Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

Aha, men da brukte den vel så lang tid på å tørke i kjernen (f.eks) at det ble lukt, som henger igjen selv om dyna nå er tørr. Men om du tør å snitte trekket, vaske fyllet for hånd med litt milo og edikk og tørker det i sola, så kan JEG komme og sy trekket vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Jeg har vinylbelegg på kjøkkenet. Gulvet er konstant matt og skittent. Blir liksom ikke rent når jeg vasker det heller.

Har fått det rent en gang, da kjøpte jeg vinylrens. Da lå jeg på alle fire og skrubbet gulvet, først rent og så polerte inn rensen for hånd med klut. Lite praktisk å gjøre dette en gang i uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, men da brukte den vel så lang tid på å tørke i kjernen (f.eks) at det ble lukt, som henger igjen selv om dyna nå er tørr. Men om du tør å snitte trekket, vaske fyllet for hånd med litt milo og edikk og tørker det i sola, så kan JEG komme og sy trekket vettu ;)

Å gud... Det er ei dyne som koster 2.000 ny. Jeg blir litt redd. Jeg er bare megakløne altså. Kanskje jeg bare skal kjøre den en runde til på ullprogram og så henge den ut i sola..? Tåler ull en runde med eddik som skyllemiddel? Om det ikke funker kan du være beredskapsvakt til Operasjon Hestedyne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekket er bomull ja. Det er snakk om en voksipose classic. Jeg vet det står at den skal renses, men den kan fint vaskes på ullprogram. Det er allment kjent akkurat det. :)

Gi meg ti så skal jeg ta bilde av dyna.

Vi avtaler nærmere jenter! Det høres veldig bra ut med en tur. Iallfall om været holder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skinnfell som bikkja ligger på, som lukter vondt, og ser ekkel ut. Har prøvd å skylle den i dusjen, gni den godt inn med milo, skylle og gjenta, og så luftørke. Men jeg synes hverken lukt eller utseende er blitt så mye bedre. Her nytter det vel ikke med eddik?

Og det er så stort at jeg tør ikke ta det i maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et gammelt eseldekken i ull fra Kreta. Det har ligget i diverse flytteesker lenge, men nå ville jeg henge det på veggen, det er bare det at det stinker. Nå har jeg vasket det på ullprogram med Milo 2 runder, men fremdeles stinker det gammel ull. Nå henger det ute i vinden for å tørke og det er vått, rent og stinkete :( Bør jeg kjøpe eddik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukseoppdatering:

Joggebuksa med tomatflekker ble ikke ren med biotex + solskinn + vask.

Klorvann-bad etterfulgt av vask derimot = GULLENDE REN!

Biotex-spray (blå flaske) er et vidundermiddel på alt fra tomat- til blåbærflekker! Trodde ikke mine egne øyne da poden i fjor hadde vært på bærtur :lol: og den hvite teskjorta som var full av blåbærflekker ble så god som ny igjen etter å ha blitt behandlet med biotexspray og deretter vasket en vanlig runde på 60 grader i maskinen! Jeg hadde ikke klart meg uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skinnfell som bikkja ligger på, som lukter vondt, og ser ekkel ut. Har prøvd å skylle den i dusjen, gni den godt inn med milo, skylle og gjenta, og så luftørke. Men jeg synes hverken lukt eller utseende er blitt så mye bedre. Her nytter det vel ikke med eddik?

Og det er så stort at jeg tør ikke ta det i maskinen.

Skinn av hva da? Sau? Det kan fint gå i maskina på ullvask med milo selv om det er stort. Edikk ville jeg ikke brukt på den, da selve skinnet kan ta skade, avhengig av hvordan den er narvet og behandlet. Men spraye med edikkvann på ulla før tørk er ok,

Jeg kjøpte 35% eddiken og lurer på om jeg kan bruke den som skyllemiddel? Eller blir det litt vel heftig?

Det kan fint brukes, men ikke mer enn 1 ss til vanlig tøy, en kork om det er veldig skittent/surt!

Jeg har et gammelt eseldekken i ull fra Kreta. Det har ligget i diverse flytteesker lenge, men nå ville jeg henge det på veggen, det er bare det at det stinker. Nå har jeg vasket det på ullprogram med Milo 2 runder, men fremdeles stinker det gammel ull. Nå henger det ute i vinden for å tørke og det er vått, rent og stinkete :( Bør jeg kjøpe eddik?

Ja!

Tidenes beste tråd! :D

Jeg lurer også på det, legger dere di sure klærne i eddikvann først, eller alltid eddik som skyllemiddel i vaskemaskina? :)

Tulip, du må være 100 år for å sitte inne med så mye kunnskap. Imponert!

Noen legger sure klær i edikkvann først, andre bruker bare edikk som skyllemiddel bestandig (meg). I dag føler jeg meg 100 år gammel, men er ikke det sånn ellers nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Et lite spørsmål til:

hvor mange kg/ eller mengde tøy tåler en vaskemaskin? Og kan en ha mer i maskinen hvis en ikke sentrifugerer, bare vasker?

det kommer helt ann på kapasiteten på din vaskemaskin. :) men tror Tulip skrev en plass at du kunne putte så mye tøy inn i vaskemaskinen at du kun fikk en hånd inn øverst. Men hun skrev en veldig greit innlegg så se om du finner det. :) Men hvor mange kilo den tåler kommer ann på kapasiteten på selve maskinen.

men Tulip nå har jeg fått med meg at jeg kan bruke 1ss edikk alltid, men skal den ss være sammen med tøymykner eller erstatter denne tøymykner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men Tulip nå har jeg fått med meg at jeg kan bruke 1ss edikk alltid, men skal den ss være sammen med tøymykner eller erstatter denne tøymykner?

Edikk erstatter tøymykner ja :)

Jeg har en hundevest med utrolig upraktiske farger. Kan jeg farge den? 60% bomull og 40% polyester.

Den kan farges, men den vil ikke bli ren i fargene pga polyesteret. Så om du farger den svart, vil den bli den bli grå der det er polyester, ev grå over det hele om det er jevn blanding i trådene. Muligens blir den også camomønstret sort :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som er enkleste måten å få sånn tykk gummitape av ting og tang uten å ødelegge materialet det er festet i?

Edit: en ting til. Glemte en basilikumplante og middagsrester i kjøleskapet før jeg dro bort i helgen og nå stinker det.

Satte inn en eddikskål i går, men det hjelper ikke... Må jeg vaske hele kjøleskapet med eddik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...