Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bur?


Chevy

Recommended Posts

Det er også UNØDVENDIG burbruk mange er imot. Og JEG ser på det som unødvendig bruk av bur på utstilling

Oh god with the screaming... Du ser jo så opprørt ut? Tips, italics er en god måte å legge trykk på et ord på, i den grad det er nødvendig. :)

Derfor nevner jeg det.

Og du har blitt fortalt at dette ikke lar seg kombinere så godt med hele hensikten til tilstelningen. Du har også blitt fortalt hvor lite kjekt det er å drasse med seg et digert stålbur ut og inn på en utstilling, at det hadde vært enklere uten, og at selv en lydig hund i en dekk - bli ikke får samme mulighet til å slappe av enn om den fikk sitt eget avgrensete område.

Det sagt, jeg bruker ikke bur på utstilling, så akkurat det er ikke særlig relevant for meg.

Det er jo du som flisespikker og er petimeter her, som liksom skal trenge folk inn i et hjørne og liksom tvinge dem til å si at bur er ok alikevel. Innvendingen er fortsatt at det er utstrakt burbruk som er problemet, og hvis ikke så står du fortsatt fritt til å finne fram debattantene som mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Eh...hadde først tenkt å bli provosert, men så innså jeg at du antagelig er veldig ung eller har vært på veldig få utstillinger...

Hvorfor må jeg være ung eller ikke ha erfaring fra utstilling? Du må finne noe å "ta" meg på ikke sant?

Jeg kan fortelle deg at jeg er ung OG jeg har vært på utstillinger.. Og jeg har FINT sett mange muligheter å fjerne hundene litt fra mengden på alle utstillingene jeg har vært på. Hadde jeg stilt selv så hadde jeg gjort mitt for å skjerme hundene fra bråk osv hvis de blir slitne av det.. Det er faktisk ikke så umulig som mange skal ha det til. Og jeg ser faktisk mange som klarer dette uten problemer på utstilling. Både med en og flere hunder.

Det blir jo til og med anbefalt av noen å ikke ta med hunder som ikke skal stilles fordi det er så mye som skjer osv, at det er bedre å la de være hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg være ung eller ikke ha erfaring fra utstilling? Du må finne noe å "ta" meg på ikke sant?

Hah! Rich fra hun som prøver å "ta" utstillingsfolket. :D

Nei, nå tror jeg denne tråden har utspilt sin rolle for min del. Kos dere videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg være ung eller ikke ha erfaring fra utstilling? Du må finne noe å "ta" meg på ikke sant?

Jeg kan fortelle deg at jeg er ung OG jeg har vært på utstillinger.. Og jeg har FINT sett mange muligheter å fjerne hundene litt fra mengden på alle utstillingene jeg har vært på. Hadde jeg stilt selv så hadde jeg gjort mitt for å skjerme hundene fra bråk osv hvis de blir slitne av det.. Det er faktisk ikke så umulig som mange skal ha det til. Og jeg ser faktisk mange som klarer dette uten problemer på utstilling. Både med en og flere hunder.

Det blir jo til og med anbefalt av noen å ikke ta med hunder som ikke skal stilles fordi det er så mye som skjer osv, at det er bedre å la de være hjemme..

Fordi på en inneutstilling er det vanligvis som "sild i tønne" og om man skal finne et roligere sted, må man presse seg igjennom hele fiskestimen for å komme seg ut...og utenfor står alle røykerne (med SINE hunder)...så det eneste "rolige" stedet er 1,5 km vekk fra utstillingsområdet...og det er litt langt å dra om man plutselig skal inn i ringen...for om det står 10.00 på innkallingen, betyr det alt fra 10-14, og da skal man være klar til å gå i ringen...tror neppe dommeren gidder å vente fordi jeg "leter etter et rolig område"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel de eneste gangene jeg bruker bur på utstilling og i bil (og under løpetiden hvis jeg ikke får satt bort ene bikkja) Jeg drar på utstilling for å se på alle innen min rase, og ja da er det komfortabelt å putte bikkjene i bur så jeg slipper å "bry" meg om dem. Men dem får da endel tisseturer iløpet av dagen fordet, noen ganger må jeg faktisk løfte dem ut for så trangt kan det være. Så jo, jeg føler også at de har det bedre i buret enn uttafor, der slapper de av (uten tilvenning til det :huh: hehe) Så jeg er "for" vettug burburk, og vettug burbruk er ikke å putte normalt skrudd sammen hunder i bur om natta+dagen + + +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Rich fra hun som prøver å "ta" utstillingsfolket. :D

Nei, nå tror jeg denne tråden har utspilt sin rolle for min del. Kos dere videre. :)

Ja jeg er ute etter å ta dere alle sammen! :devilbanana::lol:

Fordi på en inneutstilling er det vanligvis som "sild i tønne" og om man skal finne et roligere sted, må man presse seg igjennom hele fiskestimen for å komme seg ut...og utenfor står alle røykerne (med SINE hunder)...så det eneste "rolige" stedet er 1,5 km vekk fra utstillingsområdet...og det er litt langt å dra om man plutselig skal inn i ringen...for om det står 10.00 på innkallingen, betyr det alt fra 10-14, og da skal man være klar til å gå i ringen...tror neppe dommeren gidder å vente fordi jeg "leter etter et rolig område"...

Ja på en inneutstilling kan jeg se at det er praktisk. Praktiskt.. Ikke mer enn det. Men på en uteutstilling er det masse plass til å trekke seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Du mener at like mange fikk bur som en del av valpepakken for 20-30 år siden? Rosa, grønne og blå gitterbur var å få kjøpt overalt og alle hadde bur stående i heimen? Jeg kjenner jeg er veldig uenig med deg.

JEG har ikke nevnt fortid eller nåtid i den konteksten jeg. Jeg ga bare 2 eksempler som jeg viste det ikke er brukt bur og det var for å poengtere det jeg svarte på - altså påstanden om: "Det er ingen som bruker 0 bur. " (at det ene eksemplet var i fortid og et i nåtid er jo tilfeldig, for det er bare de 2 tilfellene jeg kjenner der bur ikke er brukt)

Om det ble brukt mer/mindre bur før eller idag er på siden av hva jeg egentlig svarte på, men jeg også tror det brukes mer bur idag enn for mange år siden. Men tror og håper dette igjen har snudd de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanti må være i bur når hun er alene hjemme. Ikke om natten, men kun når alle har forlatt. Vi prøvde å ha henne løs da vi fikk henne , men hun frika ut og prøvde å komme seg ut. Ramponerte og skrapet opp 2 dører. Å avgrense områder hjalp ikke, hun brøt seg ut av barnegrinder og andre blokkeringsforsøk. Så bur er eneste mulighet. Jeg vil vite hvor jeg har henne når jeg ikke er hjemme på en forsvarlig måte. At hun ikke ødelegger og stresser. Noen mener vel at hun burde blitt avlivet pga hun ikke takler å være alene, kanskje det, men vi velger å gi henne et liv. Hun har ikke hatt det særlig stabilt før hun kom til oss, så jeg føler vi gir henne et godt liv, selv om hun må ligge i bur når vi er på jobb. Jeg liker det ikke, men sånn må det desverre være, for at vi skal kunne ha henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi på en inneutstilling er det vanligvis som "sild i tønne"

Mulig du har sagt det før, men hvorfor drar du på slike utstillinger? De få utstillingene jeg har vært på, så har det vært ute. Syns egentlig DET er mer enn trangt nok for både hund og følge jeg da men .... ikke f... om jeg har giddet å dra på inne-utstillinger.

MÅ du absolutt stille når det er inne-utstillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har sagt det før, men hvorfor drar du på slike utstillinger? De få utstillingene jeg har vært på, så har det vært ute. Syns egentlig DET er mer enn trangt nok for både hund og følge jeg da men .... ikke f... om jeg har giddet å dra på inne-utstillinger.

MÅ du absolutt stille når det er inne-utstillinger?

Valget er vel mellom pest og kolera...enten kjøre en halv evighet for å komme til uteutstilling, eller stille på lokale inneutstillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg stilt selv så hadde jeg gjort mitt for å skjerme hundene fra bråk osv hvis de blir slitne av det.. Det er faktisk ikke så umulig som mange skal ha det til.

Det er jeg enig med deg i. Mine ligger enten i bilburene sine når de skal hvile, eller i et tøybur jeg har med - IKKE bare på utstilling, det hender faktisk det er grinete og/eller klengete hunder på f.eks LP-stevner også.

Mulig du har sagt det før, men hvorfor drar du på slike utstillinger? De få utstillingene jeg har vært på, så har det vært ute. Syns egentlig DET er mer enn trangt nok for både hund og følge jeg da men .... ikke f... om jeg har giddet å dra på inne-utstillinger.

MÅ du absolutt stille når det er inne-utstillinger?

Noen av oss melder ikke på bare for å ha gjort det. Noen av oss har en viss mening med å melde på akkurat det stevne (jeg gidder ikke å kalle det utstilling, for det er det samme på LP-stevner. Bruksstevner er alltid utendørs, men de varer stort sett hele dagen, og tro det eller ei, en hund som skal jobbe bør få pauser), om det er utendørs eller innendørs er ikke hovedpoenget. Noen ganger går man for den dommeren, på det stevnet for å få den tittelen (joda, de finnes i LP også). Noen av oss bruker stevner for å måle oss mot andre, noen av oss er ikke på stevner ene og alene fordi det er mye hunder og sosiale folk der. Du veit, dette er egentlig avlsredskaper, sant? Noen av oss syns det er greit å måle dette i form av stevner. Du trenger ikke å ha interesse for det du, men noen må faktisk ha de interessene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin, hvorfor skal vi finne et roligere sted når hunden kan ligge rett utenfor ringen å sove utstrakt og snorke hele dagen? Om hun ligger i bånd foran meg på gulvet eller løs inne i en valpegrind/bur blir akkurat det samme. Men i et bur blir det også automatisk skjermet for folk og andre hunder.

Trekke seg til et roligere sted? Det er ganske rolig rundt ringen kontra ellers på en utstilling hvor det er folk overalt som går. Og skal de da "slappe" av med folk som går forbi hele tiden?

Å ikke ta med hunder på utstilling forstår jeg for de som har dårlig sosialiserte/lett stressa hunder. Mine tar utstilling med ganske stor ro de. De får masse godbiter, de kan hilse på folk (den ene liker det) og de får masse oppmerksomhet.

Å skåne en hund for diverse ting har jeg ingenting til overs for, heller miljøtrene å få miljøsterke hunder som tåler det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit, dette er egentlig avlsredskaper, sant? Noen av oss syns det er greit å måle dette i form av stevner. Du trenger ikke å ha interesse for det du, men noen må faktisk ha de interessene også.

Nå stilte jeg spørsmålet til en person og ikke generelt, da jeg lurte på hvorfor denne personen gjorde det. Forøvrig uthevet jeg MÅ også med tanke på akkurat dette med avl i tankene. Forøvrig mener jeg det blir litt 'kunstig' med å finne de 'rette' dommerne for å få de rette titlene. Selve avlen blir hverken bedre eller dårligere pga dommere. (joda, skjønner jo hvorfor man velger slik, men likevel ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stilte jeg spørsmålet til en person og ikke generelt, da jeg lurte på hvorfor denne personen gjorde det. Forøvrig uthevet jeg MÅ også med tanke på akkurat dette med avl i tankene. Forøvrig mener jeg det blir litt 'kunstig' med å finne de 'rette' dommerne for å få de rette titlene. Selve avlen blir hverken bedre eller dårligere pga dommere. (joda, skjønner jo hvorfor man velger slik, men likevel ...)

Jeg har vel skrevet det før i tråden, men ellers sier 2ne det samme; utstilling og prøver er et avlsverktøy...straks jeg har de utstillingstitlene vi "trenger", er jeg ferdig med utstillinger..skjønt...jeg har jo fått ny valp nå, så da må jeg vel gjennom samme dritten med ham...

Vi har ikke et overflod med utstillinger i nærheten, og hvis valget står mellom 8-10 timer i bil (hver vei), eller en litt trangere utstilling i nærområdet, så er ikke valget så vanskelig for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg være ung eller ikke ha erfaring fra utstilling? Du må finne noe å "ta" meg på ikke sant?

Jeg kan fortelle deg at jeg er ung OG jeg har vært på utstillinger.. Og jeg har FINT sett mange muligheter å fjerne hundene litt fra mengden på alle utstillingene jeg har vært på. Hadde jeg stilt selv så hadde jeg gjort mitt for å skjerme hundene fra bråk osv hvis de blir slitne av det.. Det er faktisk ikke så umulig som mange skal ha det til. Og jeg ser faktisk mange som klarer dette uten problemer på utstilling. Både med en og flere hunder.

Det blir jo til og med anbefalt av noen å ikke ta med hunder som ikke skal stilles fordi det er så mye som skjer osv, at det er bedre å la de være hjemme..

Jeg er ingen stor utstiller, men drister meg på å svare. Man må følge med på hva som skjer i ringen, ergo må man oppholde seg i nærheten av ringen. Da har man valget i mellom å putte bikkjedyret i bilen i solsteika, eller å oppholde seg nære ringen med dyret. Jeg er så ærlig at jeg sier at jeg stilte Loke for min egen del, første utstillingen var for å få blå, når han smalt til med Cert og Cacib bannet jeg på at han skulle bli Nuch. Han ble aldri stilt etter oppnådd tittel og det var aldri meningen å bruke han i avl. Men jeg har tatt han med for å miljøtrene også, ja, han syntes det var litt stressende, men han hadde godt av det. Noen ganger hadde jeg med et cabanabur i størrelse xxl, men det var stort sett på ute utstillinger faktisk. Det er faktisk de eneste gangene Loke viste tegn på at han ønsket å være i bur (han løp inn i buret sitt i vikingskipet), bortsett fra på nyttårsaften de første årene.

Chanti må være i bur når hun er alene hjemme. Ikke om natten, men kun når alle har forlatt. Vi prøvde å ha henne løs da vi fikk henne , men hun frika ut og prøvde å komme seg ut. Ramponerte og skrapet opp 2 dører. Å avgrense områder hjalp ikke, hun brøt seg ut av barnegrinder og andre blokkeringsforsøk. Så bur er eneste mulighet. Jeg vil vite hvor jeg har henne når jeg ikke er hjemme på en forsvarlig måte. At hun ikke ødelegger og stresser. Noen mener vel at hun burde blitt avlivet pga hun ikke takler å være alene, kanskje det, men vi velger å gi henne et liv. Hun har ikke hatt det særlig stabilt før hun kom til oss, så jeg føler vi gir henne et godt liv, selv om hun må ligge i bur når vi er på jobb. Jeg liker det ikke, men sånn må det desverre være, for at vi skal kunne ha henne.

I sånne situasjoner synes jeg det er helt greit å bruke bur, ikke bare greit, men det eneste riktige. Hvorfor skulle noen mene hun skulle vært avlivet? Så lenge hun fungerer med det hjelpemiddelet dere har gitt henne (buret) så er det helt klart liv laga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stilte jeg spørsmålet til en person og ikke generelt, da jeg lurte på hvorfor denne personen gjorde det. Forøvrig uthevet jeg MÅ også med tanke på akkurat dette med avl i tankene. Forøvrig mener jeg det blir litt 'kunstig' med å finne de 'rette' dommerne for å få de rette titlene. Selve avlen blir hverken bedre eller dårligere pga dommere. (joda, skjønner jo hvorfor man velger slik, men likevel ...)

Du er en smule forutinntatt eller? Det kan være så enkelt som at man ikke har noen høye tanker om den dommeren, basert på erfaring, sant? Det hender faktisk det og, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sånne situasjoner synes jeg det er helt greit å bruke bur, ikke bare greit, men det eneste riktige. Hvorfor skulle noen mene hun skulle vært avlivet? Så lenge hun fungerer med det hjelpemiddelet dere har gitt henne (buret) så er det helt klart liv laga.

Det er første gang jeg har hørt noen si dette.. Tidligere har det blitt rakka ned på og man får slengt etter seg at man har en mentalt dårlig hund, og at det beste er å avlive eller omplassere, siden den ikke klarer seg alene hjemme uten bur...

Har man en hund som ødelegger inventar så får man beskjed om at slik er det.. Man er "lat" hvis man bruker bur for å spare inventaret istedet for å sikre det. Da har hunden muligens separasjonsangst osv og man kan ihvertfall ikke stenge denne i bur! Husker det så godt fra burtråden..

Må bare si at jeg er enig med deg, så du ikke misforstår det. Er det dette som fungere i ens hundehold så gjør man det, så lenge det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gang jeg har hørt noen si dette.. Tidligere har det blitt rakka ned på og man får slengt etter seg at man har en mentalt dårlig hund, og at det beste er å avlive eller omplassere, siden den ikke klarer seg alene hjemme uten bur...

Har man en hund som ødelegger inventar så får man beskjed om at slik er det.. Man er "lat" hvis man bruker bur for å spare inventaret istedet for å sikre det. Da har hunden muligens separasjonsangst osv og man kan ihvertfall ikke stenge denne i bur! Husker det så godt fra burtråden..

Må bare si at jeg er enig med deg, så du ikke misforstår det. Er det dette som fungere i ens hundehold så gjør man det, så lenge det funker.

Så rart, jeg opplever det helt anderledes... De fleste burmotstandere er for burbruk i gitte situasjoner slik jeg oppfatter det. Men ja, en hund som ikke klarer å slappe av hjemme er ræva mentalt, men man tar det man har for å hjelpe en slik hund. Og jeg mener fortsatt at hvis man velger bur fordi hunden tygger på barnas leker, ledninger, cd'r osv i stedet for å rydde, så er man lat.

Jeg har ingen hund, og jeg rydder vekk alt av leker før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare skumlest tråden for den er så lang, men jeg kan jo fortelle hva jeg mener/har forsøky/gjør når det kommer til bur. Natasha kom jo til meg som valp og oppdretter syns jeg skulle venne henne til bur, Jeg gjorde det .og hun har ikke hatt det helt negative forholdet til det. Hun har ALDRI vært i bur en arbeidsag, men hun har vært i bur etter tur i pøsregn og når hun ellers har vært sliten etter trening.

Frost hadde aldri vært i bur men ble tilvendt dette på samme måte som Natasha og det går også greit.

Jeg forsøkte uten bur med begge to løse i stuen mens jeg var på jobb og kom hjem til en oppspist hundesofa. OK tenkte jeg, ut med den og så tørkestativ i min sofa og kompostbingegrinder rundt tv benken i tre, OK oppgnagde hjørner på stuebordet...

Da ble det glassbord. Da ble det oppspiste stuetepper. Javel, da ryddet jeg på annekst mitt. Hadde de der når jeg var på jobb. Fungerte finfint med radioen på og egen madrass de kunne ligge på.

Nå syns jeg det er helt greit å ha de der når jeg er på jobb. De har et eget rom på 8 kvm med bare egne ting å ødelegge, ingen vinduer de kan fly og varsle ved. De har fleecepledd de kan rive i filler om de vil. Men de roer seg finfint der.

Jeg har de nå i stuen på natten og de sover i sofaen. Helt greit for meg. Jeg har skjønt at grunnen til at de har ødelagt er at de leker. Den ene begynner og den andre hiver seg inn i en drakamp. De har fleecepledd de kan herje med om de vil, og det fungerer fint. Buret til Frost står i stuen og eneste gangen jeg har han der er hvis jeg skal trene et eller annet med Natasha. Eller hun er der hvis jeg skal trene han.

Jeg har også den ene der den lille perioden det er løpetid her i huset. Bortsett fra det bruker jeg bare bur i bilen. Jeg syns at folk selv må bruke bur med vett og forstand! MÅ man ha hunden i bur i arbeidstiden javel. Hvis hunden er helt håpløs hjemme alene. Men da syns jeg ikke man kan ha den der på natten. Det blir for mye. Men det er MIN mening..

Jeg sliter med bjeffing når jeg går på tur med 1 og 1. Men jeg har nå sjanset på å ha den andre løs i stuen og det har gått bra så langt. Ingen ødeleggelser. Men da er det tørkestativ i sofaen for å spare MINE sofaputer og pledd. Deler også opp stuen med kompostgrinder for min erfaring er at de roer seg bedre alene en og en med mindre plass å vokte.

Faste rutiner er også viktig. Ritualer når man går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...