Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din løsning med hundebur i bilen


Anette
 Share

Recommended Posts

I bildene jeg har sett her virker det som om stropper har blitt festet i de "låseringene" som holder dette tynne gulvet på plass. Kan ikke skjønne at dette er noe som holder ved en evt kollisjon.

Så er jeg vel like langt da...

Det er vel lasteringer som er laget for å feste ting i? I vår bil virker de hvertfall innmari solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 839
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Endelig! Endelig har jeg fått bestilt meg Kelabur og fått det på plass i bilen. Storfornøyd, gutta har god nok plass. Buret er ca 110 (d) x 125 (b) x 75 (innvendig høyde). 15 cm ben og kant på toppen

Den der ble ganske morsom å lese når man har kalt mannen sin for Gubben i fjorten år.

"Uken etter påske" fikk jeg beskjed om, men under en uke etter at jeg bestilte (mandag) så fikk jeg beskjed om at de var klare for henting. Så da kjørte vi ut da..  Kanskje ikke overraskende så p

Posted Images

Mye bra info her, men må innrømme at jeg fortsatt ikke har funnet noe ultimat svar på hvordan jeg best skal sikre hunder og passasjerer i bilen.

Hadde tenkt å kjøpe enten Variocage eller Hercules til min neste hund, men etter det som har blitt sagt her blir jeg litt bekymret. Trodde disse burene var sikre ettersom de er crash-testet. Men om de kan skade passasjerene er jo ikke det noen god ide. Sjelden jeg kjører med bare meg & hunden - som regel er det 2-3-4 hunder og 2-3-4personer i bilen.

Har stasjonsvogn og tenkte på et dobbeltbur. I min bil ligger reservehjulet under "dørken" i bagasjerommet. Det vil si at det er bare en tynn plate over hele gulvet i varerommet. Ikke mye å feste et bur i. I bildene jeg har sett her virker det som om stropper har blitt festet i de "låseringene" som holder dette tynne gulvet på plass. Kan ikke skjønne at dette er noe som holder ved en evt kollisjon.

Så er jeg vel like langt da...

Skikkelige ringer til å feste last i, sitter fast i selve karosseriet. Ikke bare en tynn plate i bunnen. Da er de overhode ikke egnet til å feste tyngre ting i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke helt som du egentlig er så intressert i svar, så det blir veldig kort:

Det er stor forsjell på å ha ett transportbur fra A-Å og ha ett bur til en brukshund som gjerne ligger mye mer i bilen enn gjennomsnittshund, og skal bruke det til å ta seg inn igjen etter fysisk krevende økter.

Jeg ser stor forsjell på mine tisper på om de lå i 40 buret vs 60 buret på musklene, stivhet o.l. Jeg har også erfart at de som som har for lite bur til sine brukshunder også opplever mer stivhet, mer muskelskader og at man må bruke lengre tid på oppvarming o.l.

Og med utgangspunkt i hvilken rase hun nevner så regner jeg med at hun skal bruke buret til en brukshund, litt mer enn ett transportbur. :)

Tispene mine er forøvrig 49 cm høye, og AK hannhunder kan glatt bli 55 cm høye.

Joda, jeg skal ha hunden som brukshund :) Hovedsaklig lydighet og agility sådan, og litt spor. Men ja nei, mer enn kun til transport.

Hvilken bredde synes du høres bra ut til en hannhund?

Så får jeg se det an, blir det trangt så får jeg ta ut skilleveggen å la de være felles :) Da får de jo trossalt utnytta plassen bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har Hercules Milan Large, L 93,5 B 54.5 H 68.6 i en Opel Vectra. Bikkja har bra plass og vi får plass til masse skrot. Når ungen kommer i hus har vi plass til barnevogna liggende ved siden av og bagen oppå. :)

252220_10151253620557225_1349213490_n.jpg

Edit: Kan legge til at det normalt sett bare sitter en hund i buret altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moxy veier rundt 8 kg, og hennes flykasse er ca 40 cm høy og bred samt ca 60 cm dyp. Nå pleier hun ikke sitte i det i bilen (hun deler som regel bilbur med en av de store), men det er helt ok størrelse for transport, synes jeg. Det er kanskje 4-5 cm høyere enn manken, så hun kan teoretisk sett ikke stå helt høyreist med hode og ører, men helt ok for å gå rundt i det, snu seg og finne gode sovestillinger.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en hund på ca. mellom 8-10 kg og kan si hvilke mål de har på buret? :angel:

Bare så jeg kan danne meg en slags anelse.

Vi har Artfex small i bilen, Atlas 40 på hytta (SAS mente det var for lite da han skulle fly til England, han har flydd innenlands med det) og Clipper 4 som flybur. Odin er 8,5-9 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. :)

Vi har Artfex small i bilen, Atlas 40 på hytta (SAS mente det var for lite da han skulle fly til England, han har flydd innenlands med det) og Clipper 4 som flybur. Odin er 8,5-9 kg.

Vi hadde faktisk en gang i tiden et slikt bur fra Atlas i hardplast, skal prøve å finne det igjen. Lurer egentlig bare på hvor sikre de egentlig er, men med tanken på at de er flygodkjent så tenker jeg det skal mye til for å ødelegge også.

Ellers har jeg sett på denne fra Trixie. Ikke aktuelt akkurat nå da vi ikke har bil selv (og denne typen nok heller ikke er så grei å få med seg for å bare feste i baksetet når vi sitter på med andre), men prisen var jo veldig rimelig for denne type bur, da, er det da ikke like solid som f.eks Herkules-burene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg kjenner jeg lider av at hundene ikke skal ha det trangt syndrom for tiden. Vi har byttet bil. Så vi har en VW Touran varebil. Så nå skal hundene få det bra. Meeen.. om jeg velger dobbeltbur, så får de maks 1 meter bredde pga hjulbuene, og da blir det vel fort for trangt for en aussie hannhund og en liten kelpie? tenkte jeg kjunne skeivfordele det med f.ex 55 til Doffen og Issi får 45, men i mitt hode blir det alt for lite :P Så nå vurderer jeg å kjøpe ett til doffen som er stort nok også et annet til issi. men blir jo bare rot det her :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg lider av at hundene ikke skal ha det trangt syndrom for tiden. Vi har byttet bil. Så vi har en VW Touran varebil. Så nå skal hundene få det bra. Meeen.. om jeg velger dobbeltbur, så får de maks 1 meter bredde pga hjulbuene, og da blir det vel fort for trangt for en aussie hannhund og en liten kelpie? tenkte jeg kjunne skeivfordele det med f.ex 55 til Doffen og Issi får 45, men i mitt hode blir det alt for lite :P Så nå vurderer jeg å kjøpe ett til doffen som er stort nok også et annet til issi. men blir jo bare rot det her :frantics:

Naboene mine som har to laboradorer og touran har to frittstående aluconsult bur, ett på langsiden og ett på kortsiden. De har fremdeles god plass til bagasje, og hundene har det komfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg lider av at hundene ikke skal ha det trangt syndrom for tiden. Vi har byttet bil. Så vi har en VW Touran varebil. Så nå skal hundene få det bra. Meeen.. om jeg velger dobbeltbur, så får de maks 1 meter bredde pga hjulbuene, og da blir det vel fort for trangt for en aussie hannhund og en liten kelpie? tenkte jeg kjunne skeivfordele det med f.ex 55 til Doffen og Issi får 45, men i mitt hode blir det alt for lite :P Så nå vurderer jeg å kjøpe ett til doffen som er stort nok også et annet til issi. men blir jo bare rot det her :frantics:

Du kan jo bygge buret opp sånn at det er over hjulbuene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver her og jeg - hvor stort skal bilbur være? Hvordan foretrekker dere at hundene skal hunne være i buret? Skal de kunne ligge i dekk og ikke krasje med labber i forkant? Skal de kunne sitte oppreist uten å bøye nakken? Skal de kunne ligge strekk ut på siden osv?

Salukien er jo omtrent to meter lang om han virkelig strekker seg ut, og det går ikke :lol: Skjønner at det kommer an på hvor mye hundene er i bilburet, men ta utgangspunkt i at det kun er transport bilburet er til - en lang biltur i året (tur retur) og ellers ikke noen form for oppbevaring om natta i forbindelse med kurs osv.

Kahlo ville ha så lite plass i bilen som mulig, ellers ble hun bilsyk, men tror ikke de to andre reagerer slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bygge buret opp sånn at det er over hjulbuene? :)

jeg vil ta de ut på sidene og da blir det vel litt av et hopp ut og inn? Men jeg skal ut og måle og se om det går ann å løfte det over hjulbuene og inn evnt. Mannen må bare våkne :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ta de ut på sidene og da blir det vel litt av et hopp ut og inn? Men jeg skal ut og måle og se om det går ann å løfte det over hjulbuene og inn evnt. Mannen må bare våkne :frantics:

Jeg hadde bygget det opp uansett :) Det er veldig greit å kunne ha kasser med ting i under burene :) Dine er jo så små at du evt. kan ta i mot de når de skal ut. Evt. så kan du ha buret litt kortere sånn at de kan tråkke ned på katen når de skal ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bygget det opp uansett :) Det er veldig greit å kunne ha kasser med ting i under burene :) Dine er jo så små at du evt. kan ta i mot de når de skal ut. Evt. så kan du ha buret litt kortere sånn at de kan tråkke ned på katen når de skal ut :)

Doffen, liten?! :o:frantics::P

Jeg skal drasse med mannen ut, har mange ideer nå. så får vi se. Men jeg liker også å se ut bakover jeg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg lider av at hundene ikke skal ha det trangt syndrom for tiden. Vi har byttet bil. Så vi har en VW Touran varebil. Så nå skal hundene få det bra. Meeen.. om jeg velger dobbeltbur, så får de maks 1 meter bredde pga hjulbuene, og da blir det vel fort for trangt for en aussie hannhund og en liten kelpie? tenkte jeg kjunne skeivfordele det med f.ex 55 til Doffen og Issi får 45, men i mitt hode blir det alt for lite :P Så nå vurderer jeg å kjøpe ett til doffen som er stort nok også et annet til issi. men blir jo bare rot det her :frantics:

Har tittet litt på bilder av bilen din, og om din også har innebygde hjulbuer, ville jeg nok dratt buret helt fram til seteryggene( gitteret) og tatt hundene ut sidedørene. Spørsmålet er vel da hvordan lage det så stort som mulig, men også lite nok at du faktisk får det inn :P Men om du snakker med Kelamannen så kanskje han har løsning på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt på bilder av bilen din, og om din også har innebygde hjulbuer, ville jeg nok dratt buret helt fram til seteryggene( gitteret) og tatt hundene ut sidedørene. Spørsmålet er vel da hvordan lage det så stort som mulig, men også lite nok at du faktisk får det inn :P Men om du snakker med Kelamannen så kanskje han har løsning på det :)

meh,vi har ligget utti bilen nå en time og sett på løsninger her og der og vi får det ikke stort breiere enn en meter uansett. Så nå vurderer vi å bare kjøpe retreq buret og gi faen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

005.JPG

006.JPG

007.JPG

VW Touran. Buret er 1 meter i bredden (og du får ikke stort breiere bur inn i bilen faktisk pga bakluka...). De er vel 75 cm lange ca i hvert bur og 75 cm høy. Og er vel omtrent det man kan maxe med ett bur i den bilen, uten å ha flere.

Har ikke kommet så langt som å sette fast ting i og oppå det. Litt for kaldt til å stå ute og styre med slikt nå synes jeg, og jeg har ikke giddi og dratt med meg alt styret på jobb heller. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om trønderburet eller kelaburet kan bygges med bein? Jeg har forelska meg i trønderburet, men for å få utnytta bredden på bilen så må den opp over hjulbuene. Forfengelig som jeg er så liker jeg best trønderburet, så vil helst ha det, men glemte å spørre da jeg mailet dem om de har mulighet til å bygge bein på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...