Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Bjerke


xxx12345

Recommended Posts

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

"Tildels ubetydelig tispe" :blink:

Kan noen gi den dommeren en ordbok i gave?

bare av den linja vet jeg hvilken dommer det er :lol:

har skrevet for denne dommeren før - og det er mange sånne type kritikker , tro det eller ei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ot]

Whaaaat? :o

Har O.B.

ob.jpg

...blitt til M&M?

mm.jpg

:cry:

[/ot]

Ja, jeg var så lei av at folk trodde de kunne dra i en grønn tråd også kom jeg ut.. Det funker ikke slik. Du må nemlig snu verden opp ned, så kommer jeg ut! Så M&M var mer passende :ahappy:

Egentlig var jeg litt lei OB kallenavnet, og det å presentere seg for sonenfolk som Only Blondie :lol: Det høres så teit ut. Pluss, det kommer jo et tillegg til flokken en dag, og da er det ikke lengre only Blondie. Da er det mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde rasespesial igår på Bogstad camping, og dro til Bjerke idag.

Igår ble Ophelia nr. 2 av 14 juniortisper med ck, og Bali nr. 6 av 16 i åpen klasse.

Idag gikk det ikke særlig bra for oss heller.. Ophelia ble igjen nr. 2 i juniorklassen, men uten ck fordi hun var for tykk. jeg som syntes hun er i perfekt kondisjon nå :aww:

Bali fikk good pga størrelsen, men en fin kritikk:

"2,5 år, 39 cm stor tispe. Bra feminint hode. Bra øyne, velansatte ører. Bra hals og overlinje, velansatt hale. Kompakt kropp, velvinklet. bra benstamme, rører seg bra. bra pels, bra temperament. tung kropp. Veldig bra type, men for stor".

Hun blir målt forskjellig hver gang hun blir målt hun! Alt fra 36 og nå 39 :blink:

gratulerer til alle som er fornøyde også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikk:

43 cm, - 2P3 oppe, 13 mnd, en liten spinkel tildels ubetydelig tispe, akseptabel type, hode i proporsj. til størrelsen, steil og fremskutt, tilstrekkelig vinklet bak, beveger seg trangt bak og løs foran, tilstrekkelig pelsstruktur, trivelig familiehund.

For en kritikk! :blink: Synes hun er kjempe fin jeg! :wub:

Ehhh nei, ihvertfall ikke nødvendigvis. Det har jeg sett her på jaktprøve i helgen, med utstilling på fredagen. Flere excellent og ck-hunder med jaktpremie :)

:blink: Jeg tror det var skrevet med ganske mye ironi! Vi har hunder som er jaktchampion og utsillingschp., selvfølgelig går det an.. :P

Jeg tror da det delvis var ment som en spøk? Det er jo noe man hører hele tiden?

Right!

Jeb skjønte at det var mulighet for ironi, men syntes det blir for dumt selvom.

Har du ikke hørt den før? :blink:

Whaaaat? :o

Har O.B.

...blitt til M&M?

Slenge seg på! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tildels ubetydelig tispe" :blink:

Kan noen gi den dommeren en ordbok i gave?

bare av den linja vet jeg hvilken dommer det er :lol:

har skrevet for denne dommeren før - og det er mange sånne type kritikker , tro det eller ei :P

:lol: Godt ikke familiehunden min er alene om å være ubetydelig!

For en kritikk! :blink: Synes hun er kjempe fin jeg! :wub:

Takk, jeg er så klart helt enig! Dommere vettu, de aner jo ikke hva de prater om.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tildels ubetydelig tispe" :blink:

Kan noen gi den dommeren en ordbok i gave?

Dommer brukte et helt legitimt uttrykk for bedømmelse av hund, og trenger slettes ikke ordbok. Jeg har hørt flere dommere bruke det, både på norsk og engelsk. Jeg skriver dette uten å skjele til hundene det ble sagt om, for å understreke det.

Å kalle en hund ubetydelig sier hvordan hunden framstår, i motsatt ende imponerende, massiv, ruvende, enorm, majestetisk, etc.

Ubetydelig har i denne sammenheng ikke noe med om hunden har betydning, er betydningsfull, å gjøre. Men hunden framstår som så spinkel, smal, liten og "minimal" at den for den rasen virker ubetydelig, den forsvinner i mengden - eventuelt skiller seg ut på helt feil grunnlag.

Det er selvfølgelig ikke noe gøy at ikke dommer liker hunden sin - men jeg synes nå det er både riktig og fair å gi en kritikk som sier det dommer mener, og som forklarer premiegraden - og kudos til dommere som bruker premiegraden. Det er dessverre dommere som synes det er uhøflig og ubehagelig å gi hunden premieringen very good eller dårligere, og derfor gir alle excellent. Da mister kvalitetsvurderingen sin hensikt, og vi står kun igjen med konkurranseaspektet - hvem vinner?

Hvis jeg skal driste meg til å si noe om disse to kelpiene - og det er ikke ment personlig, og jeg kan ikke kelpie, men jeg leser kritikkene: Dommer har faktisk ikke bare trukket for lett type, det er også nevnt andre feil og mangler. Så vidt jeg vet slår denne dommeren ned på tannmangel, i motsetning til dommere som simpelthen konstaterer det uten å la det veie i vurderingen av hunden. Dommere prioriterer forskjellig, og det er når en har fått flere bedømmelser og kan se hva som går igjen av positivt og negativt, og hva slags premiering en hund som regel får, en kan si mer om hva slags eksteriør en hund har.

Og begge disse jentene er jo i utvikling, om et år kan kritikken fra denne dommeren være en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxi fikk en rødslufse på utstilling på lørdag, men ble slått en av en finne i åpen klasse. Disket på både agility og hopp idag, men da det etter fem timers venting ble tid for hopp regnet det så fælt at Taxi valgte å løpe rett inn i teltet. Han er nå litt søt da :icon_redface: Satser på bedre resultat om to uker :)

IMG_2050.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommer brukte et helt legitimt uttrykk for bedømmelse av hund, og trenger slettes ikke ordbok. Jeg har hørt flere dommere bruke det, både på norsk og engelsk. Jeg skriver dette uten å skjele til hundene det ble sagt om, for å understreke det.

Å kalle en hund ubetydelig sier hvordan hunden framstår, i motsatt ende imponerende, massiv, ruvende, enorm, majestetisk, etc.

Ubetydelig har i denne sammenheng ikke noe med om hunden har betydning, er betydningsfull, å gjøre. Men hunden framstår som så spinkel, smal, liten og "minimal" at den for den rasen virker ubetydelig, den forsvinner i mengden - eventuelt skiller seg ut på helt feil grunnlag.

Det er selvfølgelig ikke noe gøy at ikke dommer liker hunden sin - men jeg synes nå det er både riktig og fair å gi en kritikk som sier det dommer mener, og som forklarer premiegraden - og kudos til dommere som bruker premiegraden. Det er dessverre dommere som synes det er uhøflig og ubehagelig å gi hunden premieringen very good eller dårligere, og derfor gir alle excellent. Da mister kvalitetsvurderingen sin hensikt, og vi står kun igjen med konkurranseaspektet - hvem vinner?

Hvis jeg skal driste meg til å si noe om disse to kelpiene - og det er ikke ment personlig, og jeg kan ikke kelpie, men jeg leser kritikkene: Dommer har faktisk ikke bare trukket for lett type, det er også nevnt andre feil og mangler. Så vidt jeg vet slår denne dommeren ned på tannmangel, i motsetning til dommere som simpelthen konstaterer det uten å la det veie i vurderingen av hunden. Dommere prioriterer forskjellig, og det er når en har fått flere bedømmelser og kan se hva som går igjen av positivt og negativt, og hva slags premiering en hund som regel får, en kan si mer om hva slags eksteriør en hund har.

Og begge disse jentene er jo i utvikling, om et år kan kritikken fra denne dommeren være en annen.

Opsis er imponerende og majestetisk, så det så! ( :whistle::lol: Generelt grunnlag er kjedelig!)

Jeg er ikke sur og lei, synes bare det var artig ordbruk. Hun hadde masse å trekke Opsis for, det var vel så vidt noe hun likte på hele hunden, så jeg skjønner godt hvorfor hun fikk det hun fikk. Klart det ikke er kjempegøy, men jeg synes ikke det er så fryktelig trist heller - for å være helt ærlig. Hun er som hun er liksom, ikke så mye å gjøre med det. Og jeg finner nok aldri ut hva hun synes om Ops om et år, for jeg har ingen planer om å stille for henne igjen (uansett hvor hyggelig hun var) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikk:

43 cm, - 2P3 oppe, 13 mnd, en liten spinkel tildels ubetydelig tispe, akseptabel type, hode i proporsj. til størrelsen, steil og fremskutt, tilstrekkelig vinklet bak, beveger seg trangt bak og løs foran, tilstrekkelig pelsstruktur, trivelig familiehund.

:lol:! JA, den må du ramme inn!

Gratulerer så mye til alle med gode resultater og til alle som er fornøyde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en dårlig lydighetskonkurranse.... Det startet med at Amira ville ligge i søla fremfor å sitte på felles sitt... Når jeg skulle inn for å gå resten av programmet satt jeg som vanlig dypt plantet i stolen og skravlet mens jeg fulgte godt med på lille My var ved siden av oss på fellesøvelsene.

Når My var ferdig ropte de på nr 82.... Nr 82 kom ikke... Eller jo! Det var jo meg det! Det er vel 4 gangen det skjer i år.... :icon_redface: Vel - da var det bare å rive opp buret og spurte inn og rope på Amira! Amira tuslet etter meg, strakk seg litt å satte seg på plass - så var vi igang. Hun halvsov på både fvf og Z'en, men det så visst pent ut, så fikk 9,5 i begge øvelser :blink:

Innkalling var helt topp, men fikk visst 8 poeng (merkelig, siden mange fikk svært godt betalt på denne øvelsen denne dagen). Ruta fikk jeg vel 9 poeng (litt slurvete innkomst etter innkalling). I neste ring startet vi med apportdirrigering. Jeg trakk venstre apport som da havnet godt nedi et av mange hull på Bjerkebanen. Amira hadde topp fart, men 1 meter før rett apport ble hun litt i tvil om hun hadde gått for langt ut (hun så ikke noen apport) og trakk inn mot midten. Dermed en DK og 5 poeng....! På metall var hun visst nok for treig og fikk 8. På neseprøve og avstand fikk jeg 9, så der var det ikke noen feil...

Dermed ble det 2. premie, langtbakoverplass og ingen uttakspoeng til Nordisk. Aldri før har jeg gått så mange dårlige uttaksstevnet/NKK stevnet på rad...! Jeg nuller jo hver gang, hvilket setter en ganske stor demper på min motivasjon!

Nå har jeg hvilt på laugbæra lenge nok...! Har ikke trent siden før VM (6-7 uker), så NÅ er det sjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har ikke gjort noe i dag med mine hunder, men jeg var "innleid" til en oppdretter gruppe på Briard. Først inne i raseringen og siden i gruppe ringen. Og der ble det BIS Oppdrettergruppe :D

Superduperhandleren som håndterer briarder som en proff :D. Vi takker for hjelpen og ønsker det velkommen igjen *ler*.

bare av den linja vet jeg hvilken dommer det er :lol: har skrevet for denne dommeren før - og det er mange sånne type kritikker , tro det eller ei :P

Hahhahaa, jeg var heller ikke i tvil om hvem det var som skrev en slik kritikk :D.

Vi har hatt en super dag på Bjerke - og inntil gruppene begynte gikk vi til og med tørrskodd over alt, ingen gjørme eller noe som helst :D.

Willy var nok en gang en god nummer to etter sin pappa - og ble 2. BHK med res. CACIB (grossist i res. CACIB snart, denne hunden). Dommer Leif Ragnar Hjorth skrev følgende kritikk: "Utmerket type og størrelse. Velformet, maskulint hode, herlig uttrykk. Korrekt bitt, utmerket hals. Velvinklet foran, tilstrekkelig vinklet bak. Velutviklet, langt bryst. Utmerket, velutviklet muskulatur. Korrekt hale. Korrekte sporer. Meget god og velstelt pels. Beveger seg utmerket fra siden og foran, litt hasetrang bak i bevegelse. Herlig temperament".

Jeg pusset også støvet av Babs for anledningen, og hun var riktig i slaget, gamle damen :). Dommeren mente følgende om henne: "11 år, utmerket type, meget vakkert, feminint hode og uttrykk. Korrekt bitt med sunne tenner. Utmerket hals, xxxxx, bryst, over- og underlinje. Korrekte sporer. Utmerket pels for alder, herlig utstråling i bevegelse, som fortsatt er meget effektive for sin alder. En herlig hund i særdeles god kondisjon. Mitt kompliment til eier (jeg vet dommeren sa en del mer, og formulerte seg litt annerledes på slutten, men det gikk nok litt fort for skriveren - jeg synes jeg hørte en del flere "ovasjoner" *ler*)".

Jeanette var utskremt fotograf :)

2011-08-21-Babs05.jpg

2011-08-21-Willy01.jpg

Det ble ingen gruppeplasseringer verken på Boss eller Babs, men som Jeanette sa plasserte oppdrettergruppen til kennel Li-brie seg som BIS :). Utrolig artig!

EDIT: og når jeg får tenkt meg litt om, så ble faktisk Willy internasjonal champion i dag. Han fikk res. CACIB, som blir CACIB fordi pappa'n er internasjonal allerede - og utstillingen er over 1 år og 1 dag siden hans første CACIB, så da kan jeg vel egentlig åpne champagnen også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til Babs som er så herlig og skjønn, gratulerer til Willys internasjonale championat, og gratulerer til alle andre som er fornøyd!

Jeg fikk akkurat vite at "tantebarnet" til X'en gikk til 185 poeng i klasse 1 - vi er imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg er så klart helt enig! Dommere vettu, de aner jo ikke hva de prater om.. :aww:

Sant! :ahappy:

Dommer brukte et helt legitimt uttrykk for bedømmelse av hund, og trenger slettes ikke ordbok. Jeg har hørt flere dommere bruke det, både på norsk og engelsk. Jeg skriver dette uten å skjele til hundene det ble sagt om, for å understreke det.

Å kalle en hund ubetydelig sier hvordan hunden framstår, i motsatt ende imponerende, massiv, ruvende, enorm, majestetisk, etc.

Ubetydelig har i denne sammenheng ikke noe med om hunden har betydning, er betydningsfull, å gjøre. Men hunden framstår som så spinkel, smal, liten og "minimal" at den for den rasen virker ubetydelig, den forsvinner i mengden - eventuelt skiller seg ut på helt feil grunnlag.

Jeg synes ikke noe om å påpeke at hunden er "ubetydelig" uansett hva dem mener med det. Er ikke hunden majestetisk, imponerende osv., så hvorfor ikke bare la være å skrive noe? :aww: Det mener hvert fall jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babs :wub: hun er bare så utrolig søt den hunden! Gratulerer så masse med fine resultater på de to pelsdottene :)

Takk :).

Gratulerer så mye til Babs som er så herlig og skjønn, gratulerer til Willys internasjonale championat, og gratulerer til alle andre som er fornøyd!

Takker takker, lille Babs var riktig i slaget, hun lukket ørene for mine ordre om å ta det LITT rolig inne i ringen, for hun hadde det travelt med å nå igjen hunden foran, hun *ler*.

Gratulerer så mye med begge hundene, Siri! :D

Tusen takk, Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om å påpeke at hunden er "ubetydelig" uansett hva dem mener med det. Er ikke hunden majestetisk, imponerende osv., så hvorfor ikke bare la være å skrive noe? :aww: Det mener hvert fall jeg :)

Øøø man går på utstilling for å få bedømt hunden. Og da kommer det beskrivelser på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om å påpeke at hunden er "ubetydelig" uansett hva dem mener med det. Er ikke hunden majestetisk, imponerende osv., så hvorfor ikke bare la være å skrive noe? :aww: Det mener hvert fall jeg :)

Øøø man går på utstilling for å få bedømt hunden. Og da kommer det beskrivelser på godt og vondt.

Amen.

Folk synes neppe noe om å få i kritikken at hunden bet, derfor får den null heller - men dommer skal dømme det den ser den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...