Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene vekk blokkering på gjeterhund?


Tricolor
 Share

Recommended Posts

Har en gjeterhund som er litt egenrådig. Hun gjeter fint på kommando pa kort hold, men når det blir avstand så tuller hun og hører ikke på oss. Det største problemet er at hun blokkerer og stikker av hvis hun oppdager dyr lenger borte. Både vilt og sau. Dette er det vi må trene vekk nå på vinteren til neste sesong. Vil det hjelpe med generell lydighetstrening, og vil intensiv innkallingstrening uten forstyrrelser ha effekt?

Skulle gjerne hatt litt veiledning av noen som har gjetererfaring :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå 2 gjeterhunder. 1 godt voksen/snart gammel hannhund som jeg ikke har trent opp men som jeg nå har overtatt treningen av. Har også ei 1 år gammel tispe som så vidt har begynt treningen. Gammlingen har en vane med å "lukke øra" når vi snakker til han, men han finner ikke på å gå etter andre dyr en de vil holder trener på/henger inn.

Tispa var veldig egenrådig og visste best selv i alle situasjoner.

Løsningen for oss ble å innføre strenge "regler". Hundene sitt liv er nå svart hvitt. Jeg har de under stålkontroll uansett hva vi gjør. Det er lært inn en fri kommando som da betyr at de får gjøre nesten så de vil. De får heller ikke da låv til ting som jeg ALDRI skal ha noe av, og der kommer gjeting på egenhånd inn. Vi trenger mye dekk, veldig mye. Når jeg sier dekk så skal de ligge og det fort og det er IKKE lov å reise seg før jeg sier ifra. Det har vi øvt leeeenge på. Jeg passer på alt jeg sier og gjørt rundt hundene. Sier jeg noe til de så skal jeg passe på at det blir utført. Har jeg en dårlig dag så snakker jeg ikke til de, rett og slett for at da kan det hente at hunden ikke utfører det jeg sa og at jeg ikke gidder å passe på at de utfører det, og det gjelder småting som at de skal legge seg også.

Når tispa kunne dekk i alle situasjoner der det ikke var sauer så startet vi rundt sauene. Hun fikk gå som hun ville i langline i nærheten av de. Jeg kommanderte dekk og passer på at hun lykktes der også. Så satte vi der i vanskelige og vanskelige situasjoner etter hvert. Nå kan jeg kommandere henne i dekk og hun kan ligge der og se at alle sauene springer bort.

Jeg vil ha en kommando på de som sitter 100% i alle situasjoner for da er det lett og avbryte hunden fra det den holder på meg. Jeg sier ikke at det virker på alle hunder, men det har virket for meg.

Så på gården så har vi 1 kommando som skal sitte 100% og vi tenker over hva vi gjør med hundene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...