Gå til innhold
Hundesonen.no

Halting


Ane
 Share

Recommended Posts

Nå har Nora små haltet av og på i litt over to uker! Jeg tenkte først hun bare hadde slått seg litt, og tok noen få rolige dager uten lange turer. Men det gikk ikke over. Det er verst etter at hun har ligget i ro, og "kommer" seg etter hun beveger seg litt. Hun går på foten, men halter. Det er forresten venstre framfot. Jeg har kjent, bøyd ledd, og tøyd, men hun viser ingen smerter da.

Når hun leker så holder hun ikke igjen, da løper hun for fult og ser da ikke ut til å "tenke" over smertene i foten. Når hun løper halter hun altså ikke, men når hun går halter hun. Mulig hun "bare MÅ løpe" og dermed "driter" i smertene. Bør jeg nekte henne helt å løpe?

Jeg tenker jeg imorgen skal ringe dyrlegen og spørre dem om hva jeg bør gjøre! Grunnen til at jeg ikke har gjort det tidligere, er fordi jeg virker sikkert helt sprø, når jeg allerede hadde hatt to timer på to uker. :P

(Om det skulle ha noe å si, så haltet også søsteren hennes forrige uke! Hun halter på samme fot, og hadde også haltet i over en uke. Hun haltet mer enn Nora. Jeg vet ikke om hun halter nå lengre).

Noen som har noen tanker om hva det kan være? Kan det være HD/AD? Hun er 7 mnd. om noen få dager. Om det kan være det, kan man røngte for det når hun er så ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er OCD? *Føle seg dum*

Det fins en tråd om det fra før, kanskje du finner litt informasjon der.

Desverre virker det være den nye "folkesykdommen" på BC, så om du først skal å sjekke hunden så sjekk det med en gang. Ikke noen vits å lure og gå på Rimadyl kur osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo bare vært prikken på i'en om det var det! Og vi har ikke forsikring, fordi vi venter på reg. nummeret som vi ikke har fått. Jeg burde nok tatt rådet til Anette, om å bare ringt forsikringen, og spurt om jeg ikke kunne oppgitt reg. nr. senere... Menmen, noen har bare veldig flaks! :P

Skal ringe til vet. imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som Ivo når han brakk en klo det.. Haltet verst etter at han hadde ligger, sittet eller stått i ro en stund. Haltet verst når han gikk eller i det han startet å løpe men når han hadde løpt litt så virket det ikke som om det plaget han så mye lengre. Ta og kjenn på klørne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Nora små haltet av og på i litt over to uker! Jeg tenkte først hun bare hadde slått seg litt, og tok noen få rolige dager uten lange turer. Men det gikk ikke over. Det er verst etter at hun har ligget i ro, og "kommer" seg etter hun beveger seg litt. Hun går på foten, men halter. Det er forresten venstre framfot. Jeg har kjent, bøyd ledd, og tøyd, men hun viser ingen smerter da.

Når hun leker så holder hun ikke igjen, da løper hun for fult og ser da ikke ut til å "tenke" over smertene i foten. Når hun løper halter hun altså ikke, men når hun går halter hun. Mulig hun "bare MÅ løpe" og dermed "driter" i smertene. Bør jeg nekte henne helt å løpe?

Jeg tenker jeg imorgen skal ringe dyrlegen og spørre dem om hva jeg bør gjøre! Grunnen til at jeg ikke har gjort det tidligere, er fordi jeg virker sikkert helt sprø, når jeg allerede hadde hatt to timer på to uker. :P

(Om det skulle ha noe å si, så haltet også søsteren hennes forrige uke! Hun halter på samme fot, og hadde også haltet i over en uke. Hun haltet mer enn Nora. Jeg vet ikke om hun halter nå lengre).

Noen som har noen tanker om hva det kan være? Kan det være HD/AD? Hun er 7 mnd. om noen få dager. Om det kan være det, kan man røngte for det når hun er så ung?

Det syns jeg er en veldig svak unskylding til å ikke dra til dyrlegen.. Cosmo var til dyrlegen 2 ganger om dagen han på det værste..

Men uansett så er det ganske lurt å ikke la hunden herje når den halter såppas mye. Rolige turer i bånd er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det er ikke moro å ikke vite hva som er galt. Her har jeg også litt halting på Nitro. Men i hans tilfelle kommer haltingen ETTER aktivitet, og ikke hver gang heller. Har vært sånn av og på i noen mnd. Det er på ene frambeinet, og jeg klarer ikke å fremkalle noe smerter selv ved å strekke, klemme på fot, skulder og tær/klør. Usikker på hva det kan være, så må nok få han sjekket hos vetten med rønken kanskje. Tror ikke det er ocd, virker ikke sånn på forklaringen på sykdommen.

Min forrige hund var halt etter aktivitet lenge, ble bare værre og værre, og det var korsbåndet som var røket. Men når det er snakk om frambein, blir jeg mer usikker på hva halthet kan være grunn for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å varme henne godt opp og ned i bånd før og etter frislipp! :)

Når hun går i bånd kan du med fordle bruke sele på henne sånn at hun tvinges til å legge mer vekt bakpå, da avlaster hun forparten litt.

Og jeg er ganske sikker på at man ikke trenger reg nr til hunden for å tegne forsikring.

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som Ivo når han brakk en klo det.. Haltet verst etter at han hadde ligger, sittet eller stått i ro en stund. Haltet verst når han gikk eller i det han startet å løpe men når han hadde løpt litt så virket det ikke som om det plaget han så mye lengre. Ta og kjenn på klørne :)

Har kjent på dem, ikke noe der.

Det syns jeg er en veldig svak unskylding til å ikke dra til dyrlegen.. Cosmo var til dyrlegen 2 ganger om dagen han på det værste..

Men uansett så er det ganske lurt å ikke la hunden herje når den halter såppas mye. Rolige turer i bånd er mye bedre.

Jeg tenkte som jeg sa at hun bare hadde slått seg litt, og dermed ikke trengte vet. undersøkelse :)

Uff det er ikke moro å ikke vite hva som er galt. Her har jeg også litt halting på Nitro. Men i hans tilfelle kommer haltingen ETTER aktivitet, og ikke hver gang heller. Har vært sånn av og på i noen mnd. Det er på ene frambeinet, og jeg klarer ikke å fremkalle noe smerter selv ved å strekke, klemme på fot, skulder og tær/klør. Usikker på hva det kan være, så må nok få han sjekket hos vetten med rønken kanskje. Tror ikke det er ocd, virker ikke sånn på forklaringen på sykdommen.

Min forrige hund var halt etter aktivitet lenge, ble bare værre og værre, og det var korsbåndet som var røket. Men når det er snakk om frambein, blir jeg mer usikker på hva halthet kan være grunn for.

Nei, er ikke moro.. Får håpe veterinæren har noen gode tanker om hva det kan være :) Og jeg håper ikke det er OCD.

Pass på å varme henne godt opp og ned i bånd før og etter frislipp! :)

Når hun går i bånd kan du med fordle bruke sele på henne sånn at hun tvinges til å legge mer vekt bakpå, da avlaster hun forparten litt.

Og jeg er ganske sikker på at man ikke trenger reg nr til hunden for å tegne forsikring.

Pga. problemene med andre hunder og mennesker så har hun ikke gått løs andre steder enn i hagen på en stund. Så det er ikke slik hun har fått det, vil jeg tro.. Og vi bruker sele på tur :) Vi skal ha Agria, og der må man skrive inn registrerings nummeret når man bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres dessverre ut som OCD, og veterinæren min nevnte sist jeg var inne at det nærmest var en "farsott" på BC for tiden :(

Om det er skulder er det gode prognoser, og hunden vil bli opp mot 100 % bra igjen, men om det er albu, er prognosen endel dårligere...

OCD kan være vanskelig å se på røntgenbilder og ofte må de røntge i "flere lag" for å oppdage beinbiten...

Jeg ville anbefalt deg Lisbeth Holtet på Bergen Smådyrklinikk; hun er eksepsjonelt dyktig på ledd og absolutt den rette å kontakte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha Agria, og der må man skrive inn registrerings nummeret når man bestiller.

Vi har Agria på våre, og jeg er ganske sikker på at jeg tegnet forsikring på Nevø før han ble registrert i NKK/hadde fått reg. nr. på ham? Er jo ikke alle hunder som er registrert i NKK, og de kan jo forsikres de også. Husker bare at jeg ville skyndte meg å forsikre Nevø før han fylte 4 mnd slik at man får dekket utgifter for f.eks. HD, og da hadde vi ikke fått omregistrert ham til NKK enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres dessverre ut som OCD, og veterinæren min nevnte sist jeg var inne at det nærmest var en "farsott" på BC for tiden :(

Om det er skulder er det gode prognoser, og hunden vil bli opp mot 100 % bra igjen, men om det er albu, er prognosen endel dårligere...

OCD kan være vanskelig å se på røntgenbilder og ofte må de røntge i "flere lag" for å oppdage beinbiten...

Jeg ville anbefalt deg Lisbeth Holtet på Bergen Smådyrklinikk; hun er eksepsjonelt dyktig på ledd og absolutt den rette å kontakte ;)

Håper ikke det er OCD.. Jeg skal se om jeg kan få time med henne da!

Vi har Agria på våre, og jeg er ganske sikker på at jeg tegnet forsikring på Nevø før han ble registrert i NKK/hadde fått reg. nr. på ham? Er jo ikke alle hunder som er registrert i NKK, og de kan jo forsikres de også. Husker bare at jeg ville skyndte meg å forsikre Nevø før han fylte 4 mnd slik at man får dekket utgifter for f.eks. HD, og da hadde vi ikke fått omregistrert ham til NKK enda.

Jeg har vært inne igjen, og ser man kan skrive at man ikke har fått reg. nr, og heller oppgi det senere. Akkurat min flaks og ikke se det tideligere!

Du trenger ikke reg.nr. men du trenger det for å få den 10% rabatt for at den er reg i nkk. jeg registrerte amiga uten reg.nr og oppga det senere på året.

Se å få forsikra hunden og dra og røntge den. OCD/AD høres det jo ut som.

Står at man trenger medlemsnummer for å få 10% rabatt :) Det har jeg jo. Men hvor lang tid tar det før forsikringen "gjelder"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det er OCD.. Jeg skal se om jeg kan få time med henne da!

Jeg har vært inne igjen, og ser man kan skrive at man ikke har fått reg. nr, og heller oppgi det senere. Akkurat min flaks og ikke se det tideligere!

Står at man trenger medlemsnummer for å få 10% rabatt :) Det har jeg jo. Men hvor lang tid tar det før forsikringen "gjelder"?

hmm.. fra dagen jeg ringte inn mener jeg.går ann å høre når du bestiller. er jo karantene når du endrer forsikringen etc. Ville bare hørt jeg. Jeg ringte jo samme dag amiga ble skadet og da sa de tidligere sykdommer og skader ble ikke dekket.

Så om det lbir masse med nora og sånt nå og man kan si skaden var der før du tegnet forsikring kan du risikere at agria ikke dekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lang tid tar det før forsikringen "gjelder"?

Fra agrias hjemmesider:

"Når begynner forsikringen å gjelde?

Forsikringen din begynner å gjelde fra det tidspunkt Agria mottar forsikringssøknaden, under forutsetning av at hunden er helt frisk. Forsikringen erstatter ikke utgifter for sykdommer som har begynt å utvikle seg under de første 20 dagene (karenstid). For ulykke gjelder forsikringen uten karens, altså med en gang."

Forsikringen gjelder for skader og sykdommer som skjer uventet etter det at forsikringen har begynt å gjelde fullt ut. Den gjelder ikke for sykdommer og skader som har vært tilstede eller påbegynt før forsikringen ble tegnet.

Edit: Om det nå skulle være OCD, er dette noe Agria uansett bare dekker hvis hunden ble forsikret før den fylte fire mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er helt vanelig at de ikke dekker skade/sykdom som alt er oppstått når forsikringen tegnes.

Mente heller om det er noen andre som dekker OCD selv om jeg ikke forsikret henne før hun var 4 mnd. :)

Men blir Agria! Nå skal jeg få det gjort i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente heller om det er noen andre som dekker OCD selv om jeg ikke forsikret henne før hun var 4 mnd. :)

Men blir Agria! Nå skal jeg få det gjort i morgen tidlig.

Tvilsomt, men jeg er ikke sikker.

Har ikke brukt agria selv så jeg vet lite om deres avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke reg.nr. for å forsikre en hund i Agria, fordi det ofte tar mange måneder før man får stamtavla fra NKK, og man gjerne vil ha en forsikring idet man får valpen hjem. Når jeg tenker meg om, så trur jeg faktisk ikke at jeg har oppgitt reg.nr til Imouto enda, og hun er jo ett år nå, men har vært forsikra fra hun var 8 uker gammel.

Ingen forsikringsselskaper kommer til å dekke en skade/lidelse som oppsto før forsikringa blei tegna (naturlig nok), så dette er ikke noe vits i å spekulere i.

Krysser fingre for at det ikke er OCD eller annet som krever dyre operasjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...