Gå til innhold
Hundesonen.no

Er rallylydighet belastende?


:)Kine
 Share

Recommended Posts

Vi har snust litt på rally l. Det er veldig skånsomme øvelser i klasse 1.I klasse en er det mye.. sitt..dekk..fot..bli..baserte øvelser

Du går fra "post" til "post" og gjør øvelsen som er beskrevet på baneskiltene som er valgt ut..

Lydighetsøvelser uten "pirke" presisjon.

http://www.rally-lydighet.com/velsene.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bea sier, de lave klassene er ikke mer belastende enn bronsemerket. Det er vendinger, sitt, dekk og bli. I klasse tre tror jeg hopp over hinder og slalomen kommer, i klasse to er vel slalom mellom bena til fører den mest "belastende" øvelsen. Som jeg kommer på nå. I klasse en har du springmarsj som ikke trenger å være så rask, etterhvert får du innkallinger der hunden skal inn på høyre eller venstre side (bestemmes av skilt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Jeg antar du spør fordi Kuma enda er ung og du har lyst til å trene med henne alt nå. Det kan du trygt gjøre. :)

Ja, du hadde rett der! Jeg tenker hun hadde hatt godt av å bli dratt opp litt. Lydigheten kan bli litt pirkete, og det høres deilig ut å kunne kommunisere med hunden litt mer enn man gjør i lydighet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Ja, du hadde rett der! Jeg tenker hun hadde hatt godt av å bli dratt opp litt. Lydigheten kan bli litt pirkete, og det høres deilig ut å kunne kommunisere med hunden litt mer enn man gjør i lydighet. :)

Det er min favorittside ved sporten også. Når utenom lydighetskonkurranser krever du at hunden skal gå som et lys ved siden av deg uten at du kan si et ord til den, liksom. Odin og jeg har lange samtaler når vi er på tur, vi! :) (og har fått tilsnakk for for lite oppmuntring av hunden når vi gikk rally :o:P ).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er min favorittside ved sporten også. Når utenom lydighetskonkurranser krever du at hunden skal gå som et lys ved siden av deg uten at du kan si et ord til den, liksom. Odin og jeg har lange samtaler når vi er på tur, vi! :) (og har fått tilsnakk for for lite oppmuntring av hunden når vi gikk rally :o:P ).

Jeg skjønner ikke det der jeg. Hvorfor er det positivt å måtte snakke med og oppmuntre hunden. Under øvelsene? Må du det, så kan jo ikke hunden øvelsen godt nok enda. Hvorfor vil dommerne at man skal mase på og snakke med hunden under øvelsene?

Jeg går forresten ikke å snakker med hunden min på tur. Jeg roser han, ber han om å gjøre ting, koser og snakker innimellom, men jeg ser ikke noe poeng i å gå å snakke til hunden hele tida. Da betyr jo ikke stemmen din noen ting til slutt. Samme i konkurranse. Hvorfor ønsker en rallydommer småsnakk og oppmuntring/masing istedenfor en hund som kan øvelsen uten å bli mast på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke det der jeg. Hvorfor er det positivt å måtte snakke med og oppmuntre hunden. Under øvelsene? Må du det, så kan jo ikke hunden øvelsen godt nok enda. Hvorfor vil dommerne at man skal mase på og snakke med hunden under øvelsene?

Jeg går forresten ikke å snakker med hunden min på tur. Jeg roser han, ber han om å gjøre ting, koser og snakker innimellom, men jeg ser ikke noe poeng i å gå å snakke til hunden hele tida. Da betyr jo ikke stemmen din noen ting til slutt. Samme i konkurranse. Hvorfor ønsker en rallydommer småsnakk og oppmuntring/masing istedenfor en hund som kan øvelsen uten å bli mast på?

Det er da forskjell på masing og å snakke til hunden. Om du gjentar kommando eller hunden ikke gjør som den skal får du trekk, også i rally. Jeg er tidvis dårlig til å forklare ting, så jeg skjønner at dette kom feil ut. JEG trives med å kunne kommunisere og oppmuntre hunden med hele meg, både når vi trener, går tur, leker og konkurrerer. Det er også denne kontakten rallydommer ser etter. Det betyr ikke at man må gå å skravle konstant gjennom banen eller leke klovn etter hver øvelse. Et eksempel er også at jeg alltid har brukt mye kroppsspråk med hundene, og det er i hverdagen litt tilfeldig om jeg bruker muntlig eller bevegelseskommando til hundene på en del ting. For meg blir det anstrengt og unaturlig å skulle stå helt stivt og kommandere hunden, og for min del vil det antageligvis innebære en del jobb å fjerne kroppsspråket som jeg ellers bruker aktivt med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...