Gå til innhold
Hundesonen.no

Ølgjær og B12


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Under helgas utstilling kom jeg i prat med ei som fortalte at hun "kjørte på" med ølgjør og B12-sprøyter for å få sin nedrøyta bikkje opp i pels. Jeg vandra jo rundt med min nakenshiba, og tenkte at det kanskje var ment som et velmenende hint. :lol:

Men hvordan gir man ølgjær til hunder, og hva slags type kjøper man? Min mor drakk nemlig ølgjær i gamle dager for hud og hår (dette var før hun fant ut at hun er allergisk mot korn, men det er en annen historie, hehe), og den lukta var helt grusom. Forutsetter fôring med ølgjær at hunden faktisk er opptatt av maten sin? I så fall er det neppe et alternativ for meg...

Og disse B12-sprøytene, er de dyre, og har de noen effekt? Jeg synes det begynner å bli litt drøyt å kødde med naturlige sykluser på den måten, men dersom det faktisk er bra for dem (utover det reint estetiske ved at pels kommer fortere tilbake), kan det jo forsvares. Husker at SFX hadde X'en på B12-sprøyter for noen år siden, men hun kan ikke gjøre rede for om det hadde noen effekt eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ølgjær en liten periode på bikkjene, og da bare strødde jeg det over maten bare. Det lukter jo virkelig ikke godt! Men virket som bikkjene ble mer interessert i maten av den grunn...

Men hvorfor kjøre på med ølgjær OG b12-sprøyter? Nå er det mye b-vitaminer i ølgjæret...

Nå aner jeg ikke hvordan det er med hunder, men b12 sprøyter gis ved mangel av b12, evt for en energiboost. Så vil hunder også reagere på denne måten? Gi de mer energi?

(Nå ville ikke jeg gitt unødvendig med sprøyter til en hund heller da, bare så det er sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ølgjær en liten periode på bikkjene, og da bare strødde jeg det over maten bare. Det lukter jo virkelig ikke godt! Men virket som bikkjene ble mer interessert i maten av den grunn...

Men hvorfor kjøre på med ølgjær OG b12-sprøyter? Nå er det mye b-vitaminer i ølgjæret...

Nå aner jeg ikke hvordan det er med hunder, men b12 sprøyter gis ved mangel av b12, evt for en energiboost. Så vil hunder også reagere på denne måten? Gi de mer energi?

(Nå ville ikke jeg gitt unødvendig med sprøyter til en hund heller da, bare så det er sagt).

Ja, jeg synes det var voldsomme greier, altså. Jeg heller feks ikke DogVitality-olje på maten til jentene dersom de spiser v&h med laks. Og jeg trur ikke det er noen voldsomt god idé å gi lille kamikaze noen energiboost i form av sprøyter, da blir hun nok ganske ustyrlig. :D

Men kjøpte du helt vanlig ølgjær på butikken? Så noen her prata om at de hadde kjøpt ølgjær som var avbitra og uten sukker, nemlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det var voldsomme greier, altså. Jeg heller feks ikke DogVitality-olje på maten til jentene dersom de spiser v&h med laks. Og jeg trur ikke det er noen voldsomt god idé å gi lille kamikaze noen energiboost i form av sprøyter, da blir hun nok ganske ustyrlig. :D

Men kjøpte du helt vanlig ølgjær på butikken? Så noen her prata om at de hadde kjøpt ølgjær som var avbitra og uten sukker, nemlig..

Jeg har kjøpt den på butikken (den med tilsatt druesukker er det vel), mest fordi den har vært lett tilgjengelig, men har også brukt ølgjær kjøpt på helsekost. Kan ikke huske at mine nåværende hunder fikk noen stor effekt av det, men med Rex så så jeg forbedring i pelskvaliteten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt den på butikken (den med tilsatt druesukker er det vel), mest fordi den har vært lett tilgjengelig, men har også brukt ølgjær kjøpt på helsekost. Kan ikke huske at mine nåværende hunder fikk noen stor effekt av det, men med Rex så så jeg forbedring i pelskvaliteten hans.

Jeg har kjøpt Show Stopper nå, så får vi bare la naturen gå sin gang inntil jeg får dette vidunderpulveret hjem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ølgjær i hundeskuffa, heller litt over i ny og ne, eller skal vi seie ny ELLER ne, det er sjeldan vi kjem på det. Men dei gongane vi gjer det, ser vi som Monica ei auka matinteresse (ja, på toppen av ein berners utgangspunkt :P ), så det kan jo hende du får det same på dine hundar, som ein ekstra bonus :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-vitaminer skal vel ha en gunsig effekt på matlysten mener jeg å ha hørt :).

Jeg har brukt vanlig ølgjær kjøpt på butikk og hatt over maten til guttungen, men om det hadde noen effekt aner jeg ikke. Det var i en periode han var fryktelig kort i pelsen, og jeg mente jo liksom jeg trodde at jeg muligens med litt godvilje kunne se at han brått begynte å få lengre pels, men det kan godt hende det ville kommet uansett liksom *ler*. Man gjør vel uansett ikke noe feil med å gi dem litt tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Show Stopper nå, så får vi bare la naturen gå sin gang inntil jeg får dette vidunderpulveret hjem. :)

Du får holde denne tråden oppdatert da. Kanskje det kan være noe for den nakne tanta dems også :P

Har vært på en del staller hvor ølgjær er blitt brukt til tilskudd, men kan se for meg at min utrolig sære frøken Kiri vil bare rynke litt ekstra på nesen hvis jeg slenger noe slikt oppi den allerede forhatte matskåla :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ølgjer kjøpt på apoteket over maten til hundene hver dag, og har gjort det noen år nå. Gir de litt ekstra fra de starter å røyte til de er helt oppe igjen.

For at B-vitaminsprøytene skal ha størst mulig effekt bør du ta ei sprøyte i uka i tre-fire uker.

Første sprøyta tror jeg koster rundt 300-400 kroner, påfølgende får man ofte litt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vår siste utstilling nå i høst fikk GG B-12 sprøyte uka før, var egentlig innom for å gi påfyll av rabiesvaksinen, men veterinæren min mente han ikke hadde vondt av en vitaminsprøyte. Kan ikke si jeg merket noe økt energi men han flasset ikke på utstillingsdagen så jeg slapp å tørke av han før vi gikk i ringen :) Kan være tilfeldig, men kom på det nå når jeg leste tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har forsøkt B12-sprøyte etter modellen som Monab88 (eller rettere sagt hennes oppdretter) skisserte - og jeg så ingen som helst forandring i hundens pelsmengde og -kvalitet i løpet av den tiden, og det skjedde ikke noe drastisk etterpå heller. Jeg tok disse sprøytene før Norsk Vinner da hun var helt nedrøytet, og da jeg stilte henne på My Dog i januar nesten to måneder etterpå var hun fremdeles dårlig pelset/ikke kommet opp igjen. Mens på NKK Bø i februar var hun i full pels igjen. Men nå skal det også legges til at denne hunden blir uanstendig naken hver bidige gang (hun ser ut som om hun har hatt valper hver eneste gang), og alltid har brukt tre måneder fra hun starter å røyte til pelsen er på plass igjen.

Hunder er forskjellig, inkludert røyting og pelskvalitet/-kvantitet.

Det jeg har gjort denne gangen, er at hun får ølgjær, lakseolje og et rått egg over frokosten sin hver bidige dag (med noen hederlige unntak), og det har jeg nå gjort under det meste av røytetiden. Bank i bordet, men foreløpig er hun i hvert fall sort og skinnende i det lille som er igjen av dekkhår her nå. Vanligvis er hun særdeles grå, stivbustet og flassete en god stund. Jeg tror også at hun nå er på vei opp igjen, og altså er ferdig med røytingen og ikke fikk dette dødgråde flassete stadiet denne gangen. Så det er litt ironisk om det stemmer, for da har hun hittil sett verst ut i røytingen når hun ikke har hatt valper, og ser bedre ut nå som hun har hatt valper. Men jeg kan ta feil og at hun ikke er på vei ned, JeanetteH ble vel lurt av Talli som så ut til å være ferdig med røytingen, hun meldte på utstillinger, også røytet bikkja ned enda mer.

Jeg husker ikke hva sprøytene kostet, men det ble over tusen kroner for alle sammen, og jeg får mye lakseolje, ølgjær og egg til de pengene, og hittil ser de ut til å ha fungert bedre - om det er noen sammenheng.

Men min australske valpekjøper hadde fått tips om noe pelstilskudd som skulle gi bedre pelskvalitet, så hun skulle sjekke det ut når hun kom hjem igjen. Noen venner av henne var i ferd med å teste det ut nå. Men det er en kur som en må benytte hele hundens liv, og det tar seks måneder før en ser resultatet, om jeg forsto henne rett. Så det er ingen quick fix.

Det lureste er nok å kjøpe seg chinese crested, eller akseptere at pels kommer og går.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ølgjær som jeg strør over tørrforet i lag med en dæsj rapsolje for å sveise det sammen. Amigo bruker vanligvis laaaang tid på pelsskifte, men etter at jeg begynte med dette så har det kommet seg veldig.

Han er blank og fin i pelsen og klørne er sterke og hele. Ølgjæret har også noe å si for appetitten; han er normalt småspist men det sklir fint ned med ølgjæret over maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ølgjær over maten til Era og synes hun røyter litt mindre når hun får det. Jeg hadde ikke kjøpt ølgjær med druesukker i da druer/druesukker er gift for hunder. Jeg kjøper den avbitrede i helsekostbutikken. Betaler vel 34,- for en boks og på apoteket skal de ha over 100 lappen for den samme boksen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt ølgjær med druesukker i da druer/druesukker er gift for hunder.

Hvor har du det fra at druesukker er gidtig for hunder? At druer KAN være det pga soppsporer på skinnet er så, men druesukker brukes bla på valper som ikke vil kvikne til etter fødsel osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at druesukker er gidtig for hunder? At druer KAN være det pga soppsporer på skinnet er så, men druesukker brukes bla på valper som ikke vil kvikne til etter fødsel osv.

Har blitt fortalt det av veterinæren min ...

Druer er noe jeg aldri gir til hundene mine. En kompis av meg ga to druer til forrige hunden min for noen år siden og han holdt på å stryke med, så der har jeg lært "the hard way"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt fortalt det av veterinæren min ...

Druer er noe jeg aldri gir til hundene mine. En kompis av meg ga to druer til forrige hunden min for noen år siden og han holdt på å stryke med, så der har jeg lært "the hard way"

Men det er da ganske stor forskjell på druer og raffinert druesukker?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Drar opp denne igjen jeg, har fått tips om å bruke ølgjær nå spm røytinga er i gang for å få fortgang på prosessen. Fant en boks med pulver på apoteket, men kom også over en boks med piller, disse her http://www.vita.no/helsekost/b-pluss-b-pluss-240-tabl.html noen som vet om jeg trygt kan gi de pillene til Leo? Han er ikke så fan av å få ting strødd over maten sin, så ser for meg at det er lettere å gi han en pille eller to om dagen. Eller disse fra Trixie http://www.waggytail.no/produkt/helse/olgjartabletter-125g .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har hatt ett kull på Talli hvor jeg pøste på med alle mulige remidier og ett kull kull hvor jeg föret normalt.

HUn mistet akkurat like mye pels, brukte akkurat like lang tid på å gå ned og opp i pels og fikk samme kvaliteten på pels tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt ett kull på Talli hvor jeg pøste på med alle mulige remidier og ett kull kull hvor jeg föret normalt.

HUn mistet akkurat like mye pels, brukte akkurat like lang tid på å gå ned og opp i pels og fikk samme kvaliteten på pels tilbake.

Nedtur! :P

En drøy mnd til spesialen og bikkjedyret har bestemt seg for å røyte for første gang i sitt liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...