Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel var valpen når den ble stueren


Drømme valpen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tror ikke nødvendigvis at hundene LÆRER å pipe...noen gjør det og andre ikke

For at tissingen skal stoppe når du løfter valpen opp, må halen legges inn mellom bakbena på den Da lukkes tissemuskelen. Om halen får henge fritt er muskelen åpen, og tisset renner ut. Susanne,

Valpen vår er litt over 10 uker nå, og hadde sin 100% tissebæsjefrie dag inne i går Han går alltid til døra når han må på do, så hvis han tisser inne er det som regel vår skyld. Som regel så sover ha

Pan var husrein ca 9 uker gammel.

Aradia tok det vesentlig lenger tid med, jeg fikk henne 10 uker gammel, og hun hadde allerede da forstått poenget, men hun var over 3 mnd før jeg følte jeg kunne kalle henne husrein.. Hun har fortsatt uhell når hun skal hilse på folk, så vi gjør all hilsing ute.

Ingen av mine sier fra når de vil ut, det har de rett og slett ikke hatt behov for å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp var omtrent helt stueren når jeg fikk han :) Han tisser kun en gang hver natt, og av og til om han kommer til nye plasser. Jeg tror det kan ha noe med at han hadde bodd ute hele tiden til jeg fikk han, selv om alle sa det kom til å bli mye vanskeligere å få han stueren. Har hatt en tispe før, men hun ble veeldig sent stueren, så i mitt tilfelle er hannhunden mest stueren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg dreg opp att spørsmålet til tulip, eg. Kva legg folk her i at hunden deira er stoverein? Har vanskeleg for å tru at alle har hundar som aldri har sleppt ein drope på golvet inne sidan dei var 10 veker gamle... Men det er mogleg eg undervurderer hundars blære- og reinslegheitskapasitetar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg dreg opp att spørsmålet til tulip, eg. Kva legg folk her i at hunden deira er stoverein? Har vanskeleg for å tru at alle har hundar som aldri har sleppt ein drope på golvet inne sidan dei var 10 veker gamle... Men det er mogleg eg undervurderer hundars blære- og reinslegheitskapasitetar?

Vanskelig å svare på.

Jeg er av typen som lufter så ofte at hunden ikke sier i fra. Kan aldri huske at noen av mine hunder har sagt i fra med mindre de har diarè (Loke sa ikke ifra da en gang, før det var totalt akutt krise), så hvis målet er at hunden skal si i fra så har vel ingen av mine blitt renslige ev blitt det inne i seg uten at jeg har merket det*ler* Men de har sluttet å ha uhell inne og begynt å holde seg. Jeg beregner renslighet fra den dagen jeg ikke trenger tørke opp dammer fra gulvet lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, kelpien er stueren men hun har fortsatt hatt uhell inne for hun sier ikke ifra. Corgien sier ifra og ergo har ingen uhell.

Som valp så var vel corgien en 5-6 mnd før siste skvettingen sluttet. Var veldig flink lenge men slet litt med at stuetepper ikke var tissbare.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg dreg opp att spørsmålet til tulip, eg. Kva legg folk her i at hunden deira er stoverein? Har vanskeleg for å tru at alle har hundar som aldri har sleppt ein drope på golvet inne sidan dei var 10 veker gamle... Men det er mogleg eg undervurderer hundars blære- og reinslegheitskapasitetar?

Jeg legger i ordet stuerein at de kan klare å holde seg 8 t+ uten å gjøre noe.

Bulldogen jeg hadde var litt treig, hun var sånn ca 10 mnd når jeg kunne kalle henne 100% stuerein, men da gjorde hun aldri noe mer inne, uansett hvor lenge hun var hjemme aleine.

Staffene jeg har nå husker jeg egentlig ikke, det har hendt at det har vært tiss på gulvet når jeg kommer hjem fra jobb, men da har det vært varmt og dem har drikki mye vann. Kan egentlig ikke huske sist gang det skjedde.... Må ha vært i sommer en gang da det var så varmt da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger i ordet stuerein at de kan klare å holde seg 8 t+ uten å gjøre noe.

Det er vel ein definisjon som kan likne på det eg ville kalt stoverein, og eg kan ikkje forstå at alle får 9 - 10 veker gamle kvalpar i hus som klarar å halde seg heile natta / arbeidsdagen utan ein skvett på golvet. Menmen, kva veit eg... :icon_confused:

Laffen har no ikkje sleppt ein drope på golvet på ca. to månader :) . Han er 8 månader no, og eg er nøgd med det, eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ein definisjon som kan likne på det eg ville kalt stoverein, og eg kan ikkje forstå at alle får 9 - 10 veker gamle kvalpar i hus som klarar å halde seg heile natta / arbeidsdagen utan ein skvett på golvet. Menmen, kva veit eg... :icon_confused:

Alle mine valper har sovet igjennom natten, opptil 10 timer uten å måtte gå ut. På dagen når de er våkne tok det lengre tid for hun mellomste ble helt stueren, hun var fem mnd tror jeg- Hun var en veldig travel valp som ikke alltid rakk å si ifra før hun måtte ut. Oliver holder seg fint 6 timer, åtte har vi aldri prøvd for så lenge har han aldri vært alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boris var helt stuerein da han var ca. 7 mnd tenker jeg. Han brukte lang tid. Måtte ut flere ganger om natta helt i begynnelsen. Det var helt forferdelig! Vi fikk han i november, og han har ikke noe særlig pels på kroppen stakkars. Vintervalp vil jeg helst ikke ha igjen. :P

Kuma var stuerein når hun kom (8 uker). Jeg gikk ganske ofte ut med hun i begynnelsen siden vi fikk hun i mai. Jeg vet derfor egentlig ikke hvor lenge hun kunna holde seg. Men hun har ihvertfall aldri tissa eller bæsja inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, kelpien er stueren men hun har fortsatt hatt uhell inne for hun sier ikke ifra. Corgien sier ifra og ergo har ingen uhell.

Jeg definerer ikke en hund som stueren i slike situasjoner.

Jeg legger i ordet stuerein at de kan klare å holde seg 8 t+ uten å gjøre noe.

Der er jeg enig.

En hund som er stueren, skal holde seg til den bli sluppet ut. Og om den signaliserer at den vil ut, uten å bli hørt/sett, så skal den holde seg (da snakker vi innenfor rimelighetens grenser som f.eks 8 timer)

Er det slik at store raser blir raskere stuerene enn små raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg definerer ikke en hund som stueren i slike situasjoner.

Hun er jo stueren,at hun ikke sier ifra når hun er dårlig på natten får jeg gjort lite med. Hun gjør aldri fra seg sålenge vi er våkne og er her, hun maser og signaliserer men hun gjør ikke som corgien som faktisk vekker meg om jeg sover. Som regel når vi våkner av kelpien har hun allerede begynt(dette var når hun var dårlig i magen midt på natta). Skjedd et par ganger når hun har vært dårlig i magen og sånt :) Gledestissing inne har hun sluttet med også :P Så jeg vil nå si hun er stueren :P kanskje hun har lært seg å si ifra bedre nå også, ikke hatt noen dårlig i magen hendelser på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke si ifra, og ha diare så man ikke klarer å holde seg, er to forskjellige ting mener nå jeg :)

I dag meldte min mann ifra om Luigis siste trekk, jeg lo så jeg gråt...

Først bæsjet han inne i gangen, så dinget han i "jeg vil ut-bjellen" som henger ved døren, og så gikk han ut (av døren som faktisk stod åpen hele tiden) :pinch::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan i alle dager får dere hundene til å si i fra? Lar dere være å lufte de frem til de sier i fra? Har som sagt aldri opplevd at noen av hundene mine har sagt i fra når de må tisse og dette er 6 hunder av svært forskjellige raser og personlighet.. 2 av de var sturene når jeg fikk de. Men ingen av de har noensinne pepet eller skrapt ved døra, unntatt ved diarè. Så hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jatzy var så og si stueren når hun var 3 mnd gammel, var aldri ute på natten med henne, og hun har alltid vært flink til å holde seg. ludo har vært tregere, han er ikke noe flink til å gi beskjed når han må ut, og har heller aldri vært så flink til å holde seg.

jeg sitter med det intrykket av at det er individuellt hvor renslige hunder er, og hvor for de lærer å bli stuerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan i alle dager får dere hundene til å si i fra? Lar dere være å lufte de frem til de sier i fra? Har som sagt aldri opplevd at noen av hundene mine har sagt i fra når de må tisse og dette er 6 hunder av svært forskjellige raser og personlighet.. 2 av de var sturene når jeg fikk de. Men ingen av de har noensinne pepet eller skrapt ved døra, unntatt ved diarè. Så hva gjør dere?

Dette er et spørsmål jeg har stilt meg selv og andre mange ganger..

Mine sier ikke fra om at de må ut, men så slipper de jo alltid ut lenge før de har et reelt behov for det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil på 10 uker sover hele natten uten uhell (i sengen vår eller på gulvet nedenfor), men straks han senser at vi er på vei til å våkne, må vi være kjapp å bære ham ut... På dagtid er han med meg på jobb, og om været er så ille at han ikke kan være ute hele tiden, ligger han i bilen, men blir da luftet 10 minutt hver time.

Hjemme blir han tatt ut etter han har sovet, spist eller lekt...men om vi ikke er tilstede når han våkner (som i et annet rom), hører jeg at han går mot døren og piper...

Storebroren gir ikke beskjed når han skal ut, han bare åpner dørene selv :D

I sommerhalvåret står døren til hundegården åpen, så de kan gå inn og ut som de vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan i alle dager får dere hundene til å si i fra? Lar dere være å lufte de frem til de sier i fra? Har som sagt aldri opplevd at noen av hundene mine har sagt i fra når de må tisse og dette er 6 hunder av svært forskjellige raser og personlighet.. 2 av de var sturene når jeg fikk de. Men ingen av de har noensinne pepet eller skrapt ved døra, unntatt ved diarè. Så hva gjør dere?

Tror ikke nødvendigvis at hundene LÆRER å pipe...noen gjør det og andre ikke ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke nødvendigvis at hundene LÆRER å pipe...noen gjør det og andre ikke ;)

Ok, håper egentlig nestemann blir av den typen, det er praktisk med en hund som sier i fra 10 sekunder før de spruter diare over hele gulvet, sånn egentlig... Nå var det bare Loke som var så ekstrem da. Du kan tenke deg hvor praktisk det var med en 6 uker gammel baby, leilighet i 11 etasje og en hund med diare som ikke sa i fra før ting var på vei ut... Jeg vasket heisen 5 ganger den natten og måtte sove på sofaen med babyen klar i vogna og et lass med ullpledd jeg bare kunne slenge over han.

Det er vel den eneste gangen jeg tenkte hund + baby = dårlig kombo egentlig *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, håper egentlig nestemann blir av den typen, det er praktisk med en hund som sier i fra 10 sekunder før de spruter diare over hele gulvet, sånn egentlig... Nå var det bare Loke som var så ekstrem da. Du kan tenke deg hvor praktisk det var med en 6 uker gammel baby, leilighet i 11 etasje og en hund med diare som ikke sa i fra før ting var på vei ut... Jeg vasket heisen 5 ganger den natten og måtte sove på sofaen med babyen klar i vogna og et lass med ullpledd jeg bare kunne slenge over han.

Det er vel den eneste gangen jeg tenkte hund + baby = dårlig kombo egentlig *ler*

Synes jeg ser det for meg :D

Dobermannen jeg hadde hoppet oppi sengen vår og pep...og plutselig sprutet det ut diarè! Det ble liksom ikke bedre av at han fikk litt panikk og løp i ring...sto til klokken 4 om natten og vasket seng, sengetøy, vegger, gulv OG vekkerklokken! :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...