Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan slanke en sterelisert innekatt?


Fillerya
 Share

Recommended Posts

Vi har en katt i fosterhjem som er ganske lubben. Hun burde helt klart gå ned i vekt. Problemet er at hun må være inne siden hun er her i fosterhjem og hun er sterelisert. Alder er ukjent, men hun er voksen.

Første steg er å bytte til light-fôr. Men hva annet kan vi gjøre? Nå fyller vi på matskåla jevnlig, burde vi heller måle opp en vis mengde og spiser hun opp blir det ikke mer mat før neste foring? Hun spiser litt ujevnt utover døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk slankefôr, som du sier, følg mengdeanvisning på pakken i forhold til ønsket vekt og så veier du/kjenner på katten regelmessig for å se om hun går ned. Kan være greit å prøve å få henne i mest mulig aktivitet ved hjelp av lek. Du kan jo sjekke ut Hill's c/d Reduced calorie, det er kastratfôr for overvektige katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnise hysterisk over kattehjulet og lure på om det funker på basenjier på vinterstid*

Men ja, jeg hadde foret en bestemt mengde til faste måltider, bare husk at katter er råe på rutiner... *hilsen hun som har fire som setter i gang masing kl 22 om kvelden fordi de får mat før natta*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ler meg skakk av hjulet, vet ikke om det hadde blitt noen hit :P

Da må jeg bare bli streng med matmengden. Hun har spist friskies hos gammel eier, så håper vekten går ned. Må de ha våtfor? Har prøvd to forskjellige, sist gang hills light, men hun spiser bare noen munfuller før hun lar resten stå.

Faste rutiner på maten funker ikke da jeg jobber skift og han jeg bor med kommer garantert til å glemme å gi pus mat :P

Jeg regner med å sette på katten sele og gå tur med henne er nyttesløst? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ikke ha våtfor, så lenge det er nok taurin i tørrforet, og etter som jeg har forstått så er det det i alle tørrfor som selges til katt, enten naturlig pga kjøttinnhold, eller tilsatt.

Joda, sett på henne sele og gå tur! Er endel katter som elsker det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor tykk denne katten er, men du skal ikke se bort i fra at aktivitetsnivået hennes øker hvis vekten går ned. Ellers er sele og bånd definitivt verdt et forsøk, men det kan vært lurt å smøre seg med en god porsjon tålmodighet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal poste et bilde av henne etterhvert. Da har vi forsøkt sele og bånd ute. Hun la seg ned og ville ikke gå noe særlig. Inne brydde hun seg ikke nor særlig om hun hadde selen på. Problemet er at hun har begynt å stå ved døra og mjaue, så nå føler jeg meg bare litt slem :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange måter å slanke verken seg selv, bikkjer eller katter på? Kaloriinntaket må reduseres slik at det blir lavere enn hva som forbrennes.

Start med å få en oversikt over hvor mye katten spiser pr døgn (i snitt, over noen dager), og så reduserer du tilbudet. Voila. Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp

Første steg er å bytte til light-fôr. Men hva annet kan vi gjøre? Nå fyller vi på matskåla jevnlig, burde vi heller måle opp en vis mengde og spiser hun opp blir det ikke mer mat før neste foring? Hun spiser litt ujevnt utover døgnet.

Bruk slankefôr, som du sier, følg mengdeanvisning på pakken i forhold til ønsket vekt og så veier du/kjenner på katten regelmessig for å se om hun går ned. Kan være greit å prøve å få henne i mest mulig aktivitet ved hjelp av lek. Du kan jo sjekke ut Hill's c/d Reduced calorie, det er kastratfôr for overvektige katter.

Katter skal vist spise ujevnt, det sies (veterinær og har lest på nett) at katter med matvett spiser opp til 18x i døgnet, en munnfull nå og en da. Gi slankekost med mye fiber men lite hurtige karbohydrater. Kommer helt an på hvilket merke du handler inn men alle dyreklinikker er flink til å veilede til slikt. Jeg ville holdt meg unna forslaget om c/d (selv om det nå er med redusert fett) velger du hill's så gå for r/d. Min katt fungerte best på RC sitt slankefôr, han spiste ikke hele oppmålte mengde men sluttet å gå rundt å tigge og høres sulten ut :P

Ville definitvt begynt å måle opp nøyaktig mengde, og ikke bare fylle på skålen.

.

*klipp

Da må jeg bare bli streng med matmengden. Hun har spist friskies hos gammel eier, så håper vekten går ned. Må de ha våtfor?

*klipp

Jeg regner med å sette på katten sele og gå tur med henne er nyttesløst? :P

Mål absolutt matmengden! gi gjerne litt under det de anbefaler på sekken. Hvis katten drikker lite, noe mange kastrerte katter gjør så er det lurt å gi våtfor for å passe på veskeinntaket, men da spiller det i grunn ikke noen rolle hvilket vårfor du bruker, de inneholder 75-80% vann.

Gi henne litt tid til å venne seg til å være ute i bånd, om hun virkelig vil være ute vil hun etterhvert begynne å røre på seg med selen på (som regel) men innendørs lek gir også masse trim. Test ut om hun liker catnip, da finnes det masse forskjellige leker der hun blir fysisk aktivisert, eks mus som henger i strikk fra dørkarmen, catnip ball i tunnel. Matball kan også være tingen ;)

Lykke til

Edit: lagt til litt

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt eukanuba sterilised/overweight adult fôr. Hun skal bare ha 60 gram i døgnet, og nå etter noen dager så virker det som om hun klarer å fordele det litt utover, første dagen spiste hun opp alt på noen timer. Det var fortsatt litt igjen i skåla i går kveld, men i morges var det tomt.

Vet ikke helt om hun er interessert i catnip. Har prøvd å spraye på klorestolpen, men hun foretrekker fortsatt sofaen. Hun har en liten lekemus og den slenger hun rundt innemellom. Det mest populære er en stang med tøystykke som flagrer.

Finnes det noe middel som gjør at de ikke biter på ting? Hun er fryktelig interessert i å klore/spise på ting hun ikke får lov til. Ingen av dyrebutikkene jeg har vært innom har det, de har bare for å unngå markering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beaphar har en spray som heter "Keep off". Den er for å forhindre tygging/kloring. Det er nok en eller annen form for bitterspray med ubehagelig duft for katten (mao, jeg vet ikke nøyaktig hvilke virkestoffer som er i den). Til brun innendøre på møbler, tepper og andre tekstiler.

Vi selger i alle fall den sprayen hos oss, og det går mye av den!

Sånn her ser flasken ut:

http://www.dieren-benodigdheden.nl/dierenwinkel/product_images/p/297/beaphar_keep_off__54475_zoom.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål opp og gi mat flere ganger daglig bare. Men ja, å måle opp er viktig!

Her er vi snart tilbake til beinharde rutiner på maten... Etter at kattungene kom i hus her spratt Luciferkatten 1 kg opp i vekt på kort tid gitt. Kattungene måtte jo ha kattunge mat stående fremme hele tiden, mens mine har vært vandt med å få mat to ganger om dagen tidligere.

Men, nå er kattungene blitt snart 8 mnd gamle, så noen få måneder til nå, så er det naziforing igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt eukanuba sterilised/overweight adult fôr. Hun skal bare ha 60 gram i døgnet, og nå etter noen dager så virker det som om hun klarer å fordele det litt utover, første dagen spiste hun opp alt på noen timer. Det var fortsatt litt igjen i skåla i går kveld, men i morges var det tomt.

Flott at hun spiser litt utover, virker kanskje som hun kjenner hvor mett hun blir :) men 60gram i døgnet, det synes jeg var MYE :| Har en vanlig adult sekk her, og katta mi, som skal holde seg på 4kg skal ha 40gram i døgnet. Du gir etter hvilken vekt du ønsker at hun skal ha ikke etter den vekta hun er pr. i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Flott at hun spiser litt utover, virker kanskje som hun kjenner hvor mett hun blir :) men 60gram i døgnet, det synes jeg var MYE :| Har en vanlig adult sekk her, og katta mi, som skal holde seg på 4kg skal ha 40gram i døgnet. Du gir etter hvilken vekt du ønsker at hun skal ha ikke etter den vekta hun er pr. i dag?

I følge tabellen skal en katt på 4 kg ha 55-75 gram dersom man skal vedlikeholde vekt og få 50 gram når målet er vektreduksjon

en katt på 6 kg skal ha 80-115 gram ved vedlikehold av vekt og 75 gram ved vektreduskjon.

Katten veier 5 kg så da tenker jeg at 60 gram er passe. Merker at hun har blitt mer og mer aktiv. Hun får raptuser flere ganger daglig. Har begnt å fore morgen og kveld fordi hun har begynt å spise nesten all maten på dagtid. Har merket at hun er hissig om natten dersom hun ikke har mat tilgjengelig.

Hun har gått ned ca 300 gram og mistet det meste av fettvalken rundt nakken! Hun har fortsatt hengemage, men det ser egentlig mest ut som løst skinn. Skal det bli borte?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge tabellen skal en katt på 4 kg ha 55-75 gram dersom man skal vedlikeholde vekt og få 50 gram når målet er vektreduksjon

en katt på 6 kg skal ha 80-115 gram ved vedlikehold av vekt og 75 gram ved vektreduskjon.

Katten veier 5 kg så da tenker jeg at 60 gram er passe. Merker at hun har blitt mer og mer aktiv. Hun får raptuser flere ganger daglig. Har begnt å fore morgen og kveld fordi hun har begynt å spise nesten all maten på dagtid. Har merket at hun er hissig om natten dersom hun ikke har mat tilgjengelig.

Hun har gått ned ca 300 gram og mistet det meste av fettvalken rundt nakken! Hun har fortsatt hengemage, men det ser egentlig mest ut som løst skinn. Skal det bli borte?

Hvis hun er grinete for at hun får mindre mat så er maten ikke mettende nok.. Jeg vil fortsatt anbefale deg å gå på et rent slakefor da det gir bedre metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye vanskeligere å se på en katt hvor mye den trenger å gå ned i vekt enn en hund. På hunden kjenner man langs ribbena og jeg føler at jeg han mer kontroll på hundens vekt og hold (fordi den er større, ialle fall old english sheepdog).

På katten føler jeg at skinnet er for løst i fohold til kroppen så jeg blir ikke riktig klok på hvor mye hun bør ned i vekt. Hun hadde en skikkelig stor valke rundt halsen som gjorde at hodet så veldig lite ut i forhold tl kroppen. Nå er mye av den bode og den synes ikke så godt når hun går og jeg kan endelig seantydning til skulderbladene hennes når hun går. Hun får fortsatt en brett rundt halsen når hun sitter.

Hvis hun er grinete for at hun får mindre mat så er maten ikke mettende nok.. Jeg vil fortsatt anbefale deg å gå på et rent slakefor da det gir bedre metthetsfølelse.

Da skal jeg prøve det når denne posen er tom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg synes det er mye vanskeligere å se på en katt hvor mye den trenger å gå ned i vekt enn en hund. På hunden kjenner man langs ribbena og jeg føler at jeg han mer kontroll på hundens vekt og hold (fordi den er større, ialle fall old english sheepdog).

På katten føler jeg at skinnet er for løst i fohold til kroppen så jeg blir ikke riktig klok på hvor mye hun bør ned i vekt. Hun hadde en skikkelig stor valke rundt halsen som gjorde at hodet så veldig lite ut i forhold tl kroppen. Nå er mye av den bode og den synes ikke så godt når hun går og jeg kan endelig seantydning til skulderbladene hennes når hun går. Hun får fortsatt en brett rundt halsen når hun sitter.

Høres ut som hun begynner å ned i vekt ja :)

Selv om hunden er løs på katten så kan du kjenne det på samme måte som hunden, du skal slippe å trykke for å kjenne ribbebena, de skal såvidt føles under fingrene ved normal kos og stryk. Samme regel gjelder om du ser katten ovenfra (synes ikke på langhårskatter) men de skal hels ha innsving i midjen og ikke være firkantet eller tønneformet. Spennende å følge med dere, du skulle nesten lagd en bilde tråd på slankingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...