Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på vinteren når det ikke finnes ferie


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg har en valp på 9 uker nå, og jeg studerer. Han var alene hjemme fra dag 1 mens jeg gikk på forelesning, først 2 timer og så 1 time, og er nå alene hjemme 2x2 timer iløpet av ukedagene, men er sikker på at han hadde klart 4 helt fint. Men det er nok individuelt, han her har aldri hylt når jeg forsvinner osv.

Sist gang jeg fikk valp var hun leveringsklar første januar, og det var ikke spesielt morsomt med iskald vinter og -20 grader, og jeg syntes sosialiseringen var vanskeligere, fordi både hun og jeg frøs sånn. Men det gikk jo bra med henne også! :) Så jeg tror absolutt det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

*kremt* Jeg har alltid satt av 3 uker til hjemme-alene trening jeg, og så kjører jeg vanlig arbeidsdag. Jeg har aldri hatt seperasjonsangst hos noen av mine, men det kan like gjerne være tilfeldighe

3 veker heilt fri, for så å berre ha 3 - 4 timar åleine heime om dagane, må då vere heilt supert. Her i huset hadde vi to veker fri (hadde planlagt 3, men sånn kan det gå), så var det full jobb og 9 t

Det var snilt sagt og det hadde vi nok hatt veldig, veldig godt av ;-) Var på agilitytrening i går, der er det ei urolig fin tispe. Jeg satt og passet på henne mens de bygget bane, utrolig kosete og s

Poenget mitt var heller ikke å dra inn buret, men å vise at for min hund er det ihvertfall ikke store forskjellen om hun ligger i et bur i bilen eller ligger hjemme og sover. Hun tar like liten plass, og krever ikke noe mer.

Men hun er fremdeles like alene i bilen som hjemme, noe denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg nok er sær oppdretter i så måte - jeg aksepterer ikke at valpen skal være alene hjemme i mange timer hver dag fra den er 10-12 uker gammel, så med mindre de har en løsning på "problemet". Dvs. at de får ha med seg valpen på jobb, eventuelt ikke jobber/jobber hjemme - så får de faktisk ikke kjøpt valp av meg. Jeg råder de jo til å begynne hjemme alene treningen relativt raskt, og ved 3-4 måneders alder så er det greit med en time eller to - men ikke en hel arbeidsdag nei.

Mulig jeg er sær...

Mine hunder har alltid vært med meg, de første var med på jobb hver dag - deretter fikk man annen adekvat løsning noen år før jeg igjen ble alene med hundene og da var de med i bilen så jeg kunne lufte de ved behov og gi de en lenger tur i lunchen. Ja, de lå i bur - men store varikasser og lekestund annenhver time fungerte fint.

Nå er hundene hjemme på dagtid - løs i gangen, og det går fint en hel arbeidsdag men da er vi på 40 minutters tur før jeg drar om morgenen og så får de en kort tur etter jobb deretter en time halvannen senere på kvelden. Jeg har allikevel dårlig samvittighet for å la de være hjemme.

Jeg er helt enig :)

Jeg har alltid valpene med meg på jobb. På tidligere arbeidsplass, så hadde jeg ikke mulighet til å lufte hundene mer enn i pausen. Jeg løste det med å spørre et par av de andre jeg jobbet med, om de kunne lufte henne litt.

Evt. så har jeg spurt venninner om de kan lufte henne fem min hvis de kjører forbi, osv. Det er bare å være litt kreativ :) Det er jo kun en overgangsperiode.

Med gode tepper i buret, og et godt ullteppe over buret, så holder de godt varmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får valp utenom ferietider så blir det enten å ta ut ferie eller ta med valpen på jobb. Sånn må det nesten bare bli. Jeg tror det skal gå greit å få med valpen på jobb, så da hadde det løst seg for min del uansett.

Ang sosialisering kan jeg ikke skjønne at det skal være noe vanskeligere på vinterstid enn sommerstid. Ut må man, selv om det er mørkt og kaldt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får valp utenom ferietider så blir det enten å ta ut ferie eller ta med valpen på jobb. Sånn må det nesten bare bli. Jeg tror det skal gå greit å få med valpen på jobb, så da hadde det løst seg for min del uansett.

Ang sosialisering kan jeg ikke skjønne at det skal være noe vanskeligere på vinterstid enn sommerstid. Ut må man, selv om det er mørkt og kaldt :)

Men da har du vel ikke såå mange ukene da, vel?

Og ang vinter så er det mindre folk ute, færre arrangementer, færre folk ute på kafeer, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du vel ikke såå mange ukene da, vel?

Og ang vinter så er det mindre folk ute, færre arrangementer, færre folk ute på kafeer, etc.

Det blir å ta med valpen på jobb, men det kan jo også kombineres med noen ukers ferie. I værste fall får jeg bruke opp all ferien min :P

Skjønner at det kanskje er ulikt med arrangementer og folkemasser rundt om i landet, her er liksom ikke det noen utfordring. Men det er ikke et hundemiljø du kan joine i nærheten da? Så kan dere ihvertfall komme dere ut sammen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir å ta med valpen på jobb, men det kan jo også kombineres med noen ukers ferie. I værste fall får jeg bruke opp all ferien min :P

Skjønner at det kanskje er ulikt med arrangementer og folkemasser rundt om i landet, her er liksom ikke det noen utfordring. Men det er ikke et hundemiljø du kan joine i nærheten da? Så kan dere ihvertfall komme dere ut sammen? :)

Samboern skifter forhåpentligvis jobb nå, da kan det hende han kan ha hunden med i bilen. Han kjører endel.. Dethadde jo vært det enkleste :)

Joda, vi er godt inne i miljøet. Men det dabber etterhvert av på vinteren, siden det for det meste er agility i den klubben der. Men vi har et håp om å komme oss litt inn i gjengen som jobber med ettersøk av mennesker, de holder på hele året. I tillegg er jeg jo leder for miljøtreninga, så da håper jeg vi kan få kjørt det gjennom store deler av vinteren ;) Så bra skal det nok gå, men det vil nok kreve endel mer enn når vi har sommerferie, fri og er ute med folk og ute på ting hele tiden ;) Vinteren går man jo litt i hi.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men da har du vel ikke såå mange ukene da, vel?

Og ang vinter så er det mindre folk ute, færre arrangementer, færre folk ute på kafeer, etc.

En mentalt bra hund skal tåle å ikke bli sosialisert på hver eneste ting den noen gang kommer til å møte på i livet. Om du tar med valpen din på hundeklubben når det er 5 hunder der på vintern (og den er bra sammenskrudd i toppen) vil den helt fint takle å komme på hundeklubben på sommern når det er 20 hunder der også. Går du opp gågata på vintern vil ikke hunden dø av skrekk om det er litt flere mennesker der med god tid som spiser is på sommern. Ikke lag ting så forbanna vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mentalt bra hund skal tåle å ikke bli sosialisert på hver eneste ting den noen gang kommer til å møte på i livet. Om du tar med valpen din på hundeklubben når det er 5 hunder der på vintern (og den er bra sammenskrudd i toppen) vil den helt fint takle å komme på hundeklubben på sommern når det er 20 hunder der også. Går du opp gågata på vintern vil ikke hunden dø av skrekk om det er litt flere mennesker der med god tid som spiser is på sommern. Ikke lag ting så forbanna vanskelig!

Lag ting så forbanna vanskelig? Har du fulgt med på oss her på forumet så vet du at er det noe vi trenger nå så er det å være 100% sikker på at vi får en mentalt sterk hund! Vi tar INGEN sjanser for dette ******* orker vi ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag ting så forbanna vanskelig? Har du fulgt med på oss her på forumet så vet du at er det noe vi trenger nå så er det å være 100% sikker på at vi får en mentalt sterk hund! Vi tar INGEN sjanser for dette ******* orker vi ikke igjen.

Men 100% sikker blir man aldri...

Og det er mer genetisk enn noe som helst annet. En stødig hund vil takle det meste selv om den ikke ble sosialisert som valp, mens en dårlig en vil ikke bli bra selv om den sosialiseres helt etter boka. Så deres beste sikring er å finneoppdretter/kull som virkelig blir anbefalt av aktive tollerfolk, slik at grunnpakken blir best mulig. Da kommer resten nesten av seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på 9 uker nå, og jeg studerer. Han var alene hjemme fra dag 1 mens jeg gikk på forelesning, først 2 timer og så 1 time, og er nå alene hjemme 2x2 timer iløpet av ukedagene, men er sikker på at han hadde klart 4 helt fint. Men det er nok individuelt, han her har aldri hylt når jeg forsvinner osv.

Sist gang jeg fikk valp var hun leveringsklar første januar, og det var ikke spesielt morsomt med iskald vinter og -20 grader, og jeg syntes sosialiseringen var vanskeligere, fordi både hun og jeg frøs sånn. Men det gikk jo bra med henne også! :) Så jeg tror absolutt det går fint.

Lar du valpen din på 9 uker være alene i to timer i strekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ideel og perfekt verden så er det selvfølgelig det beste at man kan være hjemme lengst mulig.. Men jeg mener helt ærlig talt at normalt skrudd sammen hunder bør fint klare å være hjemme 4 timer om dagen alene når de er tre mnd. Mine klarte 8-9 timer uten problemer ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av :-) Ikke alle leser ALT her på forumet, og ikke alle husker hvem som har postet hva av poster osv.

Jeg synes det gjelder uansett jeg! Å si at man gjør ting så forbanna vanskelig fordi man tenker på at sosialiseringen er vanskeligere på vinteren synes jeg ikke er så dumt. z

Men 100% sikker blir man aldri...

Og det er mer genetisk enn noe som helst annet. En stødig hund vil takle det meste selv om den ikke ble sosialisert som valp, mens en dårlig en vil ikke bli bra selv om den sosialiseres helt etter boka. Så deres beste sikring er å finneoppdretter/kull som virkelig blir anbefalt av aktive tollerfolk, slik at grunnpakken blir best mulig. Da kommer resten nesten av seg selv ;)

Valpekull har vi jo funnet siden vi snakker om valp i januar. Men at resten kommer av seg selv bare man har en hund som genetisk sett er trygg på alt, den går jeg faktisk ikke med på. Sosialiseringen er viktig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kommer til å gå helt fint, jeg. :) Man finner alltids en løsning på hjemme-alene-tilvenningen. Sosialiseringsbiten er jeg sikker på dere også kommer til å klare fint, og får du valp fra januar-kombinasjonen så får du etter hunder som er særdeles gode i hodet. Bedre utgangspunkt kan man vel ikke ønske seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ideel og perfekt verden så er det selvfølgelig det beste at man kan være hjemme lengst mulig.. Men jeg mener helt ærlig talt at normalt skrudd sammen hunder bør fint klare å være hjemme 4 timer om dagen alene når de er tre mnd. Mine klarte 8-9 timer uten problemer ganske fort.

*signerer*

Og du Soelvd, jeg vet du er redd for at ting skal gå galt med denne også, men jeg tror det beste du kan gjøre for valpen er å senke skuldrene litt.

Jeg husker når jeg fikk Loke etter Pan, første gang det kom en unge bort måtte jeg gjøre pusteøvelser for å ikke røske til meg bikkja eller sende signaler via båndet. Det var ikke før jeg hadde hatt han i to år jeg klarte å stole 100% på han i situasjoner Pan kunne tilte i.

Loke er forøvrig ikke særlig godt sosialisert, han tilbragte tilmed store deler av de første året sitt stående på kennel, men han elsket alt og alle av natur, og tålte tilmed en unge som ramlet med sykkel over han når han sov.

Pan hadde drept ungen :(

Ja, det er viktig å sosialisere, men jeg tror nesten det er enda viktigere for dere å våge å stole på at valpen sannsynligvis er ei bra bikkje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, helt OT men, eldstebarnet mitt var planlagt til jni. Tok ut spiralen i september og det var jo sååå fint med forsommerbarn. Det syntes ikke hun, så hun kom påfølgende desember. Jammen meg var det akkurat passe og helt fantastisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*signerer*

Og du Soelvd, jeg vet du er redd for at ting skal gå galt med denne også, men jeg tror det beste du kan gjøre for valpen er å senke skuldrene litt.

Ja, det er viktig å sosialisere, men jeg tror nesten det er enda viktigere for dere å våge å stole på at valpen sannsynligvis er ei bra bikkje :)

At jeg ønsker å kunne sosialisere valpen når den kommer betyr da ikke at jeg ikke har senket skuldrene. Og jeg stoler på at det går bra denne gangen. En bra bikkje har også godt av sosialisering. Og vi vil naturlig nok forsøke litt ekstra på å gjøre alt rett denne gangen.

Hm, helt OT men, eldstebarnet mitt var planlagt til jni. Tok ut spiralen i september og det var jo sååå fint med forsommerbarn. Det syntes ikke hun, så hun kom påfølgende desember. Jammen meg var det akkurat passe og helt fantastisk :D

Hehe! Litt forskjell på unger og bikkjer.. :P Synes du hun fungerer dårlig med andre barn? Er hun litt aggresiv? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ønsker å kunne sosialisere valpen når den kommer betyr da ikke at jeg ikke har senket skuldrene. Og jeg stoler på at det går bra denne gangen. En bra bikkje har også godt av sosialisering. Og vi vil naturlig nok forsøke litt ekstra på å gjøre alt rett denne gangen.

Det er jeg enig i, alle hunder har godt av sosialisering. Men da er det bare å troppe opp foran inngangene til kjøpesentere, besøke arbeidsplasser etc en gang i blant? Synes dere skal gå for januarkullet jeg, spesielt siden Helene også mener det er et bra kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kommer til å gå helt fint, jeg. :) Man finner alltids en løsning på hjemme-alene-tilvenningen. Sosialiseringsbiten er jeg sikker på dere også kommer til å klare fint, og får du valp fra januar-kombinasjonen så får du etter hunder som er særdeles gode i hodet. Bedre utgangspunkt kan man vel ikke ønske seg :)

Supert at du har tro på det. (Skrev det muligens over), men ser ut som om samboern bytter jobb og kan ha med bikkja i bilen på jobb. Så da løser det seg. Hadde vært knall med valp derfra, spurte om de i det hele tatt så på oss som aktuelle for kullet og om de syntes det så kunne de sette oss på lista. De ville gjerne ha oss på listen. Så da får vi se! :-)

Det er jeg enig i, alle hunder har godt av sosialisering. Men da er det bare å troppe opp foran inngangene til kjøpesentere, besøke arbeidsplasser etc en gang i blant? Synes dere skal gå for januarkullet jeg, spesielt siden Helene også mener det er et bra kull.

Synes det er utrolig vanskelig å finne folk her på øya i det hele tatt på vinteren jeg. Tror de går i hi, stakkars vestlendingene som nesten dør når vi bikker 10 minus :P Men da får vi reise aktivt på kaffebesøk, trenge oss på hos alt og alle. ;-)

Og ja, spesielt siden Helene mener det. Hun har vært utrolig grei og hjulpet oss masse på veien til tross for at vi står på hennes valpeliste også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ønsker å kunne sosialisere valpen når den kommer betyr da ikke at jeg ikke har senket skuldrene. Og jeg stoler på at det går bra denne gangen. En bra bikkje har også godt av sosialisering. Og vi vil naturlig nok forsøke litt ekstra på å gjøre alt rett denne gangen.

Hehe! Litt forskjell på unger og bikkjer.. :P Synes du hun fungerer dårlig med andre barn? Er hun litt aggresiv? :P

Litt seprasjonsangst, kanskje... Og rimelig samkjønnsagressiv :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig vanskelig å finne folk her på øya i det hele tatt på vinteren jeg. Tror de går i hi, stakkars vestlendingene som nesten dør når vi bikker 10 minus :P Men da får vi reise aktivt på kaffebesøk, trenge oss på hos alt og alle. ;-)

Og ja, spesielt siden Helene mener det. Hun har vært utrolig grei og hjulpet oss masse på veien til tross for at vi står på hennes valpeliste også :-)

En øy faktisk. Jeg innser at du bor litt anderledes til enn meg *plystre*

Du får bli sosial med naboene, invitere nabounger på kjeks og valpekos etc :)

Blir spennende med ny valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En øy faktisk. Jeg innser at du bor litt anderledes til enn meg *plystre*

Du får bli sosial med naboene, invitere nabounger på kjeks og valpekos etc :)

Blir spennende med ny valp!

Nåja, øya er så stor at det blir kalt en by (selv om jeg som er oppvokst i Oslo ikke er helt enig.. :P). Stord :-)

Naboene er vi faktisk supersosiale med - og mange av de har hunder. Helt topp. En grusplass utenfor som vi trener lydighet på. Kjekt! Nyinnflyttet her, men har sett at det erveeeeldig mange under utenfor. Du kan jo tro de vil hilse når det kommer en liten en. De går visst dør til dør og spør om å få gå turer med hundene.. :P

Og ja, spennende! *Prøve å ikke tenke altfor mye på det, blir jo sprø* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste for valpen er å være med på helt vanlige hverdagsting, jeg. Plutselig har den kjørt bil og buss og båt, hilst på rare damer i skinnkåpe, sett en hest og snust på en sau og en unge i barnevogn og jammen fant den en annen valp å leke litt med en dag, også :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...