Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor familiehund til friluftsliv og hundesport


Pim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Australian Shepherd?

Jeg er mest spent på hvilken rase dere har bestemt dere for jeg da

Har du ikke lest kravspesifikasjonene mine?!? Babyer er forferdelig vanskelig å få god hverdagslydighet på! Du jobber og jobber i atten år, og begynner å føle deg klar for konkurranse - og så stikker

Guest Gråtass

45 kg tispe bc? Hva for slags monsterbc var det du hadde? :lol: Hannhunden min er vel knappe 17 kg..

Jeg tror hun refererte til sin hunds størrelse i forhold til foreldrene, så det er nok ikke en bc.

mens min tispe er 20-25 kg. Du har tynne små nette bc'er og store tunge bcer avhengig av hvor i landet de kom fra.

Tunge bc'er skal man ikke ha, man kan ha de med mer og mindre masse, det finnes også de som er feite (jeg har en av den sorten) men tunge- det er feil. Hadde jeg sett en bc som veide 45kg hadde jeg blitt alvorlig sjokkert :lol:

Men som sagt, jeg tror nok malamuten refererte til en polare rase ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, jeg sa BC først, så :D og så sa jeg baby :icecream: Valpeperioden er noe lang, men til gjengjeld står andre for mye av treninga fra de er ganske små.

Edit: Ida skrev dette, fordi noen som låner andres pc ikke logger seg ut etterpå :sint_01:

Endret av IA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tusen takk for svar, alle sammen! Kom veldig få helt "nye" raser opp - dere nevner stort sett raser vi har tenkt på tidligere men av ulike grunner valgt bort. Da har vi kanskje ikke gått glipp av noe likevel :)

Angående jaktgolden: golden er egentlig en rase hvor jeg uansett helst ville hatt tispe, og det utgår med høye kneløft akkurat nå. Kanskje med tiden :)

Belgerpia: Belger kunne jeg (og hr. samboer) virkelig tenkt meg (oss), men det har rett og slett vært et spørsmål om plass som har gjort at vi valgte bort rasen. Vi ville rett og slett ikke hatt plass i bilen vår i mer enn maks et halvår, selv når jeg sveiser bur sjøl som utnytter plassen maks; og ny bil var ikke noe vi ville prioritere akkurat nå. Men her om dagen gikk bilen og døde på seg, og hvis den ikke kan bli frisk hos mekanikeren til en fornuftig pris (bilen er ikke verdt allverdens), blir det nok ny bil med bedre plass innen det blir ny valp. Og da er det kanskje en mulighet. Hm. Men i utgangspunktet tenker vi på en noe mindre rase i denne omgang. Vi er jo i grunnen unge og har massevis av tid til å bli kjent med flere raser, så vi har det ikke altfor travelt med å lete oss fram til drømmerasen :)

Hah, jeg sa BC først, så :D og så sa jeg baby :icecream: Valpeperioden er noe lang, men til gjengjeld står andre for mye av treninga fra de er ganske små.

Edit: Ida skrev dette, fordi noen som låner andres pc ikke logger seg ut etterpå :sint_01:

Tja... en belger tar ikke særlig større plass enn en BC - i alle fall ikke i forhold til "normaltstore" BC'er som jeg omgås. Det er omtrent samme størrelsen, bare litt annen bygning. Vekta ligger vel også omtrent på det samme. He he he he - og det er utrolig hvor liten plass en belger kan ta skal jeg si deg :).

Vel, nå blir kanskje dette litt preget av at jeg ikke ville hatt BC om jeg så hadde fått den kasta etter meg, men jeg ser liksom ikke noen fordeler med BC kontra belger he he he he he he. Vel, kanskje med unntak av at sannsynligheten for å få en belger til å gå rett frem å trekke er større enn å få en BC til å gjøre det samme he he he. Samt at det antagelig er lettere å finne en sunn og frisk belger enn en BC (for der er det jaggu mye søppel både fysisk og psykisk altså).

Men - som du sier, du kan prøve belger siden :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tja... en belger tar ikke særlig større plass enn en BC - i alle fall ikke i forhold til "normaltstore" BC'er som jeg omgås. Det er omtrent samme størrelsen, bare litt annen bygning. Vekta ligger vel også omtrent på det samme. He he he he - og det er utrolig hvor liten plass en belger kan ta skal jeg si deg :).

Vel, nå blir kanskje dette litt preget av at jeg ikke ville hatt BC om jeg så hadde fått den kasta etter meg, men jeg ser liksom ikke noen fordeler med BC kontra belger he he he he he he. Vel, kanskje med unntak av at sannsynligheten for å få en belger til å gå rett frem å trekke er større enn å få en BC til å gjøre det samme he he he. Samt at det antagelig er lettere å finne en sunn og frisk belger enn en BC (for der er det jaggu mye søppel både fysisk og psykisk altså).

Men - som du sier, du kan prøve belger siden :).

Seriøst?! Jeg lurer på hvor dere ser alle disse søplete bc'ene jeg altså. Jeg kjenner ganske mange bc'er og det siste året har jeg hørt om noen hunder med sykdom, før dette har jeg omtrent ikke møtt en hund med problemer. Jeg har også sett at den såkalte LP-avlen og agilityavelen har gitt mye rart, både mentalitetsmessig og sikkert på helse uten at jeg vet noe særlig om det. Men på det som jeg definerer som en bc (altså etter rene gjeterlinjer) så er det veldig lite problemer med sykdom, jeg vil si det er en forholdsvis frisk rase all over. Jeg syns også mentaliteten er stabil og jevn på de aller fleste gjeterhundene. Kanskje noen tisper om er litt hurpete, men ikke noe som ikke er kontrollerbart og absolutt ikke snakk om noen stor grad av hundeagressjon.

Når det gjelder belgere så har jeg en ganske annen oppfattning en BP ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Seriøst?! Jeg lurer på hvor dere ser alle disse søplete bc'ene jeg altså. Jeg kjenner ganske mange bc'er og det siste året har jeg hørt om noen hunder med sykdom, før dette har jeg omtrent ikke møtt en hund med problemer.

Når det gjelder belgere så har jeg en ganske annen oppfattning en BP ihvertfall.

Forskjellige meninger vil det alltid være. Og jeg har nok bare vært heldig i de 20 årene jeg har hatt belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Forskjellige meninger vil det alltid være. Og jeg har nok bare vært heldig i de 20 årene jeg har hatt belger.

Nei, jeg tror ikke du bare har vært heldig. Det er jo derfor dette er intressant. Jeg opplever ikke at det er mye problemer med bc, men jeg har til gjengjeld møtt endel belgere som har alt annet enn en tilfredsstillende mentalitet. Så er dette raseblindhet eller er det at de med problemer som ikke oppsøker rasemiljøet eller hva er årsaken? Jeg mener ikke at du har alle svarene, men at det er en fasinerende debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke du bare har vært heldig. Det er jo derfor dette er intressant. Jeg opplever ikke at det er mye problemer med bc, men jeg har til gjengjeld møtt endel belgere som har alt annet enn en tilfredsstillende mentalitet. Så er dette raseblindhet eller er det at de med problemer som ikke oppsøker rasemiljøet eller hva er årsaken? Jeg mener ikke at du har alle svarene, men at det er en fasinerende debatt.

Seriøst?! Jeg lurer på hvor dere ser alle disse søplete bc'ene jeg altså. Jeg kjenner ganske mange bc'er og det siste året har jeg hørt om noen hunder med sykdom, før dette har jeg omtrent ikke møtt en hund med problemer. Jeg har også sett at den såkalte LP-avlen og agilityavelen har gitt mye rart, både mentalitetsmessig og sikkert på helse uten at jeg vet noe særlig om det. Men på det som jeg definerer som en bc (altså etter rene gjeterlinjer) så er det veldig lite problemer med sykdom, jeg vil si det er en forholdsvis frisk rase all over. Jeg syns også mentaliteten er stabil og jevn på de aller fleste gjeterhundene. Kanskje noen tisper om er litt hurpete, men ikke noe som ikke er kontrollerbart og absolutt ikke snakk om noen stor grad av hundeagressjon.

Når det gjelder belgere så har jeg en ganske annen oppfattning en BP ihvertfall.

Veit du hva, jeg er helt uenig med deg!

Helse: De fleste røntger jo ikke hundene sine virker det som, men det er faktisk endel HD (men veldig lite AD). Jaran (Akersborg) som er vetrinær har dessuten sagt at ryggproblemer begynner å bli et stort problem innen rasen. Nå er jeg usikker på om det er Spondylose eller hva det nå er, men at det var et helseproblem er det ingen tvil om.

Gemytt: Ja, hva skal jeg si? Border collie er vel den rasen det er mest dritt på omtrent. "Hurpete" tisper? Jeg vet om flere tisper som er avlivet pga dette, ene hadde et ressursforsvar oppi skyene samtidig som den var usikker. Min egen fløy i strupen på den andre hunden min uten å vise noe forvarsel når den andre stod med ryggen til. Nei, det er jo bare litt hurpete og absolutt ikke hundeagressjon eller ressursforsvar. Og forresten, alle er fra rene gjeterlinjer.

Edit: Også lurer jeg på hva du mener med "agility og lydighetsavl"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører jo både om mentalt svake BC'er og 'nervebelgere' jevnlig. Det er ikke så enkelt da? At begge rasene har sine 'dårlige' individer?

Hva diskuterer dere egentlig? I hvilken rase det er flest av de dårlige individene?

For hvis man gjør jobben sin skikkelig bør det vel være mulig å få et bra individ av begge raser, så for TS sin del må hun vel velge den rasen hun har mest lyst på uavhengig av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Man hører jo både om mentalt svake BC'er og 'nervebelgere' jevnlig. Det er ikke så enkelt da? At begge rasene har sine 'dårlige' individer?

Hva diskuterer dere egentlig? I hvilken rase det er flest av de dårlige individene?

For hvis man gjør jobben sin skikkelig bør det vel være mulig å få et bra individ av begge raser, så for TS sin del må hun vel velge den rasen hun har mest lyst på uavhengig av dette?

Jeg diskuterer absolutt ikke hvilken rase som har dårligst hunder. Jeg syns bare det er fasinerende at BP som er svært aktiv i sitt miljø og jeg som anser meg selv som aktiv i mitt miljø har så motsatte oppfattelser av hverandres raser. da lurer jeg litt på hva det kommer av. Er det fordi at man ikke ser de "dårlige" individene innad i rasemiljøet, men i hundemiljøet mer generelt? jeg bare lurer og syns det er spennende.

At det finnes dårlige individer i alle raser er vel hevet over enhver tvil. At det finns hunder som er utstyrt med ett dårligere utgangspunkt både mentalt og helsemessig er vel heller ingen hemmelighet, uansett rase. Men jeg er også ganske sikker på at det er ikke alltid det er bikkjas feil at den blir som den blir heller. (Selv om dette absolutt ikke var temaet for denne tråden.)

Jeg er helt enig at det spiller ingen rolle for Pims om hun velger belger eller bc, så lenge det er et valg hun er komfortabel med, for det finnes gode individer i begge raser, man må bare finne dem.

Papillon: Jeg er lite intressert i å diskutere enkelt hunder, jeg snakker om rasen som helhet. Forøvrig så gir vel LP og agilityavl seg selv, man avler på hunder som har prestasjoner innen sporten. Når det gjelder HD, så er det lite vesentlig å diskutere i denne saken, nå som Nsg har gått ut å sagt at dette er et så lite problem på rasen at man nå skal se bortifra det i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg diskuterer absolutt ikke hvilken rase som har dårligst hunder. Jeg syns bare det er fasinerende at BP som er svært aktiv i sitt miljø og jeg som anser meg selv som aktiv i mitt miljø har så motsatte oppfattelser av hverandres raser. da lurer jeg litt på hva det kommer av. Er det fordi at man ikke ser de "dårlige" individene innad i rasemiljøet, men i hundemiljøet mer generelt? jeg bare lurer og syns det er spennende.

At det finnes dårlige individer i alle raser er vel hevet over enhver tvil. At det finns hunder som er utstyrt med ett dårligere utgangspunkt både mentalt og helsemessig er vel heller ingen hemmelighet, uansett rase. Men jeg er også ganske sikker på at det er ikke alltid det er bikkjas feil at den blir som den blir heller. (Selv om dette absolutt ikke var temaet for denne tråden.)

Jeg er helt enig at det spiller ingen rolle for Pims om hun velger belger eller bc, så lenge det er et valg hun er komfortabel med, for det finnes gode individer i begge raser, man må bare finne dem.

Papillon: Jeg er lite intressert i å diskutere enkelt hunder, jeg snakker om rasen som helhet. Forøvrig så gir vel LP og agilityavl seg selv, man avler på hunder som har prestasjoner innen sporten. Når det gjelder HD, så er det lite vesentlig å diskutere i denne saken, nå som Nsg har gått ut å sagt at dette er et så lite problem på rasen at man nå skal se bortifra det i avl.

Men er det et så lite problem? Jeg begynner å kjenne en del unge BCer som allerede i tidlig alder sliter pga HD og andre skjelettproblemer. Og jeg kan ikke se at det ikke er vesentlig å diskutere et mulig stor helseproblem når et av Pims viktigste punkter på ny rase er at den er frisk og kan brukes aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men er det et så lite problem? Jeg begynner å kjenne en del unge BCer som allerede i tidlig alder sliter pga HD og andre skjelettproblemer. Og jeg kan ikke se at det ikke er vesentlig å diskutere et mulig stor helseproblem når et av Pims viktigste punkter på ny rase er at den er frisk og kan brukes aktivt.

I følge raseklubben så er det ikke et stort problem. Jeg personlig er uenig i vurderingen til raseklubben, men det er ikke dermed sagt at rasen er "syk". Jeg tror ikke det skal bli et problem for Pim å finne en frisk og aktiv hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge raseklubben så er det ikke et stort problem. Jeg personlig er uenig i vurderingen til raseklubben, men det er ikke dermed sagt at rasen er "syk". Jeg tror ikke det skal bli et problem for Pim å finne en frisk og aktiv hund.

Sjekker du for HD på dine avlsdyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterer absolutt ikke hvilken rase som har dårligst hunder. Jeg syns bare det er fasinerende at BP som er svært aktiv i sitt miljø og jeg som anser meg selv som aktiv i mitt miljø har så motsatte oppfattelser av hverandres raser. da lurer jeg litt på hva det kommer av. Er det fordi at man ikke ser de "dårlige" individene innad i rasemiljøet, men i hundemiljøet mer generelt? jeg bare lurer og syns det er spennende.

At det finnes dårlige individer i alle raser er vel hevet over enhver tvil. At det finns hunder som er utstyrt med ett dårligere utgangspunkt både mentalt og helsemessig er vel heller ingen hemmelighet, uansett rase. Men jeg er også ganske sikker på at det er ikke alltid det er bikkjas feil at den blir som den blir heller. (Selv om dette absolutt ikke var temaet for denne tråden.)

Takk for svaret! Det ble klarere for meg hva du ville frem til, og jeg syntes også det er spennende.

Også må jeg kommentere til det siste at jeg er enig i det også, og legge til at hos min egen 'nestendrittbikkje' er det nok en kombinasjon. Og feks en hund som har et 'kjempeproblem' med at den ikke kan gå i trapper når eier bare har båret den / ikke trent den / dillet, så er det eier. Men er det en hund hos en forholdsvis oppgående familie som både har sterk seperasjonsangst, er livredd for å kjøre bil + er fryktaggressiv mot fremmede før den har nådd 6 mndr, da er det ganske tydelig for meg ihvertfall at det IKKE er eier.

(Måtte bare få det ut selv om det skjedde i feil diskusjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men er det et så lite problem? Jeg begynner å kjenne en del unge BCer som allerede i tidlig alder sliter pga HD og andre skjelettproblemer. Og jeg kan ikke se at det ikke er vesentlig å diskutere et mulig stor helseproblem når et av Pims viktigste punkter på ny rase er at den er frisk og kan brukes aktivt.

I følge raseklubben så er det ikke et stort problem. Jeg personlig er uenig i vurderingen til raseklubben, men det er ikke dermed sagt at rasen er "syk". Jeg tror ikke det skal bli et problem for Pim å finne en frisk og aktiv hund.

Altså, jeg sier ikke at det ikke finnes møkkabelgere - for det gjør det såvisst, men jungelen av belgeroppdrettere er ikke så stor og uoversiktlig at det å finne en belger som virker helt greit og litt til.

Jeg tror jungelen av BC oppdrett er langt vanskeligere å manøvrere i.

Når det gjelder helse så vinner belgeren. Det er under 5% forekomst av HD/AA - enda mindre på øyne. Selvsagt har man jo en og annen med andre diagnoser som ikke er offentlig, men det er ikke noe man stadig hører om.

Tok en kjapp sjekk på BC på dogweb og hittil i år. Forekomsten av HD ligger på 20%. AA ikke noe problem, men 12% av alle som var øyenlyst hittil i år har en diagnose. (katarakt og PPM). Det er ganske høyt altså. Og andelen røntgede individer i forhold til registreringstall er jo lavt så her kan det være mørketall også.

MEN - med god hjelp og veiledning så tror jeg nok at Pims finner seg en god hund uansett hvilken rase hun velger. Mitt syn er bare pittelitt farget av at BC ikke er en rase jeg ville valgt uansett liksom he he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare at jeg skulle skyte inn at jeg syns diskusjonen er spennende, og at jeg følger med men ikke hele tida har så mye å svare. Sånn, nå veit dere at jeg ikke sitter og gremmes over at noen har tatt over tråden min, så bare fortsett hvis dere vil :)

Jeg har helt ærlig vært borti bedritne representanter av begge raser, både av helt tydelige arvelige årsaker og helt åpenbart eierns feil, og jeg har vel innsett at skal man ha en relativt reaktiv og driftig rase så er det en mulighet for å gå riktig på trynet også. Det kjipe med bc er at det er så få håndfaste resultater å gå etter, man finner gjerne hund ved "word of mouth"-metoden og er da overlatt til andres meninger og synsinger i stor grad. Heldigvis har jeg mulighet til å utnytte meg av meningene og synsingene til en del folk jeg virkelig tror har oversikt over rasen og et fornuftig syn, men det er fortsatt ikke veldig kult å være nærmest ute av stand til å finne sin egen valp!

Greit, en belgeroppdretter får kanskje knapt solgt valper uten helse- og mentaltester på foreldredyra, mens for en bc-oppdretter er det for alt jeg veit nærmest penger ut av vinduet fordi ca ingen valpekjøpere bryr seg og bare vil ha en rasehund som kan gjete (eller er søt?) og som koster litt lite. Likevel, tenk så fint for meg hvis jeg kunne undersøkt sjøl, funnet et kull sjøl, og helt på egen hånd kunne gjort meg opp en mening om hvorvidt jeg liker egenskapene til foreldredyra (anna enn at de virker ok og stødige nok når jeg møter dem). Hadde glatt betalt 4000 over normalpris for det. Nå er det noen som gjør gode undersøkelser som hjelper meg med å orientere meg, men det hjelper faktisk ikke så mye når det bare er et knippe bc-oppdrettere som gjør det per dags dato, fordi jeg har så lite å sammenligne med.

Edit: siden det er så få bc-er som røntges, kan det være store mørketall - men det kan vel også hende at bc-er stort sett røntges på mistanke? Hjelper uansett ikke meg :P Vanskelig å finne kull der mer enn halvparten av individene i stamtavla i 4 ledd er røntga...

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når det gjelder mentalitet er det både dritt og gull på begge raser og går mye på smak og behag. En ting i forhold til mentalitet er at det ikke tas hensyn til skuddfasthet i det hele tatt i BC-oppdrett (som jeg har hørt om). Hos belgere finnes det oppdrettere og linjer som tar hensyn til dette og der øker sansynliheten betraktlig for å få en skuddfast hund. Hadde bare alle belgeroppdrettere... jeje ihvertfall er det noen og lettere og orientere seg om hundene går en MH el. Men smak og behag er nok like viktig i forhold til hvilken av de to rasene man velger. De har sine utfordringer begge to og man må tenke før man kjøper.

Altså, jeg sier ikke at det ikke finnes møkkabelgere - for det gjør det såvisst, men jungelen av belgeroppdrettere er ikke så stor og uoversiktlig at det å finne en belger som virker helt greit og litt til.

Jeg tror jungelen av BC oppdrett er langt vanskeligere å manøvrere i.

Når det gjelder helse så vinner belgeren. Det er under 5% forekomst av HD/AA - enda mindre på øyne. Selvsagt har man jo en og annen med andre diagnoser som ikke er offentlig, men det er ikke noe man stadig hører om.

Tok en kjapp sjekk på BC på dogweb og hittil i år. Forekomsten av HD ligger på 20%. AA ikke noe problem, men 12% av alle som var øyenlyst hittil i år har en diagnose. (katarakt og PPM). Det er ganske høyt altså. Og andelen røntgede individer i forhold til registreringstall er jo lavt så her kan det være mørketall også.

MEN - med god hjelp og veiledning så tror jeg nok at Pims finner seg en god hund uansett hvilken rase hun velger. Mitt syn er bare pittelitt farget av at BC ikke er en rase jeg ville valgt uansett liksom he he he he

Pluss OCD? Jeg syns det har dukka opp en del av det også på BC i det siste.

Jeg har alltid gått rundt og trodd at BC er en frisk rase, men de siste åra har jeg kjent såpass mange unge BCer som sliter med kroppen sin at jeg begynner å bli litt skremt. Ikke at den antagelig er så mye værre enn mange andre raser, men siden det er så lite som undersøkes og registreres er det vanskelig å orienere seg og vite hva du får. Og umulig å vite hvor store problemene egentlig er. Selv flinke oppdrettere som prøver å ta hensyn til dette i avlen sin blir fort stående fast fordi det er en veldig liten del av rasen som er skjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Border collie: Mitt inntrykk er at det blir det mer og mer vanlig med DNA-test ift øyensykdommer, AA-røntgen og mentaltesting. I tillegg er det vanlig med HD-røntgen og gjeterhundprøve.

Nå skal det være med BC-klubb på vei for å gjøre "jungelen" mer oversiktlig.

Jeg har inntrykk av at det er blitt litt ryggproblemer innen rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ang Border collie: Mitt inntrykk er at det blir det mer og mer vanlig med DNA-test ift øyensykdommer, AA-røntgen og mentaltesting. I tillegg er det vanlig med HD-røntgen og gjeterhundprøve.

Nå skal det være med BC-klubb på vei for å gjøre "jungelen" mer oversiktlig.

Jeg har inntrykk av at det er blitt litt ryggproblemer innen rasen.

Nei, det er absolutt ikke vanlig å hverken mentalteste eller AA røntge bc, hvor i all verden har du fått det fra? De siste årene er det mer vanlig å DNA teste for CEA på avlsdyr, ikke på hele kull. Gjeterhundprøve kommer det krav om på begge foreldre fra 2012, det vil også fra 2012 frafalle kravet om kjent HD status. Hvilken BC-klubb snakker du om? Det finnes en raseklubb for BC, det er Norsk Sau og Geit.

Ryggproblemene jeg vet om på rasen, altså spondylose, stammer alle fra en linje, Ulvinmyra. OCD er er sykdom som de siste 5 årene har økt i forekomst på alle raser iflg en e-post jeg fikk fra Agria på forespørsel om OCD statestikk på bc. Men at man kunne ikke si at det var en markant økning på rasen spesifikt.

Jeg mener ikke at alle bc'er er friske, men jeg mener at rasen som helhet, ikke er spesielt "syk", men det er visse hensyn man skal ta både i avlsutvelgelsen og ikke minst som valpekjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks Tunevannet HD/AA røntger og mentaltester (de aller fleste) av alle avlsdyr og avkom.

Uansett tenkte jeg på at det har blitt mer vanlig med flere undersøkelse avlsdyr, ikke nødvendligvis hele kull. Jeg sa det var et INNTRYKK av at det har blitt VANLIGERE og det inntrykket har jeg bare fordi de fleste jeg kjenner som har kjøpt BC de siste par årene har tatt røntgen foran og bak, øyenlyst og mentaltestet - noe jeg ikke hørte mye om for flere år tilbake...

At BC-klubben (Som skal blir selvstendige fra NSG) ikke krever godkjent HD-status er bare helt forkastelig og bør gjøres noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det ble i 2009 røntget 26 hunder for ad, i 2010 12 stk og i 2011 er det røntget 1 hund for aa. Alle hundene er fri, så det er ikke et problem på rasen, da de siste 10 årene har blitt røntget 167 av ca 2200 registrerte hunder i samme periode vil jeg ikke akkurat si at er en trend.

Når det gjelder Tunevannet så er de absolutt lengst frem av samtlige oppdrettere på bc med mentaltesting med 9 av 19 avkom testet. Men jeg vil ikke si at det er vanlig for det.

Ingenting hadde gledet meg mer, enn om det ble slik du skisserer, men jeg kan ikke si at jeg oppfatter det slik pr i dag.

Jeg vil gjerne høre mer om det du kaller bc-klubben, for dette er helt nytt for meg. I helga var det Landsting i Klæbu, det var der det skulle fremmes forslag om nye rasevilkår. Altså fjerning av hd-krav, godkjent gjeterprøve av begge foreldre og øyelysning for registrering av valper. NSG var villige til å bryte samarbeidet med NKK for å ha råderett over rasen selv, men jeg har ikke hørt noe som helst om at det skal gå ut av NSG og dannes egen raseklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...