Gå til innhold
Hundesonen.no

Italiensk mynde


Stueloff
 Share

Recommended Posts

Syntes det var for dårlig at det ikke var en tråd for italiensk mynde, så her er en!

Er det noen på forumet som har erfaring med denne rasen? Vil gjerne vite hvor mange på sonen som har italiener. Jeg har ikke så altfor mye erfaring selv, men skal hente en liten italienervalp førstkommende tirsdag, og gleder meg som en hund (pun intended). Hadde vært flott å høre hva dere syns om denne vesle skapningen. :)

Kom gjerne med rasebeskrivelse, bilder og alt annet som passer seg på en slik tråd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde inntil nylig italiener, fikk henne som omplassering og det er helt klart den hunden som har betydd mest for meg noensinne.

Jeg skulle aldri ha italiener gitt, eller bola rotter som jeg så¨fint kalte de. Men for en herlig rase og herlige hunder.

Nå var ikke Wilma helt opp til standard med haleknekker osv.

Italieneren er ekstremt lojal, det er ihvertfall min erfaring. De er såkalte borrelåshunder og vil gjerne sitte oppå eier til enhver tid. De trenger gode og varme klær tidlig på høsten.. tror jeg allerede i oktober begynte så smått med dekken, da italieneren verken har underull eller underhudsfett

.post-9305-0-79640400-1314942997.jpg

Wilma var kanskje ikke verdens peneste italiener,men hu var MIN italiener :wub:post-9305-0-41118200-1314943399.jpg

Der jeg var, ja der var Wilma og :)

post-9305-0-74058100-1314943670.jpg

Dronninga :queen:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk hund! Nydelig :wub: Synes ikke at det er de hundene som passer rasestandarden til punkt å prikke som er penest, det er dem hvor du bare kan se at livsgleden strømmer ut av dem og all kjærligheten du får av det.

Flott å høre at du fikk et så godt inntrykk av rasen :) Ville du hatt italiener igjen, tror du?

Ja, siden jeg bor i kalde nord tror jeg det er på tide å kle ham godt allerede når han flytter inn. Er glad for at jeg både liker å strikke og sy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg vil nok ha en italiener igjen.. men ikke før jeg har kommet over tapet av Wilma. Wilma kom inn i livet mitt på et tidspunkt hvor jeg tydeligvis trengte henne som mest,og tapet av henne var kjempetungt.

Men en dag,når jeg er sikker på at anskaffelsen av en ny italiener ikke er for å erstatte Wilma,da kommer det nok en iggy inn i heimen her igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Tinky Winky kommet i hus, og han er helt herlig. Han er full av valpefære, som valper flest, men han elsker også å sove på fanget og inntil meg i senga. Jeg må skryte litt av oppdretteren også, som har vært superflink med kullet! Anbefaler virkelig kennel Eugenios :)

IMG_8934.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Synes mynder generelt er så vakre, og Italiener'en er jo intet unntak! Har bare møtt på èn personlig selv, så har ikke mye kunnskap til denne, men etter hva jeg har lest så virker det jo som en fantastisk rase gemyttmessig også.

Hvordan er det med skjelvingen på rasen, er det like individuelt slik som hos f.eks Chihuahua? Og aktivitetsnivået (lest at de som regel har et mye høyere energinivå enn f.eks Whippet), stemmer dette med deres personlige erfaring?

Og lydnivået generelt?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen oppdrettere å anbefale i inn/utland?

Anbefaler virkelig kennel Eugenios. Tone er en meget dyktig oppdretter. Hun avler på gode linjer og er veldig flink til å følge opp valpekjøperne sine. Min neste italiener skal nok også komme fra henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mynder generelt er så vakre, og Italiener'en er jo intet unntak! Har bare møtt på èn personlig selv, så har ikke mye kunnskap til denne, men etter hva jeg har lest så virker det jo som en fantastisk rase gemyttmessig også.

Hvordan er det med skjelvingen på rasen, er det like individuelt slik som hos f.eks Chihuahua? Og aktivitetsnivået (lest at de som regel har et mye høyere energinivå enn f.eks Whippet), stemmer dette med deres personlige erfaring?

Og lydnivået generelt?

:)

Jeg kan bare snakke ut fra hvordan Tinky Winky oppfører seg, i og med at jeg dessverre ikke kjenner noen andre med italiener. TW skjelver litt, naturligvis når det er kaldt, men også når han er nervøs. Han er ikke glad i å kjøre bil, så da skjelver han en liten stund før han slår seg til ro.

TW har MYE energi, dette skyldes jo også fordi han enda er valp, så jeg vet ikke hvordan det kommer til å bli når han er litt eldre. Han bjeffer dog nesten aldri, noe som er veldig kjekt når man bor i leilighet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Jeg kan bare snakke ut fra hvordan Tinky Winky oppfører seg, i og med at jeg dessverre ikke kjenner noen andre med italiener. TW skjelver litt, naturligvis når det er kaldt, men også når han er nervøs. Han er ikke glad i å kjøre bil, så da skjelver han en liten stund før han slår seg til ro.

TW har MYE energi, dette skyldes jo også fordi han enda er valp, så jeg vet ikke hvordan det kommer til å bli når han er litt eldre. Han bjeffer dog nesten aldri, noe som er veldig kjekt når man bor i leilighet. :)

Det med bjeffing er veldig viktig for meg, er visst litt sensibel på støy generelt, men koselyder og litt snorking er jo bare hyggelig:-) GD-er lager noen morsomme lyder noen ganger, som en kalv mens de ruller seg rundt eller vil leke, blir alltid i kjempegodt humør av det! Også kunne hun noen ganger gjø et par bjeff nede i halsen, altså boff, helt avdempet, he he he.

Har hørt at it. mynder er veldig tett til sin eier, er det vanlig med generell seperasjonsangst da, eller hva er din erfaring. Man sier det samme om GD, men følte i mitt tilfelle ikke at det var et problem, men var veldig flink med å gå inn og tu, låse og lukke etc og ikke gjøre noe nummer av å komme og gå, men det er sikkert en del forskjeller her da.

Red.: Likte navnet Tinky Winky:D

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde inntil nylig italiener, fikk henne som omplassering og det er helt klart den hunden som har betydd mest for meg noensinne.

Jeg skulle aldri ha italiener gitt, eller bola rotter som jeg så¨fint kalte de. Men for en herlig rase og herlige hunder.

Nå var ikke Wilma helt opp til standard med haleknekker osv.

Italieneren er ekstremt lojal, det er ihvertfall min erfaring. De er såkalte borrelåshunder og vil gjerne sitte oppå eier til enhver tid. De trenger gode og varme klær tidlig på høsten.. tror jeg allerede i oktober begynte så smått med dekken, da italieneren verken har underull eller underhudsfett

.post-9305-0-79640400-1314942997.jpg

Wilma var kanskje ikke verdens peneste italiener,men hu var MIN italiener :wub:post-9305-0-41118200-1314943399.jpg

Der jeg var, ja der var Wilma og :)

post-9305-0-74058100-1314943670.jpg

Dronninga :queen:

For et kult bilde!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinny:

221809_10151159835001072_652411114_n.jpg

255464_10151156468336072_780800414_n.jpg255464_10151156468336072_780800414_n.jpg

553715_10151140557526072_899266940_n.jpg

430271_10151125496846072_1584644700_n.jpg

527188_10151112805566072_1884235062_n.jpg

IMG_1324_zpsa95e1293.jpg

554526_10151216038841072_503901477_n.jpg

301333_10151211625701072_464304222_n.jpg

Ca kanskje 5 år, omplasseringshund, ikke spesielt aktiv, liker å ligge mest inntil og under noe varmt, aller helst under dyna og oppå fanget. Er med på alt av aktiviteter, og aldri sett henne sliten, men hun ligger alltid og sover/slapper av/varmer seg. Tror ikke hun er noen italiensk mynde-standard å gå etter. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se bilder. De fleste bilder jeg har sett av Italieske Mynder ligger de sammenkrøpet på en sofa eller seng, virker som noen ordentlige kosedyr.

Er det sånn at det er vanskelig å holde de unna sofaen viss man ikke vil ha det? Vet man skal passe på benene spesielt i starten, kan de løpe og herje fritt eller skal man begrense det en del i starten? Og hvor mye går du med de hver dag, eller la de storme rundt fritt? Har et inntrykk av at den rasen er veldig rolig hjemme, men full gass ute, eller er det bare Whippet det kanskje?

Har en forkjærlighet for store hunder, men det er jo sikkert mer praktisk med enlitt mindre hund da, og viss det skal være en litt mindre er både Whippet og evt it. mynde aktuelt, ellers så ser jeg ikke noen flere alternativer blandt litt mindre hunderr, men det er jo mange raser jeg ikke kjenner da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man skal ha "sofagriser' og så varmesøkende hunder om de ikke får sove i sofa og under dyna, men det er meg.

En vakker dag vil jeg ha en italiener, de er søte!

OK, det forstår jeg godt. Så det er riktig hva jeg hadde en mistanke om med denne rasen? Ser du også har en Grand Danois, hva syns du om den, er det også en sofa gris i dine øyne?

Er i tvil med hensyn til rase enda, men det har du sikkert sett. Tenker litt på en egen sofa også da, men syns en It. Mynde er litt annerledes da, tar ikke så mye plass i sofaen som en GD, he he he.

Men i sengen vil jeg aldri ha en hund, ved siden av OK, men ikke i for min del selv om det kan være aldri så fristende og jeg elsker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det forstår jeg godt. Så det er riktig hva jeg hadde en mistanke om med denne rasen? Ser du også har en Grand Danois, hva syns du om den, er det også en sofa gris i dine øyne?

Er i tvil med hensyn til rase enda, men det har du sikkert sett. Tenker litt på en egen sofa også da, men syns en It. Mynde er litt annerledes da, tar ikke så mye plass i sofaen som en GD, he he he.

Men i sengen vil jeg aldri ha en hund, ved siden av OK, men ikke i for min del selv om det kan være aldri så fristende og jeg elsker dem.

Nå sover mine hunder hvor de vil i stua, fri tilgang til sofa osv. Men bare dvergen (litt samme som italiener) får sove under dyna å i senga. Msn får jo tilrettelegge etter hunden tenker jeg. Vil msn ikke ha den i senga, men den liker å ligge under dyna kan man feks ha en kattehule eller en egen seng med tepper de kan krype i :) men mange av de små er glad i fagkos:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sover mine hunder hvor de vil i stua, fri tilgang til sofa osv. Men bare dvergen (litt samme som italiener) får sove under dyna å i senga. Msn får jo tilrettelegge etter hunden tenker jeg. Vil msn ikke ha den i senga, men den liker å ligge under dyna kan man feks ha en kattehule eller en egen seng med tepper de kan krype i :) men mange av de små er glad i fagkos:)

Jeg har ingen problemer med å tilrettelegge med andre løsninger, men vil ikke ha hund i min seng. der kommer kun mennesker, og ikke hvem som helst av mennesker heller;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Tenkte og legge ut noen bilder av mine to Italienere, Akilles og Bambi.

Jeg har aldri angret et sekund på mitt rasevalg, dette er en mild fin hund som elsker sin eier.

Jeg vil tørre og påstå at alle hunder blir slik man velger å oppdra de. Akilles er vår første, vi fikk ham da han var 3 mnd.

Han er vokst opp med meg på jobb (jobber i dyrebutikk) og er ikke reservert, redd fremmede eller mye jeg har fått høre at denne rasen er.

Man skal være forsiktig med de ja, men alt har sine grenser.

Her er isåfall noen bilder av de:

post-12370-0-09955300-1373229484.jpg

post-12370-0-74263400-1373229492.jpg

post-12370-0-80980000-1373229501_thumb.j

post-12370-0-93472900-1373229508_thumb.j

post-12370-0-24949400-1373229533_thumb.j

post-12370-0-61271300-1373229541.jpg

post-12370-0-31316900-1373229550.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En annonse på Finn smeltet hjertet mitt i dag. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43470782&searchQuery=43470782

Jeg tror ikke jeg skal ha altså. Men må liksom høre med dere. Er det mulig å ha en slik sammen med en boxer og en saluki? Hvor skjøre er de? Hva tåler de og hva skal man absolutt ikke utsette de for?

Vil den kunne løpe løs sammen med salukien min f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annonse på Finn smeltet hjertet mitt i dag. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43470782&searchQuery=43470782

Jeg tror ikke jeg skal ha altså. Men må liksom høre med dere. Er det mulig å ha en slik sammen med en boxer og en saluki? Hvor skjøre er de? Hva tåler de og hva skal man absolutt ikke utsette de for?

Vil den kunne løpe løs sammen med salukien min f.eks?

Jeg har ei venninne som jobber for Agria på hund. Hun sier mye beinbrudd. Mye mere enn andre små raser,så de må vel være ganske skjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annonse på Finn smeltet hjertet mitt i dag. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43470782&searchQuery=43470782

Jeg tror ikke jeg skal ha altså. Men må liksom høre med dere. Er det mulig å ha en slik sammen med en boxer og en saluki? Hvor skjøre er de? Hva tåler de og hva skal man absolutt ikke utsette de for?

Vil den kunne løpe løs sammen med salukien min f.eks?

Tja, min dvergpinscher herjer med min grande.. :P Men igjen, jeg tror DP er mer hardfør enn IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annonse på Finn smeltet hjertet mitt i dag. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43470782&searchQuery=43470782

Jeg tror ikke jeg skal ha altså. Men må liksom høre med dere. Er det mulig å ha en slik sammen med en boxer og en saluki? Hvor skjøre er de? Hva tåler de og hva skal man absolutt ikke utsette de for?

Vil den kunne løpe løs sammen med salukien min f.eks?

Å vakre vene den var skjønn :D Slå til KristinR :ahappy:

Eneste jeg vet er at de tåler kulde dårlig og må kles på :) Kjenner litt en italiener og har ikke inntrykket av at han ikke kan leke med andre hunder? Men jeg vet ikke hvor lite de tåler - noen andre som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...