Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din løsning med hundebur i bilen


Anette
 Share

Recommended Posts

Jepp,har sett på litt forskjellig men det blir nok Jeppe da,eller Kela. Har svensk adresse jeg kan sende til og spare et par lapper Det må ha flere festepunkter i bilen syns jeg om 140kg hiver seg på av en eller annen grunn. Takk for link

Jeppe har to fester, men jeg tenker at bakdøra stopper det til syvende og sist. Også er det feste oppe og nede.

Jeg skulle gjerne sett grindløsningene til Kela på bilder, men nettsiden er ikke akkurat oppdatert. Liker å ha en viss peiling på hva jeg får. Derfor liker jeg Jeppe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 839
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Endelig! Endelig har jeg fått bestilt meg Kelabur og fått det på plass i bilen. Storfornøyd, gutta har god nok plass. Buret er ca 110 (d) x 125 (b) x 75 (innvendig høyde). 15 cm ben og kant på toppen

Den der ble ganske morsom å lese når man har kalt mannen sin for Gubben i fjorten år.

"Uken etter påske" fikk jeg beskjed om, men under en uke etter at jeg bestilte (mandag) så fikk jeg beskjed om at de var klare for henting. Så da kjørte vi ut da..  Kanskje ikke overraskende så p

Posted Images

Vi vurderer å skaffe nytt bur til Meesha. Det han har nå er strengt tatt ikke trygt dersom vi skulle kræsje, og jeg har lyst til at han skal ha litt mer plass også – særlig i høyden (når han står oppreist er han "krøkete" og han kan ikke heve hodet).

"Problemet" er at vi ikke har egen bil, men låner svigermors når vi skal steder, og er derfor avhengige av å relativt enkelt kunne ta buret ut og inn. Det er dermed ikke noe alternativ med noe "fast", det kan ikke skrus, må ikke være for tungt for veike meg å ta ut og inn etc. Samtidig kommer vi jo til å kjøpe egen bil engang, forhåpentligvis ila. året, og da er det kjekt dersom det er mulighet for å skru det fast da.

Hunden er en whippet, jeg vet ikke målene på han nå, men det må passe han når han blir voksen (regner med han ender opp på ca. 50 cm. høyde). Han hyler og skriker dersom han står i bagasjerommet og ikke kan se oss/fremover, og jeg kjenner ikke helt at jeg gidder det når dette i dag enkelt løses ved at vi legger ned ene baksetet og setter buret halvveis oppå det.

Noen som har ideer? Jeg er litt lost :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det ble ikke mye bagasjeromsplass igjen, men slik ser det ut med Kela-buret stroppet fast. Tenkte jeg burde hatt en stropp til, men det var noen som mente det holdt lenge med kun 1, Vi får se, har ikke testet med hund i, enda. Håper han vil trives.

Tok ned ryggen på det ene baksetet, så kanskje han synes det er litt hyggeligere.

Kunne tenkt meg å hatt det mot en av sidene istedenfor på midten, men det passer ikke med festene til lastestroppene.

MVU5VVg5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke mye bagasjeromsplass igjen, men slik ser det ut med Kela-buret stroppet fast. Tenkte jeg burde hatt en stropp til, men det var noen som mente det holdt lenge med kun 1, Vi får se, har ikke testet med hund i, enda. Håper han vil trives.

Tok ned ryggen på det ene baksetet, så kanskje han synes det er litt hyggeligere.

Kunne tenkt meg å hatt det mot en av sidene istedenfor på midten, men det passer ikke med festene til lastestroppene.

MVU5VVg5.jpeg

Ville stroppet det annerledes for det kommer til å skli. Er helt elendig til å forklare, men brukt to (eller flere stropper) ta stroppen gjennom en av de nederste rutene på buret og fest til "bilfestet" og det samme på andre siden av buret slik at det blir stramt festet. På den måten kan du også få plassert buret slik du ønsker inntil den ene siden slik at du får god plass på den andre siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ville stroppet det annerledes for det kommer til å skli. Er helt elendig til å forklare, men brukt to (eller flere stropper) ta stroppen gjennom en av de nederste rutene på buret og fest til "bilfestet" og det samme på andre siden av buret slik at det blir stramt festet. På den måten kan du også få plassert buret slik du ønsker inntil den ene siden slik at du får god plass på den andre siden.

Ja, er ikke helt fornøyd, greit å ha plass til å få med handleposene hjem fra butikken:) Virker som det sitter dønn fast nå, står helt inntil seteryggen, men jeg ser for meg at det kan komme gjennom seteryggen i en kollisjon, eller havne i bakdøra. Har 3 ekstra lastestropper, utfordringen er at de to andre krokene i gulvet er så nærme døra, og jeg vil ikke ha buret kliss inntil døra...

Jeg skal teste når det blir lyst ute, og se om jeg skjønte hva du mente:) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har et hundebur med åpning mot ene bakdøren, og et annet hundebur med åpning mot bagasjerom. Med andre ord har jeg såvidt plass til bagasje. Noen som har tips til lommer ol. for å henge på burene for å ha ting i? Jeg har som sagt _veldig_ dårlig plass til andre ting, så kan ikke ha noe som tar stor plass :P Drømmen er dobbeltbur, men det får jeg vente med til jeg kjøper meg ny bil om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg endelig fått akkurat den burløsningen jeg trengte - en som er skikkelig fleksibel!

To enkeltbur som kan stå ved siden av hverandre som dobbeltbur, bak hverandre så jeg får utnyttet hele lengden på bilen (jeg har veldig ofte med ski, sykkel o.l. i bilen) eller diagonalt, så jeg kan få delt opp bagasjerommet mer (f.eks. for å vi mer plass til gjestehunder som ikke må være i bur).

Det største buret har en utgang og er 52x100 cm (75 cm høyt) mens det andre buret har to dører (side og front) og er 52x80 cm (75 cm høyt). De kunne vært like store, men nå KAN jeg få to hunder inn i det største buret om det skulle være behov.

IMG_5527_zps3a4e0433.jpg

IMG_5529_zps2d81a40b.jpg

IMG_5531_zps9da7e3f7.jpg

IMG_5530_zpsc70145ff.jpg

Kela-bur, total kostnad: 3400,-

Veldig fornøyd :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da er ny bil bestilt, det ble en Caddy Cross (altså varebil) og jeg sitter igjen med hva og hvordan den nye burløsningen skal være.

Det må være plass til to hunder av middels stor størrelse (eks L100xB50xH80) og bilen har to skyvedører og bakluke.

Noen som har forslag, tanker eller ideer?
Sleng gjerne med bilder :)

Jeg har tenkt noe ala dette, med to bur og en tomrom hvor det er plass en en hund, evt. lage en suite som kan brukes når Tetris skal ligge i bilen under trening f.eks.
Lilla streker er skyvedører, og gule firkanter er to tiltenkte bur på ca 100x50 (de skal altså egentlig være like).

burforslag.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ny bil bestilt, det ble en Caddy Cross (altså varebil) og jeg sitter igjen med hva og hvordan den nye burløsningen skal være.

Det må være plass til to hunder av middels stor størrelse (eks L100xB50xH80) og bilen har to skyvedører og bakluke.

Noen som har forslag, tanker eller ideer?

Sleng gjerne med bilder :)

Jeg har tenkt noe ala dette, med to bur og en tomrom hvor det er plass en en hund, evt. lage en suite som kan brukes når Tetris skal ligge i bilen under trening f.eks.

Lilla streker er skyvedører, og gule firkanter er to tiltenkte bur på ca 100x50 (de skal altså egentlig være like).

burforslag.jpg

jeg hadde burene mine innerst mot førersiden (som jeg antar det er det du viser er), men endte opp med å ha kelabur helt bakerst med nødluke. grunnen var enkel, du ble dritt lei av å gå rundt bilen tusen ganger for å hente hundene for tur, ut og inn av bilen og trening :P Så nå sitter de bakerst så jeg bare åpner bakluka og der er de :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde burene mine innerst mot førersiden (som jeg antar det er det du viser er), men endte opp med å ha kelabur helt bakerst med nødluke. grunnen var enkel, du ble dritt lei av å gå rundt bilen tusen ganger for å hente hundene for tur, ut og inn av bilen og trening :P Så nå sitter de bakerst så jeg bare åpner bakluka og der er de :aww:

Hmmm... du sier noe der gitt, nå har jeg jo bare en, og blir nok slik en stund fremover... men innmari kjipt når nr 2 forhåpentligvis kommer en gang i fremtiden.. Den der må jeg tenke litt på ja.

Det andre er jo i forhold til luft og slik, jeg har bestilt med takvifte, så må nok også tenke litt på hvor i bilen den kommer.

Er det andre her som har inngang til hunden fra hver sin dør? Og hvordan fungerer det i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det realistisk å kunne ønske seg en typ familiebil med fem seter, plass til to hunder på 20 -30 kg, OG en barnevogn samtidig? :huh:

Isåfall snakker vi vel om Ford Galaxy, Peugot 807 eller Chrysler Voyager. Alle er større enn Opel Zafira/VW Touran.

jeg hadde burene mine innerst mot førersiden (som jeg antar det er det du viser er), men endte opp med å ha kelabur helt bakerst med nødluke. grunnen var enkel, du ble dritt lei av å gå rundt bilen tusen ganger for å hente hundene for tur, ut og inn av bilen og trening :P Så nå sitter de bakerst så jeg bare åpner bakluka og der er de :aww:

Selv om burene er sikret så vil jeg egentlig helst ha dem så nært inntil seteryggene som mulig. Jeg har gått rundt bilen på den måten, i en uke nå. :)

Vi har endt opp med burene på "langs", litt ala det Maren har. Odin sitt bur står helt inntil veggen bak førersetet med utgang mot skyvedøren på førersiden, mens Kovu sitt bur står rett bak, med utgang bakover. Jeg ser helt klart fordelen med å ha begge med utgang bak, samtidig så skal man jo likevel ha ut treningsutstyret som ligger i en av de andre dørene, så da er man jo like langt. ;)

Men spør meg igjen om en måned. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre er jo i forhold til luft og slik, jeg har bestilt med takvifte, så må nok også tenke litt på hvor i bilen den kommer.

Er det andre her som har inngang til hunden fra hver sin dør? Og hvordan fungerer det i praksis?

Skal du få ettermontert takvifte? Jeg har jo ny bil nå med svært dårlig lufting bak - det blir fort kokvarmt baki der, så pr i dag har jeg to vifter fra Biltema som blåser luft bakover når jeg kjører, men jeg skulle gjerne fått montert lufting i taket. Hvor får man gjort sånt tro? Jeg husker jeg fikk montert dette på en Hiace jeg hadde en gang, det fungerte supert, men jeg husker ikke hvor jeg fikk gjort det :D.

Jeg har også tenkt nå å få laget bur med dører både på sidene og bak sånn at jeg kan ta hundene ut fra sidedørene. Jeg ser også at det sikkert kan bli litt tungvint å ta dem ut på hver sin side av bilen, men hos meg er det uansett litt kaotiske tilstander når begge skal ut av bilen, så.... :lol: :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få ettermontert takvifte? Jeg har jo ny bil nå med svært dårlig lufting bak - det blir fort kokvarmt baki der, så pr i dag har jeg to vifter fra Biltema som blåser luft bakover når jeg kjører, men jeg skulle gjerne fått montert lufting i taket. Hvor får man gjort sånt tro? Jeg husker jeg fikk montert dette på en Hiace jeg hadde en gang, det fungerte supert, men jeg husker ikke hvor jeg fikk gjort det :D.

Jeg har også tenkt nå å få laget bur med dører både på sidene og bak sånn at jeg kan ta hundene ut fra sidedørene. Jeg ser også at det sikkert kan bli litt tungvint å ta dem ut på hver sin side av bilen, men hos meg er det uansett litt kaotiske tilstander når begge skal ut av bilen, så... :lol: :lol:.

Blir nybil denne gangen, så den kommer med takvifte, usikker på om det gjøres på fabrikk eller i etterkant (vil tippe fabrikk).

Men høre med en forhandler er kanskje greit, og prøve å finne ut av hvor de kan gjøre slikt :P

En annen tanke jeg har er jo at det i hovedsak er en hund som kommer til å bli trent mest aktivt med, dog slo tanken meg at jeg kan ha åpning fra det buret som står på langs, og inn i det åpne rommet, sånn i tilfelle. Samt at jeg vil tippe det ikke er noe problem å flytte burene bakover om det skulle bli ønskelig etterhvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre her som har inngang til hunden fra hver sin dør? Og hvordan fungerer det i praksis?

Jeg har det, og jeg elsker det! Jeg har mine bur bakerst i bilen med sidedører på hver side, og dører bak. Jeg har ofte bilen fylt av div utstyr når vi skal på turer, og når jeg frakter turutstyr, og da er det helt genialt å benytte seg av sidedørene. Er bilen tom bak burene, bruker jeg dørene som er bak.

Kunne ikke vært mer fornøyd med den løsningen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det, og jeg elsker det! Jeg har mine bur bakerst i bilen med sidedører på hver side, og dører bak. Jeg har ofte bilen fylt av div utstyr når vi skal på turer, og når jeg frakter turutstyr, og da er det helt genialt å benytte seg av sidedørene. Er bilen tom bak burene, bruker jeg dørene som er bak. 

Kunne ikke vært mer fornøyd med den løsningen! 

Hmmm det hørtes veldig lovende ut. Jeg heller mot det, og heller enten åpning bak eller imellom burene, sånn just in case.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg ny bil, og denne gangen hundebil :-D en Peugeot partner!!

jeg tenker å bygge opp dobbeltburet :-) noen som har gode tips?

Sveise på bein som f.eks. på buret som jeg har i bilen (Kela) ....bilder er i tråden, jeg er veldig fornøyd. Har plass til ting under buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vår løsning med bilbur nå som vi har fått oss Herkules-bur. (Har ikke et dedikert bilde av selve bilen, så dette er det nærmeste jeg kom).

Se bort fra rotet, er på trening så det er hundeutstyr overalt. :P

2014-07-01%2020.33.52.jpg

Buret står i midten siden det er festet med remmer, men skulle ønske det var en måte vi kunne satt det i den ene enden, slik at vi fikk mer effektiv lagringsplass utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bur fra Kela :-) men bunnen er av tre.

Det har jeg også, men ramma er jo ikke av tre og bena blir sveiset i ramma. Se bilder (av rævva kvalitet) i innlegg i tråden 4. februar 2014 kl 1138.

Buret i bilen min ligger oppå den kassa med beina på utsiden av kassa og både bur og kasse er stroppa godt fast. (Da jeg fikk lagd buret sto det på beina, jeg hadde da en annen Berlingo og den bilen hadde bygd opp gulvet.)

Endret av madam mim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...