Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs - er det så viktig?


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Min mor er veldig opptatt av at alle må gå valpekurs. Hun er så opptatt av det at hun sier at valpekurs er det viktigste kurset man noen sinne kommer til å ta med sin hund. Jeg klarer ikke helt å se dette. For meg så er et valpekurs hvor man lærer valpen sin sitt, dekk, kontakt, det å trene med forstyrrelser, innkalling og kanskje hilse pent på andre hunder og leke fint med dem og valpen blir sosialisert og miljøtrent. Men dette er vel ting man kan lære valpen uten et valpekurs?

Går dere alltid valpekurs med deres valper? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syns også valpekurset er et av de viktigste kursene man går på. Den første gangen man har hund, er vel da man lærer mest selv, med de neste hundene blir det mest for sosialiseringens del, MEN jeg

Jeg har nettopp begynt på valpekurs både for min egen og valpen sin del. Selv om jeg har hatt hunder før har jeg aldri vært på valpekurs så greit å ha vært innom det også. Synes det er en kjempefin er

For meg er valpekurs et viktig kurs! Det er flott for pregning og sosialisering, og å lære hunden å jobbe med deg og fokusere med forstyrrelser. Elwira kunne omtrent alt det vi gjorde på valpekurset f

Valpekurs er mest for eier og ikke hund. Kan man det meste fra før, så er det kanskje greit med en oppfrisking? For hundens del er det vel mer sosialisering og miljøtrening enn direkte det å lære konkrete ting, det kan man lett klare selv uten kurs egentlig.

Var selv på valpekurs med vår forrige hund og følte jeg lærte ingenting egentlig (selv om det var mitt første valpekurs), men det var ganske så greit å være med likevel, for å få bekrefte/avkrefte om jeg gjorde ting riktig i forhold til hva de lærte bort på kurset.

Hunden vi har nå har vi ikke vært på kurs med og ser ikke behovet egentlig. (sosialisering og miljøtrening har han uansett fått masse av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går valpekurs med alle mine valper, fordi jeg kan godt lære hunden sitt dekk selv, men det er veldig god sosialisering i en pregningsperiode. At de jobber med meg selvom det er mange andre rundt, at vi bygger et godt forhold. Jeg har ikke noe problem å lære hundene øvelsene selv men jeg synes det å gå på valpekurs er nyttig for hunden.

Jeg føler det er en veldig god start og nyttig og jeg er helt enig med din mor, alle burde gå på valpekurs.

Jeg siterer Loke jeg

Valpekurset er det viktigste kurset i valpens liv, det gjør jeg for hundens del.. de andre kursene har jeg tatt med ujevne mellomrom de siste 12 årene. Jeg skal fint klare å lære selv en bedlis fvf, dekk, sitt etc liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått valpekurs med noen av mine før nå med Eine og jeg synes det var en verdifull erfaring for hunden å ta med seg. Det er noe med å møte andre valper, får leke med dem jevnlig og å måtte konsentrere seg sammen med andre hunder på jevnlig basis. Klarer man å trene på dette selv og å oppsøke forstyrrende miljøer er jo det veldig greit og det ble da hund av våre andre hunder også selv om de ikke var på valpekurs.

Jeg tenker det kan være veldig nødvendig for ferske hundeeiere, men for mer erfarne er det vel fort andre kurs som kan være vel så verdifulle.

Likevel tror jeg det er sundt for valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs er det viktigste kurset for meg.

Der lærer hunden seg å fokusere på fører for det om det er andre hunder rundt, i den alderen den er mest mottakelig for det. Gikk ikke valpekurs med Lyra, men det var fordi det ikke var noen i nærheten på tidspunktet og fordi hun uansett var med på fellestrening ca 3 ganger i uka. Neste valp blir det valpekurs med. Absolutt det viktigste kurset i hundens liv mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk å starte en tråd om dette! Så bra det ble laget for meg :P

Jeg tenkte å spørre hvem som har/har ikke vært på kurs og hvorfor.

Selv har jeg tenkt på det, men jeg synes jeg kan det meste fra før, så det ville blitt for valpens del. Men jeg vil ikke betale en drøss med penger for å få sosialisert valpen, når jeg fint kan stelle istand dette selv. Jeg tror ikke Mana og jeg har gått glipp av noe ved å ikke dra på kurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs er det viktigste kurset for meg.

Der lærer hunden seg å fokusere på fører for det om det er andre hunder rundt, i den alderen den er mest mottakelig for det. Gikk ikke valpekurs med Lyra, men det var fordi det ikke var noen i nærheten på tidspunktet og fordi hun uansett var med på fellestrening ca 3 ganger i uka. Neste valp blir det valpekurs med. Absolutt det viktigste kurset i hundens liv mener jeg :)

Men det er dette jeg tenker på, at jeg fint kan lære valpen å konsentrere seg på andre steder enn et valpekurs. På fellestreninger med klubben f. eks. Så kan vi trene kontakt etc.

Har vært på valpekurs med stort sett alle mine hunder - de har godt av å treffe masse forskjellige valper (helst ikke bare sin egen rase)!

Om valpen møter mange andre valper av ulike raser likevel da? Vi har f. eks en utstillings/miljø/sosialiseringstrening for minitatyrhunder i Bergen. Der har vi fått lov til å være med med andre raser også som valp. Der leker først alle valpene og hundene sammen, masse forskjellige raser, men selvfølgelig så er de fleste små. Deretter trener vi kontakt, og utstillingstrening.

Jeg tenker at om jeg ikke kjenner mange som har valp selv på den tiden jeg får meg valp, eller om jeg ikke har muligheten til å gå på ringtreningen med miniatyrhundene, så blir det valpekurs. Men om man har muligheten til å gi valpen sosialiseringen og miljøtreningen som man får på et valpekurs, så kommer jeg ikke til å ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man muligheten til å trene med andre valper, så er det selvfølgelig ikke noe å bruke pengene på.

Når jeg hadde Lyra var hun eneste valpen, og det var litt nedtur... Men å reise to timer for valpekurs var ikke et alternativ. Med neste valp trenger jeg et nytt treningsmiljø og jeg er veldig opptatt av at de skal kunne fokusere på meg til tross forstyrrelser så da blir det helt klart kurs.

Etter å ha brukt nesten tre år før jeg kunne slippe Loke på trening så har jeg blitt enda mer opptatt av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt på valpekurs både for min egen og valpen sin del. Selv om jeg har hatt hunder før har jeg aldri vært på valpekurs så greit å ha vært innom det også. Synes det er en kjempefin erfaring for valpen å lære seg å ha kontakt med meg med andre valper og folk til stede i nye omgivelser. Greit å få litt ny input på innlæring av diverse også nå som jeg har planer om å starte med lydighetstrening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er valpekurs et viktig kurs! Det er flott for pregning og sosialisering, og å lære hunden å jobbe med deg og fokusere med forstyrrelser. Elwira kunne omtrent alt det vi gjorde på valpekurset fra før, men det var et veldig viktig kurs for oss, og vi koste oss veldig likevel! Mayah kan også mye av det vi skal lære på kurset, men likevel skal vi starte på valpekurs neste uke. Jeg ser på valpekurs som et viktig kurs for hundeeiere uansett hvor mange år en har hatt hund, og hvor mye en har trent hund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Lexi har begynt på valpekurs. Hundemiljøet oppi her er ikke så stort, og vi bor såpass øde til at det er vanskelig å trene med forstyrrelser til vanlig. Jeg syns det er en utrolig kjekk måte å få trent med forstyrrelser, samt å få nye innspill og ideer om hvordan jeg kan lære henne ting videre :) For meg er valpekurset gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit kvalpekurs er nok meir for eigar enn hund. Der ein får teori om ting som er viktig, og då spesielt i kvalpefasen, og så praksis der dei viser korleis ein kan starte innlæring av diverse øvelsar. Alle må ikkje gå kvalpekurs, men eg synest spesielt ferske kvalpeeigarar burde gå, og ei oppdatering sjølv skadar ikkje. Drog med meg frøkna mi på kvalpekurs sidan det var 4 - 5 år sidan sist eg var på det, og eg fekk da alltid oppdatert harddisken min litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at valpekurs er jo for å sosialisere og miljøtrene, og lære hunden tidlig å holde kontakt med forstyrrelser rundt? Jeg har ikke gått på valpekurs fordi jeg og tenkte at det ikke var så farlig, sitt og dekk klarer man jo helt fint selv. Men det er helt andre ting man får på valpekurs som det er vanskeligere å få til uten, og jeg kommer definitivt til å gå på valpekurs med min neste hund iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs er først og fremst for valpen sin del, dernest eier (om disse er ferske). Men eiere kan lese seg opp på det meste av hundetrening, en valp kan aldri ta igjen den tapte sosialiseringen den burde hatt som valp...

Om man har mulighet for å treffe andre valper, og ikke er førstegangseier, så trenger man ikke valpekurs mener jeg..

Jeg har ikke meldt på Emil på valpekurs, fordi jeg er instruktør på valpekurs (og lar ham hilse på de andre før og etter kurset) + at vi har en jevngammel valp i treningsgruppen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk å starte en tråd om dette! Så bra det ble laget for meg :P

Jeg tenkte å spørre hvem som har/har ikke vært på kurs og hvorfor.

Selv har jeg tenkt på det, men jeg synes jeg kan det meste fra før, så det ville blitt for valpens del. Men jeg vil ikke betale en drøss med penger for å få sosialisert valpen, når jeg fint kan stelle istand dette selv. Jeg tror ikke Mana og jeg har gått glipp av noe ved å ikke dra på kurs...

Det blir som med andre kurs, det må være en dyktig instruktør før jeg vil bruke penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig lyst å melde valpen og meg på valpekurs, men det har ikke blitt noe av. Alle valpekursene som tilbys her (et sted på Canadas østkyst) er langt utenfor gangavstand, og hund på buss er dessverre ikke en mulighet. Som førstegangseier er jeg jo litt redd for å gjøre noe galt og syns at kurs hadde vært hjelpsomt, men vi har fokusert på mye miljøtrening og sosialisering. Mener selv det har gått heller bra hittil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også valpekurset er et av de viktigste kursene man går på. Den første gangen man har hund, er vel da man lærer mest selv, med de neste hundene blir det mest for sosialiseringens del, MEN jeg fikk meg noen aha- opplevelser med siste hund da jeg kom på valpekurs, og trodde jeg husket alt. For det er gjerne noen år mellom hver gang man trener en valp helt fra start, og det er litt greit å få satt det litt i system. Syns jeg. Jeg syns valpekurs er en fin innledning for valpen til et liv med mange forskjellige kurs/treninger, med valper på egen alder, og litt ordnet system.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo forskjell på valpekurs og valpekurs da. Noen slike kurs legger mest vekt på enkel lydighetstrening. Her i Bodø har vi et helt fantastisk valpekurs holdt av dyreklinikken:

Sakset fra informasjon om kurset:

FORMÅL OG FILOSOFI

Målgruppe :

Valper mellom 8 – 16 uker med eiere/familie (alle over 3 år i familien)

Formål :

  • Lære fortrolig og akseptabel oppførsel og samhandling med andre valper og mennesker.


  • Forsterke båndet mellom hund og eiere


  • Gjøre valpen vant med forskjellige lyder, synsinntrykk , steder og situasjoner.


  • Minske risiko for uønsket oppførsel og dermed minske antallet hunder som må omplasseres eller avlives


  • Lære håndtering, stell og gode foringsrutiner


Filosofi :

  • Bruke positiv forsterkning og ”shaping”


  • Prinsipp : Belønn ønsket oppførsel, ignorer (ikke belønn) uønsket oppførsel


  • Fordeler ; Human metode (i motsetning til å tvinge eller skremme). Effektiv, hunden ønsker å anstrenge seg.


    Gir positive relasjoner, er basert på tillit og gode følelser

Hovedvekten på kurset er lagt på:

SOSIALISERING

Optimal periode for sosialisering er fra 3 – 14 uker, men skal foregå livet ut. Denne perioden er også den optimale læringsperioden generelt.

Både oppdretter og valpekjøper har et stort ansvar for å utnytte denne tiden best mulig.

Valpen bør allerede hos oppdretter oppleve mange lyder, lukter og overflater.

Manglende sosialisering kan få fatale følger (angst, uønsket oppførsel)

Valpen må eksponeres for forskjellige mennesker (barn, gamle, ungdommer, handikappede, fargede), med mange forskjellige typer påkledning. Den må håndteres av mange forskjellig, og vennes til at hele kroppen kan berøres. Den må oppleve mange forskjellige lyder, omgivelser, overflater og situasjoner både hjemme og i by og landmiljø, skog og fjell. Den må eksponeres forsiktig og få positive opplevelser.

Sosialisering til andre hunder begynner i valpekassa med kullsøsken og mor. Valper uten, eller med få, kullsøsken bør omgås andre hunder svært tidlig for å kompensere for dette.

Sosialiseringen bør fortsette livet ut.

Et slikt valpekurs som dette påstår jeg at alle har godt av å delta på, uansett erfaring fra før. Etter å ha kjørt kurset i 3,5 år nå mener veterinæren (som også er atferdsterapeut) at hun ser at de får inn færre hunder med problematferd. De kjører disse kursene mer eller mindre kontinuerlig og alle kursene fulltegnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på mitt aller første valpekurs i kveld, faktisk! Selv om jeg har hatt mange hunder før og Delta er 5 mnder gammel, sant at vi har deltatt på fellestreninger på klubben i en tid så vil jeg gjerne gå gjennom ett grunnkurs - man kan aldri lære NOK. Jeg gleder meg veldig til å se hvordan kurset er lagt opp, og hva vi blir å lære der!

(Jeg setter også pris på å ha flinke trenere tilgjengelig en gang i uka om det skulle dukke opp noe jeg vil ha hjelp med. Kan jo selvfølgelig spørre venner/folk på klubben, men jeg liker å ha det i litt "ordnete" forhold,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått valpekurs med hunden min, og har egentlig litt dårlig samvittighet for det for hundens del. Men samtidig syns jeg det er litt drøyt å bruke to tusen spenn på litt sosialisering med andre valper... og jeg har ikke førerkort, noe som begrenser utvalget i kurs og kurstider - det må passe med bussen liksom.

Det verste må være å betale 2000,- kroner for et kurs, komme dit og oppdage at treneren er fan av Cesar Millan.... Penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...