Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din løsning med hundebur i bilen


Anette
 Share

Recommended Posts

  • Svar 839
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Endelig! Endelig har jeg fått bestilt meg Kelabur og fått det på plass i bilen. Storfornøyd, gutta har god nok plass. Buret er ca 110 (d) x 125 (b) x 75 (innvendig høyde). 15 cm ben og kant på toppen

Den der ble ganske morsom å lese når man har kalt mannen sin for Gubben i fjorten år.

"Uken etter påske" fikk jeg beskjed om, men under en uke etter at jeg bestilte (mandag) så fikk jeg beskjed om at de var klare for henting. Så da kjørte vi ut da..  Kanskje ikke overraskende så p

Posted Images

Ja jeg synes også det virka litt knapt, ser litt verre ut på bildet (han har mere plass på siden, han sitter litt teit siden ham bare vil ut) men kollegaen min mente det ikke trengte å være noe større.. Men jeg tror jeg trøkker han inn igjen med noe godis på lur og ser hvor lite det egentlig er. Nå bare heiv jeg han inn på vei ut. 

 

Edit ;  blir for lite ja, han får ikke lagt seg ned behagelig.  Gang nr to var det et prosjekt å få han inn i buret, det ser jeg for meg kan bli morsomt etterhvert. Han hopper opp, men så snur han og vil hoppe ned i stedet for å gå inn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har noen erfaring med bur i biler med lasteterskel? Jeg har ikke så verst med plass i bagasjen, men får en utfordring når jeg skal åpne burdørenden butter i lasteterskelen, som er 25 cm høy. (Høyden på bagasjerommet er ca 70, litt lavere på sidene, og 100 cm dypt). Det er en kelpie som skal sitte i buret.

Jeg ser på Artfex og Variocage SL compact. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Helianthus skrev:

Har noen erfaring med bur i biler med lasteterskel? Jeg har ikke så verst med plass i bagasjen, men får en utfordring når jeg skal åpne burdørenden butter i lasteterskelen, som er 25 cm høy. (Høyden på bagasjerommet er ca 70, litt lavere på sidene, og 100 cm dypt). Det er en kelpie som skal sitte i buret.

Jeg ser på Artfex og Variocage SL compact. 

Kelamannen lager bur der døra åpnes over lasteterskelen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, March 21, 2016 at 1:57 AM, Rocket skrev:

Er det utopi å tenke at jeg kan ha et oppbygget bur i en rav4/grandvitara/CRV/xtrail eller lignende bil, til ei collie tispe?
Og samtidig at buret ikke opptar hele bagasjen? Eventuelt legge ned ett sete? Ikke sikkert det blir mer enn 2 seters på meg til å begynne med, kan hende jeg heller velge å sette inn flere seter selv senere istendfor å kjøpe en med 4-5 seter. Blir uansett en eldre modell. 

Eller er det like greit å ha et bur som står helt nedpå istedenfor oppbygget når man bare skal ha enkeltbur? Jeg tenker da ifht bagasjeplass rundt buret sånn ellers. Greit å kunne stue vekk campingstol, fjellsko, ekstra varme klær/teppe/saueskinn/ullsokker, godbiter, sporline og slike diverse ting som er greit å ha i bilen når man driver med hund og hest og stadig vekk er på eller ser på kurs, eventuelt bare er sosial utendørs. 
 

Oppbygget bur er nok en utopi i disse bilene, ja. De er ikke så høye inni. rav4 er også en del mindre enn de tre andre. Men jeg synes absolutt ikke det er dårlig plass allikevel. Jeg har et dobbelt bur bak i x-trailen, og et enkelt bur på en side (lagt ned ene baksetet) Det er allikevel god plass til å stappe ting rundt burene. Har vi med ekstra mye dill, eller trenger et bur til, legger jeg bare ned andre baksetet også. Skal du bare ha et bur, og ikke har behov for alle setene permanent, vil jeg egentlig anbefale å ha buret på siden, så har du bagasjerommet helt fritt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

@Rocket Jeg har hercules medium dobbelbur i rav4,og det tar absolutt hele bagasjerommet. Med enkeltbur har du jo litt mer plass,men hvis du skal ha med deg mye ville jeg isåfall vurdert å ta ut baksetene om du ikke trenger dem. Ellers kan det bli trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maria skrev:

Kelamannen lager bur der døra åpnes over lasteterskelen. :) 

Ja, jeg tenkte på han, men liker veldig godt ideen om dør som er henglset i taket (med hydraulisk gass-mekanisme som holder døren oppe) som Artfex har. Samtidig virker Variocage compact veldig sikkert og praktisk, om enn utrolig stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pringlen skrev:

Oppbygget bur er nok en utopi i disse bilene, ja. De er ikke så høye inni. rav4 er også en del mindre enn de tre andre. Men jeg synes absolutt ikke det er dårlig plass allikevel. Jeg har et dobbelt bur bak i x-trailen, og et enkelt bur på en side (lagt ned ene baksetet) Det er allikevel god plass til å stappe ting rundt burene. Har vi med ekstra mye dill, eller trenger et bur til, legger jeg bare ned andre baksetet også. Skal du bare ha et bur, og ikke har behov for alle setene permanent, vil jeg egentlig anbefale å ha buret på siden, så har du bagasjerommet helt fritt.

 

 

3 timer siden, Klematis skrev:

@Rocket Jeg har hercules medium dobbelbur i rav4,og det tar absolutt hele bagasjerommet. Med enkeltbur har du jo litt mer plass,men hvis du skal ha med deg mye ville jeg isåfall vurdert å ta ut baksetene om du ikke trenger dem. Ellers kan det bli trangt.


Takk for tilbakemelding! 

Jeg vil helst ha mulighet til å ha 3 seter(2 passasjerer), men har jo da ingen problem med å da ta vekk et sete bak og ha buret der istedenfor. Praktisk igrunn, så kan jeg ha åpning ut både på siden og bak. :) 
Om Rocky enda er her når collien kommer i hus, så må jeg nesten bare gjøre det sånn uansett type bil tipper jeg. Men da en i bagasjen og en på siden på et vis. 

Er en en stund enda til bil blir innkjøpt(Og enda lenger itl hund nr 2), så har god tid til å både titte på biler og vurdere. :) Og jeg kjenner at utifra det jeg ser på finn så frister det med 2 seter, der ekstra seter følger med. :) Er noen få av dem på markedet. 

Eventuelt om det blir grandi eller lignende, så får jeg heller ta ut ett sete når det blir aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg kjøpt meg Kela-bur til nybilen :D Jeg er sååå fornøyd. Det passer virkelig helt perfekt, og jeg føler han har fått maks utbyttet størrelsen uten at det tar hele baggasjeronnet. 2000kr for et så supert bur! 

Jeg har helmetall, også bunn. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig! Endelig har jeg fått bestilt meg Kelabur og fått det på plass i bilen. Storfornøyd, gutta har god nok plass. Buret er ca 110 (d) x 125 (b) x 75 (innvendig høyde). 15 cm ben og kant på toppen så ting kan lagres både oppå og under :) Tre dører og uttagbar skillevegg. Har også fått hengt opp knaggrekke til bånd osv på siden av buret :D Til underlag har jeg klippet til treningsmatter (139 kr på biltema). Jeg er så fornøyd!  

Og Arthur, Arthur ser alltid trist ut :P 

image.jpeg

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Endelig har jeg fått bestilt meg Kelabur og fått det på plass i bilen. Storfornøyd, gutta har god nok plass. Buret er ca 110 (d) x 125 (b) x 75 (innvendig høyde). 15 cm ben og kant på toppen så ting kan lagres både oppå og under [emoji4] Tre dører og uttagbar skillevegg. Har også fått hengt opp knaggrekke til bånd osv på siden av buret [emoji3] Til underlag har jeg klippet til treningsmatter (139 kr på biltema). Jeg er så fornøyd!  

Og Arthur, Arthur ser alltid trist ut [emoji14] 

image.jpeg

Hva betalte du? Jeg tenkte å kjøpe noe tilsvarende, bare i bc-størrelse [emoji1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I min Subaru Forester har jeg et enkeltbur i størrelse Large fra Variocage. Selv med buret i bilen er det fortsatt plass til en del bagasje. Buret er stroppet fast i festene i bagasjerommet, så det sitter bom fast. Hunden det er kjøpt til veier 23-25 kg. Vurderer å kjøpe dobbeltbur størrelse Medium (om det blir god nok plass til frøkna), da jeg ofte har med en hund ekstra. 

20160415_102631.jpg

20160515_090351.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen med Yaris Verso, med bakseter, som kan har en smart løsning? Planen(og det jeg har nå) er et baksete oppe, men smarte løsninger tas i mot! Å ha et bur som kan åpnes med dør ut mot sidedør hadde vært fint, men jeg vil gjerne se hva andre med samme type bil har gjort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bur over 2 etg?

Skal bestille Kelabur til vanen min, men klarer ikke å bestemme meg for utforming.

Planen var egentlig et dobbeltbur med uttagbar skillevegg, der ene delen er litt mindre enn den andre, og med bein på ca 20 cm, slik at jeg kan ha utstyr i kasse under.

Men på en annen side har jeg jo veldig godt med takplass, så det kan jo hende det ikke hadde vært så dumt å bygge burene over hverandre i høyden i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ozzy skrev:

Ser ut til at vi må ha Kelabur. Måler kelamannen bilmodell selv, måler jeg eller må jeg dra til Østfold?  Kan jeg bare be han lage et bur som fyller hele bagasjerommet? :P

For meg målte han, jeg oppga bil/modell/antall seter og mine ønsker så ordnet han resten. :ahappy:

Akkurat nå, tonjek skrev:

Noen som har bur over 2 etg?

Skal bestille Kelabur til vanen min, men klarer ikke å bestemme meg for utforming.

Planen var egentlig et dobbeltbur med uttagbar skillevegg, der ene delen er litt mindre enn den andre, og med bein på ca 20 cm, slik at jeg kan ha utstyr i kasse under.

Men på en annen side har jeg jo veldig godt med takplass, så det kan jo hende det ikke hadde vært så dumt å bygge burene over hverandre i høyden i stedet.

@ceccy har to etasjes kelabur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da ble visst enkeltburet byttet ut med et dobbeltbur fra Variocage i størrelse M. Det er selvfølgelig stroppet fast på flere punkter og står dermed bom fast . Har plass til seler, vann og andre nødvendigheter på hver side av buret. Hunden det er kjøpt til veier 25 kg og har grei plass med skilleveggen i. Om en tar ut skilleveggen er det god plass til en stor hund (typ schäfer) og min blandingsfrøken. Bilen er en eldre Subaru Forester. . Akira, som enda bare er ni uker syns bilkjøring er noe skikkelig tull. Mira trives godt i buret, akkurat som forventet:ahappy:. (Enkeltburet er forresten til salgs)

Variocage dobbel M.jpg

13664517_1082431735136755_623399898_n (1).jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min løysning med 1 engelsk mastiff, 1 springer spaniel og 1 engelsk bulldog i min VW Caravelle varebil, lang modell. :-) 

Stort enkeltbur til mastiffen med skråvegg inn til skilleveggen i bilen, dobbelbur til springeren og bulldogen inntil mastiffburet bak, og bakerst i bilen er det ledig golvplass + jeppegrind i bakluka slik at me evt har plass til "gjestehundar". ? Alle bur er frå Kelamannen, og har knaggar frå Jeppe som passar perfekt på burene også + mange knaggar til oppheng på jeppegrinda. ?

 

image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

image.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2016 at 8:19 PM, Helianthus skrev:

Har noen erfaring med bur i biler med lasteterskel? Jeg har ikke så verst med plass i bagasjen, men får en utfordring når jeg skal åpne burdørenden butter i lasteterskelen, som er 25 cm høy. (Høyden på bagasjerommet er ca 70, litt lavere på sidene, og 100 cm dypt). Det er en kelpie som skal sitte i buret.

Jeg ser på Artfex og Variocage SL compact. 

Jeg har både kelabur og et annet spesiallaget merke med kant opp. Touranen har sånn kjekk kant man må ta hensyn til :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anette skrev:

Jeg har både kelabur og et annet spesiallaget merke med kant opp. Touranen har sånn kjekk kant man må ta hensyn til :P 

Ganske upraktisk med disse rare bagasjerommene :hmm: Jeg har bestemt meg for å selge bilen, og dessuten trenger jeg dobbeltbur, så nå er det bare å starte på nytt med burplaner :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Helianthus skrev:

Ganske upraktisk med disse rare bagasjerommene :hmm: Jeg har bestemt meg for å selge bilen, og dessuten trenger jeg dobbeltbur, så nå er det bare å starte på nytt med burplaner :lol:

ja jeg kjenner litt på at ny bil skal jeg følge med ang den kanten :P jeg har jo 2 seter varianten og har hatt vanlige dødelige bur i sidedøra, men det var ikke veldig ideelt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Ååååh jeg er usikker. Jeg får hund nr 2 nå og trenger et dobbeltbur. Sett på trixie, og herkules. Hva passer til eurasier og australian shepherd (tisper) i en mercedes c klasse stasjonsvogn? Er det noe som kan passe i det heletatt med 2 hunder? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...