Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm mot BILJAKT?


kinderegget
 Share

Recommended Posts

Så bra at du klarte å trene det bort.

Det er ikke alle som har tid, annledning og kunnskap til å trene slike hunder.

Mange strømhalsbånd har styrkeregulering fra svak vibrering til "karamell".

Den "karamellen" du fikk, hadde den fått deg til å stoppe opp med det du holdt på med akkurat der og da om du ikke hadde vært forberdet på den, at du ikke visste hva som kom?

Jeg har full forståelse for at alle ikke har det som skal til av tid osv, for å trene bort slik adferd. Grunnen til at jeg klarte det, er fordi jeg tok tak i det med en gang, da han fremdeles var valp. Jeg kunne allikevel ikke stole på han og så flere ganger at han var klar til å legge i vei etter byttet sitt. Men han blokkerte ikke, så jeg kunne stoppe han.

Jeg vet ikke hva TS har gjort, eller hvor gammel hunden er og jeg skjønner at det er en fortvila situasjon. Men jeg syns bruk av strøm for å korrigere en uønsket adferd blir helt feil :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 480
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til

Det kan fort være litt krise den dagen hunden greier å stikke av...

Uhell kan og har skjedd...ved flere annledninger, noe har skyldt meg selv, noe har vært pga min datter f.eks har mistet henne..hun smetter fort ut døren f.eks om det kommer unger hit... Så uhell ka

Jeg har full forståelse for at alle ikke har det som skal til av tid osv, for å trene bort slik adferd. Grunnen til at jeg klarte det, er fordi jeg tok tak i det med en gang, da han fremdeles var valp.

Det er himmelvid forskjell på å trene en valp og på å trene en voksen hund som har etablert en problemadferd, tror du ikke? På valpen forebygget du adferden - det er vanskelig når adferden er etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært min hund hadde jeg med stor sannsynlighet brukt strøm. Men på grunn av at det vil være et lovbrudd, kan jeg ikke råde andre til å bruke det.

Og for de som måtte lure, jeg har brukt det på hunder tidligere, og jeg har testa det med høy styrke på meg selv.

Det var vondt for meg, men selv om det naturlig nok er en sterk påvirkning er det neppe like vondt for hunden siden hundens nervesystem er noe annenledes enn på oss mennesker. Det som gjør dette til er et svært effektivt hjelpemiddel, er først og fremst den raske korte impulsen som kan times helt perfekt.

Har en hund med sterk drift først gått i jaktmodus, kan man trykke på strømknappen til man får gnagesår i fingrene, uten at hunden vil merke det i det hele. Venter man så lenge må man inn med adskillig sterkere påvirkninger. Med hunder som Mari sin Tøddel, vil jeg påstå at det ikke er mulig å påvirke så sterkt. Puddelen vil man vel normalt kunne rive ut av en slik situasjon, men hunder er også individ, så det er ikke sikkert. Uansett er det ikke noe poeng å prøve med verken det ene eller andre når hunden først har fått startet jakten. Dvs. Ikke for noe annet enn å holde den fast og unngå en farlig situasjon, om man da kan få tak i den selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er himmelvid forskjell på å trene en valp og på å trene en voksen hund som har etablert en problemadferd, tror du ikke? På valpen forebygget du adferden - det er vanskelig når adferden er etablert.

Øhhh, ja - og det er derfor jeg, som jeg sa, klarte å unngå at han jagde alt på hjul! :icon_confused:

Jeg skrev det som et svar på Mika sin kommentar. Det var ikke ment som noe svar, kritikk e.l. til TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Min hund jaget ikke bare biler, men alt som "trillet". Sykler, rulleskøyter etc. For oss var det avledning som ble løsningen. Ikke godbiter (hun var som din, blokkerte oss bare ute), men lek. Det å sparke snø til henne om vinteren, eller oppholde henne med en draleke gjorde susen. Tennisball var også populært. Det tok ikke lang tid før hun lærte at når hun møtte disse skumle tingene ble eierne hennes kjempekule, og hun begynte å søke til oss. Da kunne vi også bruke godbiter.

Her kommer det jo veldig tydelig frem at du ikke har erfaring med hunder som virkelig blokkerer i jaktmodus.

1) En hund med ekstrem jaktlyst syns neppe bilen er skummel og vil foretrekke en "kjempekul" eier fremfor å jage

2) En hund med ekstrem jaktlyst lar seg hvertfall ikke avlede av en tennisball eller å sparke snø, eller lar seg oppholde med en draleke. Min aussie, som ikke engang blokkerer skikkelig (fordi hun noen ganger kan nås inn til), kan ikke avledes på den måt når hun kan jakte på en liten hund. Og hun har nesten drept en annen hund på grunn av jaktlysten.

som andre har påpekt flere ganger- det ER IKKE TILLATT å bruke strøm i dette tilfellet. SÅ bare GLEM den tanken.

Men det kan kanskje være mulig å søke om dispenasjon?

Og få en sånn "karamell" helt ut av det blå, må være en grusom opplevelse :hmm:

Såklart, det er nok ingen hyggelig opplevelse. Men det er i mine øyne (bortsett fra lovverket) ikke stor forskjell på en hund som strømmes på sau og en hund som strømmes på biljakt. Begge deler er veldig vanskelig å trene med andre metoder, spesielt om jaktinstinktet er sterkt nok.

Jeg kjenner flere personer som er autoriserte til å strømme hund på sau. Jeg kjenner også etterhvert en del i jaktmiljøene, og jeg har enda ikke hørt om en hund som har blitt strømmet og tatt stor skade av det. Man hører alltids om "den hunden som så et tre og ble livredd for trær", men hva er sjansen liksom? Hunden har vel omgått trær hele livet, så den må være passe dårlig skrudd sammen om den blir redd for trær pga ett tilfelle med feil timing.

I teorien er det "lett" å trene en hund til å slutte å jage. Men vi mennesker er ikke maskiner og kan ikke alltid forutse hva som vil skje, og jaging er en svært selvforsterkende atferd. Jeg ga opp jaktinstinktet til aussie min, men det er heldigvis ikke værre enn å la være å ha henne løs med små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå i mange , mange år brukt strømming mot sauejakt her i Norge. Dere som roper om dyremishandling - hvor mange ødelagte, nevrotiske, mishandlede hunder er resultatet av dette? Jeg har selv hatt en notorisk biljeger, det måtte MEGET sterke virkemidler til for å nå inn til ham når han var i biljaktmodus. Siden vi bor i et trafikkert strøk, måtte bare noe gjøres. (Denne hunden jaget like mye i bånd som uten). Det endte med strømming. Veldig effektivt, han så aldri på en bil i fart igjen. Dyremishandling? Aldri i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen blir igrunnen litt søkt siden det er ulovlig å bruke strøm i "dressur-øyemed"Norge. Finnes kun ett eneste unntak fra denne regelen og det gjelder hunder som trenger renhetsbevis for sau/vilt. Så vi kan diskutere hvor slemme eller ikke slemme vi ville være ved å strømme en hund mot biljakt men det endrer ikke det faktum at det IKKE ER LOV. Fersk link klipt og limt fra nkk.no : http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=12530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot strøm i treningsøyemed, men har sett det bli brukt på høydriftige hunder...og det var ingen forskjell på hundene før og etter strømmingen (utenom at de ikke utførte den uønskede atferden lenger)...jeg har også prøvd strømhalsbånd på meg selv...og i den styrken det ble brukt på hundene, var det egentlig bare litt ubehagelig (kjentes ut som litt lugging i hårene på armen)...jeg har også kjent på strømgjerde som man bruker til hest/okser, og det var ****** vondt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømming av hund under saueavvenning er ikke forbudt, så "all bruk av strøm i hundetrening er forbudt" er feil!

Du klarte å klippe så dårlig som overhodet mulig og da, i setningen etter det du siterte stod det nemlig tydelig at det finnes et eneste unntak fra forbudet, og at dette faktisk er meget konkret.

Helt greit med reaksjoner, vi er da alle forskjellig..men siden du reagerer så sterkt på akkurat det så lurer jeg på om du f.eks har unger?

Jeg har 2 som jeg er alene med, tar utrooolig mye tid altså...prøver virkelig å ikke nedprioritere noen her...men om det skjer så er det nok hunden som blir det.

Men føler selv at jeg bruker mye tid på henne, hun er jo alltid med oss uansett hva vi gjør..har henne med til alt og alle stortsett...

JEG sa ikke at jeg ikke har TID å trene hunden, jeg sa jeg har ikke tid å trene i TIMESVIS hver dag.... smile.gif

Dette er snakk om prioriteringer, og du må velge om du vil prioritere hund eller barn.

Mitt forslag er å enten holde kontroll på bikkja eller omplassere den.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er mer problematisk å bruke strøm i forhold til biljaging enn det er for å få bikkjer sauerene, alternativ rådyrrene (harebikkjer). Jeg ser virkelig ikke problemet. Og får man tak i noen som kan time så er dette en helt uproblematisk metode som med stor sikkerhet virker uten at hunden tar noe skade av det.

Strøm er kjapt og effektivt - det påfører smerte der og da og så er det over.

Jeg er ikke tilhenger av bruk av strøm eller andre metoder som påfører ubehag - men i ekstremtilfeller hvor hunden på en måte blir suicidal i sin "lek" - ja, da er jeg helt for bruk av strøm. Kjapt, effektivt og på en normalt fungerende hund gjør det ingen skade sålenge det er utført av noen som vet hva de driver med. Nei, å ha autorisasjon er ikke alltid noe kvalitetsstempel - idioten som sauereina min golden var skikkelig ikke bra - men bikkja overlevde, sauene ble uinteresante og alle levde lykkelig osv.

Så jo, jeg ville nok bifalle bruk av strøm i dette tilfellet.

Herlig dobbeltmoral vi ser her.

Du synes altså det er greit å bruke strøm i dette tilfellet så lenge man ikke har tid til å trene skikkelig.. Du ser ikke noe problem i å bruke strøm, men er altså ingen tilhenger av det.

Hvordan forholder du deg til øvrige lovbestemmelser angående torturmidler på hund i Norge?

Selv ved jaging av sau osv står det spesifikt at det er kun NØDVENDIG aversjonstrening som er tillatt.

Å bruke strøm er forbudt, det har blitt poengtert flere ganger i tråden.

Å kjøre i 120km i timen med blødende flatkjørt bestevenn i baksetet for å komme hurtigst mulig til veterinær er også forbudt...

Det første er helt klart, det andre er det ikke så sikkert at du har rett i.

Hadde det vært min hund hadde jeg med stor sannsynlighet brukt strøm. Men på grunn av at det vil være et lovbrudd, kan jeg ikke råde andre til å bruke det.

Og for de som måtte lure, jeg har brukt det på hunder tidligere, og jeg har testa det med høy styrke på meg selv.

Det var vondt for meg, men selv om det naturlig nok er en sterk påvirkning er det neppe like vondt for hunden siden hundens nervesystem er noe annenledes enn på oss mennesker. Det som gjør dette til er et svært effektivt hjelpemiddel, er først og fremst den raske korte impulsen som kan times helt perfekt.

Du er en dyremishandler, enkelt og greit.

Men det kan kanskje være mulig å søke om dispenasjon?

Det finnes ingen slik dispensasjonsmulighet fra den aktuelle forskrift.

Vi har nå i mange , mange år brukt strømming mot sauejakt her i Norge. Dere som roper om dyremishandling - hvor mange ødelagte, nevrotiske, mishandlede hunder er resultatet av dette? Jeg har selv hatt en notorisk biljeger, det måtte MEGET sterke virkemidler til for å nå inn til ham når han var i biljaktmodus. Siden vi bor i et trafikkert strøk, måtte bare noe gjøres. (Denne hunden jaget like mye i bånd som uten). Det endte med strømming. Veldig effektivt, han så aldri på en bil i fart igjen. Dyremishandling? Aldri i livet!

Du er enkelt og greit en dyremishandler, det sier lovverket vårt veldig klart.

Denne diskusjonen blir igrunnen litt søkt siden det er ulovlig å bruke strøm i "dressur-øyemed"Norge. Finnes kun ett eneste unntak fra denne regelen og det gjelder hunder som trenger renhetsbevis for sau/vilt. Så vi kan diskutere hvor slemme eller ikke slemme vi ville være ved å strømme en hund mot biljakt men det endrer ikke det faktum at det IKKE ER LOV. Fersk link klipt og limt fra nkk.no : http://www.nkk.no/nk...RTICLE_ID=12530

Artikkelen fra Mattilsynet inneholder feil rundt juridiske forhold, men da kun rundt salg og markedsføring av slike halsbånd.

Det er nemlig forbudt ved lov å markedsføre halsbånd som automatisk påfører hund elektrisk støt.. Mattilsynet klarer bare ikke å tolke lovverket riktig, selv om de har et kobbel av advokater.

Mattilsynet vet om dette, og mener selv de har sendt saken videre til forbrukerombudet. Forbrukerombudet har ikke mottatt noen formell henvendelse fra mattilsynet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første er helt klart, det andre er det ikke så sikkert at du har rett i.

Det hadde vært meg en glede om jeg tok feil ang bilkjøringen, men så vidt jeg vet er vel høyeste fartsgrense i Norge 100km/t (muligens 110km/t, jeg bor på landet her er 80km/t max), så om man kjører i 120 med påkjørt hund i baksetet for å komme seg hurtigst mulig til veterinær så har man jo brutt fartsgrensen. Og da har man gjort noe ulovlig. Blir man stoppet mister man førerkortet evt får bot.

Hvis du vet om noen forskrifter evt § som kan lovligjøre at man kjører i 120km/t pga en hund som trenger veterinær omgående så vær så snill å del det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en biljeger, en intens slik en. Strider er helt helt tussete - og han løper ikke etter bilene - nei han løper foran og biter og glefser i støtfangeren. Å løpe foran oksene i Pamplona blir som en tur i blåbærskogen i sammenlikning (men ikke for oksene da.. men det er ikke de stakkars oksene jeg skal snakke om). Vi har hatt en "nær-døden"-opplevelse (ihvertfall for meg, fordi det kunne gått så skrekkelig galt om det ikke hadde vært for at bilisten var oppvakt nabo som stod på bremsen). Vi bor på landet, har tomme skogsveier hvor det kun kommer en bil hvert jubelår og den kommer gjerne i 80 km/timen og mer. Strider er helt fin i bymiljø, han er helt fin i hagen når bilene kjører forbi. Men ute på veien rabler det fullstendig, også når han er i bånd.

Jeg har forsøkt å ta han steinhardt (og siden jeg er positivist av både natur og utførende evner, så var det ikke gøy nei, men bikkja er så bortreist at jeg så ingen annen måte å nå inn til han), det gjorde han bare enda mer stressa, jeg har forsøkt å ignorere, jeg har forsøkt å bare dra han inn til siden og holde han i ro - til ingen nytte. Så problemstillingen skjønner jeg veldig godt, og jeg skulle gjerne strømmet Strider for det der - uansett om han egentlig er redd eller i gjeterhund-overdrive eller hva det nå er som får han til å gå så totalt fra konseptene. Jeg er pinlig nøye med å ha han i bånd på skogsveiene, men jeg vet jo at shit happens, en gang kan det kanskje hende at han en befinner seg løs på en skogsvei når det kommer en bil, og det plager meg.

Nå driver vi og trener på det, og jeg håper kanskje det kan hjelpe på sikt. Jeg har alliert meg med naboer og gubben - de kommer kjørende langsomt og slik at jeg vet når de kommer, så kommanderer jeg Strider i sitt i forkant og krever øyekontakt - og straffer han for å bryte kommandoen. Ved å være i forkant, være skrekkelig streng når han bryter, så ser det ut til at jeg får forhindret den verste blokkeringen - men det holder hardt. Og det må 4-5 repetisjoner til hver gang vi trener, før han sitter pent når bilen kjører forbi - langsomt. Jeg håper jeg etterhvert kan a) forhindre blokkeringen b)sikre meg at han lyder i situasjonen. Og hvem vet, kanskje, etter noen års trening at han til slutt kan ignorere bilene også i skogsvei-settingen.

Så ja, jeg skulle gjerne kunnet strømme han for biljagingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært meg en glede om jeg tok feil ang bilkjøringen, men så vidt jeg vet er vel høyeste fartsgrense i Norge 100km/t (muligens 110km/t, jeg bor på landet her er 80km/t max), så om man kjører i 120 med påkjørt hund i baksetet for å komme seg hurtigst mulig til veterinær så har man jo brutt fartsgrensen. Og da har man gjort noe ulovlig. Blir man stoppet mister man førerkortet evt får bot.

Hvis du vet om noen forskrifter evt § som kan lovligjøre at man kjører i 120km/t pga en hund som trenger veterinær omgående så vær så snill å del det.

Det er hele greia, at det ikke nødvendigvis trenger å stå i noen konkret paragraf, det er en vurdering retten gjør i hvert enkelt tilfelle.

Du slipper neppe unna med å holde 250, men du slipper nok greit unna med noe høyere hastighet enn fartsgrensen dersom forholdene er gode og du tydelig markerer at det er noe på gang.. (Eksempelvis varselblink på)

Hvorvidt det faktisk vil føre til frikjennelse eller ei er det umulig å si noe om på forhånd, slik funker rettsvesenet vårt.

For min egen del hadde jeg ikke vært i tvil. Er min hund kritisk skadd tråkker jeg på det jeg må for å redde den, lappen er en filleting i forhold.

For å trekke inn noe litt annet så står det faktisk i politiets instruks for trafikkontroll (GP-4027 mener jeg den heter) at hastighetsovertredelse under en ellers aktsom og lovlig forbikjøring skal behandles mildere enn annen fartsovertredelse. Vel og merke når den forbikjørte holdt en hastighet vesentlig under fartsgrensen.

Et tips er å i slike tilfeller ringe politiet og orientere om situasjonen.. Dersom det sitter en ålreit fyr på linja får du beskjed om å kjøre forsvarlig, dersom det sitter et rasshøl der blir du potensielt tatt for et lovbrudd.

Det har vært tilfeller der vaktmestere og andre nøkkelpersoner har fått ordre om å bryte fartsgrensen for å få åpnet bygg i brann. (Det går ofte raskere enn å bryte opp dører, særlig dersom det er særkilt sikrede lokaler..)

Etter mitt syn vil dette dekkes av denne:

http://lovdata.no/al...520-028.html#17

§ 17. Nødrett

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og

b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke strøm er forbudt, det har blitt poengtert flere ganger i tråden.

Å kjøre i 120km i timen med blødende flatkjørt bestevenn i baksetet for å komme hurtigst mulig til veterinær er også forbudt...

Å forklare barnet som åpnet døra på feil tidspunkt at det ikke var hans/hennes skyld at bestekompisen ble ihjelkjørt er bare forferdelig.

Jeg er enig i mye av det både Belgerpia og Mari skriver jeg.

Og så lurer jeg litt på:

1. Hvor mange av de som gir råd på denne tråden har noen gang trent hund som blokkerer, og da mener jeg blokkerer, ikke hund som velger å ikke høre etter, men hund som virkelig blokkerer?

2. Hvor mange av de som gir råd i denne tråden har prøvd å holde i et strømhalsbånd? For det virker for meg som at de fleste her tror at hunden omentrendt grilles så bare beingrinda er igjen når man bruker et strømhalsbånd.

BTW for at ingen skal trekke konklusjoner ut av lufta her. Jeg har ikke brukt strøm på min hund. Det har aldri vært behov for det.

Som jeg skrev tidliger så har jeg trent flere hunder som har blokkert totalt, men det var noe enklere tilfelle da hunden gjorde det på uavhengig om den var 100meter borte eller rett på siden av meg så det gikk faktisk ann å ta tak i hunden. Jeg har også vært sett flere hunder som blokkerer tottalt og flere av disse har det vært brukt strøm mot for å få de til å slutte, i de tilfellene har det fungert utmerket i hvert fall i en god del mnd for mer kan ikke jeg uttale meg om for jeg har ikke snakke med de eller sett de på ganske lenge. En av disse jaget biler, en var for fokusert på sau og kunne ikke styres men er nå er god gjeterhund, 3 av de jaget alt.

Jeg er for strøm i dette tilfellet og synes ikke at det er fælt i det hele tatt for konsekvensene av å ikke få stoppet dette er tragisk!

strømhalsbånd har jeg også holdt i og det er ikke så ille som mange skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier dere å ha hundene deres løs langs bilveien? Kom på at Scilosen her kanskje er biljager, men han har aldri fått anledning til å prøve det, så da vet vi jo egentlig ikke om han er det. Nå er han fire :D Han vil gjerne være med alle biler og skal vi følge gjester til bilen etc, tar vi ham også i bånd. Veldig enkel metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier dere å ha hundene deres løs langs bilveien? Kom på at Scilosen her kanskje er biljager, men han har aldri fått anledning til å prøve det, så da vet vi jo egentlig ikke om han er det. Nå er han fire :D Han vil gjerne være med alle biler og skal vi følge gjester til bilen etc, tar vi ham også i bånd. Veldig enkel metode.

Bilvei og bilvei fru Blom.. Vi har en del bomveier, eldgamle tømmerveier. Der jeg møtte bil med Strider løs, hadde jeg ikke møtt en bil på 3 år (og vi går der 3-4-5 ganger i uken liksom..)! Så på en del av disse skogsveiene er det veldig langt mellom bilene. Om vinteren pleier naboen vår å brøyte disse veiene for oss slik at vi kan gå tur med hundene der, så det er en del av "løshund-nettverket" vårt.

Men Scilos, når han gjerne vil være med bilene, skriker han? Er han helt hysterisk i båndet? Sånn at han overhodet ikke reagerer når du snakker til han/brøler til han/eventuelt dytter i han med en finger/tar tak i hodet hans og prøver å få blikk-kontakt (og verre enn verst, tar tak i nakkeskinnet løfte hunden litt opp og brøle til den i fjeset.. :( )? (Legg merke til escaleringen av tiltak..). Strider enser ingen ytre påvirkning han når han er i "jage/stoppe" bil-modus. Og jeg synes det er helt forferdelig. "Biltreningen" vår synes jeg ikke noe om heller, være så streng med han når han bryter kommando.. lugge tak i siden på nakken og si "ØØøøøøj".. Men da fokuserer han på meg igjen, setter seg ned igjen etc Hans bil-jaging er så sinnsykt farlig siden han løper rett foran, bilføreren ser han jo overhodet ikke.. Hans blokkering er så hinsides farlig.

Nå skal jeg forsøke å trene det bort, men det er jo jeg som må straffe han - med strømming så ville han ikke forbinde all elendigheten med meg direkte - tvertimot jeg kunne få trøste han og ta han inn i "mors trygge favn" og fortelle han at usj så slem den dumme bilen var. Jeg kunne få være helt fremfor skurk.

Og han ville ikke jage biler selv om han skulle være ute alene, treningen her innebærer jo at det alltid må være noen tilstede for å stoppe han. Selvfølgelig har vi han i bånd, selvfølgelig er han alltid under tilsyn ute - men man kan jo aldri vite - en eller annen gang kunne det kanskje skje et eller annet (jeg vet ikke hva det skulle være, men jeg kan ikke gjøre rede for alle mulige scenarier de neste 10-15 årene), som ville innebære løs Strider alene på smal skogsvei med bil i møte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg forsøke å trene det bort, men det er jo jeg som må straffe han - med strømming så ville han ikke forbinde all elendigheten med meg direkte - tvertimot jeg kunne få trøste han og ta han inn i "mors trygge favn" og fortelle han at usj så slem den dumme bilen var. Jeg kunne få være helt fremfor skurk.

Men du, Tonje? Er ikke du litt som meg her? Jeg vet iallfall at når jeg skal gå inn og straffe på den måten (jepp, jeg hadde jaktmonster som sannsynligvis var langt foran Strider), så er jeg ukomfortabel, jeg kløner og roter med timing og styrke. Jeg begynner å tenke og det knoter seg helt til. Jeg er ikke flink til å bruke positiv straff rett og slett. Når det er spontant, altså om min hund gjør noe galt som jeg reagerer på der og da, så funker det som fjell. Da sitter det. Men når jeg skal ut og trene med straff? Nope, det trives hverken jeg eller hunden med. Er du litt sånn også? Straff er absolutt ikke en lettvindtløsning for meg, jeg synes det er pissvanskelig faktisk.

For du har alternativer her. Du kan bruke aversiver uten å være den som gjør det slik at Strider forbinder det med deg. Du trenger ikke være den som straffer, og det trenger ikke gjøres på den måten du beskriver. Om du har mulighet til å bruke litt tid og ressurser så send meg en pm så skal jeg henvise deg til en hundeskole som bruker straff på en duganes måte. Du har en så spesikk problemstilling at jeg tror de hadde hoppet på muligheten med en gang (ikke til å straffe altså, men å fikse. lol). De er rettferdige, driver innlæring positivt og straffer også læringsteoretisk og riktig.

Jeg synes det er en bedre løsning enn at du skal begi deg inn i et område du ikke er komfortabel med, det er lettere for sånne som oss å straffe feil der tror jeg, bare fordi vi ikke har det i fingra naturlig med sånn planlagt straffing. Få noen andre til å gjøre det, men på en måte som du er med og styrer og har kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilvei og bilvei fru Blom.. Vi har en del bomveier, eldgamle tømmerveier. Der jeg møtte bil med Strider løs, hadde jeg ikke møtt en bil på 3 år (og vi går der 3-4-5 ganger i uken liksom..)! Så på en del av disse skogsveiene er det veldig langt mellom bilene. Om vinteren pleier naboen vår å brøyte disse veiene for oss slik at vi kan gå tur med hundene der, så det er en del av "løshund-nettverket" vårt.

Men Scilos, når han gjerne vil være med bilene, skriker han? Er han helt hysterisk i båndet? Sånn at han overhodet ikke reagerer når du snakker til han/brøler til han/eventuelt dytter i han med en finger/tar tak i hodet hans og prøver å få blikk-kontakt (og verre enn verst, tar tak i nakkeskinnet løfte hunden litt opp og brøle til den i fjeset.. :( )? (Legg merke til escaleringen av tiltak..). Strider enser ingen ytre påvirkning han når han er i "jage/stoppe" bil-modus. Og jeg synes det er helt forferdelig. "Biltreningen" vår synes jeg ikke noe om heller, være så streng med han når han bryter kommando.. lugge tak i siden på nakken og si "ØØøøøøj".. Men da fokuserer han på meg igjen, setter seg ned igjen etc Hans bil-jaging er så sinnsykt farlig siden han løper rett foran, bilføreren ser han jo overhodet ikke.. Hans blokkering er så hinsides farlig.

Nå skal jeg forsøke å trene det bort, men det er jo jeg som må straffe han - med strømming så ville han ikke forbinde all elendigheten med meg direkte - tvertimot jeg kunne få trøste han og ta han inn i "mors trygge favn" og fortelle han at usj så slem den dumme bilen var. Jeg kunne få være helt fremfor skurk.

Og han ville ikke jage biler selv om han skulle være ute alene, treningen her innebærer jo at det alltid må være noen tilstede for å stoppe han. Selvfølgelig har vi han i bånd, selvfølgelig er han alltid under tilsyn ute - men man kan jo aldri vite - en eller annen gang kunne det kanskje skje et eller annet (jeg vet ikke hva det skulle være, men jeg kan ikke gjøre rede for alle mulige scenarier de neste 10-15 årene), som ville innebære løs Strider alene på smal skogsvei med bil i møte..

Det var da en litt merkelig ting å lure på, kanskje? Ikke nettopp et åpent spørsmål, kan man si :huh: Sa jeg ikke at han aldri har vært løs i slike situasjoner? Det sier seg vel nesten selv at med tre hunder har vi ingen med utfall mot biler, lenger. Tre hystriske hunder langs veien, hadde på en måte vært rimelig håpløst, ikke sant :rolleyes2:

Vel, siden dere ikke gir dere med at bare den som har hatt en tulling av en biljager har noe som helst å si i denne tråden her, får jeg vel dele litt mer erfaring, da.

Den første tispa mi (BC-blanding?), hadde en noe heftig ungdomstid. Hun jagde blandt annet Østeråsbanen. Vi bodde på Eiksmarka på den tiden og trikken (jepp, t-banen het trikken på vestkanten) kjørte rett ved noen store gress-sletter hundene lekte på. Første gangen hun fløy ut og skulle ta forhjulet på en bane i full fart, ble jeg stående å brøle uten særlig hell, selvfølgelig. Andre gangen, var jeg forbredt og kylte nøkleknippet mitt i skinka på bikkja, i det hun var på vei til å fly. Timingen var nok bra, for etter det var rasling med nøklene en advarsel nok om at hun skulle rulle inn galskapen. Ikke ble hun redd for normal rasling med nøkler når man skulle åpne dører og slik, heller. Dette er jo tredve år siden og jeg visste ikke bedre. Egentlig var det jo greit å drepe en slik jaktlyst i fødselen, også. Men skulle jeg nå ha planlagt fjerning av trikke- (eller bil) jaging, ville jeg ha trent preventivt og unngått aversiver så langt det lar seg gjøre.

Til dere som ynder å sette Ia på plass i den tro at en fryktaggressiv hund er "lettere" å trene enn en som har "jaktatferdutavhelvete", vil jeg informere om at: Vi har en hund som blokkerer. Det er bare tull å tro at hennes hysteriske utfall med overslagshandlinger ikke er for erfaring å regne i denne sammenheng. Sparking i snø, musejaging og andre avledningsmanøvre brukes preventivt. Er det noen som vet at du ikke når igjenom til en bikkje som går i svart, er det Ia. Sorry for at jeg forsvarer min egen datter, men slik er det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en litt merkelig ting å lure på, kanskje? Ikke nettopp et åpent spørsmål, kan man si :huh: Sa jeg ikke at han aldri har vært løs i slike situasjoner? Det sier seg vel nesten selv at med tre hunder har vi ingen med utfall mot biler, lenger. Tre hystriske hunder langs veien, hadde på en måte vært rimelig håpløst, ikke sant :rolleyes2:

Vel, siden dere ikke gir dere med at bare den som har hatt en tulling av en biljager har noe som helst å si i denne tråden her, får jeg vel dele litt mer erfaring, da.

Den første tispa mi (BC-blanding?), hadde en noe heftig ungdomstid. Hun jagde blandt annet Østeråsbanen. Vi bodde på Eiksmarka på den tiden og trikken (jepp, t-banen het trikken på vestkanten) kjørte rett ved noen store gress-sletter hundene lekte på. Første gangen hun fløy ut og skulle ta forhjulet på en bane i full fart, ble jeg stående å brøle uten særlig hell, selvfølgelig. Andre gangen, var jeg forbredt og kylte nøkleknippet mitt i skinka på bikkja, i det hun var på vei til å fly. Timingen var nok bra, for etter det var rasling med nøklene en advarsel nok om at hun skulle rulle inn galskapen. Ikke ble hun redd for normal rasling med nøkler når man skulle åpne dører og slik, heller. Dette er jo tredve år siden og jeg visste ikke bedre. Egentlig var det jo greit å drepe en slik jaktlyst i fødselen, også. Men skulle jeg nå ha planlagt fjerning av trikke- (eller bil) jaging, ville jeg ha trent preventivt og unngått aversiver så langt det lar seg gjøre.

Til dere som ynder å sette Ia på plass i den tro at en fryktaggressiv hund er "lettere" å trene enn en som har "jaktatferdutavhelvete", vil jeg informere om at: Vi har en hund som blokkerer. Det er bare tull å tro at hennes hysteriske utfall med overslagshandlinger ikke er for erfaring å regne i denne sammenheng. Sparking i snø, musejaging og andre avledningsmanøvre brukes preventivt. Er det noen som vet at du ikke når igjenom til en bikkje som går i svart, er det Ia. Sorry for at jeg forsvarer min egen datter, men slik er det nå.

Det er vel ingen som sier at en fryktaggressiv er LETTERE å trene?? Men trenes annerledes, ja...det kan man jo være enige om... For min del, skjønner jeg ikke hvorfor man ønsker å ha en fryktaggressiv hund, uansett hvor pen eller snill den er ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ynder å sette Ia på plass i den tro at en fryktaggressiv hund er "lettere" å trene enn en som har "jaktatferdutavhelvete", vil jeg informere om at: Vi har en hund som blokkerer. Det er bare tull å tro at hennes hysteriske utfall med overslagshandlinger ikke er for erfaring å regne i denne sammenheng. Sparking i snø, musejaging og andre avledningsmanøvre brukes preventivt. Er det noen som vet at du ikke når igjenom til en bikkje som går i svart, er det Ia. Sorry for at jeg forsvarer min egen datter, men slik er det nå.

Sette på plass IA? Det er da ikke det det handler om, Ida. Nå virker det som du/dere tar dette personlig og det er det selvsagt ikke.

Det jeg iallfall forsøker å si noe om er at det er stor forskjell på en hund som blokkerer i en lært atferd, enn en hund som blokkerer i en instinktiv og genetisk atferd. Det første er et resultat av en rekke valg hunden tar (og lærer seg en atferdskjede på grunnlag av disse), noe som allerede der gir rom for trening. Det andre er ren ryggmargsrefleks, ikke viljestyrt eller motivert av emosjoner. En atferd som trigges på en brøkdel av et sekund hver gang den blir utsatt for stimuli, som sitter beinhardt og er svært lite formbar.

Atferder har forskjellig plastisitet, sant? Er vi enige om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som sier at en fryktaggressiv er LETTERE å trene?? Men trenes annerledes, ja...det kan man jo være enige om...

Nemlig. Frykt er kjempevanskelig å trene! Spesielt om den sitter som et resultat av en brist i nervekonstitusjonen. Da har frykter en lei tendens til å utvikle seg og generaliseres til mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som sier at en fryktaggressiv er LETTERE å trene?? Men trenes annerledes, ja...det kan man jo være enige om... For min del, skjønner jeg ikke hvorfor man ønsker å ha en fryktaggressiv hund, uansett hvor pen eller snill den er ellers...

Ja, joa, klart det. Ehh, det er vel ingen som ønsker en fryktaggressiv hund. Det må du ha funnet på selv. Historien om Fibi ligger flere steder her inne og den hører ikke hjemme her. Det er vel ingen som ønsker en tulling av en biljager, heller.

Sette på plass IA? Det er da ikke det det handler om, Ida. Nå virker det som du/dere tar dette personlig og det er det selvsagt ikke.

Det jeg iallfall forsøker å si noe om er at det er stor forskjell på en hund som blokkerer i en lært atferd, enn en hund som blokkerer i en instinktiv og genetisk atferd. Det første er et resultat av en rekke valg hunden tar (og lærer seg en atferdskjede på grunnlag av disse), noe som allerede der gir rom for trening. Det andre er ren ryggmargsrefleks, ikke viljestyrt eller motivert av emosjoner. En atferd som trigges på en brøkdel av et sekund hver gang den blir utsatt for stimuli, som sitter beinhardt og er svært lite formbar.

Atferder har forskjellig plastisitet, sant? Er vi enige om det?

Vi er nok egentlig enige om det meste, men her har jo en to minutters oppklaringssamtale en tendens til å bli en laaaang tråd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, joa, klart det. Ehh, det er vel ingen som ønsker en fryktaggressiv hund. Det må du ha funnet på selv. Historien om Fibi ligger flere steder her inne og den hører ikke hjemme her. Det er vel ingen som ønsker en tulling av en biljager, heller.

Nei, det er irrelevant. Det er ingen av oss som har noe med deres hundehold så lenge det ikke går ut over andre. Vi har alle våre grenser for hva vi tolererer og kan leve med, det er helt greit. Dessuten ser det virkelig ut som Fibi har gitt mer enn hun har kostet på så mange plan! :)

Vi er nok egentlig enige om det meste, men her har jo en to minutters oppklaringssamtale en tendens til å bli en laaaang tråd :D

Er vi også enig om at det er mye vanskeligere å trene vekk ryggmargsatferder med positive metoder enn de lærte atferdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er irrelevant. Det er ingen av oss som har noe med deres hundehold så lenge det ikke går ut over andre. Vi har alle våre grenser for hva vi tolererer og kan leve med, det er helt greit. Dessuten ser det virkelig ut som Fibi har gitt mer enn hun har kostet på så mange plan! :)

Er vi også enig om at det er mye vanskeligere å trene vekk ryggmargsatferder med positive metoder enn de lærte atferdene?

Jeg visste at jeg liker deg... :wub: Hun er en fantastisk hund 99, 9% av tiden og da kan vi leve med resten :D Ja, instinkter er jo genetisk betinget, men er virkelig en puddel født til å jage biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste at jeg liker deg... :wub: Hun er en fantastisk hund 99, 9% av tiden og da kan vi leve med resten :D

:) Steike, jeg har da hatt selveste rovdyret jeg også, ikke alltid like artig, men fy flate for en hund!

Ja, instinkter er jo genetisk betinget, men er virkelig en puddel født til å jage biler?

Det er klart at en puddel også kan ha den type atferd. Alle hunder uansett rase kan ha denne atferden. Men uansett så har vi vel forlengst beveget oss fra trådstarters hund og over i det generelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...