Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdatering Fanta


soelvd
 Share

Recommended Posts

Skjønner at du reagerer som du gjør, soelvd, men jeg tror du missforstod intensjonen bak ordene du siterer. Jeg fikk iallefall inntrykk av at alt som ble skrevet her i dag var i beste mening. Vi vet alle at Fanta ikke har hatt det lett, men det er ikke på grunn av dere, det er på grunn av hunden som individ. Alle som har fulgt denne saken beundrer motet deres, og jeg tviler på at noen plutselig vil gå inn og tråkke dere på tærne.

Så selv om man sier "stakars hund", betyr ikke det at man sikter til hvor forferdelig noen har hatt det i sitt forrige hjem.

La oss nå bare håpe Fanta omplasseres igjen fordi det er tid for det. Jeg er iallefall villig til å ta soelvds ord, hun vet mer om denne saken enn noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå håper jeg at jeg oppdaterer denne tråden for siste gang :-) Akkurat nå er vi veldig, veldig glade. For å oppsummere så reiste Fanta til Henriette i førsteomgang. Derfra fikk hun kontakt med Run

Vet ikke helt hvordan jeg skal nå ut til alle som har bedt om oppdatering uten å lage en tråd. Mulig moderatorer synes det er unødvendig og sånt, da får dere fjerne eller flytte den :-) Det er i

Du ville aldri fått tatt over bikkja med den holdningen der uansett, sånn blir hun ikke trent. Hun er så absolutt ikke dominant, hun er fryktaggressiv.

Nå får du rulle inn de såre tærne! Det er da ingen som kritiserer ditt/sambos valg om å omplassere?

Poenget ER: de som overtok henne er liksom hundetrenere som skal/ ønsker å jobbe med problemhunder. De fikk ønsket sitt oppfylt, men om de tror hun er kurert for sine tidligere feil/uvaner/nykker osv tar de grådig feil. At de har fått trøbbel i hundeflokken er vel ikke uventet, og det er noe de må jobbe seg gjennom for Fantas del, ikke sin egen. Og ja, det er urettferdig overfor Fanta å skulle havne i et nytt hjem nå! Hun er fortsatt en problemhund, og er ikke klar for nye folk, rutiner og avlæringer. Så enkelt, men vanskelig er det bare.

Som et lite apropo: hvordan er de siste tilbakemeld verre enn det du, jeg og andre sa i tråden om Fantas oppdretter?? Du er iallefall her for å lese/svare/ignorere våre meninger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg stiller meg noe undrende til om hvor ille Fanta var fra staren av jeg, med tanke på at hun nå etter en snau måned er blitt så bra at hun kan bytte hjem igjen.

Jeg stiller meg også undrende til at dersom hun var så ille som du har beskrevet i flere tråder, så er hun så bra nå at hun kan omplasseres.

Og jeg står ved det jeg, jeg synes synd på en hund som har/har hatt så mye issues, så komemr i et hjem og det jobbes med å knytte kontakt. Så knytter hun kontakt, begynner vise seg selv litt mer, havner i slosskamp og ender på operasjonsbordet. Og nå skal hun til nye folk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi skal drive å lure på hvor ille Fanta var i første omgang, for jeg tror ikke at Soelvd har løyet om akkurat det. Det er tydelig at de er veldig glad i henne og ikke ville vurdert omplassering/avlivning om det ikke var ille. Og min erfaring er iallefall at ofte er det bare en miljøforandring og nye mennesker/metoder som skal til for at hunder endrer adferd (har vært krisehjem for omplasseringshunder). Iallefall i første omgang.

Og antagelig er det hendelsesforløpet som har skjedd vært det beste for Fanta, og de hun er hos nå har iallefall vist at hun kan forbedre seg. Så hvorfor ikke prøve å finne et nytt hjem, der hun kan være alene hund? Det viktige er vel at Fanta får det bra, og at de nåværende innehaverne av Fanta viser de eventuelt nye eierne hva de har gjort mtp ressursforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får bare fortsette. Jeg understreker: de som ønsker å høre hele bakgrunnen i stede for å hoppe til konklusjoner er hjertlig velkommen til å sende meg en PM.

Nå er du rett og slett barnslig, syns jeg. Du har vært så åpen og ærlig tidligere, hvorfor er ting plutselig så hemmelig? Det er logisk å hoppe til konklusjonen om at Fanta ikke har godt av å bytte hjem igjen, det ligger i alle hunders natur å like stabilitet og trygghet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du rett og slett barnslig, syns jeg. Du har vært så åpen og ærlig tidligere, hvorfor er ting plutselig så hemmelig? Det er logisk å hoppe til konklusjonen om at Fanta ikke har godt av å bytte hjem igjen, det ligger i alle hunders natur å like stabilitet og trygghet.

Ingenting er hemmelig, som sagt er du hjertlig velkommen til å spørre så mange spørsmål du vil. Men i en tråd der folk dømmer før de i det hele tatt gidder å spørre meg blir jeg litt motløs.

Jeg er heller ikke spesielt interessert i å diskutere hvorvidt Fanta har det bra nå og om avgjørelsen om å omplassere i stede for å avlive var rett. De som trodde tråden var ment for diskusjon har misforstått. For den diskusjonen orker jeg ikke ta. Jeg er nødt til å tro på at det var en rett avgjørelse og at Fanta har det bra og stole på menneskene vi har overlatt ansvaret til. Om noen skulle lure så har vi fremdeles 100% tiltro til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dette er sårt for deg, men reaksjonene har vært en rekke betraktninger basert på både det du forteller og annonsen på Facebook. Ingenting av det som har blitt skrevet er vel antakelser tatt rett ut av løse lufta? Du forteller jo at hun har blitt skada av annen hund, annonsen sier det samme. Du forteller at nye eiere ønsker å omplassere, annonsen sier det samme og forteller også at det er av hensyn til resten av flokken. Hvorvidt Fanta er så bra på så kort tid at hun burde flytte er helt umulig å si noe om, også for dem som har henne nå, da de tydeligvis ser en helt annen hund enn deg. At en hund med en historie som Fantas skal flyttes på igjen alt nå, er neppe heldig dersom hun først nå begynner å by på hele spekteret, men kanskje bedre enn at hun slåss hver dag. Ikke veit jeg, jeg synes hele situasjonen har virka veldig håpløs fra dere begynte å dele med oss.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det i omplasseringsannonsen at "fanta har blitt rehabilitert og er ikke den samme hunden hun var før og vi har ordnet alt og nå er hun klar for omplassering"?

Jeg tolker det som at bikkja har havnet i klinsj med andre hunder i det nye hjemmet, og helt ærlig hadde jeg og sendt ut omplasseringsbikkja først, for å ta vare på "mine egne" i en slik situasjon.

Mer kan man ikke tolke ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hvordan du reagerer soelvd. Jeg tolket utsagnene her som litt på kanten og egentlig unødvendige. Alle vet at det er synd på Fanta som går igjennom mye. Og det at hun nå skal omplasseres igjen er jo litt betenkelig. Men vi utenfor dette kan ikke sitte her å si at hun ikke er klar for det. Ingen her har sett bikkja i hjemmet hun er nå, eller sett henne id et hele tatt. Da synes jeg det er unødvendig å sitte her å være bedreviter! Selv så synes jeg det er uheldig at det har oppstått slossing inad i flokken, og at bare dette er grunnen til at hun omplasseres. Men kanskje medfører denne "rangstigen" osv, unødvendig stress hos Fanta.

Uansett så håper jeg at de finner en løsning og at un havner hos nye, kompetente folk som vet hva de tar over.. Og jeg håper hun ikke blir kasteball! :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden heter "Oppdatering Fanta", da er den for oppdateringer om Fanta, enten vi får opplysningene av deg, Soelvd, eller finner de på facebook. Det er heller ikke DIN avgjørelse som kritiseres her, men disse nye eierene sin om å omplassere ei bikkje de visste var problematisk forholdsvis kort tid etter at de fikk den.

Det er flere her på forumet som har en viss erfaring med problemhunder. Vi er flere som har overtatt mer eller mindre voksne hunder også. Vi har en viss peiling på hvor lang tid det tar å "rehabilitere" en hund med issues, enten du vil det eller ikke, vi har erfart hvor lang tid det tar før man ser hvordan en hund virkelig er. Vi veit at de problemene du har skissert at Fanta har, ikke er løst på en måned.

Du inviterte hele sonen til å engasjere seg i problemene du har hatt med Fanta, da kan du ikke bli sutrete nå fordi at folk fortsatt er engasjert. Det får være måte på såre tær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden heter "Oppdatering Fanta", da er den for oppdateringer om Fanta, enten vi får opplysningene av deg, Soelvd, eller finner de på facebook. Det er heller ikke DIN avgjørelse som kritiseres her, men disse nye eierene sin om å omplassere ei bikkje de visste var problematisk forholdsvis kort tid etter at de fikk den.

Det er flere her på forumet som har en viss erfaring med problemhunder. Vi er flere som har overtatt mer eller mindre voksne hunder også. Vi har en viss peiling på hvor lang tid det tar å "rehabilitere" en hund med issues, enten du vil det eller ikke, vi har erfart hvor lang tid det tar før man ser hvordan en hund virkelig er. Vi veit at de problemene du har skissert at Fanta har, ikke er løst på en måned.

Du inviterte hele sonen til å engasjere seg i problemene du har hatt med Fanta, da kan du ikke bli sutrete nå fordi at folk fortsatt er engasjert. Det får være måte på såre tær..

Vel, jeg kommenterte i åpningsinnlegget at det muligens var en unødvendig og overflødig tråd - nettopp fordi den skulle være om oppdateringer, ikke diskusjon om bikkja. Men dere skal få diskutere i vei og bruke tråden som dere vil eller gjerne starte en ny en.

Takker samtidig for utrolig mye støtte på PM.

Edit: og når det kritiseres hvordan de nye eierne gjør det er det naturligvis også en kritikk av oss. Det er vi som valgte at bikkja skulle dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det i omplasseringsannonsen at "fanta har blitt rehabilitert og er ikke den samme hunden hun var før og vi har ordnet alt og nå er hun klar for omplassering"?

Jeg tolker det som at bikkja har havnet i klinsj med andre hunder i det nye hjemmet, og helt ærlig hadde jeg og sendt ut omplasseringsbikkja først, for å ta vare på "mine egne" i en slik situasjon.

Mer kan man ikke tolke ut av det.

(Beklager dobbeltpostinga, følte jeg måtte svare på denne).

Det står ingen steder i annonsen, men hun informerer naturligvis godt når hun får henvendelser og har avvist MANGE, kun en som er en mulig kandidat. Det er en selvfølge at de nye samarbeider tett med de som har trent henne til nå siden denne måten å trene på tydelig fungerer. Vi får også være aktivt med i prosessen selv. Men igjen, det blir informert klart om hva slags hund det er.

Det du tolker er i og for seg rett. Sånn det er nå må bikkjene holdes adskilt til en hver tid noe som ikke er ideelt. Spesielt ikke når Fanta er skadet. Så ja, jeg skjønner at Fanta er den som må ut, de to andre bikkjene har jo bodd der lenge. Og da synes jeg det er mye bedre å finne noen som er villige til å samarbeide tett med de om dette i stede for avliving. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det i omplasseringsannonsen at "fanta har blitt rehabilitert og er ikke den samme hunden hun var før og vi har ordnet alt og nå er hun klar for omplassering"?

Her: "Jeg kan dessverre ikke bo her så veldig mye lenger, fordi de som har jobbet med meg, tok meg til seg fordi jeg skulle avlivet. Nå har jeg jobbet mye med meg selv og er klar for et nytt hjem, som jeg vil leve resten av mine dager i. " Tatt fra annonsen på facebook

Edit: Håper Fanta finner seg ett godt og varig hjem snart :)

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her: "Jeg kan dessverre ikke bo her så veldig mye lenger, fordi de som har jobbet med meg, tok meg til seg fordi jeg skulle avlivet. Nå har jeg jobbet mye med meg selv og er klar for et nytt hjem, som jeg vil leve resten av mine dager i. " Tatt fra annonsen på facebook

Edit: Håper Fanta finner seg ett godt og varig hjem snart :)

Se der ja, der står det også ;)

Det håper vi også. Har en veldig aktuell kandidat som virker perfekt, men de er kresne så vi får se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med MsVinegar. I så fall må hun til et hjem hvor de klarer å håndtere henne, og vet hvordan de skal opptre rundt henne. Slike hunder må man ikke la seg herse med. Hun er tydelig dominant, og da kan man ikke vise den minste svakhet, for da vil hun prøve å overta. Det er vel også derfor hun har vært i slåsskamp, da hun sikkert har prøvd å overta ovenfor den andre tispa. Tisper er packleaders de også i hundeverden ;) Me like! Med det samme jeg leste om henne fikk jeg lyst til å overta henne. Problemhunder har dessverre en sterk tiltrekningskraft på meg. Jeg føler et sterkt behov for å hjelpe og fikse slike hunder. Og så er det jo en toller <3 Men med en 5 mnd gammel Husky ville det bare vært uansvarlig ovenfor han. Håper hun får et godt og permanent hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre om noen har noen formening om hvorfor annonsen ble skrevet på den måten? Å skrive i jeg-person gjennom et dyrs øyne virker litt spesielt synes jeg, for ikke å snakke om veldig barnslig. Jeg tar ikke en slik annonse så fryktelig seriøst. Bare jeg som reagerte på det?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med MsVinegar. I så fall må hun til et hjem hvor de klarer å håndtere henne, og vet hvordan de skal opptre rundt henne. Slike hunder må man ikke la seg herse med. Hun er tydelig dominant, og da kan man ikke vise den minste svakhet, for da vil hun prøve å overta. Det er vel også derfor hun har vært i slåsskamp, da hun sikkert har prøvd å overta ovenfor den andre tispa. Tisper er packleaders de også i hundeverden ;) Me like! Med det samme jeg leste om henne fikk jeg lyst til å overta henne. Problemhunder har dessverre en sterk tiltrekningskraft på meg. Jeg føler et sterkt behov for å hjelpe og fikse slike hunder. Og så er det jo en toller <3 Men med en 5 mnd gammel Husky ville det bare vært uansvarlig ovenfor han. Håper hun får et godt og permanent hjem!

Du ville aldri fått tatt over bikkja med den holdningen der uansett, sånn blir hun ikke trent. Hun er så absolutt ikke dominant, hun er fryktaggressiv.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre om noen har noen formening om hvorfor annonsen ble skrevet på den måten? Å skrive i jeg-person gjennom et dyrs øyne virker litt spesielt synes jeg, for ikke å snakke om veldig barnslig. Jeg tar ikke en slik annonse så fryktelig seriøst. Bare jeg som reagerte på det?

Har du ikke friskt i minne tråden om menneskeliggjøring av hunder, snakke for hunder, etc? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og hvor mange ganger skal denne hunden omplasseres? Hvis det nå skjærer seg i enda et nytt hjem? Beklager Soelvd, men etter sånn som du selv har beskrevet hunden i ørtnhundreogfjøtri innlegg her , så er denne hunden intet omplasseringsobjekt. JMHO.

Nå har det så vidt jeg vet vært klart hele tiden at hjemmet hun nå bor i kun var midlertidig, og at hun skulle videre når hun var klar for det. Om det ikke var meningen at det skulle skje enda kan godt være, men det at hun omplasseres en gang til var vel egentlig ikke noe sjokk. Personlig synes jeg det er fantastisk at hun får en sjanse. Om neste hjem blir det siste, tror jeg hun kan få et flott liv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og hvor mange ganger skal denne hunden omplasseres? Hvis det nå skjærer seg i enda et nytt hjem? Beklager Soelvd, men etter sånn som du selv har beskrevet hunden i ørtnhundreogfjøtri innlegg her , så er denne hunden intet omplasseringsobjekt. JMHO.

Så bra som det går med henne nå så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er noe poeng i å prøve et annet sted. Hun har tydelig hatt godt av miljøforandringen, roen og ikke minst tryggheten. Sier seg selv at en fryktaggressiv hund ikke får tryggheten den trenger hos oss - som er redde selv. Det var ikke hun som fløy i tispa, det var omvendt. Men når bikkjene ikke går sammen så går det faktisk ikke. Jeg skjønner de veldig godt og har full tiltro til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det så vidt jeg vet vært klart hele tiden at hjemmet hun nå bor i kun var midlertidig, og at hun skulle videre når hun var klar for det. Om det ikke var meningen at det skulle skje enda kan godt være, men det at hun omplasseres en gang til var vel egentlig ikke noe sjokk. Personlig synes jeg det er fantastisk at hun får en sjanse. Om neste hjem blir det siste, tror jeg hun kan få et flott liv.

Helt riktig, det. Fanta var der for opptrening selv om de etterhvert håpet de kunne beholde henne selv. Eneste forandringen er at hun nå må få et nytt hjem fortere enn tanken var.

Jeg har stor tro på det jeg, at hun kan få et fullverdig liv så lenge hun kommer til noen som er i stand til å trene henne, noe vi ikke var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg skrev litt "hardt" og med påstander. Okey, så er hun fryktaggressiv. Om det er genetikk eller dårlig erfaring vet jeg ikke, men å trekke seg unna og vise at en er redd en hund som viser noen form for aggressjon, vil gjøre vondt verre. Hvis hun glefser i matskåla og dere trekker dere unna, hva har hun da lært? Uansett årsak, så er det aggressjon, og det burde ikke være godtatt. Jeg sier IKKE at du skal kjefte eller konfrontere en aggressiv, fryktaggressiv eller dominant hund, hvis det er det du oppfattet. Tålmodighet derimot, det må man ha en del av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg skrev litt "hardt" og med påstander. Okey, så er hun fryktaggressiv. Om det er genetikk eller dårlig erfaring vet jeg ikke, men å trekke seg unna og vise at en er redd en hund som viser noen form for aggressjon, vil gjøre vondt verre. Hvis hun glefser i matskåla og dere trekker dere unna, hva har hun da lært? Uansett årsak, så er det aggressjon, og det burde ikke være godtatt. Jeg sier IKKE at du skal kjefte eller konfrontere en aggressiv, fryktaggressiv eller dominant hund, hvis det er det du oppfattet. Tålmodighet derimot, det må man ha en del av. :)

Nå har trådstarter jobbet MYE med denne hunden og satt seg grundig inn i adferden til hunden, så jeg synes egentlig du bør tenke deg litt mere om før du kommer med råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...