Gå til innhold
Hundesonen.no

Fersking trenger nybegynnertips!


C.J
 Share

Recommended Posts

Hei AG-folk! Jeg og min flatcoated på 6 år har nettopp fått øynene opp for agility og skal begynne å trene aktivt fremover. Vi har fått en fot innenfor miljøet her vi bor, og en kompis skal lære oss det grunnleggende. Deretter tenkte jeg å hoppe på et føringskurs. Vi har såvidt vært borti de ulike hindrene tidligere, så HELT ukjent er det ikke. Nå vil jeg imidlertid satse på denne grenen, trene aktivt og ha konkurranse som mål. Jeg får svært god hjelp av kompisen min, men ønsker veldig gjerne tips og triks fra dere som har løpt litt flere runder på banen enn det jeg har til nå! ;)

Det jeg i all hovedsak lurer på, er hvordan man lurest legger opp en treningsplan. Hvor ofte skal jeg trene, og hvor lenge hver gang? Spesifikke mål for hver trening? Hvis jeg f.eks har problemer med slalomen, bør jeg vie en hel trening til den, eller ta det skritt for skritt, øve på andre ting kombinert og heller bruke lenger tid på å få akkurat det hinderet perfekt? Når hunden kan alle hindre, forskjellige kombinasjoner og til slutt en hel bane, hvordan starter selve konkurransetreningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er viktig med agility er agilitymessighet. I det ligger det at man skal trene morsomt, kort og intenst. Både hund og eier skal ha høy intensitet, det skal være full pinne den lille stunden man trener. F.eks kan du trene 20-30 sekunder også ta en pause på 6-7 sekunder, trene litt igjen, pause kort, trene også ta en lengre pause. I klubben vår trener vi ikke sammenhengende mer enn 10 minutter på banen.

Det skal være HØY kvalitet på belønningen. Hunden skal virkelig elske belønningen sin og det skal ikke forekomme noe straff overhode. Tenk fart-fart-fart, spesielt du som har flat coat må være ekstra oppmerksom på det. Den skal tross alt konkurrere mot bc og kelpier. Men den skal ikke bli så gal at den ikke greier å tenke heller. Det er en fin ballanse mellom intensitet/fart og konsentrasjon. Den skal kunne hoppe fokusert og følge din handling samtidig som den gir full pinne.

Hoppeteknikk er også noe som er viktig å trene på.

Hvorvidt du skal vie en trening til det dere plages med eller ikke, må nesten bli opp til deg. Det er egentlig hips om haps hva man gjør. Det greieste synes jeg, er å ta en økt med det vi plages på og en økt med noe annet. Noen liker å ta en økt med "pirk" og en økt med med fart.

Konkurransetreningen kan du starte med en gang. Det kan være ringbånd og publikum, dommer og tidtakere fra dag en, nesten. Det er ikke noe man trenger å vente med til hunden kan gå en hel bane.

Anbefaler boka Agility Right From the Start! I tillegg er Susan Garret sin blogg verdt et besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei AG-folk! Jeg og min flatcoated på 6 år har nettopp fått øynene opp for agility og skal begynne å trene aktivt fremover. Vi har fått en fot innenfor miljøet her vi bor, og en kompis skal lære oss det grunnleggende. Deretter tenkte jeg å hoppe på et føringskurs. Vi har såvidt vært borti de ulike hindrene tidligere, så HELT ukjent er det ikke. Nå vil jeg imidlertid satse på denne grenen, trene aktivt og ha konkurranse som mål. Jeg får svært god hjelp av kompisen min, men ønsker veldig gjerne tips og triks fra dere som har løpt litt flere runder på banen enn det jeg har til nå! ;)

Det jeg i all hovedsak lurer på, er hvordan man lurest legger opp en treningsplan. Hvor ofte skal jeg trene, og hvor lenge hver gang? Spesifikke mål for hver trening? Hvis jeg f.eks har problemer med slalomen, bør jeg vie en hel trening til den, eller ta det skritt for skritt, øve på andre ting kombinert og heller bruke lenger tid på å få akkurat det hinderet perfekt? Når hunden kan alle hindre, forskjellige kombinasjoner og til slutt en hel bane, hvordan starter selve konkurransetreningen?

Hvordan du legger opp treningen ift tidsintervaller kommer helt an på hvilke hund du har. Noen fikser 1 1/2 min trening andre 4. Jeg bruker mye tid på belønning og lek når jeg trener. Du vil etterhvert finne ut hva som er lurt å trene på med din hund tidlig og sent i løpet av en økt.

Jeg må feks ha lavt stressnivå på Harly når vi trener slalom og høyt nivå når vi trener stigefelt :)

Jeg trener flere forskjellige ting på hver trening, om jeg kun skal trene en ting pr økt er jeg redd for at treningen blir langtekkelig og kjedelig :) Vi trener alt fra 1-3 ganger pr uke med hinder. Fremadsending feks kan velikeholdes i skauen. Start/ sitt og bli kan trenes hvor som helst, svinger kan trenes rundt et tre, 2 av/2 på kan trenes i en trapp. Det er bare kreativiteten som setter begrensninger.

Jeg bruker mye tid på å bygge opp muskler i skog og fjell, sykling, kløv og skiturer skal vi etterhvert gjøre ukentlig nå som han har blitt eldre :)

Og det aller vanskeligste, gi deg på topp!

Ikke avslutt en økt der hunden har feilet 4 ganger, så hjelp den å lykkes, sånn at dere går av banen med selvtillit! :)

Edit: I denne tråden finner du kanskje noe fornuftig også :)

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...