Gå til innhold
Hundesonen.no

Egypt om en uke


Monaa
 Share

Recommended Posts

Jeg har faktisk skrevet en blogg med en del reisetips til Egypt:

http://simira.blogspot.com/2011/01/simiras-guide-to-egypt.html

Har vært der et par ganger nå, og det er veldig fint hvis man greier å overse selgerene. Ikke la deg lure, de selger aldri ting til under kostpris! Og det er aldri nødvendig å betale mer enn halvparten av det de sier som første pris. Les deg opp på pruting! ;)

God tur! Kunne trenge en slik en selv, men får satse på litt sensommer i Italia neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur :) Du var nesten der jeg var, var i Hadaba eller noe ;)

De selgerne er ekstremt pågående synes jeg, tillogmed inne på hotellområdet var det noen slu selgere, som IKKE ga seg. Og det ble jo ikke noe bedre av at pappa slo av en prat med dem :mellow: Men jeg var ganske hissig når de ikke gav seg "NO NO NO!"

Du burde jo prøve å snorkle, det gjorde jeg og så masse forskjellige, fargesprakende fisk. :D Du kan jo også dykke, men da må du ta dykkersertifikat hvis du ikke har det fra før av. Det er endel ridesentre der, vi var endel på et ridesenter der de alte opp arabere og red i ørkenen :) Kan annbefales. Der jeg var var noen av hestene litt tynne, men også endel i veldig bra stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Tunisia for to år sidan. Det blir mykje det same, tenkjer eg, same kultur og område. Vi vart fortald før vi reiste at ingenting er gratis. I så fall blir du lurt. Og det er sant, det er faktisk INGENTING som er gratis. Vi kom på hotellet og vart teken imot av ein mann med legitimasjon frå hotellet og alt, han var eittelleranna sånn hotellgreie (portør?), og snakkar svorsk. Han fortalte oss òg dette, ingenting er gratis, pass oss for selgjarar osv.

Så hadde hotellet eit tilbod for sine gjestar, med ein guida busstur rundt i byen vi var i (Sousse), inkludert i hotellrekninga. Vi vart med, og møtte opp som avtalt. Det gjekk litt tid, så fekk vi beskjed om at dei hadde problemar med bussen, så det vart ein minibuss i staden, det var oss og ein indisk familie som var med. Idet vi fekk den beskjeden byrja vi å ane uglar i mosen. Vi køyrde rundt, hadde omvisning i gamlebyen, hotellmannen (som var guide) verna oss mot seljarar, han hadde heilt tydeleg ein eller annan form for status der, eit blikk frå han, så forsvann alt som var. Så, mot slutten av turen, annonserte han at han hadde ein svoger eller eittelleranna slikt som hadde eit tradisjonelt teppeveveri, så vi skulle få sjå klassisk tunisisk handtverk. Vi kom inn, fekk sjå ei gamal dame knyte opp eit par knuter på eit teppe, før vi vart delt opp, oss og indarane, teke til kvar våre rom og satt i forhandlingar. Kva teppe ville vi ha, ville vi ha det med oss no eller ettersendt til Noreg? Det var heilt tydeleg at der slapp vi ikkje ut før vi hadde kjøpt noko. På same tid var dei heile tida hyggjelege og sånt, det føltest ikkje truande på noko vis, men særleg komfortabelt var det ikkje. Vi fann ein lapp av eit lappeteppe, 30x30cm, fekk "pruta" det ned til 200kr, og kom oss av garde att.

Det er ingen tvil om at vi vart lurt. Turen var garantert finansiert av dette teppeveveriet, og målet med turen var at vi skulle kjøpe noko der. Og 200kr for 30x30cm med ull er DYRT. Men, vi valde å snu på det, vi betalte 200kr for det som faktisk var ein utmerka guida tur rundt staden, der vi faktisk fekk eit litt djupare innblikk i samfunnet enn vi ville hatt med profesjonelle vestlege guidar. Med andre ord, verdt pengane vi gav. Men, det er greit å vere merksam på slikt, det kan fort bli ukomfortabelt ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som OlavEmil sier, se opp for selgere. Og i motsetning til det han sier, NEI, dere er ALDRI forpliktet til å kjøpe noe. I ene guideboka mi står det at selv når/om man lar seg invitere til te, og er gjennom en forhandlingsrunde, så er det lov å si nei og gå derfra.

Dere blir garantert invitert på te. Teen er som oftest god, og jeg anbefaler definitivt å takke ja til det minst en gang. Men da gjerne et sted dere har tenkt å kjøpe noe. ;)

Alle guidede turer samarbeider med familiens bedrifter, og dere blir dratt med på mye rart, og prøvd dyttet på varer.

Ikke vær redd for å prute. Selgeren vil fortelle deg at du er vakker, at han har venner eller slektninger i Norge, at han har en avtale med hotellet du bor på og kan gi deg en god pris, og kanskje skal du ha en til søsteren din der hjemme også? Ikke vær redd for å dra det litt langt. Si at butikken ved hotellet har samme varen mye billigere, du har ikke fått tatt ut så mye kontanter og ikke har med deg kortet ditt (han kommer til å leie deg til nærmeste minibank). Si gjerne at du må tenke på det og kommer igjen, selv om du ikke har tenkt det. De her har en helt annen kultur på handel, og alt er lov!

Det meste er fake eller bare dårlig kvalitet.

Alt er overpriset (etter Egyptisk standard).

Det er alltid lov å si nei.

ALDRI hjelp noen med veksling! Prøv å ha mest mulig småpenger og betale akkurat. Gir du 10 pund over prisen etter å ha prutet til en pris, så forsvinner den fort!

Det er også profesjonelle vekslingssvindlere rundt hotellene. ALDRI veksle med noen, enten det er valuta eller EGP. Noen spør om du kan dele opp sedler for dem, andre sier de har 10 euro og kan ikke bruke dem her. Det er svindel!

Vær også obs på sedlene som jeg nevner i bloggen min, det er en 50 piastres seddel ("øre") som lett kan forveksles med 50 EGP-seddelen.

En ting til, ta vare på mynter! Mynter er mangelvare i Egypt, og du trenger det til tips. Vi har hatt stort hell med å gi god tips første dagen (5-10 pund), og så et par pund om dagen på hotellrommet. Legg det slik at stuepikene ser det, på bordet e.l.

Snorkling er kos, du får kjøpt billig snorkleutstyr i området eller leid på et dykkersenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som OlavEmil sier, se opp for selgere. Og i motsetning til det han sier, NEI, dere er ALDRI forpliktet til å kjøpe noe. I ene guideboka mi står det at selv når/om man lar seg invitere til te, og er gjennom en forhandlingsrunde, så er det lov å si nei og gå derfra.

Det er sjølvsagt heilt rett. Vi valde "enklaste" løysing og ansåg prisen for det vi kjøpte som prisen på turen. Mitt poeng er at om ein ikkje er førebudd, så kan slike "gratisturar" fort bli veldig ukomfortable. Er ein førebudd, og veti at det kjem ein situasjon der ein må slå i bordet og seie NEI, så er det berre å hive seg på :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i Egypt, men var i Tunisia for et par år siden med samboeren. Vi var også i Sousse, samme som OlavEmil som skrev høyere opp her.

Hotellet vi bodde på var stort og luksuriøst, og de som jobbet der var veldig hyggelige. Men innpåslitne selgere, svindlere etc. var det nok av rundt i byen. Vi var blitt advart på forhånd heldigvis, men havnet likevel i en situasjon som var litt ekkel.

Skulle besøke markedet i byen en dag, som var blitt anbefalt av reiselederne. Da vi kom inn til byen, kom det en kar bort til oss og tilbød seg å vise oss rundt. Vi takket nei, men han fulgte likevel etter oss og pekte og guida mot vår vilje. Mens vi gikk bortover gaten la vi merke til flere menn som kontaktet denne mannen, men han "hysja" dem bort på en måte som tydelig viste at "ikke forstyrr akkurat nå, jeg holder på med en greie". Etter en stund prøvde han å føre oss inn i en mindre gate fordi han absolutt skulle vise oss en smykkebutikk. Det var åpenbart at han samarbeidet med denne butikken, og skulle tvinge oss til å handle. Fordi vi var såpass forberedt, fikk vi hindret at dette skjedde. Vi sa bestemt at vi skulle gå å spise middag. Men da hadde han selvfølgelig en resurant også, og den hadde aaaallslags mat.. Vi sa til han at vi først skulle handle på et slags kjøpesenter som ligger inne i byen der, og inn dit tørte han ikke å følge etter. Inne på senteret var det massevis av vakter som passet på. Men selvfølgelig prøvde han å kreve penger for at han hadde vært så snill og guidet oss, og da vi sa vi ikke hadde kontakter ville han bli med oss til minibank for å ta ut penger. Da vi sa nei, spurte han om vi ville kjøpe hasj, og deretter kokain. Han ventet utenfor senteret leenge, og hele episoden endte med at vi ringte reiseselskapet for å få dem til å ordne en Taxi for oss derifra, fordi vi rett og slett trodde han kunne samarbeide med Taxisjåførene som ventet utenfor bygget.

Det var flere småepisoder, og vi var ganske møkk lei alle som skulle tjene penger ved å stjele, være innpåslitne og frekke. Kan også nevne en oaseby vi besøkte, hvor dem plasserte levende øgler på oss. Disse var dopet og bint to og to sammen med tau om halsene sine, for så å skulle kreve penger for det.

Jeg tror faktisk ikke Egypt er like ille som Tunisia. Kjenner flere som har vært i Egypt og vært storfornøyde. Men det er viktig å være forberedt uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...