Jump to content
Hundesonen.no
  • ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Her er vi sliitne i kveld! Hatt en utrolig morsom dag på hinderinnlæringskurs, herregud for en kul hund jeg har! 😁I kveld skal det slappes av med god mat og godteri foran tven, og lades opp til ny kursdag i morgen. 
    • Vi har en sheltievalp på 7 mnd. 
      Han har hatt en del trøbbel med magen siden han var liten, noe som har ført til at vi har prøvd litt forskjellige typer fôr. Da han var liten var han et skikkelig matvrak som ikke kunne få maten sin fort nok. Etter hvert som han har blitt eldre, har han blitt mer kresen (tror vi). Hver gang vi har byttet fôr, har han de første dagene vært skikkelig gira og spist maten sin, før han etter hvert ikke er interessert lenger. Han kan gå en hel dag uten å spise. Han får ikke særlig mye godbiter heller, men er alltid veldig gira på og jobber gjerne for godbiter. 
      Høres dette ut som en kresen hund, eller kan det ligge noe annet bak? Han er ikke undervektig eller tynn, men vi bekymrer oss likevel for at han ikke får i seg det han trenger. 
    • Takk for info 👍 Jeg har sikkert sett litt for lett på dette med HD. Begge mine hunder er sjekket, og har A-hofter, som jeg forventet. Nå har rasene jeg har heldigvis lite problemer med HD, men jeg burde kanskje ikke bare forventet A-resultater 😇 (nå vet jeg bedre)
    • Mål 2020
      - Ettersøksgodkjenning ❌
      - Utstillingstrening og evt. stille på en utstilling. ❌
      Dette ble det ikke noe av pga. pandemien. Vi har det ikke travelt, så tar det når situasjonen roer seg.
      - Jakt ✔️
      Det har det blitt og er heller ikke ferdige i skogen for i år. Dyktig hund allerede og gleder meg til å se hvordan hun utvikler seg i årene som kommer. Mål 2021
      Eneste målet vi har er å få ettersøksgodkjenningen i boks til høsten. Alt annet av organiserte aktiviteter avventer jeg til koronapandemien er et tilbakelagt kapittel.
    • Sånn i tillegg til alle andre innspill som er kommet: HD nedarves polygenetisk, mange gener spiller inn for å utvikle HD. Finnes mange kull der det spriker fra A-E etter to HD-frie foreldre, og det er heller ikke uvanlig. Det har ikke noe formål å bare se på foreldrenes diagnose i avl når det gjelder HD, hele slekten må kartlegges. Dette er årsaken til at NKK har innført indeks for HD, å avle etter indeks er vanlig å bruke på egenskaper som nedarves polygenetisk da den bla. tar hensyn til slektas resultater osv. At det jukses og kanskje er lavere krav for fri nedover i Europa er mye mulig, men jeg tror hovedproblemet er at det er mindre fokus på å kartlegge hele kull og linjer. En fri-diagnose på foreldredyr er verdiløst når man ikke vet status på resten av slekten, først når oppdrettere begynner å forstå det, trenger man bekymre seg for juks og lavere diagnosekriterier.
  • Nylig opprettede emner