Gå til innhold
Hundesonen.no

Romjulsutstillingen 2011


SFX
 Share

Recommended Posts

  • Svar 179
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Siden dette er rett i "nærområdet" her (bare ca 1 times kjøring unna..), så tenkte jeg å ta en tur - stiller ikke - men lille villmann behøver sårt treningen. En enkel landsens sjel som han er, så kry

Dommern likte Lupin som valp, så kanskje? Hmm. Siden det er samme dommer på basenji og saluki så krasjer dem vel ikke. Så da må jeg vel stille begge gutta selv.

Hvor kult er ikke det da? . Hvilken hund du har fått! Tenk det - han har kurert svigerdatters hundeskrekk, og fått gubben til å synes utstilling er morsomt?

Kassebass hos mamma, snuser hos bonden. Lukisen da, skal han være hjemme og passe høner han da?

:lol: Lukisen skal holde Tulip og co med selskap her :=)

Min tanke også. Men du hadde kanskje en baktanke for å spørre? :P

*fnis* Hun har nok det, ja...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marja Talvitie

noen som vet noe om hun? :)

Jeg kommer mest sannsynlig med Amiga og Issi og Marianne stiller for meg :)

Jeg har stilt for henne, og hun er veldig opptatt av fronter og bevegelser. Hun er vel typisk finsk dommer - veldig streng, plukker hundene fra hverandre og er opptatt av detaljer også. Hun er ikke redd for å bruke skalaen, i hvert fall ikke med 60 påmeldte bernere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt for henne, og hun er veldig opptatt av fronter og bevegelser. Hun er vel typisk finsk dommer - veldig streng, plukker hundene fra hverandre og er opptatt av detaljer også. Hun er ikke redd for å bruke skalaen, i hvert fall ikke med 60 påmeldte bernere ;)

ah okay, blir gøy å stille Amiga for hun da. Tenker jeg halen får gjennomgå og noen andre biter :P

Vet du noe om Roger Vanhoenacker ?

kelpiene går vist for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marja Talvitie

noen som vet noe om hun? :)

Hun har drevet oppdrett av Lapsk Vallhund og Finsk lapphund, og er rasespessialist på disse rasene, hun er/(var?) også leder i lapphundklubben i Finland. Man kan jo spørre seg hvorfor de ikke satte henne opp på lapphundrasene når de først valgte å få henne til Norge :gaah::huh:

Jeg har stilt for henne, og hun er veldig opptatt av fronter og bevegelser. Hun er vel typisk finsk dommer - veldig streng, plukker hundene fra hverandre og er opptatt av detaljer også. Hun er ikke redd for å bruke skalaen, i hvert fall ikke med 60 påmeldte bernere ;)

Jeg tror nok ikke din oppfattelse er helt borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har drevet oppdrett av Lapsk Vallhund og Finsk lapphund, og er rasespessialist på disse rasene, hun er/(var?) også leder i lapphundklubben i Finland. Man kan jo spørre seg hvorfor de ikke satte henne opp på lapphundrasene når de først valgte å få henne til Norge :gaah::huh:

Det er ikke alltid arrangør vet hvilke raser hver enkelt dommer er spesialist på.

Så er det også begrenset hvor mange ganger en dommer kan dømme en rase i landet, dommerne er i hvert fall oppfordret til å sørge for å spre sine oppdrag så de ikke dømmer rottweiler på østlandet hver helg - noen dommere er jo i Norge annen hver helg.

Men jeg skjønner frustrasjonen over å se en god dommer ikke få dømme rasen min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid arrangør vet hvilke raser hver enkelt dommer er spesialist på.

Så er det også begrenset hvor mange ganger en dommer kan dømme en rase i landet, dommerne er i hvert fall oppfordret til å sørge for å spre sine oppdrag så de ikke dømmer rottweiler på østlandet hver helg - noen dommere er jo i Norge annen hver helg.

Men jeg skjønner frustrasjonen over å se en god dommer ikke få dømme rasen min ;)

Ja, særlig når de setter opp ei som driver med dobermann fra Serbia eller hva det var :-P Marja har ikke dømt FL eller LV i Norge siden 2009, og før er det evigheter siden hun dømte lapphunder i Norge, så hun er ikke oppbrukt. Dessuten bør de sette seg bittelitt inn i hvilke dommere de setter opp, særlig leto-utstillingene setter ofte opp mange rare østeuropeere som ikke vet mye om vår rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, særlig når de setter opp ei som driver med dobermann fra Serbia eller hva det var :-P Marja har ikke dømt FL eller LV i Norge siden 2009, og før er det evigheter siden hun dømte lapphunder i Norge, så hun er ikke oppbrukt. Dessuten bør de sette seg bittelitt inn i hvilke dommere de setter opp, særlig leto-utstillingene setter ofte opp mange rare østeuropeere som ikke vet mye om vår rase...

En kan jo forsøke å si fra til arrangør - via raseklubben - at en ønsker henne som dommer. Det er neppe lett å gjøre noe i år - jeg hadde for eksempel et år (2009?) hvor de satte opp samme dommer på berner i Letohallen og deretter Kongsberg fjorten dager senere - og da hadde dommer allerede dømt berner i landet tidligere på året.

Jeg mailet begge arrangørene da dommerlistene kom ut og forklarte høflig hvor kjedelig det var og at det kunne gå utover påmeldingstallene. Men da var det vanskelig å gjøre det om, fordi det er jo en kabal som skal opp. Men jeg har ikke sett dommeren dømme berner i Norge etterpå, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vil ha ringoppsettet snart, jeg... Tror det faktisk kommer endel beardiser dit (dvs. hvis man kan kalle 10-12 stykker "endel"), og det blir hyggelig å stille igjen.

Dommeren vår har jeg aldri engang hørt om, så det er jo spennende.. Forhåpetligvis har hun i alle fall sett en beardis eller to tidligere.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha ringoppsettet snart, jeg... Tror det faktisk kommer endel beardiser dit (dvs. hvis man kan kalle 10-12 stykker "endel"), og det blir hyggelig å stille igjen.

Dommeren vår har jeg aldri engang hørt om, så det er jo spennende.. Forhåpetligvis har hun i alle fall sett en beardis eller to tidligere.

Susanne

Er litt utålmodig jeg også :P

Nå blir det nok ikke til at jeg stiller Talli, men kjekt å vite om jeg må stå opp tidlig eller ikke legge meg overhode etter nattevakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14. desember lå det en notis på NKK om at det fremdeles var ledige hotellrom i Letohallen den hega, og det tar jeg som en beskjed om at det fremdeles er mulig å melde på.

Men ja, jeg også lurer på hvor mange som er påmeldt, håper egentlig på mange konkurrenter så jeg virkelig får sammenlignet valpen med artsfrender i samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Marja Talvitie

noen som vet noe om hun? :)

Jeg kommer mest sannsynlig med Amiga og Issi og Marianne stiller for meg :)

Jeg har stilt for henne, og hun er veldig opptatt av fronter og bevegelser. Hun er vel typisk finsk dommer - veldig streng, plukker hundene fra hverandre og er opptatt av detaljer også. Hun er ikke redd for å bruke skalaen, i hvert fall ikke med 60 påmeldte bernere ;)

Hun er herlig synes jeg - hun dømmer også belgere, og for en del år siden så dømte hun belger på NKK Hamar (det var før Lillestrøm) - Noah sin pappa Timo var påmeldt, og det var faktisk veeeeeldig mange belgere meldt på og relativt høy kvalitet på hundene. Beste hannhundklasse var stor - veldig stor egentlig, og bakerst stod jeg og gammelmannen. Foran oss hadde vi BIS vakre championer og også BIS vinner fra spesialen samme året. Damen plasserer nummer 5, nummer 4, nummer 3 og nummer 2 - bare en plass igjen - og så peker hun retning bakerst - jeg trodde hun pekte på hannen som vant championklassen - men neida, hun peker enda engang og veiver meg og gammelmannen fremst og foran 1-tallet - Beste hannhund og Norsk Vinner.

Idet hun kom for å gratulere sier hun på finsksvensk "Han har ett fruktansvert huvud men man kan inte få alt" *latterkrampe*. Herlig dame og selv om jeg ikke var enig i at hodet var forferdelig - så var det det dårligste på hunden, ingen tvil om det - men kommentaren var bare herlig.

Liker damen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er programmet ute!

Dommerendring på AK (og endel flere ser jeg), men jeg stiller nok ikke nyparrete Talli. Tar nok en tur uansett da jeg skal handle en Aussie :)

Oi oppdaget nå at samme dommer som er satt opp på romjulsutstillingen er satt opp på Eurodogshow 2013 i Sveits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • For Odin var det omvendt. Han ble blind, døv og engstelig, mens kroppen var nesten like like sprek som før. Klart han var litt roligere, hoppet litt lavere, og hadde litt mindre blærekontroll og sånt. Det var utrolig vanskelig å avlive en fysisk ganske frisk hund, men han hadde det ikke noe bra.
    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...