Gå til innhold
Hundesonen.no

Sydentur - forslag?


Mika
 Share

Recommended Posts

Har fått spørsmål fra min far om å bestille sydentur til ham og min mor, ca 14 dagers tur fra Værnes.

Jeg har bare vært en tur i syden selv og da i Puerto Rico for mange, mange år siden så jeg kan vel sies å ikke ha så god peiling på hvor det er fint å dra på denne årstiden.

Det de ønsker er: Varme, sandstrand i nærheten, opplevelsesturer de kan være med på evt at de ikke risikerer liv og helse ved å leie bil (mitt ønske).

De er forresten nesten 60 begge to.

Jeg har kikket litt på Los Gigantes, Tenerif, Spania.

Noen som har vært der?

Alle forslag om mulige reisemål mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spania er kaldt på vinteren. De fleste av kanariøyene er virkelig blitt norske. Ihvertfall Grand Canaria. På Tenerif er det ihvertfall en vulkan man kan besøke, og jeg tror det finnes andre "aktiviteter" også der :) Der er det varmt. Om det er sandstrand i nærheten kommer jo an på hvor man bor. Men det er enkelt å finne ut når man bestiller. Leiebil har jeg ikke peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg studert mye etterhvert!

Når vil de dra, og hvor langt vil de reise?

Fra slutten av november til begynnelsen av februar er stedene som faktisk har litt varme Kanariøyene, Egypt, Mexico, Cuba, Karibien, Kenya, Sør-Afrika, Jordan/Oman/Arabiske Emirater og Thailand. Så lenge vi snakker om typisk syden-charter som tilbys av Ving, Star Tour, Apollo, Solfaktor osv.

Om man ikke vil sitte mer enn 3-4 timer på fly, så står man igjen med Kanariøyene og Egypt. Kanariøyene er et paradis for fotturer om det er interessant, fornøyelsesparker er kanskje ikke så interessant for den aldersgruppen. Det er veldig skandinavisk påvirket, de fleste har f.eks. enten svenske eller norske menyer osv. Veldig trygt, men kanskje ikke de store opplevelsene. Egypt har litt mer opplevelsesturer, selv om Kairo og pyramidene (som ofte er på samme tur) ikke er anbefalt nå i disse opprørs-tider. De har litt andre utflikter til beduin-leire, Sinai-fjellet, Kongenes dal osv. Selgerne der er veldig slitsomme, kjøring ok om de er stødige sjåfører (ikke like ille som Thailand f.eks.).

Om de vil reise lengre er for øyeblikket mine favoritter for vinterens reisemål Thailand og Mexico. Jeg ville nok ikke kjørt i noen av disse landene dog, men charterbyråene arrangerer mange utflukter til kulturelle, historiske og opplevelsesmål.

Karibien er ganske dyrt, men til gjengjeld ganske spennende. Jeg vet ikke hvor interessant det er å leie bil der, da leier man heller båt (med eller uten fører) og drar til andre øyer. Det er delfiner, skilpadder og masse andre spennende syn i vannet, en del historiske steder fra sjørøvere og spanjoler osv. Pappa (nærmer seg 60) har seilt der annenhver vinter i flere år nå, og synes det er like spennende hver gang. Er nok et av mine ønskemål også, med unntak av prisen. :P

Om de vil dra litt tidligere eller senere så er jo Syd-Spania et alternativ. Mine besteforeldre dro i februar-mars og var der i flere uker, hadde bil der og reiste en del rundt. Bestemor skal vel ned et par uker nå i november også, faktisk, men det er nok i seneste laget.

Litt av det jeg kjenner til ihvertfall, håper det var hjelpsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært rett ved Los Gigantes, og trivdes veldig godt :) Eneste ulempen var at mange av bussjåførene snakket veeldig dårlig engelsk, så det å reise rundt med vanlig rutebuss ble en morsom tur (vi endte opp et annet sted enn vi trodde, men hadde det veldig gøy). Været var norsk sommer i midten av februar, det var grei mat og fint og rent. Skikkelig syden-turist-boble - men trivdes allikevel mye bedre enn på Kreta, som jeg synes var mye verre. Anbefaler en tur til hovedstaten på øya, der var det kjempefint å rusle rundt, shoppe litt og kikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...