Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm mot BILJAKT?


kinderegget
 Share

Recommended Posts

Ja...nå har det seg slik at jeg har en mellompuddel som eeelsker å jakte biler.

Springer rundt bilen å "jakter" skikkelig på den...å gir seg ikke før bilen er borte.

Hun går selvfølgelig i bånd normalt sett, men stikker nå av innimellom...å da blokkerer hun meg HELT, hun springer avgårde som ett olja lyn, nytter ikke rope, nytter ikke hente henne, for man får da ikke tak i henne uanset..

Ellers så er hun både snill å grei, kanskje litt uoppdragen. (jobber med saken)

MEN så lurer jeg på, går det ant å strømme mot biler, som man gjør mot sauen?

Tenker litt sånn: Strøm eller påkjørsel..hva er best liksom?

Å nei, jeg har ikke mulighet å trene med biler timesvis for dag, har fulltids studie, alenemor med 2 unger å en liten ponnis...alt funker med hunden bortsett fra at hun er en idiot med biler!

Kom gjerne med tips til trening altså, men kan ikke bruke mange timer for dag, det går bare ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 480
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til

Det kan fort være litt krise den dagen hunden greier å stikke av...

Uhell kan og har skjedd...ved flere annledninger, noe har skyldt meg selv, noe har vært pga min datter f.eks har mistet henne..hun smetter fort ut døren f.eks om det kommer unger hit... Så uhell ka

Det kan nok funke det. Men du kan jo skremme fra å kjøre bil også da kanskje? Det er jo også litt kjedelig.

Jeg er enig med deg,heller strøm enn påkjørsel. Er viktig at du i såfall får noen som driver med dette til å hjelpe deg! Det er vel ikke lovlig å gjør det selv? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med tanke på at denne typen bruk av strøm vil være ulovlig så sitter du ærlig talt igjen med å bare måtte ha bikkja i bånd. Det er ingen krise, det heller.

Lettere sagt enn gjort. Det er ikke krise å ha hunden i bånd, men de gangene den kommer seg ut av båndet/rømmer eller på andre måter kommer seg løs, DA er det krise.

Hadde en av mine hunder jaget biler hadde jeg forsøkt å gjøre noe med det, og ikke risikert at hunden ble påkjørt eller ha den i bånd for resten av livet. Men det finnes andre måter å prøve å stoppe det på før du eventuelt prøver strøm. Langline og et skikkelig rykk i båndet hvorpå hunden får huden full av kjeft (timing er jo viktig, straffen skal heller ikke vare lenge, men den må være såpass sterk at det når inn til hunden), sprute med vannflaske (mange hunder hadde gitt blaffen, men noen er mer sensitive for det enn andre) og lydhorn ble også anbefalt i chatten for ikke så lenge siden. Det er såklart sterke metoder man ikke ønsker å bruke, men heller det enn at hunden bli påkjørt eller må gå i bånd resten av livet.

Fungerer ingenting kan du søke om fritak fra loven og få hjelp av en autorisert person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å få en som er autorisert for å strømme sau til å gjøre det da isåfall:)

Hun er altså normalt sett i bånd, men det skjer at hun kommer seg løs, noen ganger er det uhell fra 5 åringens side at hun f.eks glemte å lukke døren, selv om hun normalt sett er flink til å passe på hunden hun og..men unger kan jo glemme seg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med tanke på at denne typen bruk av strøm vil være ulovlig så sitter du ærlig talt igjen med å bare måtte ha bikkja i bånd. Det er ingen krise, det heller.

Hehe, interessant holdning. Nabohunden hvor vi har hytte fikk hjernemassen smurt utover veien da han var en notorisk biljeger. En hund som jager biler er farlig for både seg selv og andre trafikanter. Så - for å unngå en ulykke hvor både hund og/eller passasjerer i en eventuell bil blir skadet, så går det faktisk an å strømme hunden for biler. Ja, det er kanskje litt "slemt", men wtf, skal man gå rundt med en hund som potensielt kan forvolde omfattende skade? Strømming er en god løsning i tilfeller som dette, om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere sagt enn gjort. Det er ikke krise å ha hunden i bånd, men de gangene den kommer seg ut av båndet/rømmer eller på andre måter kommer seg løs, DA er det krise.

Selvfølgelig, men det er noe du må fortelle TS. Det er henne som har satt standarden med har ikke mulighet å trene med biler timesvis for dag. "Har ikke tid" er ikke en god nok unnskyldning for å utsette bikkja for et strømhalsbånd.

Hadde en av mine hunder jaget biler hadde jeg forsøkt å gjøre noe med det, og ikke risikert at hunden ble påkjørt eller ha den i bånd for resten av livet. Men det finnes andre måter å prøve å stoppe det på før du eventuelt prøver strøm. Langline og et skikkelig rykk i båndet hvorpå hunden får huden full av kjeft (timing er jo viktig, straffen skal heller ikke vare lenge, men den må være såpass sterk at det når inn til hunden), sprute med vannflaske (mange hunder hadde gitt blaffen, men noen er mer sensitive for det enn andre) og lydhorn ble også anbefalt i chatten for ikke så lenge siden. Det er såklart sterke metoder man ikke ønsker å bruke, men heller det enn at hunden bli påkjørt eller må gå i bånd resten av livet.

Fungerer ingenting kan du søke om fritak fra loven og få hjelp av en autorisert person.

Vi definerer begrepet "vold" som en handling som forårsaker eller har til hensikt å forårsake ubehag, smerte eller krenkelse. Vold mot dyr er forbudt. Det er faktisk så enkelt. Sterke metoder ja, men også ulovlige og ikke minst unødvendige.

Misforstå meg rett, jeg hadde selvfølgelig også forsøkt å gjøre noe med det, men da altså uten å gjøre meg til kriminell.

Tenkte å få en som er autorisert for å strømme sau til å gjøre det da isåfall:)

Om du får en med autorisasjon for sauerenhetstrening til å gjøre bikkja di "bilrein" bør vedkommende anmeldes, straffes og fratas sin autorisasjon.

Hehe, interessant holdning. Nabohunden hvor vi har hytte fikk hjernemassen smurt utover veien da han var en notorisk biljeger. En hund som jager biler er farlig for både seg selv og andre trafikanter. Så - for å unngå en ulykke hvor både hund og/eller passasjerer i en eventuell bil blir skadet, så går det faktisk an å strømme hunden for biler. Ja, det er kanskje litt "slemt", men wtf, skal man gå rundt med en hund som potensielt kan forvolde omfattende skade? Strømming er en god løsning i tilfeller som dette, om ikke annet.

Om det nå virkelig var slik, at utgangspunktet er enten strøm eller påkjørsel, så ville jeg holdt med deg og vært hjertens enig. Men det er altså ikke det, der finnes alternativer som hverken er ulovlige eller voldelige - man kan faktisk gjøre dette riktig, med bakgrunn i faktisk viten om hvordan hunden fungerer.

Uvettig og ukvalifisert bruk av strøm kan under de rette forutsetninger ha potensiale til å forårsake langt større problemer enn ei bikkje som jager biler. Om man derimot går for ei mer positiv tilnærming og ofrer litt tid på kjæledyret sitt, kan jeg så og si garantere at man i de aller, aller fleste tilfeller ikke behøver å bruke strøm for å fikse et slikt problem.

Det er tydeligvis på sin plass med en påminnelse her;

All bruk av strøm i hundetrening er forbudt! Og med "all bruk" mener man "all bruk". Det inkluderer dressurhalsbånd, og det inkluderer bjeffehalsbånd basert på strømstøt. (De fleste typer automatiske bjeffehalsbånd vil være forbudt ifm voldsforbudet, men det er forsåvidt en annen sak).

Det finnes dog ett enkelt, helt spesifikt unntak, men biljaktproblemer sorterer ikke under dette unntaket overhodet. Om det går an å søke om dispensasjon her vet jeg ikke, men jeg håper det i såfall er en så hinsides vanskelig prosess at ingen gidder det.

Og jeg beklager om jeg virker surkete her altså, men dette er noe som opptar meg. Og vær glad for det, for vi "redder" stadig hunder fra å bli regelrett mishandla og ødelagt pga uvettig bruk av slikt "dressur"utstyr.

Et par helt konkrete spørsmål til TS - hvor gammel er denne pelsdotten din, og hvordan jobber du med innkalling?

For å være helt konkret; Strøm er ikke aktuelt. Skikkelig trening virker (foreløpig) ikke å være aktuelt. Å alltid ha bikkja i bånd er slitsomt og leit, det vet da jeg også. Hva med å la noen andre ta seg av dette for deg? Det finnes folk rundt omkring som sitter på svært verdifulle kunnskaper om slikt, hvordan man kan ta seg av det. Vi har atferdsterapeuter rundt om i landet med vitenskapelig utdannelse på høyt nivå, disse vil (nesten garantert) kunne hjelpe deg med dette helt uten å måtte utsette bikkja for hverken strøm eller annen smerte. Dét er mitt helt konkrete forslag til deg, med ditt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det sånn at biljakt ikke er et problem i bånd, men kun når hunden er løs. Og da ser jeg veldig godt at det er vanskelig å trene på. Samtidig føler jeg ikke jlkm tidligere har hatt en hund som virkelig blokkerer og stikker av under jakt - da tror jeg ikke han hadde uttalt seg sånn :)

Prøv å trene en hund med sterke drifter som virkelig blokkerer, da hjelper det ikke å stå med verdens beste belønning i andre enden, eller langline...

Jeg har samme problem som deg - og jeg kommer til å få noen til å strømme henne.

Vi har trent med langline og vi har prøvd alt jeg kan tenke meg at skal fungere (sjåføren stopper bilen og kommer brølende ut feks, jeg har også greid å ta henne "iforbifarten" uten at det heller hjalp).

Kommer hun seg løs, så er hun ikke til å stoppe, og min hund har desverre alt blitt påkjørt - uten at det hjalp nevneverdig på jagingen...men da kan man også såklart spørre seg om strøm her hjelper i dette tilfellet, men for min del, så er det verdt et forsøk, for det var det verste jeg noen gang har vært med på.

Min hund er sånn som ikke jager i bånd, eller når hun vet at hun er i langline innen rekkevidde av meg, for det vet hun godt.

Foreslår at jlkm kommer med noen konkrete forslag til hvordan du (og jeg forsåvidt) skal få bort jagingen på en positiv måte, og ikke sitte der på sin høye hest og si "du skal ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men det er noe du må fortelle TS. Det er henne som har satt standarden med har ikke mulighet å trene med biler timesvis for dag. "Har ikke tid" er ikke en god nok unnskyldning for å utsette bikkja for et strømhalsbånd.

*klippe*

Veldig enig, spesielt i denne setningen.

Jeg forstår det sånn at biljakt ikke er et problem i bånd, men kun når hunden er løs. Og da ser jeg veldig godt at det er vanskelig å trene på. Samtidig føler jeg ikke jlkm tidligere har hatt en hund som virkelig blokkerer og stikker av under jakt - da tror jeg ikke han hadde uttalt seg sånn :)

Prøv å trene en hund med sterke drifter som virkelig blokkerer, da hjelper det ikke å stå med verdens beste belønning i andre enden, eller langline...

Hva jlkm har gjort og ikke gjort, vet jeg ikke. Men jeg har hatt en slik hund, og klart å trene det vekk uten strøm. Strøm ville ikke falt meg inn å bruke.

Jeg har samme problem som deg - og jeg kommer til å få noen til å strømme henne.

Vi har trent med langline og vi har prøvd alt jeg kan tenke meg at skal fungere (sjåføren stopper bilen og kommer brølende ut feks, jeg har også greid å ta henne "iforbifarten" uten at det heller hjalp).

Jeg må bare spørre om noe. Jeg kjenner ikke din hund, men har du tenkt på at adferden til din hund kan grunne i frykt? Du sier ingen ting om positive metoder og teknikker. Jeg mener virkelig ikke å anklage deg for noe som helst, men det kunne vært interessant å høre om hva du har prøvd av positiv trening som ikke har fungert.

Foreslår at jlkm kommer med noen konkrete forslag til hvordan du (og jeg forsåvidt) skal få bort jagingen på en positiv måte, og ikke sitte der på sin høye hest og si "du skal ikke".

Jeg foreslår at du spør før du antar at noen ikke har grunnlag for å si det de sier.

Til TS: Min hund jaget ikke bare biler, men alt som "trillet". Sykler, rulleskøyter etc. For oss var det avledning som ble løsningen. Ikke godbiter (hun var som din, blokkerte oss bare ute), men lek. Det å sparke snø til henne om vinteren, eller oppholde henne med en draleke gjorde susen. Tennisball var også populært. Det tok ikke lang tid før hun lærte at når hun møtte disse skumle tingene ble eierne hennes kjempekule, og hun begynte å søke til oss. Da kunne vi også bruke godbiter.

Det viktigste er riktignok å klare å se hva som kommer før hun gjør det, og reagere raskt. Hun var umulig å stoppe når hun først hadde begynt, men når vi lærte oss å reagere før "faren" nådde oss, tok det som sagt ikke lang tid før hun lærte hva som var riktig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er grusomt mot en hund, mens STRØM blir anbefalt av flere soniser? WTF?

Tror enkelte her inne må gjøre noe med tankegangen sin.

STRØM er dyremishandling, og er forbudt.

Om man ikke klarer trene hunden sin selv, får man a)omplassere eller b)avlive.

Man har ansvar for hunden sin, om man ikke klarer det burde man ikke ha hund.

Om en unge er slem, slår vi ikke ungen fordet, for det er ULOVLIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel knekkende likegyldig hvilke hunder jeg har erfaring med. Det vil ikke under noen omstendighet endre på det faktum at slik bruk av strøm er ulovlig. Dette generelle forbudet er blitt til gjennom en svært viktig prosess basert på forskning, vitenskap, erfaringer og kunnskap. Det kom til et generelt forbud for en grunn, og ikke for moro skyld. Hvorfor det er vanskelig å godta kan jeg ikke fatte og begripe.

Jeg er ingen atferdsterapeut, og jeg innrømmer lett at jeg ikke kan absolutt alt om dette og vil således vegre meg litt for å prøve å servere TS en universalløsning med garantier. Men jeg kan og vet nok til å med god samvittighet kunne påstå at veldig mye av det som foreslås som løsninger her er både ulovlig og unødvendig.

Kindereggmetoden er nevnt, og den kan være et veldig godt utgangspunkt for å finne en løsning på slikt. Det er en utbredt metode, og den fungerer generelt svært bra - helt uten det samme skadepotensialet bruk av strøm alltid vil ha.

Her er en grei beskrivelse: http://clickerdog.blogg.no/1272818316_kinderegg_metoden.html

I tillegg til kindereggmetoden, vil det kunne være til stor hjelp å gå litt inn på hundens bakgrunn. Alder og diverse. Hvordan foregår en typisk "biljaktepisode", helt fra starten? Hva skjer? Har TS noen teori om hvorfor dette skjer?

For å si det sånn, om en hund finner stor glede i å jakte på/leke med biler, og får gjøre det, kan man raskt være inne på et selvforsterkende problem. Bunner det i slikt, kan det utvilsomt trenes bort, for eksempel med kindereggmetoden.

Om det bunner i andre ting, frykt eller usikkerhet, kan saken bli litt annerledes. Eller om det handler om gjeting som bare har gått helt over styr, det kan også tenkes. Hvem vet? Vi har ikke mye informasjon om dette, det skulle være interessant å høre litt mer fra TS om hvordan disse episodene faktisk foregår - i detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken mot burbruk(så lenge det ikke er for lite og så og si hele dagen) eller strøm i dette tilfellet! Hadde min hund jaget bilder så hadde jeg gjort alt i min makt for å få det bort fpr uhell skjer og hunden kan komme seg løs og så glad som jeg er i mine pelsballer så hadde jeg blitt knust hvis en av de hadde blitt påkjørt og jeg ikke hadde gjort det jeg kunne for å få de til å slutte. Helldigvis gjør ikke mine det men hadde de gjort noe sånt og blokket meg ut så mye som din gjør så hadde jeg funnet noen som kunne strømmet ja. Jeg har 2 sauehunder der den ene er i daglig trening og den andre som nå er 1 år skal det begynne å trenes gjeting med, jeg vet hvilke sterke innstinkter de ligger i de hundene og lydighetstreningen av de begge har vært svært vanskelig da de blokker ute alt annet og kun fokuserer på det som skal gjetes. Heldigvis er ikke dette farlig og de gjorde det hele tiden og da kunne jeg trene på at de skulle åpne ørene og fokusere på mine kommandoer, men til belønning får de gjete! ALT av leker, godbiter++++ klarte ikke å få de til å slutte å lukke ørene når de så sauene. Denne hunden kan ikke få det den ønsker til belønning og da er det meget vanskelig. En hund som vet at den må høre etter for å få lov er lettere og trene enn en som ikke skal få lov i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt på landet, helst indre gokk, så du aldri kommer til å ha biljagingsproblemet :D:innocent::lol:

OT bor skikkelig på landet, og når det først kommer en bil her så kommer den i minst 80kmt. Så da er det jo i såfall slutt på problemet med biljaging, da det ikke er noen hund igjen.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT bor skikkelig på landet, og når det først kommer en bil her så kommer den i minst 80kmt. Så da er det jo i såfall slutt på problemet med biljaging, da det ikke er noen hund igjen.. :hmm:

Ja, det er sant :/ Kjører som noen idioter her også.. Men, flytt så langt i gokk at det ikke er noen vei :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå i tvil om du finner en som er autorisert, som vil strømme hunden din mot biljakt, jeg da.

Tror dette er noe du må ta deg tid til å jobbe med. Er hunden klikkertrent? I så fall, ta med deg en kaffekanne, fluktstol og favorittgodbiter/leke og sett deg ved en trafikkert vei å begynn og jobb. Ha med deg favorittleke på tur. Når det kommer en bil drar du frem leka og herjer som en gærning med hunden. Det er ingen enkle løsninger på dette problemet, men skal du beholde hunden, må du være villig til å ofre litt.

For å være helt ærlig (og kanskje litt stygg), så syns jeg å skylde på studier, barn og ponni blir for dumt. Du har gått til ansaffelse av en hund og da er det min mening at du MÅ ta deg tid til å jobbe med den. Hunden har ikke valgt deg. Du har valgt den og da er det jammen meg din oppgave å få den som en velfungernde hund. Den er et levende individ, som trenger tid og engasjement. Ikke dårlige, kanskje raske og enkle løsninger (for deg), fordi du prioriterer hunden sist :aww: *blir provosert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken mot burbruk(så lenge det ikke er for lite og så og si hele dagen) eller strøm i dette tilfellet! Hadde min hund jaget bilder så hadde jeg gjort alt i min makt for å få det bort fpr uhell skjer og hunden kan komme seg løs og så glad som jeg er i mine pelsballer så hadde jeg blitt knust hvis en av de hadde blitt påkjørt og jeg ikke hadde gjort det jeg kunne for å få de til å slutte. Helldigvis gjør ikke mine det men hadde de gjort noe sånt og blokket meg ut så mye som din gjør så hadde jeg funnet noen som kunne strømmet ja. Jeg har 2 sauehunder der den ene er i daglig trening og den andre som nå er 1 år skal det begynne å trenes gjeting med, jeg vet hvilke sterke innstinkter de ligger i de hundene og lydighetstreningen av de begge har vært svært vanskelig da de blokker ute alt annet og kun fokuserer på det som skal gjetes. Heldigvis er ikke dette farlig og de gjorde det hele tiden og da kunne jeg trene på at de skulle åpne ørene og fokusere på mine kommandoer, men til belønning får de gjete! ALT av leker, godbiter++++ klarte ikke å få de til å slutte å lukke ørene når de så sauene. Denne hunden kan ikke få det den ønsker til belønning og da er det meget vanskelig. En hund som vet at den må høre etter for å få lov er lettere og trene enn en som ikke skal få lov i det hele tatt.

Jeg er ikke hundre prosent sikker, men jeg tror jeg leser en slags innrømmelse av å ha brukt strøm i treninga her? For gjeterhunder?

Du burde spørre deg selv et par spørsmål. Vil du ha en hund som "hører på deg" fordi den er redd for å få støt, eller vil du ha en hund som helhjertet går inn for å jobbe for deg fordi du er en dyktig leder som belønner bra? Med glede, trygghet og sikkerhet - helt uten bruk av vold og terror?

Det er faktisk mulig, også med hunder som "blokkerer" alt annet. Vi har en sånn selv, enten du tror det eller ei. Det er nok neppe verdens verste tilfelle, men prinsippet er det samme. Man får bruke fantasien, kunnskapene og hunden selv, så går det seg som oftest til. Belønn med det hunden liker aller best, også gjeting om dette er hensiktsmessig og gjennomførbart. Fullt mulig, men ikke om viljen ikke er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hundre prosent sikker, men jeg tror jeg leser en slags innrømmelse av å ha brukt strøm i treninga her? For gjeterhunder?

Du burde spørre deg selv et par spørsmål. Vil du ha en hund som "hører på deg" fordi den er redd for å få støt, eller vil du ha en hund som helhjertet går inn for å jobbe for deg fordi du er en dyktig leder som belønner bra? Med glede, trygghet og sikkerhet - helt uten bruk av vold og terror?

Det er faktisk mulig, også med hunder som "blokkerer" alt annet. Vi har en sånn selv, enten du tror det eller ei. Det er nok neppe verdens verste tilfelle, men prinsippet er det samme. Man får bruke fantasien, kunnskapene og hunden selv, så går det seg som oftest til. Belønn med det hunden liker aller best, også gjeting om dette er hensiktsmessig og gjennomførbart. Fullt mulig, men ikke om viljen ikke er til stede.

Jaja det er helt greit, du får lese hva du vil men hvis du ser en plass der jeg skriver at jeg har brukt strøm på hundene i trening så kom gjerne med det. Jeg skrev at mine får som belønning det de er mest fokusert på og da lærer de fort at de må åpne ørene før de får lov. Men mine vil gjete hele tiden, ikke bare når de er løs og utenfor rekkevidde og da lar det seg gjøre og trene på det. Det blir det samme som å sitte før de får mat, ja du må høre etter og så får du lov men det er IKKE lett når du har en hund som gjør det løs og som IKKE skal ha lov under noen omstendigheter.

Jeg klarer fint å trene mine hunder uten strøm og uten klikker. Mine får belønning for det de gjør, masse motivasjon og vi har det kjekt sammen, men jeg kan fortelle hundene mine hva de skal gjøre og jeg går også inn og korrigere når de gjør noe de ikke har lov til under noen omstendigheter eller belønner vi masse i innlæringsfasen og etter denne også når de gjør ting rett.

Ja jeg ville MYE heller strømmet hunden min enn at den skal bli påkjørt! Så kan vi jo diskutere hvem som er en dårlig hundeeier: den som gjør alt den kan for at hunden ikke skal bli påkjørt eller den som på død og liv skal trene positivt istede for å sette en stopper for en livsfarlig adferd?

så kan jeg også legge til at jeg har 2 hunder hjemme som er overlykkelig over å se meg. Alt de vil er å få være med meg. De elsker å trene og er helt i 100 når vi skal ut å trene uansett om det er lydighet, agility, spor, rundering eller hva det måtte være. De er virkelig triste når jeg har vært borte en helg, i hvert fall det mine foreldre sier, og det sier vell sitt når hunden finner klærne mine og legger de i en haug på gulvet og skal ligge på de når jeg er borte.

De 2 gjeterhundene er over overlykkelig over å trene og er veldig klar hver gang jeg slipper de ut. De går mot jordet vi trener på og vil virkelig trene selv og jeg ikke har planer om det den dagen.

så nei jeg tror ikke mine hunder er redd meg på noe som helst vis og jeg er 100% sikker på at de jobbe med meg( ingen av mine dyr skal jobbe for meg, vi jobber SAMMEN! ) og synes at det er noe av det kjekkeste som finnest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, ikke hundre prosent sikker. Men du har meg, og praktiserer jo selve poenget mitt - bruk fantasien. Kjenn din hund. Ingen sier det er lett alltid, men det er det eneste riktige..OGSÅ i forb med uønsket biljaktatferd. Det MÅ ikke ta lengre tid, men det kan godt gjøre det. Men da får man den tiden ta de nødvendige forholdsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel litt voldsomt... Det er ingen som har sagt at dine hunder ikke er glade i deg, og du har ingen grunn til å måtte forsvare dette på noen måte. Men når man bruker straff - både fysisk og psykisk - i treningen av hunder, kan det ende med at hund frykter eier. Det kan du vel ikke protestere på?

Ja jeg ville MYE heller strømmet hunden min enn at den skal bli påkjørt! Så kan vi jo diskutere hvem som er en dårlig hundeeier: den som gjør alt den kan for at hunden ikke skal bli påkjørt eller den som på død og liv skal trene positivt istede for å sette en stopper for en livsfarlig adferd?

Hva med de av oss som trener positivt og lykkes med det? Det er ikke snakk om å velge mellom positiv trening og å "stoppe livsfarlig adferd". Det er snakk om å legge litt ekstra arbeid i et dyr man har tatt på seg ansvaret for. Det lille ekstra burde være verdt det, om det er for hundens beste.

Jeg er vel blant de som på "død og liv skal trene positivt". Og takk og lov for det. Jeg kunne aldri, aldri straffet en jeg elsker for å oppnå noe som kan komme på helt andre måter. Jeg er klar over, og jeg aksepterer, at alle ikke tenker som meg, men det å fremstille positiv trening som noe negativt blir vel litt rart? Og man gjør ikke "alt man kan" om man tar i bruk strøm før man har ofret alt man har av tid og krefter på gode metoder.

Det å påføre et levende dyr smerte fordi man ikke klarer eller har tid til å oppdra den på andre måter, det greier jeg ikke å forstå at noen i det hele tatt vurderer. Ikke ønsker jeg å forstå det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde spørre deg selv et par spørsmål. Vil du ha en hund som "hører på deg" fordi den er redd for å få støt, eller vil du ha en hund som helhjertet går inn for å jobbe for deg fordi du er en dyktig leder som belønner bra? Med glede, trygghet og sikkerhet - helt uten bruk av vold og terror?

Det er faktisk mulig, også med hunder som "blokkerer" alt annet. Vi har en sånn selv, enten du tror det eller ei. Det er nok neppe verdens verste tilfelle, men prinsippet er det samme. Man får bruke fantasien, kunnskapene og hunden selv, så går det seg som oftest til. Belønn med det hunden liker aller best, også gjeting om dette er hensiktsmessig og gjennomførbart. Fullt mulig, men ikke om viljen ikke er til stede.

Klart det er mulig. Men det du glemmer er at ikke alle har evnen, orken eller lysten til å ta den investeringen som er å jobbe målrettet og positivt med en hund som har sterke drifter. Det er ikke alle som mestrer slike treningsmetoder, akkurat på samme måte som det ikke er alle som mestrer å jobbe systematisk med straff (meg selv f.eks). Vi er alle forskjellige, vi har ulike hundehold, og våre hunder opptar en veldig variabel del av livene våre. Det må være helt greit så lenge man opptrer innenfor lovverket og har et hundehold med akseptabel livskvalitet.

Man skal også ta hensyn til eier når man velger treningsmetode, sant? At det er noe eier både kan mestre og trives med.

Det er de færreste hundeeiere som er slik som oss på hundesonen, de fleste har hund som selskapsdyr, ikke nerdeevne. Det må man respektere. Det vil også gjenspeiles i hvor mye man ønsker å legge i de forskjellige tiltak for atferdsendring. Vi kan ikke holde alle opp til ens egen standard.

I dette tilfellet er det ulovlig å drive aversjonstrening med strøm, dermed bør saken være enkel. Mitt råd er iallfall å ikke gå til dette steget. Men det finnes andre måter å drive aversjonstrening på om det er eneste mulighet trådstarter har. Da er det viktig å gå til noen som kan nettopp dette, du kan føkke opp om du begynner å eksperimentere på egen hånd. Å bruke straff feil kan få store konsekvenser. Det er så absolutt en line å gå på når du må inn så hardt som man må for å nå gjennom til en hund som er så høyt i jakt, det er viktig at du vet. Og det er helt naturlig at man da også stiller seg spørsmål rundt dyrevelferden. Man skal faktisk det synes jeg. Aversjonstrening er ikke et ja eller et nei type tema, det er et stort grått område hvor man hele veien må vurdere fordeler og ulemper mot hverandre, alltid se an hundeindivid, treners kompetanse og straffens styrke.

Ellers er jeg forundret over hvor lett det virker å være at hunder i bånd kommer seg løs? Jeg har hatt flere båndhunder jeg, og jeg kan ikke huske at noen av de har kommet seg løs og gjort ugagn. Den ene var gloheit på jaktlysta, og sterk som bare pokker. Var jeg i tvil, så gikk han med to kobbel, et i halsbånd og et i sele. Om en hund klarer å komme seg unna med en frekvens at det er en trussel for den, så må det være et problem med utstyret og sikringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå i tvil om du finner en som er autorisert, som vil strømme hunden din mot biljakt, jeg da.

Tror dette er noe du må ta deg tid til å jobbe med. Er hunden klikkertrent? I så fall, ta med deg en kaffekanne, fluktstol og favorittgodbiter/leke og sett deg ved en trafikkert vei å begynn og jobb. Ha med deg favorittleke på tur. Når det kommer en bil drar du frem leka og herjer som en gærning med hunden. Det er ingen enkle løsninger på dette problemet, men skal du beholde hunden, må du være villig til å ofre litt.

For å være helt ærlig (og kanskje litt stygg), så syns jeg å skylde på studier, barn og ponni blir for dumt. Du har gått til ansaffelse av en hund og da er det min mening at du MÅ ta deg tid til å jobbe med den. Hunden har ikke valgt deg. Du har valgt den og da er det jammen meg din oppgave å få den som en velfungernde hund. Den er et levende individ, som trenger tid og engasjement. Ikke dårlige, kanskje raske og enkle løsninger (for deg), fordi du prioriterer hunden sist :aww: *blir provosert*

Du er så usaklig her at du fortjener ikke ett svar engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...