Gå til innhold
Hundesonen.no

En sukkerfri livsstil!


icebluelagoon
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå levd sukkerfritt med i snart en måned (startet 01.09) og har mer overskudd enn jeg kan huske å ha hatt på aldri så lenge!

Jeg har i tillegg i veldig stor grad unngått hvetemel og melk (drikker ikke melk) og vil etter hvert kutte melet helt ut (har gått uten i 1.5 uke nå).

Jeg har hatt type 1 diabetes siden jeg fylte 4 år og har siden tenårene slitt veldig med svigninger i blodsukker og for høyt langtidsblodsukker (HbA1c). Dette mistenker jeg at har ført til min mangel på energi og overskudd og også en god del humørsvigninger.

Siden jeg kuttet ut sukkeret har jeg merket en ny livsgnist, humøret er alltid på plass og energien har sakte, men sikkert blitt bedre og bedre.

Er det noen soniser som lever sukkerfritt og har erfaringer å dele? Jeg synes det er kjempespennende å lese om den effekten folk har opplevd ved å endre livsstil og det er fint å kunne utveksle erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd sukkerfritt siden mars, og lavkarbo siden mai og er strålende fornøyd med mitt nye liv. Forumet har en egen lavkarbotråd med utveksling av erfaringer og oppskrifter, du er hjertelig velkommen der :D.

Har vært innom og kikket allerede :) Lever selv ikke på lavkarbo i den forstand at jeg følger noen diett, men jeg får jo i meg betydelig mindre karbohydrater når jeg ikke spiser mel. Jeg spiser ubegrensede mengder av grønnsaker og frukt, samt en god del nøtter.

Har begynt å bruke produkter som mandelmel, kokosmel, hamprotein, chiafrø, kokosolje. Mye av dette går i kategorien Supermat som jeg også er veldig interessert i og har begynt å sette meg nøye inn i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermat er veldig interessant, ja. Jeg bruker også mye av det du nevner. Chiafrø har jeg kikket på, men ikke begynt med foreløpig. Jeg spiser veldig begrenset med frukt selvsagt, men spiser en del bær. Lavkarbokonseptet går i utgangspunktet helt opp til 150 g. pr. dag, så det kan godt hende du faller innenfor. Når man kutter mel, sukker osv. faller man automatisk ganske langt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser heller ikke mye frukt, men har blitt stor fan av frosne blåbær/bringebær i kesam med sukrin/agavesirup på, gjerne med vaniljepulver, helt fantastisk når man er litt småsulten og fyser litt.

Jeg skal lage sukkerfri raw sjokolade i morgen, jeg er veldig spent på resultatet :D

Mulig at både mandelmelet og kokosmelet kan tippe meg over skalaen, har sluttet helt å telle både kalorier og karbohydrater, men kanskje jeg skal sjekke det for nysgjerrighetens skyld.

Jeg har blitt veldig fan av å lage chiagrøt og frøene er også supre å ha i frokostblandinger, salater og lignende og SÅ næringsrike som de er! :D Har du prøvd Gojibær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget mye raw sjokolade, det er veldig godt. Jeg smakte såvidt på sukkerfri melkesjokolade for ikke så lenge siden, og syntes det var helt utrolig ekkelt. Jeg elsket melkesokolade før... Det skjer noe med smaken etter hvert. Mandelmel og kokosmel er ikke så ille på kh-nivået, men det spørs selvsagt hvor mye man spiser. Jeg har prøvd gojibær i sjokolade f.eks. Veldig godt, men ligger litt høyt på kh, så jeg bruker ikke så mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket selv at smaken har forandret seg kraftig, det er ingen ting som skal til lenger for at jeg skal synes at noe er søtt eller for søtt! Alt av frukt og bær blir som små fantastiske smaksbomber.

Hva er det du har prøvd av supermat og har du merket noen effekt du føler du kan tilskrive produktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det du nevnte, i tillegg har jeg brukt noe hampfrø. Jeg bruker alt bare veldig sporadisk og ikke nok til å merke noe særlig tror jeg. Jeg har ikke prøvd spirulina osv. foreløpig. Det jeg har hatt enorm effekt av, men da er vi vel utenfor supermaten, er kombinasjonen kokosolje-udos choice. Det har satt i gang fettforbrenningen min, økt overskuddet og fjernet en del eksem.

Bellare: Prøv et par uker og se hva som skjer. For meg var effekten så enorm også psykisk at det er ingen vei tilbake. Jeg har aldri lyst på sukker lenger, blant annet fordi jeg vet hva som skjer med meg hvis jeg gjør det.

Endret av breton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det viktig å ha mange alternativer tilgjengelig konstant. Jeg måtte alltid ha noe som smakte godt innenfor rekkevidde de gangene jeg fikk skikkelig lyst på noe. Søtsuget begynte å gi seg som værst etter første uken og nå er det sjeldent et problem lenger. Jeg lager meg gode desserter av for eksempel bringebær med kokosmelk, vaniljepulver og litt sukrin og da har jeg stilt søtsuget mitt. Jeg lager smoothier som er proppet med sunt fett (mandelmel, cocosa), proteiner (hempprotein) og fiber (fiberhusk), de smaker godt og de holder meg mett i timesvis!

Jeg var i starten så fornøyd med meg selv og viljestyrken min at jeg fikk energi og vilje til å fortsette bare av det! Man merker fort at man føler seg bedre, spesielt ved å tilføre supermat, så da blir det så mye lettere!

Camilla: Nja, vi får se! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å leve uten brus og minimalt med sukker, ingen syre (ingen frukt osv), ingen alkohol og lite sterk mat pga magen to ganger, en periode på 3 måneder og en på 5 måneder. Hadde et halvt års pause mellom disse to. Merket nada forskjell før og etter. Har akkurat like mye/lite (alt ettersom :lol: ) energi, humør og så videre. Det som påvirker humør og energi mest hos meg er en stabil søvnrytme, balansert kosthold med litt av alt, gode venner, en god latter og givende studier, jobb og hverdag. Og fint vær! Og høst. Og musikk. Og bikkja.

Men så har jeg ikke noen sukkersyke-sykdom da. Bare litt rare magegreier, de mistenker Crohns :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er supermat? :huh:

Kort fortalt er supermat en rekke planter som har et ekstremt høyt næringsinnhold. De regnes ikke som kosttilskudd, men som en slags blanding mellom mat og medisin. Plantene og vekstene er helt naturlige og ikke kunstig fremstilt, det er heller ingen magisk kur som plutselig kurerer hva du nå måtte slite med. Det tas veldig ofte i pulverform og det er veldig konsentrert slik at man som regel ikke trenger mer enn en teskje om dagen av de forskjellige.

Supermat kan kjøpes i alle helsekostbutikker, men man kan spare store summer ved å bestille fra utenlandske nettbutikker (USA, UK).

Jeg kan nevne ting som går inn under kategorien supermat:

Spirulina, chlorella (begge to er alger), kamut hvetegress, bipollen, hampfrø, acai, maca, gojibær, kokosolje, kakao, amla og mye mer. Alle disse tilfører kroppen næringsstoffer i store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...