Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bur?


Chevy

Recommended Posts

Hund i bur?

Jeg selv bruker bur både i bil og hjemme. Har jeg flere bikkjer med på en tur får jeg plass til to løse i bagasjen (det er hundegitter som skiller bagasjen) og en i bur i setene forann.

Hjemme går 2 av 3 inne hundene løse døgnet rundt. Siste man klarer aldri å få 100% ro i kroppen hvis han ikke ligger i buret sitt. Så fort han kommer på plassen sin legger han seg rett ut så "lang" han er og puster lettet ut før han sovner. :D

Jeg ser ingen negativitet med å bruke bur, hva syns du?

Bare hadde lyst til å høre hva andre mener :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Hjemme går 2 av 3 inne hundene løse døgnet rundt. Siste man klarer aldri å få 100% ro i kroppen hvis han ikke ligger i buret sitt. Så fort han kommer på plassen sin legger han seg rett ut så "lang" han er og puster lettet ut før han sovner. :D

Jeg ser ingen negativitet med å bruke bur, hva syns du?

Bare hadde lyst til å høre hva andre mener :D

Tuller du? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Mener du seriøst at du må ha den ene hunden din i bur inne for at han skal roe seg? :huh:

Og at du ikke ser noe negativt i det hele tatt, med burbruk? :huh:

Ellers så anbefaler jeg å lese den andre tråden. Den er laaang, men verdt å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du seriøst at du må ha den ene hunden din i bur inne for at han skal roe seg? :huh:

Og at du ikke ser noe negativt i det hele tatt, med burbruk? :huh:

Ellers så anbefaler jeg å lese den andre tråden. Den er laaang, men verdt å lese.

Hmm.. det ble litt feil. Men skal bare forklare meg fort før jeg ikke skriver noe mere på denne tråden.

Minste gutten er ikke i bur på dagen som du sikkert trudde nå?

Å jo han får slappe av når han er løs. Sover i hundekroken samme di andre dogsa våre på dagen :)

Men han slapper aldri av så godt som det han gjør i buret :) Han liker seg der. Om kvelden før vi skal legge oss så henner det at han går bort til buret sitt å lurer på om vi skal legge oss snart (ser jeg for meg at han sier da..hehe). Å når vi da reiser oss opp så blir han overlykkelig og legger seg inn i buret uten at vi sier noe om det. Så trur han syns det er godt selv.

Hmm.. da avslutter jeg her trur jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. det ble litt feil. Men skal bare forklare meg fort før jeg ikke skriver noe mere på denne tråden.

Minste gutten er ikke i bur på dagen som du sikkert trudde nå?

Å jo han får slappe av når han er løs. Sover i hundekroken samme di andre dogsa våre på dagen :)

Men han slapper aldri av så godt som det han gjør i buret :) Han liker seg der. Om kvelden før vi skal legge oss så henner det at han går bort til buret sitt å lurer på om vi skal legge oss snart (ser jeg for meg at han sier da..hehe). Å når vi da reiser oss opp så blir han overlykkelig og legger seg inn i buret uten at vi sier noe om det. Så trur han syns det er godt selv.

Hmm.. da avslutter jeg her trur jeg..

igjen: anbefaler at du leser hele tråden LineSK linket til og heller ta diskusjonen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Em.. jeg har ikke sagt noe om å ha dyrene mine i bur hele dagen.

For det ser jeg ingen grunn til. Å dette har jo blitt misforstått til 1000.

Det er ikke sånn at mine hunder ikke får ro i sjela uten å bli innesperra. For det er kun om natta den ene ligger i bur. Hvis du vil kalle meg dyreplager for det så må du jo få lov til det, men det er jo veldig synn.

Minste mann hadde lenge en slags overenergisk mønster av seg. Noe han har hatt med seg siden vi fikk han. Han fikk aldri ro i kroppen, måtte alltid få med seg alt, klarte ikke å hilse uten full hopping og stressing. Jeg har aldri vært borti noe sånt jeg. Men mye av dette skyldtes vel usikkerheten hans.

Så vi har brukt mye tid på å jobbe med å kunne slappe av i mange tilfeller i forskjellige situasjoner. Å nå har vi kommet så langt at han kan sove godt selv om det skjer ruslasjoner i huset ( ikke i buret altså).

Men at han er i bur om natta er jo også fordi dette er noe han velger selv. Når vi skal legge oss spretter han opp fra sofan og inn på "plassen" sin :) å han er ingen ulykkelig hund når han legger seg. Da deiser han rett ned og blunker trøtt :)

Trening med bur har vært en helt annen greie. Å jeg er ikke den personen som trur at en hund lærer å være rolig i bur eller må være i bur for å få ro i stua.. trur det er flere som har trudd det nå, men det er ikke greia. Jeg har mere tru på trening og dressur når det kommer til hva jeg ønsker av mine hunder. Jeg mente ikke at min hund måtte ha bur for og slappe av, men han slapper mere av ja det gjør han. Føler jeg selv.

Men jeg ser også folk bruker kun bur og hundegård hele tiden døgnet rundt. Dette ser jeg ingen positiv greie med for hundene (mener jeg selv) er en del av familien :) Det er jo "barna" mine :)

Jeg selv mener fortsatt at bur ikke er noe negativt i normale former. Men er IKKE for at bur skal være noe fultids hjem.. ;)

Men kjekt å kunne bruke bur i noen tilfeller som feks i bilen.

Hva skulle jeg gjort med 3 hunder i bur, jeg som elsker armkrok kos i sofaen :):) For å skryte av mine "barn" så er dem veldig flinke når dem er inne. Har 3 hunder som man nesten ikke merker enkelte ganger når dem er inne. Men dem er full pupp ute :)

Men syns det er litt teit at alle har lagt opp sin mening om hva slags hundehold jeg driver med uten å spurt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) skal nok ikke fortsette ;) Trudde ikke det var en tråd om bur før. Men der tok jeg feil :lol:

Jeg skulle ikke skrive mere jeg, men måtte bare svare andre her :)

om du søker opp bur så tror jeg du finner sånne årlige diskusjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet sterkt i mot uvettig burbruk, men å bruke bur en periode på en unghund som sliter med å finne ro i kroppen kan jeg forstå. Den trenger tydeligvis litt hjelp til å samle seg, og bur som del av/ i tillegg til rotrening kan jeg se at kan være effektivt.

Jeg regner med TS ikke har som mål at unghunden skal bruke bur hele livet, hun har tross alt 3 hvorav bare yngstemann bruker bur, så da antar jeg hun ikke er en av de som tror alle hunder MÅ være i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel bur et ganske så engasjerende tema og sonens medlemmer har vel selv sagt de ikke vil ha 'en' hovedtråd om bur, så da blir vel det helt greit at slike tråder oppstår innimellom - akkurat slik det er på andre tema som jevnlig blir tatt opp :)

Problemet slik jeg ser det er at enkelte ser for svart/hvit på det med bur. De har bestemt seg og da er bur tabu uansett når folk nevner det og de er selvmotsigende, for de bruker bur selv - det er bare det at alle andre grunner enn deres er i deres hode altså tabu. Det de ikke skjønner er at hunden ikke skjønner og har annen opplevelse av bur den ene eller andre plassen, så det 'ille' med bur er like ille også i deres tabu verden for hunden.

Slik jeg ser det så må en hund i bur av og til slik vi mennesker har ordnet oss i hverdagen. Dette bør skje i minst mulig grad og for en normal voksen hund ser jeg ingen grunn til bur foruten ved transport. (bur som en stygg seng har vi selv, men det er noe annet - altså med burdør åpen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med burdiskusjonen er at de som er "pro" bur skal promotere bruken av dette. De ser ingen forskjell på sitt eget "kun en gang i blant" og den som hører ordene "bur er flott" og setter pelsen i buret dag og natt.

Vet ikke helt hvor mange ganger man som motstander av regelmessig burbruk skal behøve å forklare at det er ikke den "en gang i blant" burbruken som er problemet. (Eller åpent bur, i bilen, på reiser, etc)

Det er den evinnelige bagatelliseringen, forskjønningen av hvor fint hundeholdet blir med bur, hvor kjapt renslig valpen blir, hvor kjempeviktig det er å kunne, hvor morsomt det er, søtt å kunne "dulle dem som en baby" med alle sine dyner og kosedyr sammen, for sikkerheten, pga ungene, naboer, tanter og onkler, slipper hår i huset, at den gnager på en kommode, i tilfellet brann, at hunder trenger trygghet, huler og allverdens andre positive måter å overbevise alle man kan om hvor fantastisk fint det er å bruke bur.

Hvis man har en hund som ikke tåler et liv uten bur, tryggheten det innebærer, begrensningen, etc - så greier man nok å komme fram til dèt selv..

Den vanlige, normale, halvfornuftige og vettuge valpen behøver troligvis aldri å sitte i et eneste bur annet enn i bilen. Og dèt behøver ikke timesvis av trening fra 8 ukers alder, liksom...

Vi som ikke trener burbruk i det hele tatt har likevel hunder som helt ukomplisert aksepterer at man putter dem i et når man er på en utstilling, eller hvis man absolutt må: på besøk hos noen. Bilburet er bare hundens faste plass i bilen fra dag èn - så det er liksom aldri noe tema.

Og nei, det er vel ingen jeg kan komme på, verken her inne eller andre steder, som er totalt imot all type bruk av bur. Men de aller fleste som er FOR burbruk mener at folk flest bør få gjøre som de vil mht burbruk.

DET er galskap - da endel faktisk ikke skjønner at "bare på natten og baaare mens vi er på jobb" på en halv kvadratmeter er intet annet enn fryktelig dårlig gjort mot hunden sin.

Diskusjonene som kommer med jevne mellomrom ang. burbruk ser ut til å åpne øynene på både en og to hundeeiere, og derfor vil det alltid finnes noen som setter pro-burbrukernes argumenter på prøve. Takk og lov.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med burdiskusjonen er at de som er "pro" bur skal promotere bruken av dette. De ser ingen forskjell på sitt eget "kun en gang i blant" og den som hører ordene "bur er flott" og setter pelsen i buret dag og natt.

Det er rart hvordan folk oppfatter ting så totalt forskjellig. Min oppfatning er nemlig at anti-burbrukerene ikke skjønner at det er forskjell på "bruker bur en gang i blant" (evt. min oppfatning av fornuftig burbruk, som sikkert finnes beskrevet i en tråd eller to her) og "bruker bur 20 timer i døgnet", og jevnt over beskylder burbrukerene for å være dyremishandlere over en lav sko. Ok, vagt overdrevet, men for enkelte tilfeller stemmer det faktisk.

Og jo, det er mer enn nok av de som ikke bryr seg med burtrening som har hunder som ikke trives i bur hverken i bil eller på utstilling. Det tror jeg er helt avhengig av rase, individ og generell oppdragelse, noen får det "gratis", andre ikke. Men fint at du er en av de som ikke har noe problemer med det. :)

Mitt håp er at alle parter en gang kan innse at ulike hunder og eiere har ulike forutsetninger og behov, og at burbruk kan være et positivt verktøy så lenge det brukes fornuftig, og at mange greier seg helt fint uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvordan folk oppfatter ting så totalt forskjellig. Min oppfatning er nemlig at anti-burbrukerene ikke skjønner at det er forskjell på "bruker bur en gang i blant" (evt. min oppfatning av fornuftig burbruk, som sikkert finnes beskrevet i en tråd eller to her) og "bruker bur 20 timer i døgnet", og jevnt over beskylder burbrukerene for å være dyremishandlere over en lav sko. Ok, vagt overdrevet, men for enkelte tilfeller stemmer det faktisk.

Det tror jeg ganske enkelt handler om å "føle seg truffet". Man vet inderlig vel innerst inne at med litt innsats så kunne bikkja fått levd hele livet uten å bli satt i bur i heimen, men fordi det er for problematisk og krevende så gidder man ikke å prøve. Proburistene hevder jo gjerne at det er "fornuftig med bur en gang i blant", gjerne når tante Olga kommer på besøk, når valpen ikke klarer å roe seg, når de har småbarn og ikke har tid, plass eller ork til å rydde bort leker, når valpen skal sove, når tispa har løpetid og hannhunden tyter, når hunden skal føle seg "trygg", når barna ikke klarer å la hunden være i fred, når hunden er våt og kommer hjem fra tur, når parketten er ny og ikke må få riper, når man tror at det kanskje muligens er en pyroman i fylket og huset kan ta fyr, etc, etc, etc. Jeg synes det er ekstremt foruroliggende at noen i det hele tatt kan se noe fornuftig i slike argumenter.

Og jo, det er mer enn nok av de som ikke bryr seg med burtrening som har hunder som ikke trives i bur hverken i bil eller på utstilling. Det tror jeg er helt avhengig av rase, individ og generell oppdragelse, noen får det "gratis", andre ikke. Men fint at du er en av de som ikke har noe problemer med det. :)

Merkelig det der, jeg har nemlig aldri sett noen som har bedt om råd her fordi bikkja ikke kan slå seg til ro i bur på en utstilling, på en prøve eller i bilen. Kanskje fordi da er eieren i nærheten og oppholdet er kort?

- Hvor mange innlegg bare på hundesonen jeg har lest av folk med småvalper som skriker og uler i bur hele natta derimot, tror jeg ikke jeg har tall på...

Mitt håp er at alle parter en gang kan innse at ulike hunder og eiere har ulike forutsetninger og behov, og at burbruk kan være et positivt verktøy så lenge det brukes fornuftig, og at mange greier seg helt fint uten.

Det pro- og antiburbrukerne er uenige om er hva som er "fornuftig". Dessverre stemmer det at ulike eiere har ulike forutsetninger (jeg foretrekker å kalle det ressurser), og derfor klarer ikke enkelte mennesker å holde helt vanlige hunder med helt vanlige hundebehov uten bur. Det er begredelig, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pro- og antiburbrukerne er uenige om er hva som er "fornuftig". Dessverre stemmer det at ulike eiere har ulike forutsetninger (jeg foretrekker å kalle det ressurser), og derfor klarer ikke enkelte mennesker å holde helt vanlige hunder med helt vanlige hundebehov uten bur. Det er begredelig, rett og slett.

Jeg synes det er mer begredelig hvordan enkelte liker å rakke ned på folk som har et annet hundehold enn de selv... Det handler ikke om ressurser, men at folk lever ulike liv, og at det at folk ikke har et a4-liv ikke er identisk med at de eller livsstilen dere ikke er egnet til å ha hund. Og det handler ikke bare om burbruk, men om respekt for folk.

Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg gang på gang lar meg lokke inn i disse diskusjonene... du kan lese hva jeg mener om burbruk i de andre trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer begredelig hvordan enkelte liker å rakke ned på folk som har et annet hundehold enn de selv... Det handler ikke om ressurser, men at folk lever ulike liv, og at det at folk ikke har et a4-liv ikke er identisk med at de eller livsstilen dere ikke er egnet til å ha hund. Og det handler ikke bare om burbruk, men om respekt for folk.

Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg gang på gang lar meg lokke inn i disse diskusjonene... du kan lese hva jeg mener om burbruk i de andre trådene.

Jeg antar at du mener at jeg "liker å rakke ned på folk som har et annet hundehold enn de selv..."? For det første, ALLE har et helt annet hundehold enn meg, siden jeg ikke holder hund. For det andre, det er ikke alt dyrehold, hverken av hund, kyr eller hest, f eks, som avtvinger "respekt" - respekt er noe man gjør seg fortjent til. Dersom man ikke innser at den livssituasjonen man er i (f eks fordi man har små barn og ikke gidder å rydde bort leker så valpen ikke skal få tak i dem), ikke er forenelig med å anskaffe seg en liten valp uten å putte den i bur - vel, da har man ihvertfall ikke gjort seg fortjent til min respekt.

Det gjelder enten du kaller livsstilen A4, A3 eller A2.

Sant å si så gir jeg blaffen i hva andre, inklusive du, mener om burbruk - jeg har et veldig avklart forhold til min egen mening om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvordan folk oppfatter ting så totalt forskjellig. Min oppfatning er nemlig at anti-burbrukerene ikke skjønner at det er forskjell på "bruker bur en gang i blant" (evt. min oppfatning av fornuftig burbruk, som sikkert finnes beskrevet i en tråd eller to her) og "bruker bur 20 timer i døgnet", og jevnt over beskylder burbrukerene for å være dyremishandlere over en lav sko. Ok, vagt overdrevet, men for enkelte tilfeller stemmer det faktisk.

Det som forundrer meg, Simira, er at proburbrukerne forfekter burbruk ukritisk til en hver ny hundeeier som lurer på valp og bur. Det er overhodet ingen forbehold, og det virker ikke engang som det har slått proburbrukerne at det er mulig å forsøke UTEN bur på en liten valp sånn i utgangspunktet, for så heller å resignere og innføre bur for en kortere periode for å komme over ett eller annet problem. DET forundrer meg...

Jeg synes det er mer begredelig hvordan enkelte liker å rakke ned på folk som har et annet hundehold enn de selv...

Jeg kan ikke for mitt bare liv komme på en eneste livsstiuasjon eller hundehold som KREVER at man har bikkja i bur hjemme - når man er på jobb og når man sover om natta, jeg. Om man har et slikt liv eller hundehold, så sier det meg at man kanskje ikke er skikket til å holde hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker er forksjellige, heldigvis :)

Men enig med en over her, mange bruker bur ALTFOR mye, til altfor mange situasjoner.

Vet om ei tidligere venninne som hadde hunden sin i bur fra hun visste noen kom på besøk, til de var dratt etter mange timer. Og dette var gjerne etter hunden hadde vært i bur hele dagen mens hun var på jobb. Og fra hun la seg til hun luftet den før hun dro på jobb.

Og etter gjestene hadde dratt, måtte hun lufte den, og så var det natta igjen.

Og dette var hun ikke klar over at hun gjorde, før jeg nevnte det for hun.

Denne hunden ble da omplassert, fordi hun ikke orket ha med den å gjøre når det var gjester der, om natta når den ødela alle ting, eller når hun kom hjem fra jobb og sofaen var ødelagt.

Takk, gudskjelov for at den lille stakkarn slapp bo der sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...