Gå til innhold
Hundesonen.no

Weightpulling - en sport for alle raser?


SFX
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg på tynn is, så på forhånd beklager om jeg skriver noe feil eller dumt.

Det har i løpet av kvelden versert en rekke bilder på facebook av en berner som driver med weightpulling.

62176_1271378284392_1827945446_533255_2492558_n.jpg

321502_286058948072701_100000057931324_1265417_526914726_n.jpg

58648_1270282857007_1827945446_531436_2189801_n.jpg

Hunden er amerikansk, og det framgår lett av bildeteksten at hunden har konkurrert og oppnådd en eller annen tittel for dette.

Jeg finner en rekke engelske, tyske og franske kommentarer på om at dette er grusomt, det er dyremishandling, eieren er en forferdelig person, stakkars hunden, og at dette rett og slett er usunt fordi vår rase ikke er konstruert for slike tunge belastninger.

Igjen, jeg kan ingenting om sporten. Så jeg må bare få spørre:

Er det virkelig sant at denne sporten kun er for noen få raser? Da tenker jeg ikke på tyngden som dras - jeg forventer at det er tilpasset hver enkelt hund, og jeg forsto på bildeteksten som at denne hunden var veid inn i en vektklasse før den konkurrerte. Hva slags konstruksjon kreves for å drive med dette?

Jeg ble så overrasket over alle tilbakemeldingene, for jeg ser ikke ut fra bildene at dette er fælt mot hunden, forutsatt at den er trent gradvis og i god kondisjon - og om den oppnår titler, antar jeg det ikke er første gang den er i draget...

Jeg finner det ironisk at vi har en rase hvis opprinnelige arbeidsoppgave var å trekke melk til meierier/ysterier, og da kunne trekke mengder som 300 liter melk. Det veier litt det også...

Jeg ble bare så overrasket over de bastante og negative kommentarene nå som bildene deles rundt på facebook, og jeg må bare få vite mer om denne sporten og hva slags raser som egner seg. Dette er den første berneren jeg har hørt om som gjør det, så jeg er ikke ute etter å fremme rasen som den neste store WP-rasen. Jeg vil bare vite mer om sporten. Og om jeg er naiv som ikke reagerer på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan til en viss grad forstå hvorfor folk reagerer, for det ser jo unektelig voldsomt ut når en hund legger seg i sela og virkelig jobber på med så tung belastning. Samtidig synes jeg det er fantastisk at folk finner stadig nye aktiviteter å drive på med for hundene sine. Opprinnelig (om man kan si opprinnelig om noe så nytt i organisert form) blei det jo brukt bullehunder til wp. I dag ser vi dvergpinschere, pitbuller og åpenbart også bernere som trekker. Om et par år vil et visst knertmonster entre banen også.

Det viktige for å få jevnt drag, er den spesielle selen som brukes, i tillegg til sakte og gradvis opptrening. Det anbefales ikke å bruke lokking når man trener inn trekket, da målet er at hunden skal finne glede i å trekke i seg sjøl. Dersom man lokker med godis eller leker, vil hunden trekke for å nå fram til fristelsen og høyst sannsynlig få en trekkopplevelse prega av frustrasjon. I stedet anbefales det å lære hunden at det å trekke er en bra ting, noe vi ønsker oss, og at når vi oppmuntrer og heier, så er dette fordi hunden er flink av egen maskin. På den måten får vi også jevnere trekk uten byksing eller kveiling i sela for å komme seg fram, men bruk av muskulatur med jevn belastning.

Hvis denne berneren gjør det skarpt innen wp, antar jeg at det er fordi den liker det. Skal man dømme etter lasset den drar, er den også veldig sterk og dermed godt trent. En rase som opprinnelig dro kjerrer er da mer naturlige kandidater til denne sporten enn feks en amerikansk bulldog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å ha hørt at tilogmed chihuahua er med på dette? og hørt mye om at dette passer for alle raser(om det er sant, vet ikke jeg)

men vil bare legge til at det var noen vilt kule bilder!

Det stemmer. Ligger bilder av Chi'en ute på norwegian Weightpull club :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser kan drive med WP sport... Treningen og konkurransen blir tilpasset hundens vekt, utholdenhet og styrke.

Dette er ikke dyremishandling om man gjør det riktig - det er en sport som skal være kjekk både for hund og eier. Hunden skal trekke fordi den liker det. Det er hunden selv som velger om den vil trekke eller ikke. Og det er derfor kanskje en mer populær sport for raser med litt ekstra stå-på vilje.

Jeg ønsker selv å starte WP med Casper. Men begynner ikke å trekke tungt før han er voksen.

Også det at det ikke er noe særlig miljø innenfor WP her i Bergen (som jeg vet om), gjør at vi ikke er kommet i gang ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om noen stygge skader på hunder som har konkurrert i Sverige, i bakbena spesielt, så tror nok man bør vite hva man holder på med.

Men igjen så har man skader innen agility og LC også, og sikkert de fleste hundesporter.

Så forebyggende trening er nok cluet i all hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om noen stygge skader på hunder som har konkurrert i Sverige, i bakbena spesielt, så tror nok man bør vite hva man holder på med.

Men igjen så har man skader innen agility og LC også, og sikkert de fleste hundesporter.

Så forebyggende trening er nok cluet i all hundesport.

Det er vel slik som i all sport det. Enten det er for hunder eller mennesker. Alt må gjøres med måte - og det er viktig å varme opp, drive med forebyggende trening og starte gradvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å signere det de fleste her sier. Selv om det er overvekt av bullehunder, og dernest huskyer, i wp-miljøet, så finnes det en del andre raser også. Dansk/svensk gårdshund, for eksempel. ;) (nå trener vi ikke aktivt (enda?), men trener på jevnt egenhånd og har prøvd oss i England).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk...

Du klarer ikke tvinge en hund til å trekke når man kommer opp endel i vekt. Da må hunden ha et indre driv rett og slett.

Alt dette WP hysteriet er linket til at sporten tradisjonelt sett utføres av bullehunder, knall eksempel på fordommer. Heldigvis er det flere og flere raser som prøver seg, det synes jeg er kjempekult! Flinke er de også!

De miljøene jeg har hatt med å gjøre har et enormt fokus på fysisk helse, fôring og riktig trening, det er veterinærsjekk av alle hunder på konkurranser. Alle hunder varmes opp og gås ned.

Skader kan selvsagt forekomme. slik er det når man bruker kroppen fysisk. Skader forekommer neppe sjeldnere i bruks, agility eller IPO.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å kanskje få Zara på WP-kurs nå når det kommer her i området i høst :D Jeg spurte på WP-forumet om det var for alle hunder,og det var det :D Men at dette var noe som tok lang tid å trene hunden til,så det var ikke for oss hvis vi hadde hastverk.

Så lenge hunden er frisk og man bestiller riktig sele som er spesiallaget til din hund,så er det ingen problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dachs med sine rokokkobein og lange rygg ville jeg vel kanskje ikke drever WP med, men det er meg.

Er visst flere med dachs som driver med det,så tror det går fint :) Man skal ikke undervurdere rasen altså,er en ganske tøff hund i forhold til hva mange tror ;) Man må selvfølgelig se det an,være forsiktig,og ta hennsyn,men det er noe man må gjøre uansett rase. Gjøres alt riktig med tanke på utstyr,trening osv. så skal det gå bra uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig med berner som WP hund!

Jeg vet ikke hvor mye du vil disk denne saken på fb Emma, men jeg ville iallefall spurt de som sier at kontruksjonen ikke er egnet om hva de mener? Som du selv sier, berner ble jo avlet for trekk!

jeg har prøvd WP med valpis, men hun har ikke trekkviljen. Hun trekker kun for å komme til meg, ikke fordi hun liker å trekke, så da gjør vi ikke det mere. Gubben derimot logra så han omtrent datt overende når han så WP sela si, så han virkelig likte å få brukt kroppen sin til det ytterste. Vi kom opp i 200 og noen kilo før korsbåndet hans ble operert, og kom ikke skikkelig igang igjen etter rehaben, men han trakk nærmere 120 kg siste gangen før han ble avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst flere med dachs som driver med det,så tror det går fint :) Man skal ikke undervurdere rasen altså,er en ganske tøff hund i forhold til hva mange tror ;) Man må selvfølgelig se det an,være forsiktig,og ta hennsyn,men det er noe man må gjøre uansett rase. Gjøres alt riktig med tanke på utstyr,trening osv. så skal det gå bra uansett rase.

Jeg vet at dachs er en tøff rase, har ikke noe med det og gjøre. Men det er jo også en rase med fysiske ekstremiteter, og både rokokkobein og lang rygg er jo oftere plaget av skader enn normale bein og rygg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dachs er en tøff rase, har ikke noe med det og gjøre. Men det er jo også en rase med fysiske ekstremiteter, og både rokokkobein og lang rygg er jo oftere plaget av skader enn normale bein og rygg.

Ja,selvfølgelig. Men som jeg sier; tar man hennsyn,er forsiktige og har riktig utstyr,så skal det i utgangspunktet gå fint. Hvis vi starter,så er det kun på hobbybasis,så jeg ville aldri presset henne eller kroppen hennes til noe hun/den ikke tåler. Jeg kommer heller ikke til å ha noe spes vekt på henne før ryggen er røntget når hun blir 2år i mai neste år. Blir evt. trening med selen,og generelt det å ha noe hengende etter seg :) Sosialt er det også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze hadde elsket det der. Hun digger fysisk tungt arbeid. Men jeg tror nesten 8 år er for gammelt til å begynne med slikt, med mindre det fins en veteranklasse :P

Nei, det er ikke for sent i det hele tatt om du har en hund i god fysisk kondisjon. Hunden skal ikke trekke mer enn den er rustet til, og de trekker ikke så tungt i de lavere klassene. Det viktigste er at hunden har det moro, får brukt kroppen sin og får jobbet seg gjennom litt motstand. Det er mange hunder som virkelig vokser på akkurat det siste, det er helt herlig. :)

Fyda trakk 438 kg første gang hun trakk. Hun synes det var kjempestas! Synd det ikke er noe miljø her i Trondheim, jeg kunne godt ha tenkt meg å kommet igang. Men er ikke kunnskapsrik nok til å organisere noe selv.

6191164139_5529dcd73d_o.jpg

(foto: Linn B. Hansen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dachs er en tøff rase, har ikke noe med det og gjøre. Men det er jo også en rase med fysiske ekstremiteter, og både rokokkobein og lang rygg er jo oftere plaget av skader enn normale bein og rygg.

Utifra hvordan jeg leser standarden så skal ikke noen av dachsrasene ha rokokkobein, det står "sett forfra, tørre rette frambein". Men klart, det er sikkert noen dachser som har det likevel.

Jeg ser ingen problemer med at hunder innenfor alle raser kan drive med WP

Alt blir jo tilpasset nivået på den enkelte hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke for sent i det hele tatt om du har en hund i god fysisk kondisjon. Hunden skal ikke trekke mer enn den er rustet til, og de trekker ikke så tungt i de lavere klassene. Det viktigste er at hunden har det moro, får brukt kroppen sin og får jobbet seg gjennom litt motstand. Det er mange hunder som virkelig vokser på akkurat det siste, det er helt herlig. :)

Fyda trakk 438 kg første gang hun trakk. Hun synes det var kjempestas! Synd det ikke er noe miljø her i Trondheim, jeg kunne godt ha tenkt meg å kommet igang. Men er ikke kunnskapsrik nok til å organisere noe selv.

6191164139_5529dcd73d_o.jpg

(foto: Linn B. Hansen)

Wow! Og jeg synes Grumpy trekker tunge saker når han trekker 3 kg kjetting på tur :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hvordan jeg leser standarden så skal ikke noen av dachsrasene ha rokokkobein, det står "sett forfra, tørre rette frambein". Men klart, det er sikkert noen dachser som har det likevel.

Jeg ser ingen problemer med at hunder innenfor alle raser kan drive med WP

Alt blir jo tilpasset nivået på den enkelte hund.

Zara har ikke det. :) Men har sett en del bilder av dachser ,spesielt fra USA som har det. Men det er sikkert en del random oppdrett der som ikke bryr seg om sånt. Litt sånn "Jeg har en tispe,du har hannhund,de er samme rase. Let`s make puppies! :lol: " :getlost:

Enig i det du skriver! :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...