hundene når jeg ikke er på jobb. Jeg er derfor sjelden på kino eller ute på middag (bortsett fra mine dinnerdates på Mc Donalds da *ler*) på kveldstid - alle aktiviteter jeg driver med involverer hundene på et vis. Jeg føler også at det er viktig at hundene har tilgang til meg om natta, nettopp fordi de er så mye alene på dagtid (om det har noen betydning aner jeg jo ikke, men det letter jo samvittigheten litt *ler*).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av å kunne ha Yaris alene 8-9 timer pga jobb, men annenhver uke så jobber jeg sent, gubben jobber tidlig hver uke. Når vi drar tidlig begge to så drar vi før 7 en gang, og er hjemme litt etter 3, når jeg jobber sent derimot så drar jeg ikke før 9 og da er han jo "bare" alene 6 timer.

Yaris virker det som klarer seg fint med det, han har litt leker og sånn, og hele gang å boltre seg på, der har han en dyne han kan flytte på, ellers kan han ligge på flisene, det er også mulighet til å legge seg mørkt til i en gang, eller ligge der sola skinner inn av døra. Flisene er også varmekablet, så det er alltid litt lunk i de.

Jeg hadde sikkert klart meg med en lov som sa maks 9 timer, men hva skjer den gangen typen må jobbe overtid, og jeg f.eks. må innom og ordne noe. Eller sånn som imorgen hvor jeg skal på kurs i 4 timer etter jobb, jeg er riktignok innom og går en times tur med han mellom jobb og kurs, men det er kun fordi jeg har tidligvakt imorgen. Hadde jeg hatt sen, hadde jeg måttet dra rett på kurset.. Men det er igjen en dag en gang iblant, og tenker at det er normalen som er viktigst, og at hunden takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en hel arbeidsdag er lenge jeg også, men man må jo. De siste to årene har jeg studert så da har jeg hatt veldig varierte dager og mye fritid. Nå er de vel hjemme alene maks 6 timer. Drar heller ikke fra dem noe særlig på ettermiddag/kveld med mindre jeg har pass til dem. Legger heller andre aktiviteter til helger og fridager. De sover også sammen med meg om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det betyd at jeg hadde måtte avslutte hundeholdet pga jobben eller byttet jobb.

Det fins, så vidt jeg vet ikke noe hundelufting tilbud her i område, og strengt tatt så stoler jeg bare på en person til å passe hundene mine. Så det tilbudet skulle vært ****** bra.

Alternative hadde vært bilen for at jeg skal lufte de i 5 min, og da har de det bedre hjemme. Jeg bruker 10 min bort til der bilen min kan stå, lufte 5 min og 10 min tilbake. Da har jeg 5 min igjen å spise på.. Itillegg vil bilen stå helt uten tilsyn og ingen mulighet til at noen titter til og ser at alt er ok.

Tror faktisk de har det bedre i eget rom med vann, soveplasser, bevegelsefrihet enn å ligge i bilen for en 5 min luftings.

Jeg anntar at også ordentlig hundegård er "alene", så å flytte å få en usjenert og trygg hundegård hadde heller ikke vært noen hjelp om det regelverket kom.

Jeg antar, siden det står maks 6 timer uten lufting, at reglen ikke gjelder bare fordi hunden er alene, men mest kanskje fordi den skal få ut og gjøre fra seg og strekke litt på bena.. Slik jeg tolker det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har dyret tilgang på hele leiligheten når han er alene! Soverommet som er kjølig og mørkt, stua der han han sitte å se ut vinduet, eller badet hvor det er varmekabler i gulvet:) Lekene tar frem før jeg drar, matskåla blir fyllt opp og han har som alltid vann stående fremme! Jeg jobber 25 til 37,5 timer pr uke, men merker ingen forskjell på om jeg har vært borte 5 timer eller 9 timer! Når han har fått morra turen sin, så går han å legger seg igjen og gidder ikke engang bli med ut i gangen når jeg går :P

Jeg syns det er litt lenge å være borte i 9 timer, så jeg nærmest løper hjem fra jobb :P

Men jeg har ikke særlig dårlig samvittighet, han har det så godt ellers :P

De dagene jeg er hjemme hele dagen, så gjør han ingenting uansett. Er så mye som skjer ellers her, at jeg vil tro han nyter "fritiden" sin! HAHAHA :P

Ps. Er også ofte han ikke gjør nr 2 når vi går tur rett etter jobb, å han kan gå langt før han bestemmer seg for å pisse noen dråper! Han har definitivt en bra partyblære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde klart å være borte så lenge fra de som enkelte er her inne. Jeg har dødsdårlig samvittighet om de er alene lengre enn fem timer.

Jeg er priviligert som han en mann som er sykepleier og jobber turnus. I tillegg har jeg to dager i uka der dagene mine kun er på ca fire timer. Det betyr at hundene som regel ikke er alene mer enn 4-5 timer to til fire dager i uka. De dagene der mannen min er på dagvakt og jeg har normal arbeidsdag så kjører jeg som regel hjem i lunsjen og tar de med i bilen resten av dagen. Det lengste de har vært alene er syv timer og da tror jeg de har lidd veldig (inni mitt hode det).

Kanskje ville jeg følt det annerledes om hundene mine hadde sovet som noen steiner fra jeg dro til jeg kom hjem. Men de gjør ikke det. De sover stort sett og er helt rolige frem til ca 12 på dagen. Men etter det så begynner de å herje, lukisen kan gjøre fra seg, de kan finne et eller annet å tygge på osv. Jeg har det heller ikke bra om de må være alene mer enn ca fire timer. Merker at jeg kan ha problemer med å konsentrere meg om jobben min blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvstendig næringsdrivende og driver stall/gård, så mine er med meg på jobb hele dagen og hjelper til med alt fra å leie hester til å kviste trær :P Sånn har alle hundene mine hatt det de siste 10-11 årene, og jeg tror ikke jeg hadde klart å gå tilbake til at de skulle ligge alene hele dagen - men det er MEG som sliter mest med det, tror jeg :D

Personlig synes jeg 9 timer alene for en hund er mye...da hadde jeg i alle fall gitt dem selskap (synes det er forskjell på om de er alene eller har en flokkvenn der med seg, men mulig det er bare meg som har rare idèer igjen, hehe)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har alltid hatt en ordning med at jeg har kunnet ha hundene mine med på jobben, det var alfa og omega den gangen jeg fikk min første hund. Hadde han ikke kunnet være med så hadde jeg avstått fra å skaffe meg hund rett og slett. Heldigvis hadde jeg en hyggelig arbeidsgiver som syntes hund på jobb var ok. Han var med hele livet og var aldri alene. De neste var med til de var godt voksne, og etter det fikk man en bedre løsning hjemme så da var det liksom greit.

Som oppdretter har jeg enda ikke solgt valp til folk som ikke har hatt en løsning på "hjemmealeneproblematikken" før de har hentet valpen. Jeg aksepterer ikke at valpen får tre uker med familien i ferien for så å måtte være hjemme alene i 8-10 timer hver dag. Kan de ikke løse det på annen måte så får de ikke kjøpe valp. Enkelt og greit. Jeg synes også at om de normalt sett må være borte 10 timer hver dag så bør de skaffe seg katt heller enn hund. Heldigvis så har de fleste en løsning, og de har gjerne også arbeidstider innad i familien som gjør at tiden alene dreier seg om en 4-5 timer når man begynner med det.

Og akkurat det synes jeg kanskje det er viktig å tenke på om man skulle få en 6 timers lov i Norge også. De fleste har jo familie, barn som kommer fra skolen som kan lufte, noen som begynner senere osv. - så i realiteten så er det vel bare oss single som sliter med mye alenetid for hundene.

Når mine er hjemme nå så drar jeg hjemmefra klokken 0700 og jeg er hjemme igjen mellom halv fire og fire. - 8,5 time. Jeg synes det er lenge jeg. Ofte får de være med i bilen - spesielt på dager da jeg skal noe etter jobb, da får de en god luftetur midt på dagen og de virker mer fornøyd enn når de har vært hjemme en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visse fordeler med å dele leilighet med en slask. :P Da jeg fikk Aiko var jeg student og jobba bare et par ganger i uka, så hun har vokst opp på SV-infosenter og på Sosialantropologisk Institutt på Blindern, og har syntes det har vært helt supert. Når hun blei ordentlig stor, var hun igjen hjemme, men fordi jeg deler leilighet med en kompis som ikke gjør noe, har hun alltid hatt selskap (sjøl om hun stort sett har fortrukket å ligge og sove og murmle for seg sjøl). Han har også vært grei med å lufte hvis jeg synes det har blitt seint før jeg kommer hjem.

Imouto var også med på jobb fra jeg fikk henne til jeg følte jeg kunne stole på at Aiko og hun hadde det fint sammen, i vel 2-3 mnd, så hun har vokst opp på instituttet jeg jobber nå. Skikkelig kontorrotter! :lol: Sambis har vært ganske grei med lufting her også.

Per i dag er de stor sett alltid aleine hjemme mens jeg er på jobb. Da har de selskap i hverandre og i sambis. Søstra mi har nøkler, så hun er også ofte innom og lufter jentene eller bare ligger og koser med dem i løpet av dagen. Innimellom smugler jeg dem med meg på jobb, men bare dersom vi skal til dyrlegen eller kollegaen min som ikke får ha med hunder har fri (de er store, stinker og får være med inn på pauserommet og ligge der og sikle). Dersom jeg har veldig mye å gjøre, drar jeg hjem etter jobb og henter dem, går opp på jobb og lar dem løpe og kose seg i hagen (tar et par timer), før vi går inn og jobber til seint, og deretter går hjem igjen. Under masteropptaksperioden bl.a. er det veldig deilig å bo 10 minutters trikketur unna.

Akkurat som Siri kompenserer også jeg for all den dårlige samvittigheten ved å være tilgjengelig for hundene stort sett hele tida ellers. De sover i senga mi, vi bruker mye tid i løpet av ettermiddag/kveld på å trene og leke, og vi har veldig, veldig mye fysisk kontakt og kos. Det fine med å bo i Oslo, er at jeg faktisk kan kombinere 3 timers skogstur med full arbeidsdag OG middag og kino, på samme dag (da er det riktignok tur i svarte natta, men det tåler vi)! (Og det er stort sett det eneste som er bra...). I tillegg er helgene alltid øremerka hunder.

Samtidig er det jobben min som gjør at jeg kan dra på hundeferier, kurs, kjøpe bra utstyr og riktig fôr, og som gir meg følelsen av at jeg betyr noe og gjør en forskjell for andre enn familie, venner og hunder, og sjøl om jeg selvsagt helst skulle hatt mer tid med jentene, veit jeg at jeg hadde blitt en dårligere hundeeier med mindre tiltakslyst og entusiasme av å gå hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter grensa på 7 timer. Nå har ikke jeg full jobb, og de dagene jeg er på stallen, er bikkja med. Så han er egentlig bare alene om jeg skal på butikken eller konsert osv. Men når jeg får en skikkelig jobb må han jo mest sannsynelig være alene en hel arbeidsdag, da kan det hende jeg må flytte grensa. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært forbudt å ha hunder alene i mer enn 6 timer, hadde det nok blitt vanskelig for veldig mange å ha hund. Da må man jo gå i deltidsstilling, og ikke alle kan det. Her i Norge er det jo heller ikke så vanlig med hunde"barnehager", og det er kun få plasser hvor de tilbyr pass (og itillegg koster det jo litt)

Jeg er en av de som hater å la hundene være alene. Jeg vet at de ikke liker det. Jeg jobber nå halv stilling, så de er hjemme alene i rundt om 5 timer om dagen. (men samboer studerer hjemmefra, så de har ikke vært så mye alene det siste året) De dagene jeg måtte jobbe full dag, er jeg sååå stressa og må skynte meg masse for å bli ferdig og skynte meg hjem. Og da har jeg ingen samvittighet til å gjøre noe annet enn å være sammen med dem.

Det er litt vanskelig å sjekke ut hvor lenge folk har hundene hjemme, det samme med burbruk. Jeg håper vi ikke får noen av disse lovene hit til landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kua er ofte hjemme en hel arbeidsdag (8 timer for min del), Tesh får ikke lov å være alene hjemme fortiden fordi hun makulerer alt jeg eier og har. I det siste har de vært mye med i bilen. JEG syns det er bedre å ha de med i bilen, for da får de mange turer i løpet av en dag sammen med barna på jobben (jeg er selvsakt med).

3 dager i mnd jobber jeg 14 timer, da er de enten med i bilen og får en lang tur midt på dagen, eller så passer mamma dem.

Til tross for det så jobber ikke jeg mange dagene i mnd og jeg har masse fri, så at de nå og da må ligge i bilen en hel dag gjør ikke at jeg får dårlig samvittighet.

Jeg har egentlig ikke noen smertegrense, da jeg aldri har hatt 9-4 jobb og jeg har fri hver mandag og tirsdag og annenhver helg pluss korte dager onsdag/torsdag/fredag.

Hadde jeg ikke hatt hundene hadde jeg nok jobbet en del mer dog.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bedre å ha med hunden i bilen på jobb? Næææh, det tror jeg ikke. Norge er et land med temperatursvingninger til de grader, og alle er nok ikke rustet nok til å kunne ta med seg hunden i et bur i bilen, og bilbur er jo som regel mer begrensa i bevegelighet enn "hjemmebur".

Om hundene har det de trenger av væske i løpet av en dag, BØR alle hunder klare seg en hel, normal arbeidsdag, synes jeg. Hundene mine gjør ikke særlig mye ut av seg på 8 timer fra morgen til ettermiddag om jeg er hjemme heller, liksom.

Jeg mener ikke det er bedre å ha med hunden i bilen på jobb, men jeg tror det ville blitt resultatet av den eventuelle loven. Og igjen, jeg ser ikke på det som noe positivt.

Men igjen, hadde vi fulgt Sveriges loves om hvor lenge en hund kan være alene hjemme, så hadde vi garantert fulgt etter i loven om å ikke oppholde dyr i bur, bortsett fra i spesielle situasjoner (som f.eks på bilturen). Så da hadde man ikke kunne hatt med hunden i bilen på jobb, for det ville vært misbruk av den andre loven igjen.

Det står også i artikkelen:

"Har man gått ifra hunden sin lenger enn dette, og hunden ikke har det bra med å være alene så lenge, da kan man straffes etter denne forskriften."

Så det er greit å ha en hund alene hjemme som har det helt forj****** i 2 timer, men med en gang det bikker 6 timer kan man straffes for det?! Den loven burde blitt formulert på en bedre måte i så fall.

Jeg håper ikke "vi" følger etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet fullt i grønnsaksavdelingen på en butikk var Chicka alene fra 8,5 til 9timer, jeg slet veldig med det, konstant dårlig samvittighet.

Jeg fikk noen ganger mamma til å hente hun utenfor jobben min før jeg begynte på jobben, så var hun hos mamma mens jeg jobbet, dette fikk jeg til kanske 1-2ganger i uka.

Da jeg jobbet på klinikken (fysioterapi for hund) så var Chicka med på jobben, lå på bakrommet og koste seg :)

(noen kveldsvakter var hun hjemme, siden jeg ville la hun være litt vant med å være alene hjemme også)

Nå fortiden jobber jeg ikke og det ser ikke ut til at jeg blir så mye bedre i formen til å noen gang kunne jobbe fulltid igjen.

Personlig syntes jeg 6-7timer er toppen av hva jeg ville hatt hun hjemme alene hver dag, men man å jo jobbe for å få ting til å gå rundt også, vanskelig dette...

10-11timer hadde jeg aldri aldri klart å la hun være hjemme alene på fast basis, bommelom og bimmelim skal jo ut det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aisha er stort sett aldri alene mer enn 4-5 timer. I sommer jobbet både jeg og samboren fra 9-5 (før dette studerte vi og hun var omtrent aldri alene). Da var samboren hjemme i lunsjen og luftet henne. Han hadde flexi tid og tok 90 minutters lunsj slik at hun fikk en pause. Da gikk vi så klart aldri fra henne om kvelden, men brukte heller kveldene på lange turer, agility trening, osv. Venner som ville ha besøk måtte finne seg i at hunden ble med, og det gikk stort sett veldig greit. Men sånn på langsikt kan jeg se at det blir nødvendig å være lengre borte fra henne, selv om jeg ikke liker det. Men noe stort mer enn 6 timer ønsker jeg aldri at det skal bli, og det kommer alltid til å være en vurderingsak når jeg skal ha jobb, osv. Som har blitt sagt før her tror jeg at en hund som er alene enn arbeidsdag, men får en god tur om morgen, og god aktivitet om ettermiddagen og kvelden har det like godt som en som ligger på sofaen en hele dag, og ikke får noe aktivitet.

Og dette med at å ha bikkjefri er litt deilig synes jeg er ganske innlysende. Så klart er det masse glede og utrolig positivt å ha hund, men man skal jo ikke stikke under en stol at med et aktivt hundehold så er det også mye jobb. Jeg mener ikke at jeg er en dårlig hundeier bare fordi om jeg kanskje en gang i året har lyst til å dra på en ferie hvor hunden ikke kan være med, og da har fri fra henne. Det blir litt som å påstå at man er en dårlig mor eller far fordi man synes det er deilig med en kveld ute alene mens barna blir passet av noen andre. Nå er jeg så heldig at jeg har en kjempesnill onkel som Aisha har full tillit til som passer henne når jeg reiser bort, så da vet jeg jo også at hun har det godt når jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...