Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal få rotter


laikamor
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått ordnet det slik at jeg får meg rotter :)

Skal velge ut hvilke 2 jeg skal ha imorgen, så får jeg de neste uke.

Jeg er enda ikke helt enig med meg selv hva jeg skal bruke som burstrø.... Noen som har noen anbefalinger, og hvor jeg får kjøpt det? Helst ikke for dyrt, og jeg vil veldig gjerne kunne få tak i det i Bergen eller Os.

Her er kullet jeg skal ha to gutter fra :)

http://www.tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=13202

Ellers tar jeg gjerne imot allslags tips om rotter generelt, burinvetar, strø, mat osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som burstrø; velg noe som er veldig absorberende. Mye lettere å holde rent.

Vi har landet på det gode gamle burstrøet spon vi, til våre marsvingutter. Det blir litegranne søl av det i blant (spon er lettvekt, og "flyr" lett avgårde om marsvinene tar en bråsprint med fraspark), men ikke verre enn at det kostes opp kjapt en gang om dagen. Jeg vil ikke gå tilbake til pellets og slikt, det var hardt. Innbiller meg at det var litt ubekvemt for marsvinene å gå på og hvile på også... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som burstrø; velg noe som er veldig absorberende. Mye lettere å holde rent.

Vi har landet på det gode gamle burstrøet spon vi, til våre marsvingutter. Det blir litegranne søl av det i blant (spon er lettvekt, og "flyr" lett avgårde om marsvinene tar en bråsprint med fraspark), men ikke verre enn at det kostes opp kjapt en gang om dagen. Jeg vil ikke gå tilbake til pellets og slikt, det var hardt. Innbiller meg at det var litt ubekvemt for marsvinene å gå på og hvile på også... :-/

Rotter skal ikke ha spon fordi det støver mye, og de får fort luftveisproblemer av det... tror også det er noe med fenoler eller noe, ikke helt sikker...

Går det an å ha tørkepapir i bunnen (altså type kjøkkenpapir, som er tykkere enn dopapir), eller vil dette lukte mye og absorbere lite? Tenker at det hvertfall er billig, og at det i tillegg er mykt for rottene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg og hilste på rottene :D

Det var fire gutter igjen, og det ble til at de to største blir mine. Vi hadde alle fire i sofaen, men det var bare to av dem som viste seg noe, og som var rundt og klatret og hilste på. De to andre gravde seg ned i sofaen, og lå der hele tiden.

Så, neste uke, tirsdag eller onsdag, får jeg de :)

Lurer på om jeg skal bruke woodbedding i buret, i tillegg til oppstrimlet avispapir og kanskje tørkerull... Tror nok bare jeg prøver meg litt frem :)

Meen, jeg trenger navn... Noen gode forslag?? Har tenkt på Pompel og Pilt, men føler kanskje det blir litt for vanlig. Har lyst på litt uvanlige navn, men samtidig kule navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Rotter er utrolig hyggelige dyr. Jeg brukte oppkuttet papp til mine, som ble solgt som hestestrø i store plastballer. Men jeg vet ikke om noe slikt er å oppdrive i Norge. Prøv i alle fall å bruke noe som ikke støver.

Smitt og Smule?

93858.jpg

Jan Thomas og Christoffer?

jan5_1221812118.jpg

Ben & Jerry?

8-bohemianraspberry.jpg

Her er forresten en video av mine fire jenterotter fra da jeg studerte i Skottland for en del år siden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er nå et par dager siden rottene flyttet inn. Første kvelden lot jeg dem være mest mulig i fred for å finne seg til rette i de nye omgivelsene. I går tok jeg dem ut av buret og lot dem klatre rundt på sofaen og kose seg :) Den ene, Pompel, er ganske nysgjerrig og modig av seg, og vil utforske alt, og vil gjerne ha kontakt med oss. Den andre, Pilt, virker litt mer skeptisk, og trenger nok litt mer tid på seg for å bli helt trygg. Han gjemmer seg ganske fort, og vil ikke utforske like mye som Pompel. Meen, det har allerede kommet seg litt, da han var litt mer rundt forbi i går kveld.

Har prøvd å ta noen bilder, men er ikke lett med to rotter som egentlig ikke sitter så mye i ro. Men, her er hvertfall ett bilde av hver :)

Pompel

mrbpn9.jpg

Pilt

8y80ed.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret er 80x50x80. Bruker foreløpig avispapir i bunnen, og woodbedding i doen, men tenker jeg kan prøve meg litt frem... Abonerer ikke på noe aviser, så er ikke lenge de få jeg har holder. Har foreløpig ikke så mye innredning heller, da de ikke hadde noe særlig utvalg på amfi i os, men skal inn til byen i helgen og se om jeg finner noe mer. Meen, jeg fikk med en hylle og et rør til buret, også har jeg laget en hengekøye av en gammel fleecegenser, og en tunell-liknende greie av armen på genseren. I tillegg klippet jeg opp og flettet den andre armen, slik at de har noe og klatre på. Kan ta bilde av buret også etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det røret burde du nok ta ut etterhvert om det ikke er ilder/rotterør, de hamsterrørene blir for små :P

Jeg hadde stort sett bare hjemmelagde leker til mine, enkelt å lage og man kan lage hva man vil og ikke minst billig og enkelt å skifte ut! Så kan man endre det oftere. Ikke så det veldig pent ut men rottene syns det var storartet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort rør, beregnet på ilder og rotter, så det er hverfall stort nok (det er det røret Pilt er inni på bildet jeg la ut) :) I går lå di inni det begge to, oppå hvernandre, og enda var det god plass rundt de ;)

Jeg har fått med meg noe fleece hjemmefra som jeg tenkte jeg skulle henge opp etterhvert, og lage litt forskjellig av. Problemet er at jeg ikke har noe symaskin tilgjengelig, men skal se om jeg kan sy noe i ferien, når jeg er hjemme :P

Edit:

Lurer også på om noen har anbefalinger om noen gode, norske nettbutikker?? Har vært inne på lux-shoppen.dk, men når jeg prøver å bestille derfra får jeg beskjed om at de ikke sender til det valgte land (altså Norge). Synes de har et bra utvalg, og gode priser, så hadde vært fint å kunne bestille derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pompel og Pilt var dritsøtt! Mest kult når man sier det sammen, men litt uvant å si: -Nei altså i dag så dreiv han Pilt å gnagde hull i sofaputa :P

Kjempefine rotter altså, jeg hadde to stk (ikke samtidig) da jeg var mindre. Jeg var så glad i dem og skulle gjerne hatt flere, men siden de lever så kort så orket jeg ikke den triste biten ca annet hvert år. Så da gikk jeg over til kanin siden jeg ikke fikk lov til å ha hund hjemme.

Vi tre jentene hjemme hadde på et tidspunkt hver vår, så de hadde litt glede av hverandre også selv om vi hadde de i hvert sitt bur faktisk. (Kan jo tenke deg hvordan det så ut når vi skulle på ferie; Mamma, 5 unger, et lass med bagasje og tre rottebur...)

Jeg brukte pellets i buret og syntes det fungerte fint.

Kos deg med søtnosene, det er så koselig med rotter!

Edit: fjernet dobbelt kommentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...