Gå til innhold
Hundesonen.no

dvergpinscher


mærra
 Share

Recommended Posts

(ja hei, jeg har vel vært her før, men det er hundrevis av år siden og jeg husket ikke brukernavn/passord, haha. brukernavnet var det beste jeg kom på i farta!)

jeg ønsker meg en liten hund som kan bli med meg når jeg flytter ut til høsten, og har tittet på mops, fransk bulldogg og nå dvergpinscher. jeg ønsker en robust korthåra, lettrent hund som kan bli med overalt og tåle ett par timer om dagen alene i en blokkleilighet (kommer til å jobbe/studere). har ikke lyst på terrier eller langhåret. :) hjemme bor det en wheatenhann på 5 år som valpen kommer til å være med de første månedene, ettersom det er mest ideelt for meg å hente den rundt påsketider eller til sommeren, om det blir nødvendig. vet ikke hva som egner seg best av tispe eller hanne da?

strøk mops og fransk bulldogg av listen pga helseproblemene, så dere med DP-erfaring: fyr løs!

stoooor takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, det blir nok før jobb (jobber 08.00 - 16.00), og ett par lengre turer etter jobb - for min del. skal bo hjemme de første månedene med valpen så det vil være andre hjemme på andre tider av dagen, og i leiligheten vil det bo en annen person med meg.

syns agility ser veldig morro ut, kunne gjerne tenkt med å prøve det ut ettersom archie ikke kan brukes til det pga HD. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. dere med DP.

Jeg hadde en DP oppdretter innom jobben her om dagen,

Hun har kun oppdrett av blacktan DP, og når jeg spurte hvorfor forteller hun med at de røde har mer atferdsproblemer som aggresjon og er med usikkre og redde. Noen som vet om dette faktisk er tilfellet? Jeg har aldri hørt noe slikt før... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mitt syn er at DPen er en aktiv, super, robust "liten brukshund" med mye hund i seg. Morsom liten krabat med mye rare lyder og uttrykk og supergira på å lære om man bare finner riktig belønning ;) Svært lettlært - men blir fort lei terping og denslags, og nøkkelen her ligger i korte økter og varierende belønning ;) Lukter lite, lite hår (men når de først mister pels, så SITTER den godt i klær og alt).. ;)

Krever relativt mye mentalt og fysisk stilmuli ifht størrelse om jeg skal sammenligne med de andre i mitt hundemiljø (som har større raser, og også driver aktivt). Mange av DPene vil nok heller velge å ligge godt under teppet med deg på sofaen framfor å være ute å trene i "ruskevær" - de er helt rame på varmekilder som peis, tepper og DEG som eier ;)

Men det er ufattelig mye nervøse, usikre og stressede individer av DP rundt om, (jeg har selv en usikker en - ikke særlig sjarmerende til tider..)

Så som med egentlig alle raser da men, bruk god tid på å finne en seriøs oppdretter som kan fortelle litt om foreldredyra, og helst forsøk å få truffet tispa FØR valpene kommer, gjerne hør om du kan være med på en liten tur med henne "utenfor hjemmet" slik at du kan se hvordan tispa er med tanke på stress og slikt.. Legg merke til hvordan hun hilser på deg når du kommer som "fremmed" etc etc..:) Tispa kan påvirke valpene mye under drektigheten og de første ukene - men det er det nok andre her inne som har en del mer kunnskap om sånn generelt ;)

Men gjerne få et bilde av oppdretterene på hvordan de tenker på å prege valpene før levering og denslags;)

DPen kan også ta veldig lett til lyd når de er understimulert eller usikre, og kan varsle overraskende høyt til alle døgnets tider om den føler det er på sin plass ;) Jeg vet ikke om jeg hadde valgt denne aktive rasen om jeg var ute etter kun en turkompis og "sofahund" - men det finnes jo store individsforskjeller her også ;) AG blir nok supert :) Blir morsomt å lese om andre DP-eier sine erfaringer her :) Tispe el hannhund kommer vel an på dine preferanser egentlig? .. Jeg merker hvertfall at min er en skikkelig hannhund på godt og vondt -og er nok en del voldsommere enn de tispene jeg "kjenner" av rasen.. men han er ikke engang 2år, så det kommer seg litt uke for uke nå, og han har en del stress igjen da..;)

Tja.. håper dette var til litt hjelp? Vet ikke helt om min her er så veldig representativ til rasen, men.. ;)

Jeg har forøvrig aldri hørt noe om linken til røde DP og problematferd tidligere... ? ;) Hørtes litt tynt ut for min del men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. dere med DP.

Jeg hadde en DP oppdretter innom jobben her om dagen,

Hun har kun oppdrett av blacktan DP, og når jeg spurte hvorfor forteller hun med at de røde har mer atferdsproblemer som aggresjon og er med usikkre og redde. Noen som vet om dette faktisk er tilfellet? Jeg har aldri hørt noe slikt før... :hmm:

Jeg har vært borti ganske mange dp'er, da jeg hadde det før. Men aldri hørt om forskjell i adferdsproblemer på de røde og black/tan så det hadde ikke jeg tenkt på :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti ganske mange dp'er, da jeg hadde det før. Men aldri hørt om forskjell i adferdsproblemer på de røde og black/tan så det hadde ikke jeg tenkt på :twitch:

Samme erfaring her. Har jo truffet en del dp i pinscherklubben og på treff etterhvert, og selv om jeg kjenner flere røde enn b/t så er begge representert på statistikken over problematisk adferd (og like mange ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo bare en, og har bare hatt henne noen få mnd.

Hun er veldig lett å motivere og trene (langt over gjennomsnittet har jeg hørt)

Hun krever en del både fysisk og psykisk i løpet av en dag for å være fornøyd, dog er rolige dager OK, men HUN er ikke nødvendigvis rolig (spinner rundt på gulvet og finner på masse sprell). Hun kan være masete om hun kjeder seg men stort sett aktiviserer hun seg selv eller går å legger seg.

Hun er et enormt matvrak (derfor så lett å motivere), men dette er vist ikke så vanlig på rasen. Derfor må lillemor gå med munnkurv ute, da hun spiser sopp..

Hjemme og i andre trygge omgivelserer hun helt utrolig herlig! Jeg har aldri møtt en hund som er så glad hele tiden som det hun er. Bare man ser på henne blir hun superglad og skal gjerne ha kos hele dagen lang, eller leke, eller bare sitte på fanget. Hun er desverre ikke sosial i det hele tatt og er alt for reservert (tidvis sint) på fremmede.

Jeg vet ikke helt hva du mener med robust og utholden, men en dp tåler ihvertfall veldig dårlig kulde! Utholden vil jeg si kua er, vi kan være på tur en hel dag og hun blir liksom aldri sliten :P

Jeg trener Kua i lp og ag (skal begynne litt mer etterhvert) og hun syns det er morsomt å trene og lærer VELDIG fort :)

Søte er de absolutt!

205909_10150753360515311_745795310_20121484_7123224_n.jpg

Kan jo legge til at hun er ganske tøff på hundefronten da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal være forskjell i gemyttet på de to fargevariantene høres veldig rart ut, om det var fakta skulle jeg tro det var mer kjent i miljøet. Hvilket kjønn du velger kommer helt an på dine personlige preferanser.

Eddisen min er 6 år nå, og han krever fortsatt en del aktivitet til tross for sykdom og at han står fast på kortison. Han har alltid vært et matvrak, noe som er vanlig for dp, glad i å leke og ekstremt lærevillig - det er både en fordel og en ulempe. Det går fort med disse småttisene, så det gjelder å henge med i svingene :) . Han jager presaen min rundt i full fart når de løper løse, og synes det er kjempemoro.

De knytter seg ekstremt sterkt til folk de er glade i, og husker godt. Min så ikke oppdretteren sin på et år etter at han ble levert, men hylte av glede når han så oppdretteren komme mot oss langt bortefra.

Eddie hadde separasjonsangst, men det ga seg plutselig når vi flyttet - merkelige greier.

Jeg har aldri vært borti så varmesøkende hunder før. Eddie ligger under dyna med meg hver natt, tett inntil. Dette er noe han har gjort siden han var bitteliten valp og jeg var redd for å knuse ham :lol: .

De varsler, veldig. Noe kan selvsagt dempes, men de er avlet frem for det så noe vil alltid være der. Jaktinstinktet er også sterkt tilstede, både moren til Eddie og han selv har tatt rotter og mus. Katter er han også ivrig på å jage, men det går greit med de tre vi har selv (innekatter, dog). Han er ikke redd for å fly i trynet på rottweilere om han synes det er på sin plass. Det er mange som sier om sine raser at de er store hunder i små kropper, men det stemmer helt klart for dvergpinscheren. Jeg liker best store hunder, men disse er så kule at jeg tror faktisk det blir flere i hus en gang, om jeg finner noen jeg liker.

Vær obs på mentalitet og helse (ikke bare det som registreres på dogweb, men allergi o.l. også), så går det nok helt fint å få en liten dvergpinscher i hus :)

Også må jeg selvsagt legge inn et bilde av vakringen min:

135.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg hadde heller aldri hørt om dette med fargeforskjell før heller.

Kjempe kul film av DPn og GD :P

Jeg hadde en DP tispe i fosterhjem i 6mndrs tid, fantastisk hund. Stoor personlighet i liten kropp, hun var brun og innmari varmesøkende. Hun hadde innmari sterke meninger og var ikke redd for å si ifra når noe ikke var opp til hennes mål. En terrorist hos dyrlegen, men jeg skal innrømme av jeg var innmari betatt av henne. Hun trives ikke så godt i husholdet vårt med 3andre hunder, hun ville helst ha alle menneskeoppmerksomheten for seg selv.

En skikkelig koseklump, hun kom til meg som 6år gammel og det var ikke noe problem og lære henne nye ting. Vi trente Spor og triks. Nå har hun fått en egen familie hvor hun er alene hund, hun har det nok som plummen i egget. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av vær i hus. (farge)

Har vært inne i dvergpinscher miljøet i snart 4 år og har ikke merket at det er mere adferdsprob med de rød en de b/t.

Men det er mye rart ut å går i dette miljøet også .

Så vær nøye med hvem du evt kjøper valp av da det florere av Dvergpinscher oppdrettere fortiden..

Å alle er ikke like nøye el seriøse i sin avel som andre.

Syns å det var lite seriøst av den oppdrettern du møtte å si noe sånt...

Her er de jeg bor me :296346_10150875788450237_883360236_21025176_1104681093_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av vær i hus. (farge)

Har vært inne i dvergpinscher miljøet i snart 4 år og har ikke merket at det er mere adferdsprob med de rød en de b/t.

Men det er mye rart ut å går i dette miljøet også .

Så vær nøye med hvem du evt kjøper valp av da det florere av Dvergpinscher oppdrettere fortiden..

Å alle er ikke like nøye el seriøse i sin avel som andre.

Syns å det var lite seriøst av den oppdrettern du møtte å si noe sånt...

Her er de jeg bor me :296346_10150875788450237_883360236_21025176_1104681093_n.jpg

Hehe ja kan tenke meg det. Oppdretteren jeg møtte var nok en av de litt sære ja :rolleyes2:

Veeldig fine hunder du har :wub: Blir DPsyk av slike

Selene til hundene satt veldig fint, er de spesialsydd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Også må jeg selvsagt legge inn et bilde av vakringen min:

135.jpg

:wub: åh, eddiepusen! han som var grunnen til at DP poppet opp på raselista, mihi. han krølla seg jo sammen i halsen min og sov der hele natta da vi passet han. finefine gutten. :D jeg er marianne med archie'n forresten, haha!

virker som dvergpinscher er hakket over det aktivitetsbehovet jeg søker samt at jeg skal bo i blokk med mange andre som sikkert ikke ønsker vaktbikkje langt oppe i 7. etg, haha. det at de kan være reserverte ovenfor fremmede er ikke direkte et problem, men vil jo gjerne ha en hund som kommer overens med de fleste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nå problem å bo i blokk med dp ..

Er hva man gjør det til selv...

Ikke alle har like mye vaktbikkje ..

Ja de kan bjeffe litt når det ringer på men det kan man få med andre raser også ...

Mine to er ikke reservert ovenfor fremmede.... Mye å si kor de kommer fra og hvor godt de blir sosialisert som valper ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: åh, eddiepusen! han som var grunnen til at DP poppet opp på raselista, mihi. han krølla seg jo sammen i halsen min og sov der hele natta da vi passet han. finefine gutten. :D jeg er marianne med archie'n forresten, haha!

virker som dvergpinscher er hakket over det aktivitetsbehovet jeg søker samt at jeg skal bo i blokk med mange andre som sikkert ikke ønsker vaktbikkje langt oppe i 7. etg, haha. det at de kan være reserverte ovenfor fremmede er ikke direkte et problem, men vil jo gjerne ha en hund som kommer overens med de fleste. :)

Det ER deg ja, jeg var litt usikker på om det fantes flere wheaten-Archie'r! :D

Om det er krise at hunden varsler så hadde jeg sett på en annen rase foreløpig, ja. Du KAN få en som ikke bryr seg, men sannsynligheten er stor for at den sier fra når det kommer noen. Dp'en er ikke, og skal ikke være, en labrador i miniatyr :)

Du får låne lille klædden når vi kommer oss tilbake til østlandet dersom savnet blir for stort da vettu :P Virker som han hadde det kjempefint hos deg ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...