Gå til innhold
Hundesonen.no

Norges Hunders Landsforbund - hva er det?


Pim
 Share

Recommended Posts

Kom over en organisasjon som kaller seg Norges Hunders Landsforbund, som tydeligvis arrangerer lydighetsprøver og utstilling, noen som har kjennskap til dette? Ikke et eneste sted nevner de NKK (så vidt jeg kan se), men de kan visst registrere kennelnavn (tar i alle fall betalt for det) og har et eget lydighetsprogram...?!

http://www.norgeshunder.no/

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge tråden, håper noen moderatorer flytter den et lurt sted hvis dette ble feil sted :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hvorfor den er starta, men man får jo muligheten til å konkurrere med (og registrere) raser som man ikke kan konkurrere med, i NKK. Som feks Amerikansk Bulldog, Dorset Old Tyme Bulldog og Boerboel (?). Jeg vet også om noen Engelske Bulldoger som ble avregistrert av NKK på grunn av noe kluss i forhold til importering (det var noe med stamtavlene som ikke stemte), og de er registrert i NHL, og avles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ok, da forstår jeg poenget med NHL bedre, og ser at de kan ha en viktig funksjon. Det er trolig bra med konkurranse som gjør det mulig å protestere mot det i NKK som ikke fungerer godt nok, og samtidig kunne være aktiv med hund.

EDIT: men jeg kunne fortsatt ønsket meg mer og bedre informasjon på hjemmesidene deres, mangel på informasjon fikk dem til å framstå som ganske useriøse i mine øyne...

Endret av Pim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: men jeg kunne fortsatt ønsket meg mer og bedre informasjon på hjemmesidene deres, mangel på informasjon fikk dem til å framstå som ganske useriøse i mine øyne...

Enig! Jeg lurer på hvorfor engelsk bulldog fikk registreringsforbud, og hva slags andre krav de har til avlen på de. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blei nysgjerrige på den bulldog-typen du fortalte kunne registreres i NHL, Soppen, og jeg skjønner at NKK ikke registrerer dem, altså! :D Innad i "rasen" finner man tilsynelatende bullmastiffer, bordeaux dogge, engelsk bulldog, pitbull og amerikansk bulldog, og alt det bare hos EN oppdretter! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blei nysgjerrige på den bulldog-typen du fortalte kunne registreres i NHL, Soppen, og jeg skjønner at NKK ikke registrerer dem, altså! :D Innad i "rasen" finner man tilsynelatende bullmastiffer, bordeaux dogge, engelsk bulldog, pitbull og amerikansk bulldog, og alt det bare hos EN oppdretter! :lol:

Mhm, jeg har møtt noen av de Dorset'ene. :P

Mitt inntrykk av folk som eier de, er at de er litt.. uhm.. kjepphøye ( :whistle: ). Jeg skulle gå tur med noen folk som venninna mi kjenner, og de var veldig sånn "Har du en ENGELSK bulldog, du ja? Jah.. Vi har liksom den ORDENTLIGE typen bulldog, vi! Sånn som de SKAL være!" og da kom de med en stygg "amstaff" og en klumpete etellerannet, og kalte det samme rase. :D Fine hunder, altså! Men skjønner godt at de ikke er FCI-godkjent.

Også har jeg møtt ei dame noen ganger, og jeg trodde hun hadde amerikansk bulldog jeg, helt til hun en gang sa at hun ønsket at hun kunne treffe en amerikansk, for det hadde hun aldri sett live før. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, jeg har møtt noen av de Dorset'ene. :P

Mitt inntrykk av folk som eier de, er at de er litt.. uhm.. kjepphøye ( :whistle: ). Jeg skulle gå tur med noen folk som venninna mi kjenner, og de var veldig sånn "Har du en ENGELSK bulldog, du ja? Jah.. Vi har liksom den ORDENTLIGE typen bulldog, vi! Sånn som de SKAL være!" og da kom de med en stygg "amstaff" og en klumpete etellerannet, og kalte det samme rase. :D Fine hunder, altså! Men skjønner godt at de ikke er FCI-godkjent.

Også har jeg møtt ei dame noen ganger, og jeg trodde hun hadde amerikansk bulldog jeg, helt til hun en gang sa at hun ønsket at hun kunne treffe en amerikansk, for det hadde hun aldri sett live før. :D

Hahaha, klassisk! Den ene tispa på nettsiden ser forsvinnende lik ut som Peggy, synes jeg. Og hvordan kan de vite noe som helst om hva som kommer ut når de krysser en Peggy med en ridgeback med dogge bordeux-hode? :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, klassisk! Den ene tispa på nettsiden ser forsvinnende lik ut som Peggy, synes jeg. Og hvordan kan de vite noe som helst om hva som kommer ut når de krysser en Peggy med en ridgeback med dogge bordeux-hode? :lol:

Pffft, fordi det er planlagt avl, vel! De har bare planlagt hvordan valpene skal bli, easy piecy lemon squeezy! :aww:

:lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de "store" landene (USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland mm.) har mer enn én kennelklubb. Nå er historiene ganske ymse om NHL, og jeg tror nok det er en grunn til at NKK stadig er klubben for hundefolk flest, men det er jo positivt at de åpner for en del raser som NKK ikke tar imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Simira sier så er historien om NHL sånn ymse. Den historien om klubben det lå lenket til her var jo reneste solskinnshistorien. Og det stemmer ikke! Orker ikke komme med hele historien nå om hvordan klubben oppstod, men kan si så mye som at han som startet klubben var en meget vrien mann og ikke enkel å samarbeide med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Simira sier så er historien om NHL sånn ymse. Den historien om klubben det lå lenket til her var jo reneste solskinnshistorien. Og det stemmer ikke! Orker ikke komme med hele historien nå om hvordan klubben oppstod, men kan si så mye som at han som startet klubben var en meget vrien mann og ikke enkel å samarbeide med.

Hehe, jeg står overhodet ikke inne for solskinnshistorien, altså, jeg bare lenka opp noe informasjon jeg fant. Mener at historien om NHL tidligere har ligget ute på nettsidene deres, stemmer det? Jeg trur det var der jeg fant info først, da jeg skulle stille ut i en klubb tilknytta NHL (som var en rar opplevelse, forøvrig).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg veit ikke hvorfor den er starta, men man får jo muligheten til å konkurrere med (og registrere) raser som man ikke kan konkurrere med, i NKK. Som feks Amerikansk Bulldog, Dorset Old Tyme Bulldog og Boerboel (?). Jeg vet også om noen Engelske Bulldoger som ble avregistrert av NKK på grunn av noe kluss i forhold til importering (det var noe med stamtavlene som ikke stemte), og de er registrert i NHL, og avles på.

*kremter* Nå kan du konkurrere med disse rasene innenfor NKK-regelverket også, hvis du NOX-registrerer.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmor har vært eksteriørdommer i NHL i mange år (pensjonert fra det nå), og dem har søren med mye rart for seg :P I mange år har jeg vært med min farmor på deres stevner og det er noe ganske annet enn NKK. Elwira har også blitt stilt mest i NHL ettersom dette har vært mye mindre utstillinger enn NKK og dommerne har vært veldig greie til å hjelpe meg å ringtrene min veldig usikkre hund (noe som gikk til h*****te med NKK). Men det er en grunn til at mine hunder er registrert i NKK :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...