Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir buret skummelt ?


kanskjehund<3
 Share

Recommended Posts

Mine hunder sover ikke i bur, vi har bur i bilen og på trening. Har egentlig aldri tilvent de til det.

Jeg vil heller at mine hunder kan sove overalt i huset og slappe av uten å være burmaniske. Mine sover på hundesenger på gulvene og i senga/sofa.

Så putt buret i bilen og la hunden sove løs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vent den til bur, ikkje berre med tanke på at den gjerne skal sove der om natta, men også om du er ute og køyrer bil.

Når frøkna var lita, så sov ho i bur dei første månadane etter fylt 2 mnd. Rett og slett fordi eg ikkje hadde ein ønskje om å stå opp om morgonen og vasse rundt i tiss og bæsj. Funka faktisk veldig bra, og frøkna holdt seg heile natta :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund blir ikke utrygg av å sove i bur, men den kan bli utrygg dersom den lærer at buret er det eneste trygge stedet å være. Så lenge valpen sover og ikke herjer rundt om natten så kan den godt sove i hundeseng ved siden av sengen din, for eksempel? Eller på et annet rom.

Mine sov i bur ved siden av sengen den første tiden, nå har de hver sin del av gangen (med buret til seng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt vendt hunden til å være og sove i bur. I enkelte situasjoner er bur nødvendig, og da er det greit med en hund som kan være rolig i bur. Jeg selv bruker ikke bur på mine hunder annet enn i bil og når vi er på trening, men de skal kunne sove i bur om jeg legger dem inn. F.eks er det et must når en går fra hytte til hytte i fjellet, der det er bur på hytter, eller så er det greit å bruke bur om du overnatter hos andre osv. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi aldri vent hundene til bur, men trengs det kan de fint være i bur, likevel. Det er ikke så mye ferdigheter som skal til for å sitte i et bur, liksom. Om natten og igrunnen alltid ellers, sover de i sengene våre, i sofaen og hvor de vil. Bur brukes igrunnen bare i bil. Når jeg tenker meg om, har vi ikke bil heller, så da blir det ikke så ofte. Når jeg tenker litt til, slår det meg at vi ikke har noe bur heller. Det er helt bevisst. Et bur har ingenting i et hjem å gjøre. Gidder du ikke å tørke opp etter valpen din og lære den å gjøre fra seg ute, trenger du ikke å skaffe deg hund. Jeg mener av hele mitt hjerte at det er dyreplageri å putte en liten valp i bur hele natten og kanskje dagen med. Valpen hører til i din armkrok, den..

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vent noen av mine hunder til å ligge i bur, ved å ha de i bur hjemme.

Dette lærer de da ved å ligge i buret i bilen tenker jeg.

Bil, fly og under ventetid på utstilling ( når bilen er så langt unna at de ikke kan ligge der ) er burbruket mitt.

Og alle de 4 hundene jeg har nå, ligger helt fint i bur uansett situasjon.

I tillegg har de evnen til å finne roen uten bur uansett hvor vi er, noe som er et must for oss som reiser mye med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så god peiling,men jeg kan ihvertfall si hva som har funket for oss :P

I begynnelsen sov hun i en hundeseng,der samboeren min lå på en madrass på siden av. Da hun var blitt trygg der og på oss,så hadde vi henne i bur. (da hadde vi selvsagt latt henne bli vandt med å ligge der inne med døren oppe på dagtid så hun ble trygg på selve buret først) Buret var vendt mot oss så hun kunne se oss hele tiden. Hun peip en del i begynnelsen,men ikke sånn redd grining,mer klagete. Av og til ventet vi til hun ble helt rolig for så å ta henne ut og la henne sove i sengen hos oss,vi klarte ikke lavær :whistle:

Jeg pleide også legge henne i buret på dagtid hvis hun var veldig overtrøtt og trengte å sove,men ikke fant på å legge seg selv.

Tok også med buret når vi var på besøk,så hun kunne få slappet av innimellom. Da også på en plass der hun heletiden kunne se oss,og synes derfor det ikke er skummelt.

Jeg vet ikke om måten vi har gjort det på er riktig for andre,men Zara er ihvertfall kjemepglad i buret sitt den dag i dag,og legger seg stadig der for å slappe av. (nå er døren alltid oppe da,så hun kan velge selv.Uten om når vi har litt mamma-pappa tid :icon_redface: Da stenges døren,for så å åpnes igjen når det er trygt å komme ut ;) ) Er ihvertfall deilig å ikke ha en hund som piper når det kommer situasjoner der det er godt å kunne bruke buret. Så det er ihvertfall lurt å lære hunden til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis er vokst opp uten bur. Hun er da 60 kg og 82 cm høy, tipper rundt 120 cm lang (uten halen). Hun ligger i fremmede biler, baggasjerom, bur, baksete, sofa, hundesenger, tog og buss, you name it, hun legger seg der. Fordi det er DET hun har lært, der jeg ber henne om å ligge skal hun ligge. Hun deler tom bilbur med fremmede hunder hun (det var litt av et syn med henne og Pøbel i samme buret :lol:).

Ikke selges det store nok bur i Norge til at en gigant kan ligge komfortabelt, og jeg ser for meg at jeg drar på besøk med to stk og slår opp bur like store som en enkeltseng i stua til folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere godt kan ha buret stående åpent og der hunden kan bruke den som det passer seg selv. Ha gjerne en leke og kast inn noe godt av og til - det gjør ingen skade. Da blir den vant til bur selv om buret fungerer kun som en hvilken som helst plass.

Om dere skal ha igjen døra i en periode eller ei syns jeg kommer an på om dere syns det er nødvendig pga sikkerheten til valpen når dere ikke kan følge med - som når dere sover. Er soverommet ganske valpe-sikkert, så ha igjen døra der og sett buret der inne, så har den buret som seng og blir vandt til å sove der på natta.

Vår er vandt til det, men han går like greit inn i naborommet og legger seg i senga der eller andre plasser, så han er trygg og sikker alle plasser, selv om han brukte bur i valpe-tiden - han bruker det ofte selv nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shensi er heller ikke vendt på bur, men kan fint legges i bur hvis behovet skulle dukke opp. Feks måtte vi sette henne igjen hos dyrlegen og da hadde hun aldri vært i bur før, men det hadde ikke vært en lyd på henne, hun hadde lagt seg ned og slappet av.

Det var en ting jeg og samboer bestemte oss for når vi fikk Shensi, og det var at hun aldri noensinne skulle bli burhund! Og det har vi holdt, selv om hun ikke har vært den enkleste valpen/unghunden på enkelte områder!

Bamse var burhund i 4 år, nå avvendt og det er helt klart en mye bedre hverdag for han!

Og hvis man virkelig ikke gidder tørke opp etter en valp hver morgen en periode, så bør man kanskje gå en runde med seg selv?! Her er Shensi fremdeles ikke husren 20 mnd gammel, og flere morgener må vi tørke opp etter henne.. men so what? Det tar kanskje 5 minutter å tørke opp, i motsetning til 6-10 timer i bur for en hund liksom. Da er valget lett for meg! Jeg signerer Ida så inderlig, en valp skal få ligge i armkroken der den føler seg trygg!

Hunder er ikke burdyr, enkelt og greit! At de må tåle det i noen situasjoner (slik som hos vet) det er greit, men ikke i hverdagen! Jeg mister heller ting for flere tusen kroner mens valpen skifter fra valpetenner til voksentenner, enn å ha den i bur store deler av døgnet! Det gikk med litt mens Shensi var valp, men om ikke annet så lærte vi å holde bordet fritt for fristende ting :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis er vokst opp uten bur. Hun er da 60 kg og 82 cm høy, tipper rundt 120 cm lang (uten halen). Hun ligger i fremmede biler, baggasjerom, bur, baksete, sofa, hundesenger, tog og buss, you name it, hun legger seg der. Fordi det er DET hun har lært, der jeg ber henne om å ligge skal hun ligge. Hun deler tom bilbur med fremmede hunder hun (det var litt av et syn med henne og Pøbel i samme buret :lol:).

Ikke selges det store nok bur i Norge til at en gigant kan ligge komfortabelt, og jeg ser for meg at jeg drar på besøk med to stk og slår opp bur like store som en enkeltseng i stua til folk...

Nettopp det gjør vi med Kovu. :P Fordi det er på fremmede steder jeg ikke kan stole på ham. Hjemme hos mamma og pappa er det få eller ingen hundesikre rom og en del ting Kovu kan komme til å "leke" med hvis han kjeder seg (spesielt spennende siden han ikke er så vant med det). Så når vi er på besøk der så står det alltid et svært bur midt i stua. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

En hund blir som nevnt ikke usikker av å ligge i bur, men om den alltid puttes i bur på natta og når den skal sove kan du få en hund som sliter med å sove/roe seg uten buret. Og det syns jeg er en skikkelig uting. Kjedelig å alltid måtte dra med seg det buret over alt istedenfor at hunden bare kan legge seg på et teppe og sove. Burdiskusjoner finnes det mange av her, men jeg kan kort si at jeg ikke ser noen som helst god grunn til at en valp (eller voksen hund) skal måtte sove i bur (om det ikke er for å løse et spesifikt problem). Det er på grensa til dyremisshandling at en hund skal ligge i bur hele natta og hele dagen den er alene.

Min har aldri blitt tilvendt bur, men vi har bur i bilen som han bare ble putta inn i når vi skulle kjøre. Han sover fint i buret i bilen, spaserer selvsikker og trygg inn i buret sitt på flyplasser når vi skal ut å fly, kan ligge i bur innendørs om det av en eller annen grunn skulle bli behov for det, men det er det skjelden. Han er ikke glad i bur innendørs (hvem vil sperres inne i et lite bur uten å være hjernevaska?), men han godtar det fint og sover å slapper av. Så nei, jeg ser ingen grunn til å bruke bur inne for å vende en valp til bur. Om den ikke har noen dårlige erfaringer er det veldig kjapt gjort og ingen grunn til at den skal måtte sove der hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår har et sammenlegbart bur som står i stuen. Dette buret er åpent til en hver tid og han går å legger seg der like ofte som han legger seg i sofaen på dagtid. Om natten sover han i hundesengen på soverommet mitt, men de hender han tusler ut i stuen å legger seg i buret. Syns det er greit at han er vant til bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hundene deres trenger 8 timers trening hver natt hver dag hele uken for å tilvenne seg et bur, så hadde jeg stilt spørsmål med hundematerialet. Hvor skrøpelig det egentlig er. De fleste hundene klarer å venne seg fort til et bur, OG slappe av og sove i det uten at de ligger der hele natta hver eneste natt. Men for alt jeg veit, så er andre raser enn de jeg er vant til såpass skrøpelige mentalt at de må bruke tusenvis av timer på å trene på noe så simpelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke bur engang, vi. Eller jo, men det ligger sammenslått i garasjen en plass. Det brukes ikke,det var bare gubben som kjøpte det "fordi det var jo halv pris" :P

Man kan fint oppdra og ha hund uten å bruke bur.

Men SKULLE det komme behov for et bur en dag, så ikke gjør noen big deal ut av det. Tilvenning et par dager og that's it - tilvent.

Man behøver ikke ha valpen i bur hele oppveksten under dekke av at "den skal bli glad i buret sitt jo..."....

Vil man på død og liv venne valpen til bur straks, så la døren til buret stå åpen døgnet rundt i det minste. Sleng inn noen tyggeleker eller en Kong med godsaker i nå og da i løpet av noen dager, så er den tilvent buret. Åpent.

Valpen vår, eller unghund nå da, sover stort sett under stuebordet om natta. Hun starter natten med å ligge på sofaen (hunden tar kvelden før oss mennesker), så avanserer hun med å ligge ved siden av meg, men det blir for varmt for henne, så kort etter flytter hun seg på gulvet og så videre til andre plasser derfra. En hund bytter liggeplass forbløffende mange ganger i løpet av en natt, noe de ikke får sjanse til i bur. I bur mister de rett og slett friheten og friheten til å velge. Og det fikser jeg ikke helt, det er ikke riktig at hund skal ligge i stengt bur.

Jeg lurte på hva dere syns om hvor valpen burde sove?

Du kan sette en hundeseng på gulvet ved siden av din egen seng, så kan du rekke hånden ned og klappe valpen om den piper om natten, så den roer seg lettere. Noen valper sover natta gjennom fra første dag (min gjorde det), men andre kan pipe litt den første tiden og ha behov for å gå ut og tisse. Cluet er å vite forskjellen på "Jeg vil ha selskap" piping og "Jeg må tisse" piping ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...