Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din løsning med hundebur i bilen

Recommended Posts

3 timer siden, Maria_ skrev:

Noen som synes det er like vanskelig som meg å finne riktig hundebur? Har en Citroen C3, kommer forhåpentligvis en Havanaisvalp iløpet av 2018, så stort bur trenger jeg ikke, de blir jo ikke så store. Har sjekket mange tester, men alle burene koster rundt 6000 og jeg leser meg blind på alle sammen, klarer jo ikke velge? Har noen noen abefalinger? Er det ok å kjøpe brukt? hehe, bur til 6000 er en litt (veldig) stor utgift for meg, men er det det beste så gjør jeg jo selvfølgelig det, det holder vel alle årene?

Det er helt OK å kjøpe brukt om du finner noe som passer til bilen.

Jeg har et trønderbur som er laget til min forrige hund og til bilen jeg har nå. Det betalte jeg rundt 4000,- for og siden min kommende rase ligger på noenlunde samme størrelse så håper jeg på å kunne bruke buret til han og. 

Det er 62cm høyt og forrige hunden var 52 cm. Han kunne sitte greit i det og ligge godt. Det selges endel kvalitetsbur brukt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er bruktmarkedet for bur?

Jeg har jo et dobbelt bur som er enormt og det skaper litt problemer da jeg ikke får det ut av bilen alene (og bor alene). Hadde jeg hatt to enkle bur til de ville jeg fått hundeutstyr i bagasjen i stedet for inni bilen også... På den andre siden kjøpte jeg det i fjor og det ser helt nytt ut. Kjedelig å tape mange tusen. Hva kan de selges for? Er et dobbelt fra keela til v70. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, mushi said:

Jeg har jo et dobbelt bur som er enormt og det skaper litt problemer da jeg ikke får det ut av bilen alene (og bor alene). Hadde jeg hatt to enkle bur til de ville jeg fått hundeutstyr i bagasjen i stedet for inni bilen også... På den andre siden kjøpte jeg det i fjor og det ser helt nytt ut. Kjedelig å tape mange tusen. Hva kan de selges for? Er et dobbelt fra keela til v70. 

Ganske nær nypris tenker jeg, særlig hvis det passer godt i bilen og folk slipper å dra for å tilpasse og hente.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, simira skrev:

Ganske nær nypris tenker jeg, særlig hvis det passer godt i bilen og folk slipper å dra for å tilpasse og hente.

Da tror jeg at jeg skal prøve å legge det ut! Det passer perfekt til bilen og har nødutgang. Får lett en golden/berner i hvert bur. :) Da kan jeg kjøpe et halvt nytt et fra Kela og et lite et på finn (til den lille hunden). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
40 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Det var jo ikke ille, billigere enn å kjøre å hente det :)

Finner ikke igjen hva jeg betalte totalt, så mulig det er mye dyrere. Bare mente det var 2600 totalt, men kan være feil. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, mushi skrev:

Da tror jeg at jeg skal prøve å legge det ut! Det passer perfekt til bilen og har nødutgang. Får lett en golden/berner i hvert bur. :) Da kan jeg kjøpe et halvt nytt et fra Kela og et lite et på finn (til den lille hunden). 

Kan jeg vare spørre hvor stort det er? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Nathalie98 skrev:

Kan jeg vare spørre hvor stort det er? :)

Da må jeg måle i morgen!  Hvilken bil har du? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
53 minutter siden, Midas skrev:
4 timer siden, Maria_ skrev:

Det er helt OK å kjøpe brukt om du finner noe som passer til bilen.

Jeg har et trønderbur som er laget til min forrige hund og til bilen jeg har nå. Det betalte jeg rundt 4000,- for og siden min kommende rase ligger på noenlunde samme størrelse så håper jeg på å kunne bruke buret til han og. 

Det er 62cm høyt og forrige hunden var 52 cm. Han kunne sitte greit i det og ligge godt. Det selges endel kvalitetsbur brukt.

Okei, høres bra ut! Får se om jeg finner noe som passer, bagasjerommet er jo lite så har ikke funnet noe så langt i den kvaliteten jeg er ute etter, men er lenge til det er aktuelt så kan godt hende jeg finner noe brukt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, mushi skrev:

Da må jeg måle i morgen!  Hvilken bil har du? 

Gjerne det!

Peugeot partner varebil - er sånn halvveis på utkikk etter et større bur enn jeg har, men det skal være sånn "akkurat passe" ift andre ting i bilen 😅

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, WelshenNemi skrev:

Litt usikker, tror det var rundt 200.

Tror (men usikker jeg å) jeg betalte ca 500 for frakt.

(Mener jeg betalte 2700,- for dobbeltbur inkludert frakt)

2 timer siden, mushi skrev:

Jeg kjøpte et enkelttbur (kela altså) brukt, solgte det igjen noen år senere å fikk igjen samme sum. Dog "fin" størrelse, som passer de fleste biler.

Jeg klarte også å måle feil til kelamannen.. Fikk et alt for lite bur, så måtte selge det. Fikk solgt det på noen dager/ukes tid noen hundrelapper under hva jeg betalte for det (dobbelt). 

Jeg hadde nok, vis jeg var deg lagt det ut for salg, og bestilt to enkeltbur fra han istedet. Tipper du får solgt dobbeltburet til OK penge :)

Endret av Kristiin
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Kristiin skrev:

Tror (men usikker jeg å) jeg betalte ca 500 for frakt.

(Mener jeg betalte 2700,- for dobbeltbur inkludert frakt)

Jeg kjøpte et enkelttbur (kela altså) brukt, solgte det igjen noen år senere å fikk igjen samme sum. Dog "fin" størrelse, som passer de fleste biler.

Jeg klarte også å måle feil til kelamannen.. Fikk et alt for lite bur, så måtte selge det. Fikk solgt det på noen dager/ukes tid noen hundrelapper under hva jeg betalte for det (dobbelt). 

Jeg hadde nok, vis jeg var deg lagt det ut for salg, og bestilt to enkeltbur fra han istedet. Tipper du får solgt dobbeltburet til OK penge :)

Da har du sikkert rett :) som sagt så finner jeg ikke igjen hva jeg faktisk betalte for det. :| for min del var det ikke aktuelt å hente uansett.

Endret av WelshenNemi
La til noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plass i bilen er alltid en utfordring, med flere store hunder og MASSE utstyr. Å kjøpe kassebil har sittet langt inne, men nå har jeg gått for det, en Mercedes Vito. Så langt er jeg fornøyd, det er utrolig godt å ha så god plass.

Vi har en Chevrolet Tahoe og en Peugeot 307 SW fra før. Meningen var å bytte ut Tahoen, men mye tyder på at vi bytter ut Peugeoten i stedet. I Chevroleten har jeg et stort WT-metall dobbeltbur som egentlig var tiltenkt inn i den nye bilen, men foreløpig har vi satt inn burene fra Peugeoten (fra Kela) inn i Mercedesen. Så nå har jeg tre store bur der, og det er fortsatt masse plass til utstyr! Luksus! Det er så mye «må-ha» ting jeg vil ha fast i bilen, og særlig klærne er et evig rot i de andre bilene, nå kan de henge pent på siden, og lett å få oversikt 😊

FA75AFEF-1F64-4CBA-96E1-5C81306CB441.jpeg

2CE25ADD-92E2-4258-B10C-2A429F414B85.jpeg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har solgt dobbeltburet mitt og venter spent på ny løsning fra Kela. Han skulle lage et stativ til det lille buret så det kom opp. Han har vært flink til å svare på mail, men plutselig ble det helt stille. :P Venter i spenning! Har også blitt veldig varmt, veldig kjapt og tenker litt på hvordan jeg skal løse kurs og treninger nå bagasjen ikke kan være åpen... Kanskje sette inn et stålbur midlertidig eller binde fast den store hunden baki der. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har lagt ut tidligere, men her er foreløpige løsningen i vår Ford Kuga. Dobbelt Kelabur på cirka 65 + 45cm :)

Det kommer trolig til å bli byttet, da det ikke ble laget slik vi hadde bestilt, ergo er litt for lavt for den største og ikke utnytter plassen godt nok. Han kan stå og sitte med hodet bøyd, så vi stresser ikke, men er i planene å bestille nytt etterhvert. Betalte 2700kr, ferdiglaget 2 uker etter bestilling.

I bunnen har vi 15mm tykk gymmatte med Vetbed over.

349356E9-9790-4206-8517-F06E9EFDAFA9.thumb.jpeg.ef402168fc2a360b55f814569d05fc9e.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så rart at det ble feil? Det går da på mål? Sa han noe om hvorfor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutter siden, simira skrev:

Så rart at det ble feil? Det går da på mål? Sa han noe om hvorfor?

Jeg klarte ikke å ta opp at det ble feil på stedet, så det ble aldri varslet. Høydemålet på hunden har han tydeligvis glemt.

21 minutter siden, mushi skrev:

Vil det ikke gå opp i kanten av bagasjen hvis det er høyere? 

Det var hele poenget. Buret skulle gå rett opp i bunnen, deretter skrå inn etter 30-40cm slik at det ikke gikk i vinduet og tillot høyden - ikke være helt rett bak mot bagasjerommet.

Grønt er slik det skulle vært, rødt slik det er nå.9F022941-4937-4578-A9D0-89A16E889292.thumb.jpeg.dbde284a63738859e118521247c4a393.jpeg

Endret av maysofie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis han fikk høydemål på hunden og ikke buret så er det vel ikke så rart. Mange mener at buret ikke bør være så høyt at hunden kan sitte oppreist, så kan jo være han har gått etter det. Ellers pleier han vel å fikse sånt om man sier fra, men klart, da må man ta kjøreturen minst en gang til da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, simira skrev:

Men hvis han fikk høydemål på hunden og ikke buret så er det vel ikke så rart. Mange mener at buret ikke bør være så høyt at hunden kan sitte oppreist, så kan jo være han har gått etter det. Ellers pleier han vel å fikse sånt om man sier fra, men klart, da må man ta kjøreturen minst en gang til da.

Sa i fra at hunden er 60cm høy og kommer til å oppholde seg i buret slik at det burde være cirka 70cm høyt, noe som skulle være mulig med en skrå løsning. Det forsikret vi oss om. Dette er et sted mellom 55-60cm høyt.

Hadde sikkert ordnet seg hadde man hatt nerver til å si ifra om slikt :lol: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med hundegitter i bagasjerommet? Har lite bagasjerom i bilen, og ved bruk av hundegitter ville jeg fått utnyttet plassen mye mer, og hunden hadde fått større plass. Men finner lite informasjon på nett om sikkerheten o.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 hours ago, Ginaml said:

Noen som har erfaring med hundegitter i bagasjerommet? Har lite bagasjerom i bilen, og ved bruk av hundegitter ville jeg fått utnyttet plassen mye mer, og hunden hadde fått større plass. Men finner lite informasjon på nett om sikkerheten o.l.

Kjøper du originalt til bilen eller ihvertfall av god kvalitet med ordentlige fester så er det trygt og fint. Men er mye billigløsninger der ute som bare går på å spenne opp en skillevegg og de tåler nok ikke så mye dessverre.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg ville jeg nok hatt en løsning som hindrer hunden i å hoppe ut når du åpner bagasjeluken. Og da tar egentlig gitteret like stor plass som et godt tilpasset bilbur. Artfex har noe ihvertfall, Variocage også tror jeg.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! Billigvariantene til noen hundrelapper utgår nok ja, klarer ikke se for meg at de er særlig kollisjonssikre dessverre.. Jeg får undersøke litt videre. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, Ginaml skrev:

Vi har denne løsninga, fra kulkukoira.com

Har hatt den i en del år nå, og er veldig fornøyd.

Bildene er av den gamle bilen vår, vi har flytta den inn i den nye for et par år siden.

På bildene har vi en Roadmaster grind som var festet i nakkestøttene, som i følge produsenten skal være en sikker løsning.

Nå har vi originalt gitter som føler med bilen.

I motsetning til en del andre rimelige gitterløsninger, står denne på en kraftig ramme som festes i bilens festepunkter.

Den står i tillegg i penn med fester i taket.

Så den flytter ikke på seg.

Den er skranglefri, og låsbar.

Og man utnytter hele plassen.

Kommer neppe noen gang til å gå tilbake til vanlige bur igjen.

003_zps98babf33.jpg

001_zpsf7b55fbd.jpg

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ble anbefalt gamasjer og heldress over. Tror jeg gir showsheen til hest en sjanse først, ellers blir det full påkledning her. Min er ikke klipt da.
    • Bonita er 15 år og 8 mnd. Greit hun har litt vondter i ryggen som litt smertestillende hjelper på og en litt sart mage. Men om noe skjedde meg håper jeg inderlig at noen ville tatt over henne, og ikke avlivet henne. For hun er i veldig god form i forhold til alder og hun er så glad i alt av mennesker. 
    • Har du prøvd immunterapi? Altså vaksiner som inneholder det hunden reagere på for å bygge opp toleransen? 
    • Ja, hun vokser til! Nå har hun blitt 30 kg. faktisk. Hun blir nok ikke så mye større, men kan være det blir en kilo eller to ekstra i masse med tiden. Hun trekker ikke så mye i bånd, men jeg merker at når hun legger seg i selen er det en del hund å holde igjen  Glad vi begynte med båndtrening fra start av.  Jeg får sjeldent plankekjøringsvalper, så leser med misunnelse om dem så får sånne greie, uproblematiske små *ler*. Jeg synes det hjelper veldig at erfaring tilsier at det går over. Cyan er en artig skrue, og jeg synes hun er en morsom hund. Masse personlighet og meninger, men samtidig så snill og omgjengelig. Alle kan hilse på henne, barn som voksne og hun er rolig og vil bare bli klappet. Den eneste utfordringen vi har med andre hunder er at hun går i jakt om de løper, så det er en prosess, men jeg forebygger så godt jeg kan, og så regner jeg med at det går over med alderen om hun ikke får øvd så mye på det. Jeg har lært ekstremt mye av å ha en hund som er veldig trygg og stabil, men likevel har mer enn nok pondus til å fortelle mor at det DER kan du bare drite i  
    • Så stor hun har blitt og så flinke dere er! Når jeg leser om treningen og utfordringene dere har er det faktisk som å lese om oss selv. Vi har akkurat de samme utfordringene. Man lærer mye av å ha hunder som ikke er helt plankekjøring å trene. Det er gøy å se alt dere får til, og få noen tips  
  • Nylig opprettede emner