Gå til innhold
Hundesonen.no

Fart på fremadsending til kjegle


Havana
 Share

Recommended Posts

Belønning på andre siden av kjegla? En matskål, ball, eller noe? Du kan jo også kaste ballen forbi kjegla når hunden er på vei mot den.

Denne funker bra for mange :)

På de to hundene som jeg har trent dette med så har det holdt å leke opp litt forventninger før vi skal trene kjegle. Med den ene unnlot jeg å sende hunden fra utg.posisjon da hun lett falt i intensitet der.

Evntulet kan du trene fremadsending til target, uten kjegle i starten.

Sende hunden ut til leke, musematte, skål m/gobit, targetstick eller hva nå enn man bruker.

Bygg opp forventningene til hunden, "klaaaar ferdig gå!"

Når farten øker hiver du på¨en kommando som du tenker å bruke på kjeglen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Men hvilken kommando kan man ha på å sende hunden til kjeglen? Jeg syns det blir tungvindt å bruke ordet kjegle :P Og jeg har ikke sett på så mange lydighetskonkurranser hvor jeg har prøvd å høre etter hva de sier :P

F.eks. "frem" eller "ut!"/ "gå ut!" er ganske vanlige kommandoord.

Jeg sier "fremad!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Men hvilken kommando kan man ha på å sende hunden til kjeglen? Jeg syns det blir tungvindt å bruke ordet kjegle :P Og jeg har ikke sett på så mange lydighetskonkurranser hvor jeg har prøvd å høre etter hva de sier :P

Jeg mener jeg hørte en som bruker "finn godten!", da det bare ble sånn i løpet av treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fremad" kunne jeg brukt, men "frem" bruker jeg i agility om hun skal fortsette frem i en rett linje, "ut" og "gå ut" bruker jeg om hun er på kjøkkenet f. eks og jeg ikke vil ha henne der :P "Finn godten" tror jeg hadde blitt for rart :lol: Men jeg tenkte å sjekke ut Maria sin idé om Harry Potter kommandoer :D Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Vi begynner å få til noe som ligner på øvelsen, men vi har ikke helt fått dreisen på avstand og tempo ennå. Jo lenger unna vi kommer, jo mer dabber han av. Jeg tror at det kanskje er litt uvant for han å skulle jobbe i retning bort fra meg. Bortsett fra litt lek med agility, så har vi jo stort sett jobbet (for mye?) med at vi skal følge hverandre hele tiden.

Kaste ball forbi kjegla ville definitivt få opp farten, men hvordan faser man da ut ballen? Mat på andre siden av kjegla kan være en god ide.

"Klaaaar feeerdig GÅ!" har jeg brukt for å få opp tempoet på slalomen og det fungerer, så det kan jeg forsøke å bruke på fremadsending også.

Til uka drar vi på landet noen dager, og der har vi agilitysettet vårt, så da kan jeg bruke det til å jobbe litt mer med generell fremadsending også.

----

MegaMarie: TUT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fremad" kunne jeg brukt, men "frem" bruker jeg i agility om hun skal fortsette frem i en rett linje, "ut" og "gå ut" bruker jeg om hun er på kjøkkenet f. eks og jeg ikke vil ha henne der :P "Finn godten" tror jeg hadde blitt for rart :lol: Men jeg tenkte å sjekke ut Maria sin idé om Harry Potter kommandoer :D Haha!

Det ser ut til at jeg har "hold kjeft" som kommando for å få hunden stille under hals (det er i hvert fall det som funker), så da kan vel du ha "stikk av", "forsvinn" eller "dra deg bort, ditt spøkelse"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bruke skål eller noe han lett ser når han kommer frem, hvis du skal bruke godbiter. Ellers er det fort gjort at du får søksatferd ved kjeglen. Jeg bruker forøvrig "boks" som kommando, tror jeg har plukket det opp i mitt gamle treningsmiljø. :P Men grei kommando da, også ligner den ikke på noe annet jeg sier, og den ligner heller ikke på apport eller ruta som jo kommer etter boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "fram kon". Og så baklengskjeder jeg denne øvelsen. Plasserer hunden bak kjegla, og belønner noen ganger. Har du riktig belønning så forter nok bikkja seg bak den kjegla ganske raskt fra ulike avstander. MEN - ikke tren noe særlig på denne øvelsen FØR du har trent inn ruta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evntulet kan du trene fremadsending til target, uten kjegle i starten.

Sende hunden ut til leke, musematte, skål m/gobit, targetstick eller hva nå enn man bruker.

Bygg opp forventningene til hunden, "klaaaar ferdig gå!"

Når farten øker hiver du på¨en kommando som du tenker å bruke på kjeglen :)

Jeg bruker denne varianten. Men med belønning hos meg. Så bikkja må løpe ut, få klarsignal (klikk/bra) - og løpe tilbake for å hente belønning. Slik er det lett å få mange repetisjoner i høy fart. Bruker bare "ja" eller "kjegle" som kommando. Når hunden ser det den skal løpe mot, trenger den jo bare et signal på at den får lov å løpe ut:) Dette funker i hvertfall som bare det for hunder som visstnok skal være sta og vanskelige, og så langt fra gjetere man kan komme;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...