Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

Jeg elsker stearinlys, og har diverse hengende på veggen staker. Problemet er jo at når jeg har blåst de ut, har det jo kommet stearin på veggen. Hvordan får man vekk dette? Funker liksom ikke med strykejern.

Bruk isbit for å få stearinen til å stivne skikkelif og pill av med neglen, eller en BUTT nål. Er det trevegg bak som har fått fettflekk, vask med Zalo og tannbørste, tørk godt av etterpå.

Kjøkkenhåndkler og kluter blir ikke ordentlig reine her i huset, fett/vaskemidler henger igjen og ikke lukter de rent heller. What to do? :icon_confused:

Edikk sikkert? Men hvordan?

Kokvask og edikk. Dvs 90 grader på maskina, vaskepulver og edikk som skyllemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Ja da kom jeg inn i vasketråden jeg og... trodde egentlig at den måtte ha sklidd ut eller noe, siden en vasketråd hadde blitt så lang, men sannelig handler den ikke om vasking fortsatt :lol:

Vel, uansett. Mulig det har blitt svart på før, og muligens ikke. Jeg spør likevel.

Casper har en sele som stinker. Generelt sett begynner alt utstyret hans å lukte etter en stund. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive lukten egentlig, ikke råttent eller muggete, litt surt kanskje? Ulikt noe annet jeg har luktet iallefall. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal få fjernet den.

Jeg såpet inn selen med zalo og gnikket og skurte den ute, og skylte godt av. Men nå lukter den igjen, før den har blitt brukt. Det sitter masse hår på innsiden, skal jeg få de bort må jeg bruke pinsett og ha en time til over. Sånn er det med dekkenene hans og, masse hår som har kilt seg fast overalt. Noe av det, kanskje det meste, vil nok gå av i vaskemaskinen, men jeg vil ikke ha den full av hår...

Har forresten en bukse som har fått samme lukten, det smitter over virker det som. Buksa har sikkert vært i en kurv med ett av teppene hans eller noe. Etter to ganger i vaskemaskinen lukter den fortsatt, og jeg kan ikke bruke den.

Så hva skal jeg gjøre? Er eddik løsningen? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Lola, edikk er løsningen :lol: Ellers vil jeg bare si at jeans er finfine til å få vekk korte hundehår fra vaskemaskina. Vask hundeting/tepper, deretter jeans og voila, maskina er omtrent fri for hår.

:hug: Nå ble jeg glad! For jeg er såååå lei av at alle hånddukene mine er fulle av hundehår. Gjett hvem som skal vaske jeans nå, også håndduker :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Lola, edikk er løsningen :lol: Ellers vil jeg bare si at jeans er finfine til å få vekk korte hundehår fra vaskemaskina. Vask hundeting/tepper, deretter jeans og voila, maskina er omtrent fri for hår.

Nice :lol: Da blir det dynking med eddik asap! Og det med jeans var lurt, da skal jeg begynne å tenke over rekkefølgen på ting her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullip: Du har virkelig peiling på alt! Alt fra allergi på hund til vasking! :D

Jeg også har kjøpt eddik etter jeg så denne tråden :P Jeg har noen gardiner som lukter tiss nederst for der har det vært noen å tisset :getlost: Tok på eddik nederst på gardinen og kjørte den i vaskemaskinen. Det meste av lukten har gått vekk, men ikke alt. Skulle jeg kanskje ha latt det ligge i eddik over natten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man med joggesko og tøysko som begynner å lukte litt surt? Kan de vaskes, og i så fall på hva slags program/temperatur?

De kan fint vaskes. Merkejoggesko tåler 60 grader, tøysko vil jeg vurdere etter hvor mye de er limt om jeg tar de på 40 el 60. Bruk syntetprogram (ikke full sentrifugering) og legg de til tørk oppned eller med HÆLEN ned og tåa opp. Edikk som skyllemiddel!

Om de ikke er skitne, men bare sure inni, fyll på med bakepulver inni skoa, la stå over natta og støvsug ut bakepulveret. Skinnsko som lukter surt kan man dypfryse, legg de i en pose og så i fryseboks med MINIMUM -22 grader, la ligge tre-fire dager og ta de opp. Når de er gjennomtinte, bruk bakepulver som på tøysko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan fint vaskes. Merkejoggesko tåler 60 grader, tøysko vil jeg vurdere etter hvor mye de er limt om jeg tar de på 40 el 60. Bruk syntetprogram (ikke full sentrifugering) og legg de til tørk oppned eller med HÆLEN ned og tåa opp. Edikk som skyllemiddel!

Jeg legger skoa til tørk oppned, men ville tenkt helt motsatt hvis jeg skulle hengt opp skoa. Med hælen ned vil det jo ta veldig mye lenger til å tørke, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger skoa til tørk oppned, men ville tenkt helt motsatt hvis jeg skulle hengt opp skoa. Med hælen ned vil det jo ta veldig mye lenger til å tørke, eller?

Tåa er oftest mindre limt enn hælen, så om man legger tåa ned samles fukt i limet og sålen løsner... Hælen som har mer lim tåler fukten bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåa er oftest mindre limt enn hælen, så om man legger tåa ned samles fukt i limet og sålen løsner... Hælen som har mer lim tåler fukten bedre.

Alt hva du kan! :ahappy: Sånn ca hvor mye bakepulver mener du må til for å avskaffe fjøslukt i joggesko, forresten...? :whistle: Har ei venninne som lurer, skjønner du. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke er skitne, men bare sure inni, fyll på med bakepulver inni skoa, la stå over natta og støvsug ut bakepulveret. Skinnsko som lukter surt kan man dypfryse, legg de i en pose og så i fryseboks med MINIMUM -22 grader, la ligge tre-fire dager og ta de opp. Når de er gjennomtinte, bruk bakepulver som på tøysko.

Jeg ser du skriver bakepulver over alt, men hvorfor bakepulver og ikke natron? Baking soda er natron (bikarbonat) på norsk.

Jeg har alltid fått anbefalt baking soda og derfor brukt natron, men nå må jeg jo spørre vaskekjerringa sjøl! :D

Så kjekt med en guru altså! Jeg vurderer å ta senga til pers, men synes det er litt skummelt og.

Vaske med jeans for å få ut hundehår er bare et helt crazy sjukt godt tips om det funker. Her er det hvite stikkelshår overalt, også rett ut av maskina. Så mange takk for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bakepulver har samme effekt, men er billigere, når det gjelder tepper/sko. Natron brukes der det er "våtvask", som feks vaskemaskin, da bakepulveret ville klumpet seg i motsetning til natron som oppløses :) Derfor bakepulveranbefaling istedenfor natron på tørre ting.

Ang mengde i sko, så må hele sålen dekkes, og gjerne litt opp på sidene. Man trenger ikke en hel boks altså, skoen trenger ikke være full, men mest mulig av stoffet må komme i kontakt med bakepulveret. Som regel er det sålen som har mest lukt (svette).

Ang jeans, så funker det på to måter. Stoffet blir såpass hardt når det blir vått at det banker løs hår fra trommelen,og dermed skylles det ut, samt at det som ev festes på jeansen er lett å riste av, i motsetning til hår på f.eks håndkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal sure sko fikses her og!

Jeg har et par kawasaki-tøysko som har blitt ganske skitne, skylle gjerne ha vasket dem, men har ikke turt. Kanskje jeg skal ta sjansen på 30 grader...

Jeg tenker at kanskje tørkeskap har motsatt effekt, at limet blir varmt og skoen smelter, så og si? Ville isåfall tørket på kald luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bakepulver har samme effekt, men er billigere, når det gjelder tepper/sko. Natron brukes der det er "våtvask", som feks vaskemaskin, da bakepulveret ville klumpet seg i motsetning til natron som oppløses :) Derfor bakepulveranbefaling istedenfor natron på tørre ting.

Bakepulver er ikke billigere med saltvannsnerd i hus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakepulver er ikke billigere med saltvannsnerd i hus. :)

Oki, for alle oss andre normale dødelige er det billigere med bakepulver :lol:

Ang tørkeskap, det må gjerne brukes til sko, men på kald luft som Lola sier. Heng skoa lengst mulig fra varmekilden om du ikke har kaldluft som alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dyna/ulla lukter hest er det fortsatt fukt i den. Du har ikke mulighet til å sprette opp dynetrekket og ta ut ulla og legge i sola? Det kreves ikke SÅ store syferdigheter for å lukke hullet igjen ;)

Uhm... No. Det har jeg faktisk ikke syferdigheter eller guts til. :whistle: Men det er flere måneder siden dyna ble vasket og den lå til lufting foran vifte i mange uker. Den må være tørr. Så tykk er den ikke at den ikke er gjennomtørr nå altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...