Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund og støvsuger


GermanShepherd
 Share

Recommended Posts

Heihei!

Jeg skal nå til helgen hente meg ei schæfer tipse, hun er snart 6mnd. Det jeg lurer på da, er om hva dere der ute gjør når dere har skaffa dere valp/unghund og skal fram med den skumle støvsugeren. Hvordan lar dere valpen møte den og slikt. Jeg er en forferdelig forklarer, men håper dere skjønner poenget mitt :D

Min andre hund bryr seg ikke noe om støvsugeren, men kan ikke huske jeg gjorde noe spesielt med han da jeg fikk han, han bare aksepterte støvsugeren.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva jeg gjør galt, men jeg har nå to hunder som har vært alt for glad i støvsugeren. Jeg begynte å støvsuge på avstand første gangen, og begge to har undersøkt støvsugeren før jeg brukte den aller første gang. Når jeg støvsuger med liten valp så støvsuger jeg som det mest naturlige i hele verden, men jeg har latt vær med å støvsuge rett i fleisen på valper mens de ennå er litt skeptiske til støvsugertrollet. Normale valper pleier å bli fort vant med rengjøringsrutiner :) Noen synes tydeligvis at støvsugere er dritkule også, slik som mine...

Lag minst mulig styr utav det, støvsug og la valpen selv finne ut at støvsuger er jo ikke noe farlig det ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden jeg overtok er redd støvsugeren, den er ekkel, så jeg ber hun gå på kjøkkenet og støvsuger stua også går jeg mot kjøkkenet og hun løper ut i stua. Jeg setter den bare på og støvsuger i vei men klemmer hun aldri mot et hjørne f.ex, noenganger steller hun seg teit til ber jeg hun flytte seg og gjør så hun tørr å gå forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme som de andre over her, å bare lat som ingenting. Min er litt skeptisk til støvsugeren, og som AnetteH så begynner jeg "i andre enden" av hvor hunden ligger, å gir plass til at han kan flytte seg til hvor jeg er ferdig, når jeg komer dit hunden er. Han har nå (etter 2,5 år) med denne metoden begynt å bli mer avslappet iforhold til dette, og vet at sofaen støvsuges sist, og at den er trygg fram til at gulvteppet under sofaen, som er nest sist, kommer til pers. Når jeg begynner der, så rusler han bare i senga si/annen plass i leiligheten. Aldri lagd noe styr ut av det ivartfall.

Kommer nok til å gjøre det samme med framtidlige hunder å, late som ingenting, å la de takle problemet selv om de er skeptiske, men gi plass, å la de flytte seg om de ønsker det =) Vi har støvsugeren stående så hunden kan sjekke den ut når som helst om den ønsker det. Har sett nok av hunden som skal "ta" støvsugerene, så er mer enn fornøyd med at de bare flytter seg å "gir plass".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar den fram, plugger i ledningen, trykker på start-knappen og støvsuger i vei :P

Jeg har ihvertfall aldri introdusert støvsugeren på noen annen måte. Jeg må støvsuge og det må hundene bare finne seg i.

Her også. Samme måte hver gang, og de to siste synes støvsugeren er veeeldig morsom og må lekes med ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imouto er veldig flink til å hjelpe til i huset, og synes at støvsugeren bør jaktes på (det må forøvrig absolutt alt som dras langsmed gulvet). Hun var litt redd i begynnelsen, men jeg bare støvsuger i vei, og nå er jobben mer å holde henne unna. Aiko-droget må jeg flytte med støvsugeren hvis hun ligger der jeg skal støvsuge, men hun har alltid vært særdeles lite stressa. :P

Så nøkkelen er å ikke mase med det, men bare gjøre akkurat det du skal gjøre, på lik linje med å sette på en oppvaskmaskin, at vaskemaskinen sentrifugerer osv.

Litt oppmuntring på formiddagen (Kiyomi er SÅ søt som prøver å friste med tauknuta i stedet! :wub: ) :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppmuntring på formiddagen (Kiyomi er SÅ søt som prøver å friste med tauknuta i stedet! :wub: ) :

Hehe, stilig. Tydelig at hun gjerne ville ha den minstes oppmerksomhet vekk fra kosten :- )

Er den ene en du passer? For du har vel bare to hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, stilig. Tydelig at hun gjerne ville ha den minstes oppmerksomhet vekk fra kosten :- )

Er den ene en du passer? For du har vel bare to hunder?

Neida, Kiyomi eies og elskes av Anette (beskjeden bruker "Kiyomi" her på sonen), og dette er hjemme hos dem. Men jentene våre er bestiser, så vi har dem så mye sammen som mulig. Vi er ganske stolte av at vi har tre tisper på 2, 1.5 og 1 år hvorav bare yngste og eldste bor sammen, som er så nære og kjærlige med hverandre. :wub:

Slutt på OT. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Må bare vise denne *fnis* (ble så bråkete, så måtte sette på musikk (ignorer skriveleif og pysjbukse :P )) Casper digger som sagt støvsugeren, og full styrke er et must :lol:

Hahahahhaaawwwwww :wub:

Angus hater støvsugeren litt, men det er våres feil egentlig. Vi tulla litt med han når han skulle bøse seg mot den, og siden den gangen holder han seg i sofaen når vi støvsuger med øya festa godt på støvsugeren. Jeg ville bare ignorert bikkja og bare fortsatt å støvsuge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok av silkehanskene og avvennet hunden fra å bråke med støvsugeren på følgende måte:

Yatzi begynte å kretse rundt støvsugeren og se litt "gira" ut i blikket. Jeg lot som ingenting og fortsatte støvsugingen som om hun ikke var der. Sto hun i veien så nærmet jeg meg bare uten å ense henne, så hun spratt unna selv.

Men ganske fort, begynte hun så en dag brått å bjeffe på støvsugeren, og DEN vanen ville jeg ikke ha noe av. Så fort hun bjeffet, rettet jeg derfor brått støvsugermunnstykket rett i mot henne og stakk det nærmere henne (ikke borti). Da skvatt hun unna som en loppe på flukt. Hun forsøkte kanskje et par ganger til å bjeffe iltert på støvsugeren, og hver gang rettet jeg da brått støvsugeren mot henne. Da stoppet hun tvert bjeffingen, og siden har det ikke kommet en lyd fra henne når jeg støvsuger...! :D

Hun kretser rundt på avstand den dag i dag, men ser ikke like "sprø" ut i øya og virker mer å ville ha kontroll på hva som skjer, enn å ville "ta den" eller bjeffe på den. Hun har gitt opp den tanken for godt virker det som, for da rettes jo "Det Onde Øyet" på monsteret mot henne! ;) Hun foretrekker at Det Monsteret holder på med sine saker på gulvet og ikke bryr seg om henne :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk Smash, støvsugde vi bare som vanlig. Han ble i overkant jaktlysten, men sambo klarte å skremme han på et eller annet vis engang(ikke med vilje). Så nå er han redd støvsugeren :rolleyes2: Men tror ikke han lider noe nød, han går som regel bare og legger seg på badet imens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...