Gå til innhold
Hundesonen.no

Klippe bort "følehår"på hund


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg ble faktisk veldig overrasket over at så mange klipper dem. Jeg mener at de ikke kan sammenlignes med hår på leggen. Det er jo mye tykkere hår, med kraftig rot og med mer bevegelighet. Men jeg kan ikke akkurat si at jeg tror at en puddel lider over å få dem klippet. Men for meg virker det veldig unødvendig å gjøre det på mange andre raser. Må innrømme at jeg synes at det er ganske søtt med slike lange hår jeg da. :icon_redface:

P1010282-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Ups... oversett :).

*ler* Fort gjort. Men der står det at det er når det gjelder når det barberes av rene estetiske grunner, så da kan det umulig gjelde pudler og andre raser som MÅ barberes i ansiktet for hundens beste. Sikkert derfor det ikke er noe tema blant eiere av disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min gjorde dette på moren til Bella for noen år siden, og merket ingen "bivirkninger" på henne. Jeg synes det var pent, og kunne tenkt meg å prøvd det på en av mine en gang, men vet ikke helt om jeg tør.

Men så lenge hunden ikke ser ut til å plages meg det så ser jeg ikke problemet med å gjøre det uansett hvilken årsak man måtte ha. Det er ikke værre for en hvilken som helst hund enn det er for en puddel, spaniel osv.

KiwiKanelli.jpg

Her er mamman til Bella uten værhår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri og kommer aldri til å klippe værhårene på hunden! De er der for en grunn, så la de være der syns jeg. Ville aldri klippet værhårene på katt heller. Ser for meg at det gjør vondt for dem :P Jeg kan skjønne at visse pelsraser må klippe dem pga resten av pelsen, men flesteparten av hundene trenger ikke å klippe dem.

Jeg legger ikke merke til dem i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er følsomheten til katter ifht hunder med værhårene? Jeg har aldri før i mitt liv hørt om å klippe værhår for estetiske årsaker, og kjenner meg som flere andre mer eller mindre rystet over at folk gjør det for at bikkja skal se bedre ut. Mulig undertegnede overdriver smerteterskelen for bikkjene, men jeg så for meg at å klippe værhår var som å klippe av en nerve - fryktelig vondt. Jeg har vært så overbevist om dette at jeg i dag faktisk ikke hadde klart å ta ei saks å klippe over et eneste værhår på bikkja mi.

Så en gang en katt som hadde blitt holdt over en åpen flamme og værhårene var forbrent/"smeltet" - dette ble ansett som sterk dyremishandling i New York og vedkommende fikk bot på noen hundre dollar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jo - synes det er kjempeforskjell om de har eller ikke har værhår, jeg. Mye "renere" uten, og det ser utvilsomt penere ut.

På katt vil det være noe annet, de har jo også værhårene som "mål" for hvor de kommer fram, etc. (Dvs om de greier å presse seg igjennom små åpninger eller ikke). Så hvis de knekker eller får klippet værhårene vil de bli veldig "hanidikappet". Men jeg undres om dette gjøres på katter innenfor visse raser, eller ikke...

En hund har nok ikke noe som helst behov for dem i sitt vanlige liv og jeg merker absolutt ingen forskjell på Moxy - med eller uten sine.

Men da hun sover på fanget på kveldene så kan jeg garantere at når værhårene er på vei ut igjen (og er sånn 1 cm lange) så stikker hun noe veeeeldig..

Så absolutt enten eller for den damen der i alle fall! :D

Susanne

Edit: Nei, verken hunder eller katter har nerver i selve værhåret. Men de har spesielle hårsekker til værhårene. Så det gjør ikke vondere å klippe av et værhår enn at hunden er nær noe med dem (eller at man klapper på dem)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Fort gjort. Men der står det at det er når det gjelder når det barberes av rene estetiske grunner, så da kan det umulig gjelde pudler og andre raser som MÅ barberes i ansiktet for hundens beste. Sikkert derfor det ikke er noe tema blant eiere av disse rasene.

Men det er vel egentlig ingen raser som MÅ barberes - egentlig. Det er jo bare å børste og kamme liksom (ja, mine hunder har jo langt skjegg, trenger verken klipp av værhår eller barbering av helsemessige årsaker, men det må selvsagt børstes og holdes reint, og det kan man jo sagtens gjøre med en puddel også, men da vil den jo se ganske annerledes ut liksom).

men jeg så for meg at å klippe værhår var som å klippe av en nerve - fryktelig vondt.

Som Susanne sier - værhår er bare hår, bare av langt kraftigere type enn andre hår. Mine hunder mister værhår på samme måte som de mister andre hår, dvs jeg har funnet værhår på gulvet, i sofaen etc - og de er da bare veldig mye kraftigere enn andre hår liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel egentlig ingen raser som MÅ barberes - egentlig. Det er jo bare å børste og kamme liksom (ja, mine hunder har jo langt skjegg, trenger verken klipp av værhår eller barbering av helsemessige årsaker, men det må selvsagt børstes og holdes reint, og det kan man jo sagtens gjøre med en puddel også, men da vil den jo se ganske annerledes ut liksom).

Problemet med puddelen er vel at den har krøllete pels? Du får ikke rettet ut den liksom? Og etter å ha frekventert puddelforumet har jeg fått med meg at de får FORT rennende og betente øyne med en gang man lar være å barbere en liten stund. Men dette kan vel også komme av de noe bulende øynene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med puddelen er vel at den har krøllete pels? Du får ikke rettet ut den liksom? Og etter å ha frekventert puddelforumet har jeg fått med meg at de får FORT rennende og betente øyne med en gang man lar være å barbere en liten stund. Men dette kan vel også komme av de noe bulende øynene også.

Man kan helt sikkert bare klippe rundt munn og øyne også - og redusere problem rundt munn og øyne liksom - men vakkert er det neppe *ler og ser for seg en skamklipt puddel*.

Bedlington'en min hadde jo også krøllete "puddelpels", men det var aldri snakk om å barbere verken snuteparti eller rundt øynene - og det gikk jo helt fint det (men jeg klipte jo snutepartiet i formklipp, så jeg klippet selvsagt værhårene også, og jeg husker jeg syntes det var fryktelig første gangen jeg skulle gjøre det, men da hunden ikke gjorde noe nummer ut av det, forstod jeg jo at det neppe var vondt iallefall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan helt sikkert bare klippe rundt munn og øyne også - og redusere problem rundt munn og øyne liksom - men vakkert er det neppe *ler og ser for seg en skamklipt puddel*.

Bedlington'en min hadde jo også krøllete "puddelpels", men det var aldri snakk om å barbere verken snuteparti eller rundt øynene - og det gikk jo helt fint det (men jeg klipte jo snutepartiet i formklipp, så jeg klippet selvsagt værhårene også, og jeg husker jeg syntes det var fryktelig første gangen jeg skulle gjøre det, men da hunden ikke gjorde noe nummer ut av det, forstod jeg jo at det neppe var vondt iallefall).

Helt ærlig tror jeg neppe de får vondt jeg heller. Katta til ei venninne av meg presterte å hoppe opp i vinduet for å lukte på et stearinlys når jeg var der og vips, ingen værhår. Katta ristet seg forjamset og hoppet ned. Den viste ingen tegn på smerte, bare ubehag og overraskelse pga varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig tror jeg neppe de får vondt jeg heller. Katta til ei venninne av meg presterte å hoppe opp i vinduet for å lukte på et stearinlys når jeg var der og vips, ingen værhår. Katta ristet seg forjamset og hoppet ned. Den viste ingen tegn på smerte, bare ubehag og overraskelse pga varmen.

Kanskje mest overrasket over lukta? Brent hår lukter ille *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med puddelen er vel at den har krøllete pels? Du får ikke rettet ut den liksom? Og etter å ha frekventert puddelforumet har jeg fått med meg at de får FORT rennende og betente øyne med en gang man lar være å barbere en liten stund. Men dette kan vel også komme av de noe bulende øynene også.

Sjefens puddel har iallefall nada problem med å ha pels rundt både øyne og munn. Hun klippes helt ned to til tre ganger i året, ellers får pelsen vokse, eneste er at hun stusses rundt øynene og nesa med saks så hun ser noe og det ikke blir evig langt. Hun er det jeg vil kalle en sunn puddel mtp øyne, ører og alt annet, aldri vært noe galt med noe av det på henne. (hennes eneste sykdom er Addisons disease, som er en recessivt arvelig hormonsykdom på puddel som er dødelig uten medisinering) Har aldri hørt om fuktsopp på hund med pels rundt munnen, men det er godt mulig enkelte pudler har det. Briard, riesenschnauzer(og andre schnausere), bedlingtonterrier, airdaleterrier ol har jo også pels rundt munn og øyne, vi har hatt alle rasene(utenom bedlington) oppå her mens jeg har jobba her, og ingen av dem har hatt problemer med øyne eller ører eller munn, utenom en puddel som har øyesykdom om får salve hver dag, samt to pudler som slet med ørene og måtte vaskes i ørene hver dag, samt at de fikk øyebetennelse en gang før de kom hit, husker de måtte dryppes i øynene. Men det hadde ikke noe med napping eller klipping å gjøre, for de var kortklipte i ansiktet, og nappet i ørene. :P

Ellers så mener jeg hundene kan få ha værhårene sine, jeg, det er jo slik de er skapt, og hvis en hund ikke ser "feminin nok" ut eller "elegant nok" ut uten å klippe/barbere værhår/snute, så er den kanskje ikke feminin nok i det hele tatt? :aww: (nå snakker jeg såklart ikke om puddel, som jo skal klippes i ansiktet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gjort det med noen av mine, men vet det er vanlig på feks boston terrier.

Jeg syns det er penere uten, men ser ikke helt poenget likevel, at det endrer noe særlig på hudnen bortsett fra at det ser renere ut, tviler jeg på. Er hunden maskulin, så er den maskulin, ferdig liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her barberer vi værhårene støtt og stadig, og jeg kan helt ærlig si at det ikke ser ut til å ha noen innvirkning på hunden. Heller det enn å la dyret se ut som en gjengrodd busk! :P

Interessant lesning tidligere i tråden forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her barberer vi værhårene støtt og stadig, og jeg kan helt ærlig si at det ikke ser ut til å ha noen innvirkning på hunden. Heller det enn å la dyret se ut som en gjengrodd busk! :P

Interessant lesning tidligere i tråden forresten!

Venninnen min har en hund av samme rase som deg, og de barberer også.

Har aldri vært aktuelt på noen av mine, men jeg vil ikke tro det er skadelig. Klart, det er jo en grunn til at de er der, men som flere her sier - det er bare hår. Jeg vil tro at de venner seg til å være uten dem rimelig fort. Men om det er nødvendig å fjerne dem, er jo en annen sak. Og når din Blondie reagerer som hun gjør, tror jeg det er lurt av deg å la være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På katt vil det være noe annet, de har jo også værhårene som "mål" for hvor de kommer fram, etc. (Dvs om de greier å presse seg igjennom små åpninger eller ikke). Så hvis de knekker eller får klippet værhårene vil de bli veldig "hanidikappet". Men jeg undres om dette gjøres på katter innenfor visse raser, eller ikke...

En hund har nok ikke noe som helst behov for dem i sitt vanlige liv og jeg merker absolutt ingen forskjell på Moxy - med eller uten sine.

Edit: Nei, verken hunder eller katter har nerver i selve værhåret. Men de har spesielle hårsekker til værhårene. Så det gjør ikke vondere å klippe av et værhår enn at hunden er nær noe med dem (eller at man klapper på dem)...

Hos min rase (Devon Rex),så er det uvanlig at katten har værhår. Værhærene krøller seg, og knekker av selv.

DSC_0108-2.jpg

Dette skaper ikke noe problemer for de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri tenkt tanken engang å klippe bort værhårene på min rase iallefall!

Naturen tar ikke feil - værhårene er der av en god grunn.

Men jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...