Gå til innhold
Hundesonen.no

Digitalt speilreflekskamera


tuppetroll

Recommended Posts

Sparer penger til eget kamera, er jo snart jul nå og fyller 20 i februar, så håpet er å greie å spare nok penger av de to tingene kombinert + subsidiert med litt studielån :) Men jeg kan lite om kameraer og vil gjerne ha anbefalinger - hvilket kamera er bra? hvor er det best å kjøpe hen, på nett eller i butikk? link til produktbeskrivelser? hva må jeg passe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å dra til minst tre forskjellige butikker hvor de selger kameraer (de ordentlige fotobutikkene har generelt sett bedre kompetanse enn kjedene som f.eks. Elkjøp, derfor vil det beste være å dra i ordentlige fotobutikker om du har muligheten). Spør, lytt og prøv ut kamera. Få dem til å vise deg forskjellige funksjoner, test ut ting og tang, som f.eks. hvor stor utløserforsinkelse det er både med og uten blits (utløserforsinkelse er kjipt!), hvor høy/lav ISO-verdi du kan ha, hvor høy/lav lukkertid du kan ha, hvor stor/liten blenderåpning du kan ha osv. Se hvor tregt kameraet er når det gjelder å starte det. Spør hvor lenge batteriet varer. Prøv med forskjellige objektiver, om du får lov. Hør på det de forskjellige butikkfolkene har å si om forskjellige kameraene, om de motsir hverandre, og føl på hvilket kamera du liker best.

Nå veit jeg ikke helt åssen bilder du har tenkt til å bruke kameraet til, men uansett er nok de viktigste punktene man bør tenke over når man kjøper kamera disse:

- utløserforsinkelse, både med og uten blits.

- blenderåpning, lav blenderåpning (rundt 2-3) gjør at du ofte kan ta bilder når du ellers måtte ha brukt blits, noe som gir mer naturlige bilder.

- ISO-verdi, har du høy ISO-verdi kan du ha det nokså mørkt før du må skru på blitsen.

- lukkertid, stort spenn på lukkertidinnstillingene gir deg masse frihet (på mitt canon kompaktkamera har jeg alt fra 15 sekunder til 1/1000 sekunder lukkertid omtrent, og det holder i massevis).

- skjerm, for stor skjerm sluker batteri. Vridbar skjerm er en stor fordel, men du savner det mest sannsynlig ikke før du har brukt det en liten stund (jeg er nærmest avhengig av det nå).

- egne ønsker som er avhengig av ditt bruk.

En del av disse punktene dekker automatisk ditt behov når du kjøper speilrefleks, sånn som lukkertiden og ISO-verdien.

Når du først har bestemt deg for hvilket kamera du vil ha, kan du gå etter hvor det er billigst, kombinert med god service. I tillegg til selve kameraet bør du regne med å kjøpe en romslig veske, et eller to objektiver (kommer an på om du får med noe, og om du har behov for noe mer), batterier.

På www.akam.no kan du finne tester av forskjellige kameraer og linker til hvor du kan kjøpe de forskjellige kameraene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken pris.?

d slr koster jo minst 7000...

her er det Mini nevner...

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307871&cks=PLS

Les alle testene på www.akam.no, finn ut hva du prioriterer mest, for det finnes ikke et kamera hvor du får alt... :D

(Jeg som startet tråden om nordlys som ligger på fremsiden av akam nå... (stolt... :) )

Akkurat vært gjennom dette valget selv, å det er ikke lett... :)

Å kjøpe fra nettbutikk er som aller oftest billigere en i butikk...

akam har også en prisguide til alle nettbutikkene, så du ser hvemsom er billigst......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo benytte kameraet til å ta gode bilder av hundene, både i skogen, på trening og på agilitykonkurranser. Pris må være under 10 000, men bedre å bruke litt mer nå enn å få dårligere kamera enn nødvendig. Vil veldig gjerne ha et kamera som kan ta gode bilder på avstand (altså med goood zoommulighet) og som tar gode "fartsbilder". Men er rimelig noldus på uttrykk, så en forklaring på hva som er viktig hadde vært fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill over nettet ihvertfall.. da sparer du som regel noen kroner.

Har du muligheten så kjøp i tyskland. Er ca 10% billigere i Danmark også hvis du vil kjøpe her.

Regnet med at det ville være en del billigere, ja, men blir ikke tollen dyr? Hvordan er det isåfall med garanti og angrefrist osv.? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...