Gå til innhold
Hundesonen.no

10 måneder gammel dobermann


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Nei, men jeg veit at du ikke skaffa deg den kjøteren fordi han var så tøff i trynet, ei heller har du noe enormt behov for at en hund UTFORDRER deg. DET er forskjellen. Hadde det vært din innstilling - at bikkja du skulle ha måtte være en tøffing fordi du måtte ha en hund som utfordret deg - så hadde du ikke endt opp med akkurat den kjøteren liksom. See the difference?

Jeg ser ikke noe som helst sted at denne mannen sier at han har et behov for en hund som var tøff i trynet, eller som utfordret seg heller. Han sier han liker hunder med stor personlighet, det gjør så vidt jeg veit både du og jeg også. Han sier at dobermannen kan være den mest lojale hunden du kan tenke deg - akkurat det samme kan vi si om våre belgere. Så nei, jeg ser ikke forskjellen.

Jeg ser derimot mange likheter. Jeg satt rett nok ikke i rullestol, men jeg syns å huske at jeg sleit veldig med alt som var av ledd i den perioden - så ****** at pappa gikk turer med disse gutta for meg nå og da. Jeg syns også at min kjøter var det flotteste jeg hadde hatt. Jeg er til og med enig med han i at dobermann burde ha kort hale og stående ører. Så da er jeg vel i samme kategori som han da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det har jeg vanskelig for tro... En 10 mnd gammel hund som biter et menneske i hodet og gir alvorlige skader er ingen normal eller god hund.

Nei, ut fra artikkelen og det som stod der, så slo det meg ikke et sekund en gang at fyren var spesielt oppegående på hunder og hundetrening. Bare det å snakke om TO HANNHUNDER I HUSET, og en av dem m

Kupert eller ikke har jo ikke noe med saken å gjøre,jeg for min del liker både kuperte og naturlige hunder - men saken her er jo at det skal godt gjøres for min del og ta den mannens vurderinger angåe

Tja... jeg tror ikke nødvendigvis det å overta en 8 måneder gammel valp er noe problem jeg, hvis du ikke har innstillingen om at hunden utfordrer og at du ønsker motstand osv. Det er gjerne sånne folk som får drittbikkjer utav selv det hyggeligste utgangspunktet så selv om jeg i utgangspunktet tenkte "skyt bikkja" så heller jeg nok mer mot at jeg er glad den fikk reise hjem.

Jeg er helt enig med denne tankegangen.

Å få et pubertetstroll av et sterkt individ, og så møte dette dyret med å tolke det dithen at det utfordrer opp og ned i mente, og dermed starte en maktkamp og direkte konflikter basert på sånne gamle hypoteser som ble trukket ut som eksempler i artikkelen.. Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få et pubertetstroll av et sterkt individ, og så møte dette dyret med å tolke det dithen at det utfordrer opp og ned i mente, og dermed starte en maktkamp og direkte konflikter basert på sånne gamle hypoteser som ble trukket ut som eksempler i artikkelen.. Hmm..

Nei, ut fra artikkelen og det som stod der, så slo det meg ikke et sekund en gang at fyren var spesielt oppegående på hunder og hundetrening. Bare det å snakke om TO HANNHUNDER I HUSET, og en av dem måtte vinne... makan til sprøyt og tøv har jeg ikke hørt siden jeg var på kurs hos Nordenstam på 90-tallet.

.... og at årsaken til at hunden var 8 mnd før den kom til landet skulle være fordi den var kupert? *rister på hodet*

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påberope meg all verdens erfaring med den type hunder. Har vel egentlig bare hatt en katt som har utfordret meg :P

Men jeg vet at de finnes...

Utifra hva jeg leser så hadde mannen en drøm, men det viste seg at drømmen ble litt for virkelig. Han sier jo at han innså etter få uker at han hadde gjort en tabbe og begynte prosjektet med å sende hunden tilbake. Han er ydmyk nok til å ikke sette skylden på bikkja, han sier det var han som ikke var mentalt sterk nok til en så tøff hund. Han dreit seg ut rett og slett og han innrømmer det.

Helt fair i mine øyne.

Jeg synes det er greit med en påminnelse om at ikke alle hunder er for alle.

Jeg importerte ei tispe som ble for mye for meg. Hun utfordret meg ikke, men jeg var ikke forberedt på å ha en hund som voktet i fullt alvor med en gang jeg snudde ryggen til. Det ble for utrygt rett og slett, å låse dørene så godt jeg kunne for å redde eventuelle innbruddstyvers liv i stedet for å sikre verdier + at jeg ikke kunne ha henne med på jobb osv. Så hun sendte jeg til Belgia, hvor hun faktisk har fått kritikk for å være for åpen og sosial. Der dreit jeg meg ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupert eller ikke har jo ikke noe med saken å gjøre,jeg for min del liker både kuperte og naturlige hunder - men saken her er jo at det skal godt gjøres for min del og ta den mannens vurderinger angående dominans seriøst når man ser på artikkelen og hva han faktisk anser som utfordring og dominans.Men det er min tankegang da...

Da har jeg forresten en fæl fæl tispe.Huffameg så Alfahunn hun tror hun er som følger meg til kjøkkenet og setter seg dominant og skulende(håpefull og tiggende i virkelighetens verden) og ser på mens jeg lager mat.Hun tenker JEG ER SJEF,jeg skal ha mat først!

Ikke bare dominerer hun meg med benken men hun skynder seg til stua og hopper opp i sofaen FØR meg.

De gangene jeg skuffer henne og heller går på pc så sender hun meg blikk fra sofaen der hun nok tenker at hun vant over meg fordi hun tok alfaplassen og jeg gikk et annet sted fordi hun kom dit først.Men hvis jeg tar sofaen så kommer hun på fanget mitt og kliner seg-fy skam,det betyr nok at hun tror hun eier meg.Noen ganger står hun med labbene på låret mitt også-det tror jeg er fordi hun vil være høyere enn meg.

OG ene hannhunden står gjerne og skuuuuler på meg (avventer oppmerksomhet i vår verden) i gangen om jeg har dassdøra åpen under mitt dassærend.Han står nok og tenker at mor så veldig hjelpesløs ut nå og nyter tanken på at han kan spise meg mens jeg sitter på dass hvis han vil.

(For den som ikke leser ordentlig - det er IRONI- ...alltid en fare for at noen ikke får det med seg.

Det er jo faktisk akkurat det samme han fyren driver og tenker om hunden sin...

Er jo ingen som har sagt at en hund ikke kan utfordre eier,men helt seriøst så blir det for dumt om man skal begynne slik som han her fyren.Merkelig at ikke flere har reagert på det egentlig :huh:

De aller fleste som driver med slik tankegang begynner fra hundene er nettopp kommet i hus,altså normalt sett 8-9 uker.

Akkurat nå er det en person som har en hund som vedkommende beskylder for så mangt ,og hunden begynner allerede og ta form som nettopp det vedkommende ønsket å unngå...Noe jeg kan gjøre?

Nei slett ikke...Jeg har hatt foredrag om at det viktige nå for valpen er LEK og innlæring av saker,trygghet og enkle grenser.

Men dessverre er det mange av disse "sjefsfanatikerne" som vil begynne "oppdragelsen" tidlig og bli ferdig tidlig , så de driver med terror istedet - og driver og tjaser på hunden for alt mulig,og tillegger den mer baktanker enn den har.

Det blir en ekstrem greie at man skal være sjef.Sjef kan man være når man har bygget et forhold ved lek og innlæring - og satt grenser underveis med innlæring og repetering.Ikke ved bombandering av "sjefsritualer" i paranoia for at hunden skal ta over hjemmet...Jusses ja..

Hunden skal forstå alt og vite HVEM SOM ER SJEF før den omtrent har kommet i hus...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snipp*

Men her snakker vi ikke om en 8 uker gammel valp, vi snakker om en 8 MÅNEDER gammel unghund. Det er ikke helt usannsynlig at denne hannhunden kan ha vært en drittsekk? Det er noe dere går ut i fra fordi at han sier fy-ordet dominans. Så igjen - dette er en tråd full av fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SER DU noe her om at jeg sier noe om at det å betegne en hund som dominant er fyfy?

hele innlegget mitt oser av og gjør direkte narr av tilfeller der dominans blir MISBRUKT!

"det skal godt gjøres for min del og ta den mannens vurderinger angående dominans seriøst når man ser på artikkelen og hva han faktisk anser som utfordring og dominans"

Jeg skriver jo også "Er jo ingen som har sagt at en hund ikke kan utfordre eier,men helt seriøst så blir det for dumt om man skal begynne slik som han her fyren".

Jeg driter seriøst en lang i hva folk mener om dominans,calm assertive osv.

Er ikke en sånn snillistekstremist som mener pølser og klikker er best og Cesar Milan er dyremishandler og at hunder ikke kan ta over hjemmet - det skjer jo ,men ofte pga at de ikke har lært dem og avlært dem .

Er ikke det det er snakk om her...Det det er snakk om er at det er vanskelig (umulig) å ta den dominansevurderingen seriøst.

Like lite seriøst som det jeg er i min spøkefulle "dominans" historie her over.

Er ikke usannsynlig at en hund kan være drittsekk(at du har lest det et annet sted har ingenting med meg å gjøre)

,men det kommer ofte (ikke ALLTID men ofte) av manglende oppdragelse og forståelse - fra hundens side.

Må jo begynne med å lære hunden ting og vise den rett og galt etc før man mesjer om dominanse og "prøver seg"

En hund som ikke kan og vet noe spesielt/svært lite vil trø over menneskets grenser omtrent hver meter den tar fordi hundens lyster og fri vilje leder den dit mennesker ofte ikke har tenkt.

DET betyr heller ikke at en hund ikke kan være vemmelig vemmelig,men det betyr at MANGE bare er HUND.

De bare gjør som de gjør og er som de er fordi ingen har lært dem,og de få gangene noen prøver å stoppe dem så lurer de på hva du holder på med for dette har de ikke noe forhold til.

Han har ifølge avisen ikke hatt hunden så lenge så han har tydeligvis ikke fått satt tydelige nok grenser og oppdratt,lekt etc med hunden...det er naturlige begrensninger mht tid.

Det sier seg selv at man får lekt mer med og lært mer/satt grenser frem til den er 8 mndr når man har den fra den er 8 uker.

Alt dette som hunden skal ha lært fra den er 8 uker til den er 8 mndr kommer ikke gratis bare fordi den er 8 mndr -det vet vi jo.

Det kan være begrenset hva hunden har fått av oppmerksomhet,læring etc der den kom fra forhold til hva den skulle hatt mht ny eiers preferanser om oppførsel ift alder - og kanskje iforhold til ny eiers erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SER DU noe her om at jeg sier noe om at det å betegne en hund som dominant er fyfy?

hele innlegget mitt oser av og gjør direkte narr av tilfeller der dominans blir MISBRUKT!

"det skal godt gjøres for min del og ta den mannens vurderinger angående dominans seriøst når man ser på artikkelen og hva han faktisk anser som utfordring og dominans"

Jeg skriver jo også "Er jo ingen som har sagt at en hund ikke kan utfordre eier,men helt seriøst så blir det for dumt om man skal begynne slik som han her fyren".

Jeg driter seriøst en lang i hva folk mener om dominans,calm assertive osv.

Er ikke en sånn snillistekstremist som mener pølser og klikker er best og Cesar Milan er dyremishandler og at hunder ikke kan ta over hjemmet.

Er ikke det det er snakk om her...Det det er snakk om er at det er vanskelig (umulig) å ta den dominansevurderingen seriøst.

Like lite seriøst som det jeg er i min spøkefulle "dominans" historie her over.

Er ikke usannsynlig at en hund kan være drittsekk(at du har lest det et annet sted har ingenting med meg å gjøre)

,men det kommer ofte (ikke ALLTID men ofte) av manglende oppdragelse og forståelse - fra hundens side.

Må jo begynne med å lære hunden ting og vise den rett og galt etc før man mesjer om dominanse og "prøver seg"

En hund som ikke kan og vet noe spesielt/svært lite vil trø over menneskets grenser omtrent hver meter den tar fordi hundens lyster og fri vilje leder den dit mennesker ofte ikke har tenkt.

DET betyr heller ikke at en hund ikke kan være vemmelig vemmelig,men det betyr at MANGE bare er HUND.

De bare gjør som de gjør og er som de er fordi ingen har lært dem,og de få gangene noen prøver å stoppe dem så lurer de på hva du holder på med for dette har de ikke noe forhold til.

Han har ifølge avisen ikke hatt hunden så lenge så han har tydeligvis ikke fått satt tydelige nok grenser og oppdratt,lekt etc med hunden...det er naturlige begrensninger mht tid.

Det sier seg selv at man får lekt mer med og lært mer/satt grenser frem til den er 8 mndr når man har den fra den er 8 uker.

Alt dette som hunden skal ha lært fra den er 8 uker til den er 8 mndr kommer ikke gratis bare fordi den er 8 mndr -det vet vi jo.

Det kan være begrenset hva hunden har fått av oppmerksomhet,læring etc der den kom fra forhold til hva den skulle hatt mht ny eiers preferanser om oppførsel ift alder - og kanskje iforhold til ny eiers erfaring.

Doooh!

Det er ingen tvil om at bikkja har dårlig oppdragelse. Det er ingen som har betvilt at bikkja burde vært bedre oppdratt. Men en hund kan være dårlig oppdratt, og allikevel ALDRI finne på å bite eieren sin - da er den bare DÅRLIG oppdratt. En annen hund kan være dårlig oppdratt OG mene at det er greit å bite eieren sin. Veit du hva forskjellen på de to dårlig oppdratte kjøterene er? Mentalitet kanskje? Et forslag bare altså..

Veit du hva problemet med MIN drittsekk var? Dårlig oppdragelse! Utgjorde det noen forskjell for utfallet, tror du? Eeeeeh NEI?

Seriøst, altså.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er dårlig oppdratt og ikke vet bedre,og i tillegg blir hersa med og urettferdig behandla fordi den ikke kan noe ,og blir beskyldt for å dominere i de situasjoner der dominans ikke har noe med saken å gjøre fra den kommer i hus kan nok kanskje bite ja...

Det hadde jeg også gjort ,seriøst azz...doooh!

En hund som blir plaget biter noen ganger til slutt...Det er derfor vi lærer barna våre til å ikke plage fremmende hunder...

Slik jeg ser det har mannen plaget en fremmed hund - en hund som han ikke har knyttet forhold til enda i den grad det er viktig for videre læring,tillit etc.

Får ikke meg til å tro at mannen ikke har hatt metoder for å dempe hundens såkalte dominans i de ulike settinger...

En fremmed hund og en fremmed mann og den slags maktkamp - det er dømt til å gå til *******,som mannen så fint sa selv i en annen vri.

Hadde mannen hatt hunden fra den var 8 uker så er det slett ikke sikkert at den hadde bitt ham...for hunden hadde kjent ham,og mannen hadde nok sikkert behandlet et 8 ukers nøste som en baby,og lekt med den og kost,og funnet tonen,lært den ting - og så vokser hunden til og mannen kjenner den og oppdrar den underveis uten å få noe paranoia om at den er et monster på 8 mndr...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er dårlig oppdratt og ikke vet bedre,og i tillegg blir hersa med og urettferdig behandla fordi den ikke kan noe ,og blir beskyldt for å dominere i de situasjoner der dominans ikke har noe med saken å gjøre fra den kommer i hus kan nok kanskje bite ja...

Det hadde jeg også gjort ,seriøst azz...doooh!

En hund som blir plaget biter noen ganger til slutt...Det er derfor vi lærer barna våre til å ikke plage fremmende hunder...

Slik jeg ser det har mannen plaget en fremmed hund - en hund som han ikke har knyttet forhold til enda i den grad det er viktig for videre læring,tillit etc.

Får ikke meg til å tro at mannen ikke har hatt metoder for å dempe hundens såkalte dominans i de ulike settinger....

En fremmed hund og en fremmed mann og den slags maktkamp - det er dømt til å gå til *******,som mannen så fint sa selv i en annen vri.

Hadde mannen hatt hunden fra den var 8 uker så er det slett ikke sikkert at den hadde bitt ham...for hunden hadde kjent ham,og mannen hadde nok sikkert behandlet et 8 ukers nøste som en baby,og lekt med den og kost,og funnet tonen,lært den ting - og så vokser hunden til og mannen kjenner den og oppdrar den underveis uten å få noe paranoia om at den er et monster på 8 mndr...

Hvordan veit du alt dette? Som i VEIT, og ikke bare gjetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han innrømmer jo i avis artikler på internett at han har null peiling på hundespråk.. Hunden gav han en advarsel, og han dyttet til hunden.. Hunden var sikkert redd og følte seg truet, de kjente jo hverandre så vidt ettersom hunden just hadde flyttet inn. Når han ikke klarer få hunden til å føle seg trygg og dytter til den når den viser den er redd så fortjener han bare å bli bitt som han ble. Håper ikke sånne folk som denne fyren her får seg hund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han innrømmer jo i avis artikler på internett at han har null peiling på hundespråk.. Hunden gav han en advarsel, og han dyttet til hunden.. Hunden var sikkert redd og følte seg truet, de kjente jo hverandre så vidt ettersom hunden just hadde flyttet inn. Når han ikke klarer få hunden til å føle seg trygg og dytter til den når den viser den er redd så fortjener han bare å bli bitt som han ble. Håper ikke sånne folk som denne fyren her får seg hund igjen.

Nja.. Den dagen en av mine bestemmer seg for å tygge på meg fordi jeg dytter dem vekk, ber dem omå flytte seg, eller sånn generelt gjør noe som helst med dem - så er veien til veterinæren relativt kort...

En hund som bestemmer seg for å fortelle meg hva den synes med reelle bitt og en alvorlig slosskamp likeså..

Heeeelt uavhengig av hva den eller jeg tror, mener, tenker eller vurderer.

Jeg håper virkelig ikke det er din hverdag, FranskDogge, at du synes det er en grei reaksjon fra en hund - uansett hvaslags tillitsforhold de har.

Eller er det bare jeg som har usedvanlig snille hunder, kanskje?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...