Gå til innhold
Hundesonen.no

Prøvekjøring av bruktbil?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Hvordan foregår dette?

Det er i mitt tilfelle snakk om forhandler, og jeg har jo da et håp om å få kjøre bilen alene. Da jeg føler at jeg kan slappe mer av og faktisk få prøvd bilen.

Da jeg kjøpte gamle bilen, var det jo privat og da forstår jeg godt at eier vil være med, da det faktisk er eneste forsikringen de har. Men forhandler derimot har vel litt andre tilfeller.

Etter å ha søkt litt rundt så finner jeg svært lite informasjon om hvordan selve prøvekjøring foregår, ikke bare om man får kjøre alene, men også hva man faktisk bør prøve?

Hvordan steder bør man kjøre osv.?

Ønsker å høre alle erfaringer og tanker, spesielt fordi jeg er litt spent på hvordan ting blir imorgen.

Også tilslutt lurer jeg på om noen vet hvor lang tid det tar fra man prøver bilen og finner ut at man vil ha den, til man faktisk kan hente den osv. (Forhandler skal ordne finansiering for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi gjorde dette igår kan jeg jo fortelle hvordan det gikk. :)

Vi kom og snakket først om bilen vi hadde sett litt på og diskuterte også andre alernativer + muligheten for innbyttebil.

Så sa vi hvilken bil vi ville prøve og han tok kopi av førerkortet - bare for å ha opplysningene om noe skulle skje.

Så kjørte han bilen frem for oss. Vi var der på ettermiddagen så vi kjørte en tur både der vi visste det var kø, og også i den retningen av motorveien vi visste det ikke var kø (småveier tilbake). Da fikk vi prøvd båd køkjøring og litt mer i fart. I tillegg kan du evt. kjøre hjem til noen du vil vise frem bilen til så du kan få andres mening. Vi stoppet også på en parkeringsplass for å kunne ta bilen nøyere i øyensyn uten noen som hang over skulderen vår. Da kan man se litt på innstillinger og bli litt kjent med bilen + sjekke litt i serviceheftet, granske for rust o.l. :)

Tilbake sa vi at vi ville tenke på det til dagen etter om de kunne holde av bilen, noe de gjorde. Så ringte vi og sa ja.

Nå må vi betale og så snart vi får kvittering fra banken vi kan ta med, er det bare å skrive kontrakt, hente bilen og kjøre avgårde. :)

(Bilen er leveringsklar med skilter og alt i orden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvekjørt noen biler opp gjenom årene, og har ennå til gode å møte en bilselger som gidder å være med.. Fylle i et papir, de tar kopi på førerkortet og bilnøkele er "mine" for en liten stud..

Jeg kjører oftest hjem - kjente veier, vet hvor man skal, etc - og kan konsentrere seg mer på bilen og få "følelsen" for hvordan den er. Og sist gang kjørte jeg på en stor parkeringsplass for å se hvor dårlig svingradius en 4 hjulstrekk Hiace egentlig hadde. Hadde bare lest om det, så man måtte jo prøve... (Var ikke sååå ille, så jeg kjøpte bilen!)

Jeg spurte også sist hvor lenge man kunne prøve - 5 minutter eller et kvarter liksom. Da sa selgeren at det er noen som låner den klart lengre enn dèt, ja.. Så en halvtimes tid bør man unne seg, synes jeg - hvis ikke de sier noe annet, selvsagt.

Når jeg kjøpte min skulle den kunne hentes om ca 2 uker - men da skulle den også innom en service + fikse en sprekt baklykt. Finansieringen tar nok noen dager, vil jeg tro. Men kanskje en ukes tid eller så, hvis ikke det er noe spes. som må gjøres med bilen først?

MORSOMT med ny bil - lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringer :) Hørtes ihvertfall ikke ut som om det er noen tvil om at jeg får prøvekjørt alene. Er lite kjent oppi den kanten, men kan jo kjøre til litt mer kjente områder.

Det å granske bilen var ikke så dumt, og litt mindre flaut å gjøre alene på en parkeringsplass (dvs. jeg tror kjæresten er med) enn foran forhandleren..

"Svigermor" har jo sett over bilen, samt snakket endel med selgeren, og hennes rapport var at alt så bra ut, bare at det var piggdekk (som ikke er et problem for meg i og for seg).

Hovedformålet blir vel å kjenne litt på bilen og se om jeg liker den. Er endel ekstra duppeditter, men det blir man vel kjent med etterhvert uansett.

Takker for lykke til'er! Blir deilig å kjøpe en så ny bil i forhold til gamle karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man prøvekjører bilen har jeg opplevd at man kan få lov å kjøre bilen alene, men noen er litt mer vrange og paranoide at de vil være med, men det er jo noe man kan avtale på forhånd ;)

Det er sant, men tror det skal gå greit siden jeg drar med kjæresten og moren hans jobber der. Er jo ikke krise om selger ville være med, er bare at jeg får litt sensor følelse osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare vognkortet og beskjed av forhandlerne at jeg kunne slå meg løs, så jeg kjørte opp på et fjell i nærheten og parkerte der, gikk deretter over bilen helt på egenhånd før jeg bestemte meg og kjørte ned igjen. Deilig å ikke ha det presset over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjøpt bruktbil privat to ganger, og solgt bruktbil to ganger. Den ene gangen satt eier på mens vi prøvekjørte bilen, den andre gangen ikke. Da vi solgte den forrige bilen, satt manne min på da kjøper prøvekjørte bilen. Bilen før der, var vi ikke med da de prøvekjørte. I butikk scannet de førerkortet, så fikk man kjøre alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun kjøpt bruktbil gjennom forhandler, og da har jeg bestandig prøvekjørt alene.

Når jeg skulle selge Touareg'n nå, var jeg med i bilen under prøvekjøring. Mulig jeg er sær, men det finnes så mye rart her i verden, så jeg stoler ikke på noen. Et bilfirma har som regel helt andre forsikringer + at de ikke er "avhengig" av bilen på samme måte som en privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at privatpersoner sitter på om de selger, de har jo ikke forsikring mot tyveri dersom de frivillig har gitt nøklene til tyven. Og det er visst ikke helt så uvanlig at tyvene later som de skal prøvekjøre for så å stikke av.

Men tenker liksom at hos forhandler har de som oftes prøveskilter, de har andre forsikringer samt at det virker som mange krever kopi av førerkort og at man signerer på noe greier.

Nå er det ikke sååå lenge til :) Gleder meg masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvekjørt både privat og med forhandler - en fire - fem biler er det vel blitt - og med ett unntak kjørte vi alene. Da vi ikke kjørte alene ble vi igrunn ganske så lurt også, så jeg kommer til å ønske å kjøre bilen alene neste gang jeg skal kjøpe bil. Om selger er nervøs kan man jo legge igjen noe som "pant".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordnet seg ihvertfall lett, var ingen tvil om at jeg skulle få ta den en runde alene, og han så ikke engang på førerkortet mitt før vi begynte med salgspapirene etterpå.

Glemte å spørre om forsikring og sånt, men hadde jo ikke noen uhell så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...