Gå til innhold
Hundesonen.no

Rare ting dere hører folk forteller om å tillegge hunder menneskelige egenskaper.


soelvd
 Share

Recommended Posts

At Loke gjorde ting på pur f for å få oppmerksomhet når han kjedet seg er ikke oppe til diskusjon en gang faktisk. Han tok en turne i fobudte gjerninger. Bare forbudte, som å velte tørkestativet, rive alle tepper av sofaen, legge hodet opp på bordet, snoke på kjøkkenbenken, åpne alle skuffer/ skap og rive ut innholdet etc. Slike ting han visste veldig godt at ikke var lov. Alt for å få oppmerksomhet :P

Ellers er jeg dypt imponert over enkelte andres hunder evne til å langtidsplanlegge maktovertakelse etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er mye såkalt menneskeliggjøring som ikke har noe som helst med menneskeliggjøring å gjøre jeg. At hunder blir matleie er et eksempel (men den store majoriteten er vel såpass matglade at

Møtte en mann som mente at tispa hans ble så godt likt av hannhunder fordi den var så tynn og hadde fin kropp...

Personlig elsker jeg å tillegge hundene mine menneskelige egenskaper. Jeg og mamma går gjerne på tur og dubber hundene våre. Scilos har en dritkul gresk aksang, og sier ikke stort annet enn "Jai bar

Chessea legger seg konsekvent i den siste stolen min mor satt i, gjerne rett etter at hun faktisk har sittet i den. DET kaller jeg maktovertakelse, det! :icecream:

Men ok.. Jeg menneskeliggjør hunden hele tiden. Hun kan blant annet være en skikkelig surpomp. I går fikk hun ikke sitte der hun ville mellom oss i sofaen, hun måtte ta til takke med å sitte litt på siden i sofaen. Da snudde hun seg og så rett inn i veggen, furtet og sukket oppgitt. Og så fikk hun viljen sin til slutt, fordi hun maste nok. Haha.. Jeg kan tenke meg hvor irriterende det må høres ut for andre.

Hunden min er menneskelig som bare det hun. Det er det jeg som bestemmer :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på en ting jeg sier som jeg synes er ganske søtt: Kiyomi og Aiko MÅ herje og leke med Imouto hele tida, og de går sammen om det. Jeg pleier å si at Imouto er den pene og populære som alle vil leke med, og at de andre to rett og slett ikke klarer å styre seg. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Søskenbarnet til pappa var på besøk.

Han: "Har dere tenkt til å kastrere han (Angus)?

Meg: "Nei, ikke med mindre det skjer noe alvorlig så vi må det."

Han: "Dere burde kastrere han med mindre han ikke skal brukes i avl. Ukastrerte hannhunder kommer aldri på innkalling ute."

Meg: :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rart med det egentlig?

De har dårlig smaksanser, de bruker luktesansen..

Jeg mener det er å mennesklig-gjøre hunden, når man bytter fôr pga hunden "sikkert må være lei smaken".

Hundene mine får en type fôr, og jeg bytter ikke forde de kanskje blir litt matlei en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?? Er det HUNDER vi har? Ikke små mennesker på 4 bein? Jeg trodde det jeg.... :sleep:

Jeg er nok en liten verdens mester i å tilegge dyrene her mennesklige egenskaper. Og si at de blir både furte, trasser osv. Men jeg vet at fortsatt at det er HUNDER jeg har ;)

Men Bridie sitt blikk er virkelig ikke enkelt å forklare på andre måter enn mennesklige.... Og oppførselen til Gry når hun ikke får belønning for å plukke opp ting til meg fra gulvet osv osv.

Men for meg er det kun en berikelse å kunne se hundeholdet litt på denne måten også. ;) Hvorfor har vi disse dyra da? ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?? Er det HUNDER vi har? Ikke små mennesker på 4 bein? Jeg trodde det jeg.... :sleep:

Jeg er nok en liten verdens mester i å tilegge dyrene her mennesklige egenskaper. Og si at de blir både furte, trasser osv. Men jeg vet at fortsatt at det er HUNDER jeg har ;)

Men Bridie sitt blikk er virkelig ikke enkelt å forklare på andre måter enn mennesklige.... Og oppførselen til Gry når hun ikke får belønning for å plukke opp ting til meg fra gulvet osv osv.

Men for meg er det kun en berikelse å kunne se hundeholdet litt på denne måten også. ;) Hvorfor har vi disse dyra da? ;)

signerer den! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har dårlig smaksanser, de bruker luktesansen..

Jeg mener det er å mennesklig-gjøre hunden, når man bytter fôr pga hunden "sikkert må være lei smaken".

Hundene mine får en type fôr, og jeg bytter ikke forde de kanskje blir litt matlei en sjelden gang.

Men de blir fortsatt matleie. Om man velger å bytte fòr er jo opp til eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de blir fortsatt matleie. Om man velger å bytte fòr er jo opp til eieren.

Ja, men det er fort gjort at det blir en bjørnetjeneste. Som når du må begynne tilsette annet i tørrforet for at de skal spise det?

Nok om det.. Jeg anbefaler hvertfall ingen av kunder som kommer innom butikken å bytte fôr for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig elsker jeg å tillegge hundene mine menneskelige egenskaper.

Jeg og mamma går gjerne på tur og dubber hundene våre.

Scilos har en dritkul gresk aksang, og sier ikke stort annet enn "Jai bare gå har", "Jai ikke forstå", "Jai finne rrrrådyr til midda'".

Fibi bytter mellom bergensk og nordlending, alt etter humør. Hun sier også ordet "dum" veldig mye.

Tinka har en slags sørlendigdialekt, men det hender faktisk at hun snakker østlending. Hun har en veldig nasal, lys stemme og snakker superfort, litt inspirert av bestevenninnen min med ADHD. Ordene hennes er "Pinne", "Mamma" og "Flink!". Og når hun tigger sier hun: "Du? Du? Du? Du?!"

Livet blir jo mye morsommere når man innbiller seg at hundene er små mennesker? Vi har det iallefall veldig gøy på tur :ahappy:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er fort gjort at det blir en bjørnetjeneste. Som når du må begynne tilsette annet i tørrforet for at de skal spise det?

Nok om det.. Jeg anbefaler hvertfall ingen av kunder som kommer innom butikken å bytte fôr for mye..

Jeg er enig med deg. Var ikke meningen å krangle eller noe. Bare ville ha frem at de kan bli matleie liksom :)

Personlig elsker jeg å tillegge hundene mine menneskelige egenskaper.

Jeg og mamma går gjerne på tur og dubber hundene våre.

Scilos har en dritkul gresk aksang, og sier ikke stort annet enn "Jai bare gå har", "Jai ikke forstå", "Jai finne rrrrådyr til midda'".

Fibi bytter mellom bergensk og nordlending, alt etter humør. Hun sier også ordet "dum" veldig mye.

Tinka har en slags sørlendigdialekt, men det hender faktisk at hun snakker østlending. Hun har en veldig nasal, lys stemme og snakker superfort, litt inspirert av bestevenninnen min med ADHD. Ordene hennes er "Pinne", "Mamma" og "Flink!". Og når hun tigger sier hun: "Du? Du? Du? Du?!"

Livet blir jo mye morsommere når man innbiller seg at hundene er små mennesker? Vi har det iallefall veldig gøy på tur :ahappy:

Godt å se det ikke bare er vi som gjør det! Jeg å kjæresten gjør det heletiden :icon_redface: Hvis Zara begynner å knirke eller lage en klagelyd,så går det bare sekunder før en av oss dubber noe i lys klagete stemme "Dette lige eg ikje!","Åh,eg har det så felt!" el. Hun veksler forresten mellom Sandnesdialekt og sørlandsk (oppdrettet ligger i Grimstad) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig elsker jeg å tillegge hundene mine menneskelige egenskaper.

Jeg og mamma går gjerne på tur og dubber hundene våre.

Scilos har en dritkul gresk aksang, og sier ikke stort annet enn "Jai bare gå har", "Jai ikke forstå", "Jai finne rrrrådyr til midda'".

Fibi bytter mellom bergensk og nordlending, alt etter humør. Hun sier også ordet "dum" veldig mye.

Tinka har en slags sørlendigdialekt, men det hender faktisk at hun snakker østlending. Hun har en veldig nasal, lys stemme og snakker superfort, litt inspirert av bestevenninnen min med ADHD. Ordene hennes er "Pinne", "Mamma" og "Flink!". Og når hun tigger sier hun: "Du? Du? Du? Du?!"

Livet blir jo mye morsommere når man innbiller seg at hundene er små mennesker? Vi har det iallefall veldig gøy på tur :ahappy:

Ja, det er jeg helt enig i! Samboer og jeg pleier også å gjøre dette. Boris er fra Nordland og bodde to år på Sunnmøre før vi flyttet. Allikevel snakker han østlandsk. Jeg tror det er fordi jeg ikke klarer noen av de dialektene. :icon_redface:

Vi har ei staffetispe som vi leker med innimellom og har passet litt. Hun pleier vi å late som kommer fra østfold. Hun forteller stadig vekk om at "på Råde så .... " Skikkelig tjukk dialekt. Hun er en harry rånerdame.

Kuma snakker pen oslodialekt. For hun er nemlig så søt, pen og bortskjemt, som synes at alle andre er litt brautende og har litt dårlig oppdragelse.

De gærne har det godt! :frantics::thumbs:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarnet til pappa var på besøk.

Han: "Har dere tenkt til å kastrere han (Angus)?

Meg: "Nei, ikke med mindre det skjer noe alvorlig så vi må det."

Han: "Dere burde kastrere han med mindre han ikke skal brukes i avl. Ukastrerte hannhunder kommer aldri på innkalling ute."

Meg: :blink:

Hahahaha!!

Den der var jo bedre (eh.. heter det verre, kanskje) enn de som går rundt og tror hannhunden sin sørger over at den er jomfru, og derfor synes det er bedre å kastrere den siden den aldri skal få seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig elsker jeg å tillegge hundene mine menneskelige egenskaper.

Jeg og mamma går gjerne på tur og dubber hundene våre.

Livet blir jo mye morsommere når man innbiller seg at hundene er små mennesker? Vi har det iallefall veldig gøy på tur :ahappy:

Hehe, jeg har også alltid dubba alt rundt meg, som hester, babyer og nå hundene. Når det bare er jeg og jentene prøver jeg å beherske meg litt, og ikke snakke på vegne av dem, men sammen med andre er det en konstant forklaring av hva de "sier". :icon_redface:

Aiko er stort sett alltid lett overbærende eller veldig, veldig glad, mens Imouto er mer sånn "Se meg da! Se meg da! Se meg da! Se hva jeg kan da! Se, jeg kan hoppe ut av vinduet, jeg!" Kiyomi er ganske stille, hun er en veldig passiv og rolig shiba. :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* Er ille på det der selv jeg, men syns det er koselig. Alle som sier at bartehunder ikke har ansiktsmimik har ikke sett en snuser som VIL noe :lol: Og Snurpemunnen på en trøtt basenji eller "hvaaaa? jeg gjør da ikkenogalt?"looken til salukien. :wub:

*gå i tog for ufarlig menneskegjøring av hundene*

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* Er ille på det der selv jeg, men syns det er koselig. Alle som sier at bartehunder ikke har ansiktsmimik har ikke sett en snuser som VIL noe :lol: Og Snurpemunnen på en trøtt basenji eller "hvaaaa? jeg gjør da ikkenogalt?"looken til salukien. :wub:

*gå i tog for ufarlig menneskegjøring av hundene*

Jeg lager banner :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillegger hunden min menneskelige egenskaper hele tiden jeg, og prater i vei på hennes vegne-men så klart så vet jeg jo at hun ikke er helt slik.

"Om jeg bruker den type potevoks vil ikke hunden prate med meg resten av dagen." Den var litt søt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager banner :D

Er med jeg og. Er like ille selv. Men synes det er en klar forskjell på de som menneskeliggjør for gøy, men VET at selvsagt er de bare hunder. Og de som faktisk tror sånt om hundene.

Har ingenting med menneskeliggjøring, men må bare fortelle om en jeg kom i snakk med på miljøtrening. Jeg gikk bort og forklarte henne at vi jobbet med kontakt med hunden. Siden hun var ny og sånn. Da fikk jeg det logiske svaret "åja, ja, men jeg har blandingshund, jeg." Vanskelig å holde maska og forklare at også blandingshunder kan trene - for hun mente i blodig alvor at hun kunne ikke trene sånn - hun hadde jo blandingshund. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye såkalt menneskeliggjøring som ikke har noe som helst med menneskeliggjøring å gjøre jeg. At hunder blir matleie er et eksempel (men den store majoriteten er vel såpass matglade at det aldri er noe problem). Hunder kan også bli skuffa, fornærma/furtne, de kan være sjalu, de kan manipulere oss (pønske ut ting), de kan være ensomme og triste og de kan forstå fryktelig mye av ting som foregår rundt dem og sies til dem.

Så jeg synes slett ikke folk som dubber hundene sine i en eller annen form eller "tillegger dem meninger" automatisk menneskeliggjør dem - det kommer jo helt an på hva de mener å se at hunden "sier". Hovedforskjellen på oss og hunder er vel at de ikke har et bevisst forhold til seg selv slik vi har og de har ingen formening om mote, interiør, sivilstatus, livet etter døden, krig og fred og sånt.

En av tingene jeg synes er fryktelig teit er mange menns forhold til hannhunders testikler og kjønnsliv. Joda, det er selvsagt trist for hunden at den ikke får utløp for sin høyst naturlige trang til reproduksjonsadferd (dette gjelder jo begge kjønn), men bikkja filosoferer ikke over sitt manglende sexliv. Og joda, en hannhund kan utmerket godt bli mindre "mann" av kastrering, i og med at det fjerner adferd drevet av testosteron, men hunder har ikke noe konsept for kjønnsroller og har heller ikke noen identitet knyttet til testiklene sine (ei heller tisper til pattene). For de fleste mennesker er det en større eller mindre krise å miste kroppsdeler fordi vi knytter det til hvem vi er, hunder har ikke noe forhold til det. De har heller ikke noe konsept om at rosa er jentefarge, at en afghaner med lang flommende pels er mer feminin i uttrykket enn en bulldog, at nakenhet skulle være noe å bry seg om, osv.

Og jeg tror at det er mye av grunnen til at vi liker dem så godt. De er fri for alle menneskelige konstruksjoner og er like glad i oss enten vi er uføre eller toppledere, friske eller syke, stygge eller pene, tjukke eller tynne, om vi bor i nyoppusset villa eller en gammel rønne. :)

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er fort gjort at det blir en bjørnetjeneste. Som når du må begynne tilsette annet i tørrforet for at de skal spise det?

Nok om det.. Jeg anbefaler hvertfall ingen av kunder som kommer innom butikken å bytte fôr for mye..

Hunder skal helst bytte fòr, ha variert kost med kjøtt og grønt... Ikke korn..

Så det beste er å bytte engang i blandt, eller gå mellom 2-3 forskjellige typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal helst bytte fòr, ha variert kost med kjøtt og grønt... Ikke korn..

Så det beste er å bytte engang i blandt, eller gå mellom 2-3 forskjellige typer.

Mener du dette, eller snakker du om myter eller menneskeliggjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...