Gå til innhold
Hundesonen.no

Staffene Aïda & Twiggy


Teserere
 Share

Recommended Posts

Det er vel på tide å presentere Aïda ordentlig!

AD Angelanastacia er født i juni 2008 i Sundsvall. Hun har vært en tolmodig prøvekanin, i min søken på hva jeg vil med en hund! Hun er helt herlig, er med på alt, glad, energisk, fantastisk. Hun er veldig trenbar, og vi konkurrerer både i lydighet og agility. Jeg har blitt hekta!

Høst 2011: bestått UHP

I lydighet har vi opprykk til klasse II.

I agility konkurrerer vi i klasse 1. Hun sliter litt med hoppteknikk, så det blir en del riv. Håper vi får trent det bort med tiden :) Det viktigste er at hun elsker det!

Utstilling... Det synes jeg er kjedelig :P Har stilt mest uoffisielt, på staffespesialen, syns det er morro med spesialdommer :) Men hun har da 2 HP, og noen 1. kval/excelent. Har planlagt 2 offisielle utstillinger i år.

Noen bilder

For lenge siden, jeg smeltet!

n644840436_3567529_9811.jpg

I utstillingsringen

294956_10150345548514623_516779622_9706313_3661301_n.jpg

Hjulet er kult!

206181_10150737020485437_644840436_19994332_8089341_n.jpg

Må konsentrere seg i slalåmen!

281521_10150737018805437_644840436_19994312_3345251_n.jpg

Klasse 1, avstandskommandering

249790_10150624426190437_644840436_18716180_4582581_n.jpg

Vi trener allsidig, her er det A-frame på staffedagen :)

226583_1812050219904_1199464047_31691833_4572020_n.jpg

Jeg kan stå pent!

217647_10150561718410437_644840436_18101702_4248501_n.jpg

En god venn :wub:

301680_10150821860305437_644840436_20885990_891165030_n.jpg

Peneste dama i skogen!

62457_10150285526490437_644840436_15042282_6373356_n.jpg

Endret av IW
endret navn på tråd etter ønske fra TS
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 591
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud, vi har fått opprykk til elite idag Jeg har ikke landet enda, og det har egentlig ikke helt gått opp for meg enda. Dette er så stort for meg, dette har jeg jobbet mot lenge, og endelig er d

Da får jeg si Velkommen til familien Twiggy! Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Twiggy har blitt junior allerede  Har ikke planlagt utstilling i nærmeste fremtid, men bror og søster debuterte i helgen, og smellvakre broshan klinket til og vant juniorklassen og ble 4. beste hannhu

Posted Images

Takk dere to!

Idag var vi på høststevne i agility i Tønsberg. Siden vi sliter med riv, og jobber med, var mitt eneste mål idag og fokusere på bra slalåm, for det har vi også slitt litt med :P Banen var fin, men oppfordret til høyreføring i slalåmen. Jeg tenkte at jeg like godt kunne ta sjansen, den sitter jo ikke perfekt på venstreføring uansett :P Dessuten konsentrerer hun seg hakket mer med høyreføring, og går ikke like fort! Så vi tok sjansen, og jaggu gikk det perfekt! Det ble tre riv, men søren heller, målet var jo slalåmen!

Her er film fra hopp:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hu er en av de peneste jeg veit om :wub:

Aww, så koselig :) Er jo helt enig!

Fikk ikke mindre lyst på staff etter å ha sett dette, nei! :wub:

Skjønner jeg godt :D

Skikkelig fin dame! Og staff, da :wub:

Ja :D

Igår var vi på agilitystevne igjen. Og for de som kun er interessert i å lese om gode resultater så er det bare å klikke seg tilbake med en gang :P Men tenkte at jeg kunne dele erfaringene mine, gode som dårlige, så man kanskje kan se en progresjon i treningen etter hvert? :P

Kan vel bare starte med å skrive at det var en merkelig dag sbt_166.gif Vi begynte med hopp, det var en vanskelig bane med mye føring og feller, jeg er sikker på det var en klasse 2 bane sbt_159.gif Jeg presterte å glemme banen ca 4 ganger mens vi løp, men vi kom oss igjennom uten disk. 1 vegring i slalomen, fordi jeg som alltid ble passiv etter perfekt inngang lol.gif og 2 riv. Det siste rivet var helt klart min feil, det var på siste hinder, og jeg lente meg veldig framover siden vi var "ferdige", hun er så var på det!

INGEN ble feilfrie i hele klassen (noen med bare tidsfeil)! Halvparten disket.

I agility var det en grei bane med nesten bare venstreføring. Hinder 1-5 gikk bra, så kræsjet vi skikkelig panikk.gif Jeg sparka Aïda rett inn i feil tunnel stakkars! Dermed disket vi. Resten av banen husker jeg ikke, vi var vel litt satt ut begge 2 lol.gif Her var det kun 5 som kom igjennom uten å diske av 19!

Jeg har jo erkjent at hopphinderet er et stort problem for oss, som ikke kommer til å løse seg av seg selv. Som det sies: alle hunder kan hoppe, men det er ikke alle som vet hvordan.

Jeg har innsett at uansett riv eller ikke, så har det aldri fått verken konsekvens eller belønning. Jeg har vært inkonsekvent med belønning, og har ofte belønnet riv fordi hun prøvde jo, stakkars :rolleyes2:

Nå har jeg bestemt at i vinter skal vi fokusere på hoppteknikk! Vi skal ikke starte flere stevner før vi får løst dette "problemet". Dessuten skal hun få en skikkelig ferie fra treningen. Jeg har funnet en treningsmetode som ser ut til å fungere, men jeg regner med at det kommer til å ta tid og tolmodighet, og jeg må være flink å være konsekvent!

Jeg bestemmer meg hvilke hindre vi skal ta, om det er to eller tre eller 4. Dersom hun river avbryter jeg henne, og vi går tilbake til start. Hun får ikke gå videre, det har fungert som en "beløning".. Dersom hun klarer alle de hindrene jeg har planlagt, er det julaften - hver gang :w00t: Vi kamper med leke og hun roses opp i skyene :banana: Det ser ut til å funke, og det virker som hun konsentrerer seg mer etter hun har revet! Hun river mindre på trening ihvertfall :icon_clapping:

Dessuten har jeg fått klubben til å invitere Vappu Alatalo, hun kommer i februar og skal holde seminar i hoppteknikk :icon_clapping: Gleder meg skikkelig :banana:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I november sa det plutselig klaff! Og nå skjønner Aïda slalåmen - ENDELIG :D Det tok bare et år :ball:

http://youtu.be/GelfED_Zsz0

Så har vi startet uoffisielt LP kl 2. Det var mest for å se hvordan vi ligger an, for jeg vet at ikke alle øvelsene sitter enda. Jeg var mest spent på apport og ruta. Apporten sliter vi med at hun stopper foran meg med apportbukken i munnen og jeg må dobbeltkommandere henne i utgangsstilling, og ruta er rett og slett ikke ferdig innlært.

Fellesdekk med skjult fører: 9 (litt titting)

FVF: 8 (faller litt ut i svingene)

Dekk u/marsj: 8,5 (snudde seg litt når jeg gikk forbi henne)

Innkalling fra sitt med stå: 5 (brukte laaaaaang tid på å stoppe :P )

Stå u/marsj: 7 (husker ikke)

Fremmadsending med stå: 9 (beste fremadsendingen ever! så rask og sikker :D )

Apportering: 7,5 (dobbeltkommandering)

Fritt hopp over hinder med sitt: 0 (denne øvelsen er vel den hun kan best, men hun løp rundt hinderet på vei tilbake)

Kontroll over hunden på avstand: 6 (mye fremdrift)

Helhetsinntrykk: 8,5

Totalt: 138 og 3 premie

Alt i alt er jeg knallfornøyd! Og har samtidig fått en pekepinn på hva jeg skal pirke på frem mot offisiell debut :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tid for oppdatering!

For et par uker siden var vi på hoppteknikkseminar med finske Vappu Alatalo. Det var et fantastisk bra kurs! For en dyktig, kunnskapsrik, pedagogosk og rettferdig dame!

Hun kunne fortelle at det var både mentalitet, kondisjon og fysikk til hunden som avgjorde hvordan den hopper. Jeg lærte at pga Aïdas korte overarmer er det vanskelig for henne å trekke bena opp under seg, og hun velger derfor heller å strekke forbena rett ut og må hoppe ved å trekke hodet opp, stedet fr å sparke fra bak. Hun har rett og slett fysiske begrensinger for å hoppe idealt.

Men! Det er håp. Man må jobbe med det man har! Jeg skal jobbe med å styrke bakparten hennes slik at det blir lettere å sparke fra med bakbena, og ved å gjøre de øvelsene vi lærte den helgen jevnlig, vil riktig muskulatur bli styrket, samt at hun etterhvert lærer riktig teknikk.

Jeg har startet på NKK instruktørutdannelse trinn 1. Var på første kurshelg nå, syns det var veldig bra! Gleder meg til å bli ferdig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Igår debuterte vi i LP2, det gikk ikke helt som jeg hadde håpet... Aïda har aldri vært så ukonsentrert før! I FVF var det et under at jeg fikk 5, for hun ble bare stående igjen etter holdt flere ganger, men som dommeren sa, når hun først gikk så var det veldig fint! På ruta trodde jeg hun hadde fokus frem, og når jeg sendte henne løp hun målrettet frem til venstre for ruten, tydelig på sporet av noe, og snuste og snuste...

Den øvelsen jeg er mest fornøyd med er apporteringen! Den har vi slitt lenge med, enten at hun setter seg foran meg, eller at hun løper en seiersrunde med apporten. I går satt den bra! Rett ut og rett inn :D

Karakterene:

Fellesdekk 2 min m/skjult fører: 10

FVF: 5

Dekk u/marsj: 8,5

Innkalling m/stå: 8

Stå u/marsj: 7,5

Fremmadsending: 0

Apportering: 8

Fritt hopp over hinder m/sitt: 8

Avstandskommandering: 7

Helhet: 8

Tot: 137,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Igår var vi på lydighetsstevne i Tønsberg med retrieverklubben. Vi var knallheldige med flott vær! Mitt mål for dagen var å få minst 140 poeng, som var mitt siste krav for å få bemyndigelse som NKK instruktør. I tillegg hadde jeg et lite ønske om poeng på alle øvelsene, men turte ikke å ha for høye forhåpninger. Sist vi startet var vi jo ikke på samme planet!

Igår gikk snuppa mi så bra! Vi gikk til 146,5 poeng, med poeng i alle øvelsene! Nr 7 av 16 startede. Jeg klarte begge målene :D I tillegg er jeg bare så fornøyd over 8 poeng på FVF, som er hatøvelsen vår :P Jeg er så fornøyd :jump:

Fellesdekk: 9,5 (19)

FVF: 8 (24)

Dekk u/marsj: 8 (16)

Innkalling m/stå: 5 (10)

Stå u/marsj: 8,5 (8,5)

Fremadsending: 5 (10)

Apportering: 6 (12)

Hopp over hinder: 8,5 (17)

Avstandskontroll: 7 (14)

Helhet: 8 (16)

401671_10151571848615437_644840436_23931978_1579564986_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...