Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor familiehund til friluftsliv og hundesport


Pim
 Share

Recommended Posts

Vi skal ha ny valp iløpet av neste år en gang. Strengt tatt har vi allerede bestemt oss for rase, og er godt i gang med forundersøkelsene ;) Samtidig hadde det vært utrolig interessant å se hvorvidt sonenbarometeret støtter valget vårt, evt om dere har noen forslag som vi ikke har tenkt på! Så til dere vi har kontaktet for hjelp med rasen: vi har ikke ombestemt oss, altså :aww:

Vi har noen kravspesifikasjoner ( :P ), med må-krav og bør-krav, som følger:

Hunden må:

  • gå fint overens med en temmelig myk samojedhanne, som lar seg mobbe av enkelte (greit, det er noe vi kan og må styre, men vi vil ha et så godt utgangspunkt som mulig!). Dessuten har min søster en himla myk og snill (aner ikke hvor vi får tak i disse myke bikkjene) pyreneerhanne som den skal bo sammen med i perioder (ferier o.l.)
  • følge en stor, veltrent samojed på jogge-, sykkel- og skiturer
  • godt egnet til lange fjellturer (over flere dager) sommer som vinter
  • ikke større enn Nansen (dvs 60 cm), men stor nok til å trekke pulk & vogn m/dobbeltdrag sammen med ham - men den trenger ikke ha noe enorm trekkapasitet. Nansen har nok muskler :)
  • være en fin familiehund når vi engang får barn
  • være godt egnet til hundesport, da særlig lp og spor; det skal forhåpentligvis bli min konkurransehund :D Altså førerorientert, lett å belønne, lettlært, god assosiasjonsevne etc
  • ikke kreve mer enn vi allerede gir Nansen! Vi lover oss ikke bort til noe annet enn vi vet vi holder :)
  • ikke være korthåret.
  • med stor sannsynlighet ha god fysisk og mental helse (det er veldig viktig for meg, selv om jeg ikke krever at alle innen rasen har det - så lenge det er mulig å finne kombinasjoner hvor sjansen for å få en syk hund er forsvinnende liten).

Hunden bør:

  • være hakket raskere enn en samojed, Nansen er i god form men likevel litt treig for oss :)
  • være mellom 40-60 cm, helst 40-50 cm
  • ikke være "spinnvill" - jeg foretrekker hunder som har arbeidskapasitet men likevel fremstår som sanset og konsentrerte
  • være enkel å få til å fungere i hverdagen (altså lett å få ålreit hverdagslydighet, være miljøsterk, etc - jeg vil trene hunden i konkurransesport - ikke i å takle livet!)
  • ha humor!
  • kunne gå løs "overalt" - igjen, treningssak, men vi ønsker så godt utgangspunkt som mulig!
  • helst ikke ha mye forsvar (vakt/varsling)
  • være uproblematisk rundt andre hunder, og andre mennesker. Trenger ikke å gå overens med alt og alle, men kunne styres rundt de den ikke går overens med, feks.
  • ikke kreve mye pelsstell. Nansen har nok pels :P Å børste gjennom en gang i uka er null stress.

Nansens liv per dags dato innebærer:

  • Minst en times langtur på late dager (vi prøver å bli flinkere til å ha late dager)
  • 3-5 joggeturer i uka sommerhalvåret, 3-4 skiturer i uka når det er snø
  • Bo i leilighet, men rett ved skogen :D
  • 1-4 treninger med lydighet i uka, året igjennom, 1-2 sportreninger i sommerhalvåret. Ser ikke bort i fra at det blir mer når jeg får en hund som er litt mer givende å trene, men jeg lover meg som sagt ikke bort til mer :)
  • Minst en dagstur hver helg
  • Hjemme alene opp til 8-9 timer på hverdagene (valpen har jeg mulighet til å ha med til universitetet, og ha den i valpegrind på tegnesalen det første året)
  • små økter med lydighet, trikstrening og "finn dingsen jeg gjemte" hjemme ca daglig
  • Samvær med hundevenner ukentlig

Tja, det var vel ca alt. Da kan jeg kanskje nevne at det jeg skikkelig ønsker meg, men vi har valgt å gå bort ifra denne gangen, er enten jaktgolden eller moderat langhårsbelger. Belgeren blir for stor til at det er praktisk akkurat nå, mens på jaktgolden er jeg for usikker på helsa, særlig mtp allergier. Dessuten skal vi absolutt, helt klart, hevet over all tvil ha en ny hannhund, da vi ikke orker styret med løpetispe og intakt hannhund i samme leilighet, og vi har ikke lyst til å verken sterilisere eller kastrere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Australian Shepherd?

Jeg er mest spent på hvilken rase dere har bestemt dere for jeg da

Har du ikke lest kravspesifikasjonene mine?!? Babyer er forferdelig vanskelig å få god hverdagslydighet på! Du jobber og jobber i atten år, og begynner å føle deg klar for konkurranse - og så stikker

Puddel og riesen! :lol:

Neida, puddel er seriøst, riesen vet jeg vel at dere har forkastet. ( :cry: ) Men blir kanskje for mye pelsstell? Ellers har man jo schappendos og lignende langårede sprettballer, eller bc da.

Tipper jeg vet hva dere har landet på selv, om dere ikke har bytta siden sist vi møttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte med en gang på jaktgolden... men ser dere har gått bort fra den. Hadde det ikke vært for pelslengden kunne jo jaktlabrador vært noe. Ellers tenkte jeg også litt på aussie, men der er det mye rart ute og går for tiden, så man kan ende opp med en man må trene på å takle livet og få mye vokt og skarphet, men det finnes gode aussier, så det går an å lete. Vil toller bli for liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja, bortsett fra størrelsen så vil jeg si at dette høres ut som ett perfekt liv for en belgerhannhund fra fornuftige linjer. De har pels, elsker aktivitet, er som regel rolige og greie hjemme når de kommer over valpestadiet. Lettmotiverte, svært egnet til alle typer hundesport. Sterk nok til å gi Nansen litt hjelp på trekkturer og samtidig elske det. Bjeffer lite. Har pels - dog vedlikeholdsfri i forhold til mye annet.

Størrelse - vel, fra 60-66 cm, men vekta ligger på mellom 25 og 30 kilo så det er ingen stor hund allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Tja, bortsett fra størrelsen så vil jeg si at dette høres ut som ett perfekt liv for en belgerhannhund fra fornuftige linjer. De har pels, elsker aktivitet, er som regel rolige og greie hjemme når de kommer over valpestadiet. Lettmotiverte, svært egnet til alle typer hundesport. Sterk nok til å gi Nansen litt hjelp på trekkturer og samtidig elske det. Bjeffer lite. Har pels - dog vedlikeholdsfri i forhold til mye annet. Størrelse - vel, fra 60-66 cm, men vekta ligger på mellom 25 og 30 kilo så det er ingen stor hund allikevel.

Hehe det har jeg prøvd å si ganske lenge. Det er en perfekt beskriivelse av belgern bortsett fra at den er litt større enn hva hun vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre tenkte jeg belger før jeg så at du selv hadde nevnt det. Men så syns jeg også at det blir dumt å forkaste jaktgolden fordi det fins allergi på enkelte. Alle raser har "noe". Gjør du godt arbeid tror jeg ikke du har noen større sjanse til å få en syk jaktgolden enn en syk belger eller annen rase.

Men terv eller groenendal var det jeg tenkte først på da jeg leste alle kriteriene/ønskene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også Australian Shepherd. Synes den kan passe veldig bra til beskrivelsen din :yes: Men aussien kan ha mye jaktinstinkt, men siden den er en gjeterhund skal det litt til før den stikker av. Som du sier, det er en treningssak. Aussien har mye vokt, jeg bor selv i leilighet, i sentrum, men har ingen spesielle problemer med vokting. Jeg sitter egentlig med et intrykk av at aussien er litt en sånn som blir som du vil ha den hund, men som alikevel ikke passer hvem som helst. Finne du er god aussie, kommer du neppe til angre, en god aussie er verdt å lete etter.

Mine aussier holder forresten fint følge med Samojeden til kompisen min :yes:

228239_10150235261950091_721740090_8902809_6113928_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen! Kom veldig få helt "nye" raser opp - dere nevner stort sett raser vi har tenkt på tidligere men av ulike grunner valgt bort. Da har vi kanskje ikke gått glipp av noe likevel :)

Angående jaktgolden: golden er egentlig en rase hvor jeg uansett helst ville hatt tispe, og det utgår med høye kneløft akkurat nå. Kanskje med tiden :)

Belgerpia: Belger kunne jeg (og hr. samboer) virkelig tenkt meg (oss), men det har rett og slett vært et spørsmål om plass som har gjort at vi valgte bort rasen. Vi ville rett og slett ikke hatt plass i bilen vår i mer enn maks et halvår, selv når jeg sveiser bur sjøl som utnytter plassen maks; og ny bil var ikke noe vi ville prioritere akkurat nå. Men her om dagen gikk bilen og døde på seg, og hvis den ikke kan bli frisk hos mekanikeren til en fornuftig pris (bilen er ikke verdt allverdens), blir det nok ny bil med bedre plass innen det blir ny valp. Og da er det kanskje en mulighet. Hm. Men i utgangspunktet tenker vi på en noe mindre rase i denne omgang. Vi er jo i grunnen unge og har massevis av tid til å bli kjent med flere raser, så vi har det ikke altfor travelt med å lete oss fram til drømmerasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjenner du små lappiser. Eller blander dem med svensk og finsk lapphund?

Lapsk vallhund er 46-51 cm (tispe/hann) og 20-25 kg. ;)

Kjenner faktisk ingen lapske vallhunder, men så tre stk, både tisper og hannhund, på siste stevnet vi var på. De var veldig små alle tre, og så som sagt ut som store, lange og rare shibaer. Iogm at jeg har spisshunder sjøl, er det svært sjelden jeg blander noen av de rasene med andre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby, stemmer jeg for :D

Har du ikke lest kravspesifikasjonene mine?!? Babyer er forferdelig vanskelig å få god hverdagslydighet på! Du jobber og jobber i atten år, og begynner å føle deg klar for konkurranse - og så stikker de av! :blink: Dessuten bruker de laaaang tid på å bli husrene :aww:

jammen, dere MÅ jo ha ny bil til nyåret 2013 uansett, såeh :P:lol:

Haha, ja når samboern blir grandeeier, meiner du? Hihihi! Vi får se.

Jeg er mest spent på hvilken rase dere har bestemt dere for jeg da :P

Jo nå skal du høre. Vi har blitt enige om at vi skal se etter et passende border collie-kull denne gangen. Hendig størrelse (forhåpentligvis, Nansen ble jo godt og vel 6 cm høyere enn foreldra sine, så jeg lurer på om det er noe rart i vannet vi gir her), gode muligheter for å få en mentalt og fysisk frisk hund hvis bare vi gjør jobben vår på forhånd, og den passer fint til det vi ønsker. Kommer vi tilfeldigvis over et knakandes godt aussiekull er det mulig vi ender opp med dét, men vi satser ikke på det.

Neste hund igjen blir enten belger eller jaktgolden. Eller begge deler :D Det er bare sånn 10-15 år til... :hmm:

Edit: rettet skrivefeil

Endret av Pim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nå skal du høre. Vi har blitt enige om at vi skal se etter et passende border collie-kull denne gangen. Hendig størrelse (forhåpentligvis, Nansen ble jo godt og verl 6 cm høyere enn foreldra sine, så jeg lurer på om det er noe rart i vannet vi gir her), gode muligheter for å få en mentalt og fysisk frisk hund hvis bare vi gjør jobben vår på forhånd, og den passer fint til det vi ønsker. Kommer vi tilfeldigvis over et knakandes godt aussiekull er det mulig vi ender opp med dét, men vi satser ikke på det.

Hehe, tispa mi ble jo 45kg mot sin mors 27 og sin fars 35 :P, men nå er det vel sjelden man sjer mega svære bc'er da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...