Gå til innhold
Hundesonen.no

FVF med liten hund?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

En liten hund skal gå fvf ca like nært som en stor hund. Men mange sliter med å lære dem å gå nær fordi de er redde for å bli tråkka på eller de lærer dem å ha øyekontakt, men for å ha øyekontakt må de litt ut til siden. Hvis du tenker på å starte i konkurranse vil du få trekk for en liten hund som går en meter til siden eller foran akkurat som en stor hund som går en meter unna. Men du vil selvfølgelig aldri få en liten hund så tett at du kjenner den på inntil låret ditt, sånn som du gjør med en stor. Men det er helt klart mulig å lære en liten hund å gå en bra fvf også. Kanskje det kan være et triks å lære den å bare se opp/se på magen eller puppene dine så det ser ut som den har øyekontakt. Den trenger ikke se deg i øynene for å følge med, men det ser bedre ut med en hund som ser opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hermine går like nære som Noah uten å ha problemer med kontakten - hun er muligens litt lenger frem enn ønskelig, men ifølge de som ser på så ser det bare ut som om hun er klistra til venstrefoten. Nå er vel kanskje grisen litt større enn kua, men hun har i alle fall ikke posisjonsproblemer. Har jo sett papillon gå lp og de går også veldig nært.

Jeg tror det med posisjon er en treningssak, om du belønner henne for å være på rett sted hele tiden så vil hun ikke vike ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel kanskje grisen litt større enn kua.

OT, men det ble litt festlig tatt ut av sammenheng :lol:

DP er nok litt mindre enn en sheltie, men Saeta klarer også å gå helt inntil og holde øyekontakt under fvf. Det som gjerne er er problem er å klare å se når de er i rett posisjon når de er så langt nede, så det er mulig det er lurt å få litt hjelp av noen så du belønner det som bør belønnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Frøken går akkuratt der hun skal med øyekontakt og går tett intill beinet mitt. Uten at jeg har brukt noen spesiell "småhund" metode for å lære henne det :P

Til sammenligning går Aiko nærmest ALDRI der hun skal, og har kun tidvis øyekontakt... :rolleyes2: Jeg ville nok fokusert mer på posisjon enn kontakt, da det ser fryktelig mye styggere ut med en hund som svimer rundt langt til siden eller bak eller foran eller på vei bort for å leke eller for å lukte på blomstene, enn en som faktisk går på plass, men som ikke nødvendigvis har blikket klistra mot fjeset til fører... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh, synes det ser penere ut med en hund med skikkelig kontakt som kanskje går litt for langt frem enn en hund som går ved foten og ser rett frem. Men det går jo ann å få med seg begge kriteriene :)

Ja, jeg har hørt rykter om det, men i praksis er det ikke så lett å få med seg bikkja på idéen, hehe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Neh, synes det ser penere ut med en hund med skikkelig kontakt som kanskje går litt for langt frem enn en hund som går ved foten og ser rett frem. Men det går jo ann å få med seg begge kriteriene :)

Men om vi snakker om konkurranse fvf her vil du få mer trekk for en hund som går for langt frem eller for langt ut til siden, enn en hund som ikke har øyekontakt men en rett posisjon og følger med. Jeg vil ha begge deler jeg da :P

Hehe små hunder funker jo som alle andre hunder. De gjør det som lønner seg, og får de belønning for å gå en meter ut til siden for deg, så gjør de det. Vær nøye med å få henne helt inntil og gå heller litt ekstra sakte frem enn å belønne henne for å gå for langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe små hunder funker jo som alle andre hunder. De gjør det som lønner seg, og får de belønning for å gå en meter ut til siden for deg, så gjør de det. Vær nøye med å få henne helt inntil og gå heller litt ekstra sakte frem enn å belønne henne for å gå for langt unna.

Belønning, beschønning, svarer Aiko. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Små hunder har veldig lett for å gå skjevt med rumpa når de skal ha kontakt...Jeg har samme problemer med Jonas, men har ikke tatt tak i det da vi aldri har hatt planer om å konkurrere.

Er ikke bare små hunder som har det. Å gå rett med bakkroppen må ofte(st?) læres gjennom f.eks. bakpartskontroll og belønningsplassering. Det er ikke naturlig for noen hund å gå rett langsmed deg med kroppen og vri hodet for kontakt. Men om du ikke skal konkurrere kan du jo la hunden gå akkurat hvordan du vil :)

Belønning, beschønning, svarer Aiko. :P

Hehe det er jo en helt annen sak å ha en hund som ikke er interessert i belønning eller å jobbe. Det var ikke det som var ts sitt problem. Selvfølgelig får du ikke en bra fvf hvis hunden ikke vil jobbe :) Men da er det ikke det at den går litt langt unna som er det egentlige problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare små hunder som har det. Å gå rett med bakkroppen må ofte(st?) læres gjennom f.eks. bakpartskontroll og belønningsplassering. Det er ikke naturlig for noen hund å gå rett langsmed deg med kroppen og vri hodet for kontakt. Men om du ikke skal konkurrere kan du jo la hunden gå akkurat hvordan du vil :)

Jo, selvfølgelig, men små hunder er mer ekstreme der. Pan prøvde også å svinge rumpa ut, men det var mye lettere å trene vekk enn med Jonas. Med Jonas har jeg faktisk valget i mellom å ha kontakt eller fvf som er for langt fremme og skjev (hadde det vært opp til han hadde han rygget foran meg *flir*), det virker ikke som han klarer å holde kontakt og samtidig holde posisjonen.

Noe som egentlig er helt naturlig, med mindre jeg kikker ned så har han jo ikke sjanse til å se øynene mine fra riktig posisjon, og jeg lærte han kontakt som øyekontakt. Jeg burde heller lært han å se på haken min feks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka går somregel en del centimeter unna meg. Jeg tror det både er for ikke å bli tråkket på, og for å kunne se meg. I utgangstilling setter hun seg gjerne tett inntil meg, men da løfter hun opp innerste forlabb, og lener seg litt ut til siden. Jeg synes liksom hun må få lov til det jeg, da. Det er jo faktisk en del i "veien" der - jeg ser jo ikke henne heller når hun går helt inntil. Da ser jeg bare deler av meg selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går kanskje bittelitt langt fremme på bildene, men det går jo ann! Jeg ville trent masse KORTE strekninger, bare noen kjempesmå steg og belønnet det, rett og slett ikke latt henne gå for langt frem/ut til siden.

Det er veldig lurt. Jeg sliter med det at jeg synes det er veldig vanskelig å gi seg når hun er flink - det er jo da det er skikkelig gøy! Men du har rett, og det gjelder vel mange ting. Det mest effektive er å aldri la dem feile.

*slå seg selv i hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilder!

Vi prøvde litt ista (fungerer ikke å gå inntil vegg da hun syns det blir veldig ekkelt og trangt), vi trente litt venstresvinger og klikkerklok som hun er så forsto hun greia, så da får vi bare jobbe oss lenger og lenger etterhvert også fikk jeg tips om å belønne på utsiden så hunden snur seg ut og rompa inn. Men hun lærer fort altså:o Så jeg tror ikke vi skal trene så mye på det alene for hun lærer jo feil like fort som hun lærer riktig, haha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...